E-kirjat ja -lukulaitteet (Kindle yms.)

  • 22 857
  • 92

ruoto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Real Madrid,Skellefteå AIK
Pystyykö noista tiedostoa siirtamään esim. vaikka Kindleen? Tyhmää olisi lukea joltain tabletilta vaikka sopiva laite löytyisi kotoa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pystyykö noista tiedostoa siirtamään esim. vaikka Kindleen? Tyhmää olisi lukea joltain tabletilta vaikka sopiva laite löytyisi kotoa.
Kyllä pystyy. Ne näkyvät usb:n kautta ihan massamuistina koneelle. Etsii vain sen oikean kansion, mihin kopsaa filet.
 

ruoto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Real Madrid,Skellefteå AIK
Kyllä pystyy. Ne näkyvät usb:n kautta ihan massamuistina koneelle. Etsii vain sen oikean kansion, mihin kopsaa filet.
No perhana, sitten voisi tuota kokeilla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No perhana, sitten voisi tuota kokeilla.
Ja jos on Kindle, niin voi ihan vapaasti tilata kotimaisista kaupoista epub-kirjoja, useasti tässä ketjussa mainittu Calibre kääntää formaatista toiseen äärimmäisen näppärästi. Meidän taloudessahan on Kindle ja epub-laite. Toistaiseksi olen pärjännyt kotimaisten saittien tarjonnalla, mutta kohta loppuu lukeminen kesken ja pääsen keskittymään Amazonin scifi-tarjontaan, joka on melko surkea käännösten osalta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
E-kirjat ja lukulaitteet ovat pahinta, mitä lukemiselle voi tapahtua ja on tapahtunut. Olen varma, että e-kirjat ja kindlet tekevät erityisesti kehittyneissä maissa lukemiselle sen, mitä e-pillerit ja kordööt ovat tehneet väestönkasvulle. Molemmista voidaan nähdä Suomessa seuraukset. Pisa -tulokset laskevat ja kohta ei riitä popula maksamaan eläkkeitä.
Höpö höpö. Lisäksi tekevät sokeaksi ja kasvattavat karvaa kämmeniin.
Ennen Kindlen hankkmista noin 8 vuotta sitten, raahasin lomalle pari kolme kirjaa, en enempää koska veivät liikaa tilaa ja painoivat liikaa. Sain yleensä vuodessa luettua noin 15 kirjaa. Kindlen hankkimisen jälkeen joka vuosi yli 50 kirjaa, parhaimpina vuosina yli 70. Se että lukeminen on laskussa ja ei kiinnosta, on aivan muista syistä johtuvaa.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tällainen olisi nyt harkinnassa. Siis lukulaite. Tässä vähän pohdintaa, miten olen asiaa miettinyt.

1. Ensimmäiseksi tulisi valita käyttöjärjestelmä. Niitähän on käytännössä kaksi: suljettu Amazonin Kindle tai sitten se toinen, joka sisältää Elisan ja kirjastojen kirjat, epubit sun muut. Olen ymmärtänyt, että jos jälkimmäisen käyttiksen pohjana on Android, niin laitteelle voi ladata Kindlen käyttöliittymän Googlen storesta. Joten ehkä sitten Android-pohjainen ei-Kindle, jolla saisi molempien kirjat?
2. Koko? 6" olisi helposti mukana, mutta 7,8" on ilmeisesti mukavampi lukea? Kumpi on suosikkinne, ja miksi.
3. Tykkään alleviivailla tekstejä paperikirjoissa, (siis jos aihealue ei ole kaunokirjallisuus, vaan vaikka ammattikirjallisuus). Osassa laitteita on tällainen mahdollisuus, onko teillä kokemusta alleviivailuista, (tai piirto-ominaisuudesta ylipäätään) tarvitseeko, onko hyödyllinen, vai ensi-innostuksen jälkeen turhaksi jäävä ominaisuus? Aliexpressistä saisi alle 300 € Onyxin Boox Nova Pro:n, jossa olisi tällainen ominaisuus. (Lisäksi on Android-pohjainen).
4. Hinta: jos kelvollisen lukulaitteen saa alle satasella, niin sitten alleviivauksesta / piirtelystä ei liene järkeä maksaa paria sataa lisää. Mutta saako kelvollista alle satasella? Aliexpressistä tai Amazonista saa jotain (ovatko kelvollisia?), Verkkiksessä tai Elisalla ei taida edes olla alle satkun malleja myynnissä.
5. Taustavalo taitaa olla aika must. Samoin wifi, jotta lataukset saa jouhevasti omalle laitteelle?
6. Musta perjantai lähestyy, siksi tässä kyselen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
1. Ensimmäiseksi tulisi valita käyttöjärjestelmä. Niitähän on käytännössä kaksi: suljettu Amazonin Kindle tai sitten se toinen, joka sisältää Elisan ja kirjastojen kirjat, epubit sun muut. Olen ymmärtänyt, että jos jälkimmäisen käyttiksen pohjana on Android, niin laitteelle voi ladata Kindlen käyttöliittymän Googlen storesta. Joten ehkä sitten Android-pohjainen ei-Kindle, jolla saisi molempien kirjat?
Ota ihan kumpi vaan ja konvertoi Calibrella kirjat laitteesi formaattiin tarvittaessa. Meidän taloudesta löytyy molemmat, testattu konversiot kumpaankin suuntaan. Kirjat olen hommannut toistaiseksi epubina, kun ei ole ihan selvää tuo DRM-kuvio. Jotain kirjaa hain amazon.uk:sta, mutta se vittuili mulle väärästä kotimaasta jotain. Sen jälkeen en ole rohjennut. Onko joku kindle-formaatteja ulkomailta tilaillut? Mistä toimii/ei toimi? Vai enkö vain osaa? Vanha kääntämätön SciFi on se, mitä on tosi vaikea epubina löytää.

Taustavalo on must, muuten en osaa noihin kysymyksiin tarkemmin vastata. Joskus ihan vain kokeilin noita muistiinpanoja. Alleviivauksia en etsinyt enkä testaillut. Kobo Aura löytyy, mutta se on nyt kotona yöpöydällä. Sen plussaksi lasken taustavalon portaattoman säädön kahden sormen liu'utuksella. Kindlessä pitää mennä valikkoon säätämään.

Lukulaite on kyllä matkoilla verraton. Ehdoton peukku hankinnalle.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ota ihan kumpi vaan ja konvertoi Calibrella kirjat laitteesi formaattiin tarvittaessa. Meidän taloudesta löytyy molemmat, testattu konversiot kumpaankin suuntaan. Kirjat olen hommannut toistaiseksi epubina, kun ei ole ihan selvää tuo DRM-kuvio. Jotain kirjaa hain amazon.uk:sta, mutta se vittuili mulle väärästä kotimaasta jotain. Sen jälkeen en ole rohjennut. Onko joku kindle-formaatteja ulkomailta tilaillut? Mistä toimii/ei toimi? Vai enkö vain osaa? Vanha kääntämätön SciFi on se, mitä on tosi vaikea epubina löytää.

Taustavalo on must, muuten en osaa noihin kysymyksiin tarkemmin vastata. Joskus ihan vain kokeilin noita muistiinpanoja. Alleviivauksia en etsinyt enkä testaillut. Kobo Aura löytyy, mutta se on nyt kotona yöpöydällä. Sen plussaksi lasken taustavalon portaattoman säädön kahden sormen liu'utuksella. Kindlessä pitää mennä valikkoon säätämään.

Lukulaite on kyllä matkoilla verraton. Ehdoton peukku hankinnalle.
Itselläni on kolmas kindle menossa. Kindle paperwhite 4th gen. En halunnut tuota uusinta Kindle 10, koska näyttö on kiiltävämpi -hankala lukea auringossa kuulemma, kun taas tuo gen 4 on mattapintainen, taustavalaistu ja ihan loistava kirkkaassakin auringonvalossa.
Ostin ekan ja tokan Kindlen Amazon.com kautta, mutta tätä viimeisintä ei sitten suostuneet toimittamaan vaan piti ostaa Euroopasta. Ilalian Amazon oli vuosi sitten halvin joten sieltä. Kaikki kirjat ostatan Amazon.com kautta - joo en voi ostaa esim Amazon.uk:sta vaan Jenkki Amazon toimii kaikille joilla on kotimaa muu kuin Yhdysvallat. Toki temppuilemalla voisi esim tilapäisesti laittaa keksityn osoitteen vaikka briteistä järjestelmään ja tilata sieltä. Ei ole maksanut vaivaa. Ostelen ja luen 60-70 vuodessa Amazon.com:in kautta ja hienosti pelaa.
Käytän Amazonista ostetuille kirjoille Kindlen "Highlight" toimintoa jatkuvasti. Hyvin pelaa. Plussana vielä että kun olen rekisteröitynyt goodreads palveluun ja arvostelen luetut kirjat sinne, saan niiden alta auki kirjaan tehdyt highlightit.
Näppärää.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kaikki kirjat ostatan Amazon.com kautta - joo en voi ostaa esim Amazon.uk:sta vaan Jenkki Amazon toimii kaikille joilla on kotimaa muu kuin Yhdysvallat.
Isaac Asimov, here I come! Kunhan saan lukujonon tyhjäksi siis.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ota ihan kumpi vaan ja konvertoi Calibrella kirjat laitteesi formaattiin tarvittaessa. Meidän taloudesta löytyy molemmat, testattu konversiot kumpaankin suuntaan.
Ehkä tyhmä varmistus, mutta kysyn nyt kuitenkin: voiko Kindlellä lainata kirjastosta ePub kirjoja? Ainakin helmet.fi -sivuilla sanotaan, ettei voisi.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ehkä tyhmä varmistus, mutta kysyn nyt kuitenkin: voiko Kindlellä lainata kirjastosta ePub kirjoja? Ainakin helmet.fi -sivuilla sanotaan, ettei voisi.
Ainakaan minun Kindestä ei löydy selainta, jolla pääsisi sinne kirjaston sivuille tekemään niitä lainauksia. Jos jossain Kindlessä tuommoinen (siis selain) on, niin ehkäpä se lainauskin onnistuisi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ehkä tyhmä varmistus, mutta kysyn nyt kuitenkin: voiko Kindlellä lainata kirjastosta ePub kirjoja? Ainakin helmet.fi -sivuilla sanotaan, ettei voisi.
Mä kyllä väittäisin, että pystyy, jos ne kerran voi ladata tietokoneen kautta lukulaitteelle. Lataamisen jälkeen Calibrella konvertointi ja rokkenroll. Pieni varaus tuolle Adobe Digital Editionsille. Hämärästi muistan, että joskus alkuaikoinan tappelin sen kanssa eikä siitä tullut silloin mitään. En kyllä enää muista, mitä yritin sillä silloin tehdä.

Kokeilu ei varmaan maksa mitään. Joku viitseliäs voisi yrittää? Mulla ei oo nyt just aikaa lähteä kikkailemaan.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mä kyllä väittäisin, että pystyy, jos ne kerran voi ladata tietokoneen kautta lukulaitteelle. Lataamisen jälkeen Calibrella konvertointi ja rokkenroll. Pieni varaus tuolle Adobe Digital Editionsille. Hämärästi muistan, että joskus alkuaikoinan tappelin sen kanssa eikä siitä tullut silloin mitään. En kyllä enää muista, mitä yritin sillä silloin tehdä.

Kokeilu ei varmaan maksa mitään. Joku viitseliäs voisi yrittää? Mulla ei oo nyt just aikaa lähteä kikkailemaan.
Mietin itsekin tuota, että jos ne saa ladattua koneelle, niin saattaa onnistuakin. Mutta, saako ne ladattua ja saako ne konvertoitua Calibrella? Kun ne kuitenkin kuitenkin lainakirjoja ja niissä on lukuoikeus vain laina-ajaksi. En siis väitä, ettei saa, mutta itseäni tuosta näkökulmasta mietityttää. En nyt jaksa alkaa selvittämään, kun kirjastosta lainatut e-kirjat (tähän mennessä muistaakseni yhden olen lainannut) luen tabletilla ja muut sitten hoidan pääosin Kindlellä.
 

Boogy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ehkä tyhmä varmistus, mutta kysyn nyt kuitenkin: voiko Kindlellä lainata kirjastosta ePub kirjoja? Ainakin helmet.fi -sivuilla sanotaan, ettei voisi.
Kyllä voi lainata, tai teknisesti ottaen kyseessä ei ole edes laina koska se kirja ei lähde koskaan Kindlestä pois ellet itse sitä poista. Calibreen pitää vain ladata DeDRM-lisäosa jolla pystyy poistamaan nuo kopiointisuojat.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Kyllä voi lainata, tai teknisesti ottaen kyseessä ei ole edes laina koska se kirja ei lähde koskaan Kindlestä pois ellet itse sitä poista. Calibreen pitää vain ladata DeDRM-lisäosa jolla pystyy poistamaan nuo kopiointisuojat.

Eli varastaa kirjat.
 

Lykosia

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
E-kirjat ja lukulaitteet ovat pahinta, mitä lukemiselle voi tapahtua ja on tapahtunut. Olen varma, että e-kirjat ja kindlet tekevät erityisesti kehittyneissä maissa lukemiselle sen, mitä e-pillerit ja kordööt ovat tehneet väestönkasvulle. Molemmista voidaan nähdä Suomessa seuraukset. Pisa -tulokset laskevat ja kohta ei riitä popula maksamaan eläkkeitä.

Itsellä ainakin Kindlen hommaaminen vain lisäsi lukemista. Ennen luin ehkä kirjan 1-3 viikossa. Nyt tulee helposti 2-3 kirjaa viikossa. Kun yksi kirja päättyy, seuraavan saa ladattua parin napin painalluksella suoraan Amazonin kaupasta ja hinta on jotain 1-5 dollaria. Varsinkin työmatkat junassa eivät käy pitkäksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös