E-kirjat ja -lukulaitteet (Kindle yms.)

  • 22 866
  • 92

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ei taida liittyä ihan varsinaisesti tämän ketjun aiheeseen, mutta mistä löytyisi äänikirjoja? Mietin että sellaisia olisi ihan mukava kuunnella pidemmillä ajomatkoilla. Mieluiten suomenkielisiä, mutta myös englanninkieliset menee vai vaativatkohan jo hieman liikaa keskittymistä ajaessa..
Elisa Kirjassa on myös äänikirjoista usein hyviä tarjouksia. Valikoimasta en osaa muuta sanoa kuin sen, että minulle on riittävästi löytynyt.
 
Talvella sekalaisten kysymysten ketjussa käydyn viestien vaihdoin jälkeen intouduin tuottamaan naapurini toimesta itselleni Kindlen Paperwhiten Saksasta (Amazon ei toimita noita Suomeen).
Hassua, juuri eilen aamupäivällä tilasin Saksan Amazonista Kindlen Paperwhiten, eikä siinä kai mitään ongelmia tullut.

Oikein mainiot ohjeet tilaamiseen löysin Maksukamun blogista: Kindle Paperwhite Suomi -kokemuksia | MaksuKamu.com
www.maksukamu.com kirjoitti:
Paikallisille asiakkaille tarjotaan hieman edullisempaa versiota mutta sen ostavat joutuvat katsomaan mainoksia Kindlensä näytöltä. Suomeen tätä mainosversiota ei siis voi edes tilata. Jos tuotesivulla kuitenkin sanotaan että kyseistä tuotetta ei voi toimittaa Suomeen niin valitse ”Ohne Spezialangebote” tai ”Without Special Offers” jolloin näet tännekin toimitettavan normaalihinnan.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Talvella sekalaisten kysymysten ketjussa käydyn viestien vaihdoin jälkeen intouduin tuottamaan naapurini toimesta itselleni Kindlen Paperwhiten Saksasta (Amazon ei toimita noita Suomeen).
Kieltämättä tästä nyt on hetki enkä viitsi käydä klikkailemassa, mutta ainakin aiemmim Kindlen sai kyllä ihan nätisti tilattua Suomeen - kunhan menee amazon.com:iin, ei siis vaikka .de tai .co.uk.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Jep samoja kokemuksia itselläni, UK tai DE eivät aikaisemmin toimittaneet lukulaitteita. Jenkkien kyllä. Samoin e-kirjojen osto ei onnistu jenkeistä tilattuun laitteeseen UK:n kautta. Ei silti ole ollut mikään ongelma.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
iPad vs. Kindle (tms) suurin ero on siinä, että iPad on taustavalaistu laite ja rasittaa silmiä aivan tolkuttoman paljon enemmän kuin e-lukulaitteet, joissa näyttö valaistaan sivulta (esim. Kindle Paperwhite). Olen käyttänyt noita e-kirjalukijoita kohta 10 vuotta ja välissä testailin huvikseen iPadia. En siirtyisi siihen mistään hinnasta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kyllä E-ink on loistava. Tarkoittaen juurikin tuota että silmät eivät väsy (omassani ei edes sitä taustavaloa vaan käytän lukuvaloa jos tarvii), eikä lukemiselle ole mitään ongelmaa etelän rannoillakaan, missä padit yleenstä ovat tuskaisen vaikeita lukea.
Oikean kirjan tuntua ei mikään voita, mutta jostain syystä koko päivän lukusessio kirjankin kanssa rasittaa vähän silmiä, kun taas vastaava aika Kindlen kanssa ei.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitokset vinkeistä kaikille!

Mietityttää vielä tuo 3G vs wifi. Onko kolmegee lisämaksun arvoinen? Nettitoiminnot tuossa lienevät melko rajallisia ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin sanakirjat, wikipedia yms pyörivät verkon kautta? Kindlessä siis.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kiitokset vinkeistä kaikille!

Mietityttää vielä tuo 3G vs wifi. Onko kolmegee lisämaksun arvoinen? Nettitoiminnot tuossa lienevät melko rajallisia ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin sanakirjat, wikipedia yms pyörivät verkon kautta? Kindlessä siis.

Itse en nähnyt/näkisi mitään tarvetta 3G:lle. Jos sinulla on älypuhelin, niin tarvittaessa voit aina luoda hotspotin sen avulla ja sen kautta Kindlekin pääsee verkkoon. Aika harvassa ehkä ne tilanteet, että sinun pitää päästä sanakirjaan tms. paikassa, missä sinulla ei ole wifiä käytettävissä. Toki kukin tekee ratkaisut oman tarpeensa mukaisesti.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Hassua, juuri eilen aamupäivällä tilasin Saksan Amazonista Kindlen Paperwhiten, eikä siinä kai mitään ongelmia tullut.

Oikein mainiot ohjeet tilaamiseen löysin Maksukamun blogista: Kindle Paperwhite Suomi -kokemuksia | MaksuKamu.com

Kieltämättä tästä nyt on hetki enkä viitsi käydä klikkailemassa, mutta ainakin aiemmim Kindlen sai kyllä ihan nätisti tilattua Suomeen - kunhan menee amazon.com:iin, ei siis vaikka .de tai .co.uk.

No oppiipa taas uutta. Minä tilasin tuon special offers -version, kun se oli vähän halvempi. Ja sitä ei Suomeen toimitettu. Ja minä kun luulin, että Saksan Amazon ei toimita noita lainkaan Suomeen. Voipa myös olla, että aiemmin ei saanut lainkaan, en tiedä. Laitteen kuitenkin sain itselleni.

Olen noita tilauksia tehnyt kaikista kolmesta Amazonista ja tuo Saksa on lähtökohtaisesti ollut varmin siinä, että toimittavat Suomeen. USA:n Amazonia en tainnut tuon Kindlen osalta edes kokeilla.

Special offers -versio oli vähän halvempi kuin ns. tavallinen. Erinäisten verkossa olevien ohjeiden perusteella pyysin sitten niitä tarjouksia pois laitteeltani ja ne poistettiinkin siitä helposti. Eli pienen säästön tuossa tein. Ja nyt kun katsoin Saksan Amazonista noita hintoja, niin olivat selkeästi halvempia kuin itse reilu kuukausi sitten ostamani. Perkele!
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kiitokset vinkeistä kaikille!

Mietityttää vielä tuo 3G vs wifi. Onko kolmegee lisämaksun arvoinen? Nettitoiminnot tuossa lienevät melko rajallisia ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin sanakirjat, wikipedia yms pyörivät verkon kautta? Kindlessä siis.

Eivät pyöri (tai Wikipedia joo, mutta en ole ikinä tarvinnut sitä kun sanakirja löytyy). Sanakirja tosiaan ladataan laitteeseen ja nettiä ei sen jälkeen tarvitse kuin uusien kirjojen lataamiseen/ostamiseen.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Wifi on minulle riittänyt hienosti. Sanakirjat tosiaan ovat ladattuna koneelle ja niitä voi lisäillä tai poistaa kun on verkossa.
Wifin kautta yhden kirjan lataaminen kestää muutaman sekunnin ja jos wifiä ei ole reissullä lähellä, olen käyttänyt puhelinta "hotspotina" eli sen verkon kautta ladannut.
Toimii hienosti.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Special offers -versio oli vähän halvempi kuin ns. tavallinen. Erinäisten verkossa olevien ohjeiden perusteella pyysin sitten niitä tarjouksia pois laitteeltani ja ne poistettiinkin siitä helposti. Eli pienen säästön tuossa tein. Ja nyt kun katsoin Saksan Amazonista noita hintoja, niin olivat selkeästi halvempia kuin itse reilu kuukausi sitten ostamani. Perkele!

Saksan Amatsoneilta laitoin nyt tuon Paperwhite (wifi) tilaukseen. Onneksi on tämä palsta, muuten olisin Amerikkaan oman tilaukseni myös heittänyt.

Nyt pitäisi vaan alkaa miettimäänmitä sillä laitteella sitten tekisi. Lukuvinkkejä saa toki tarjota. Tietokirjallisuutta (suomeksi tai englanniksi) tieteen, filosofian ja historian eri osa-alueilta.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Nyt pitäisi vaan alkaa miettimäänmitä sillä laitteella sitten tekisi. Lukuvinkkejä saa toki tarjota. Tietokirjallisuutta (suomeksi tai englanniksi) tieteen, filosofian ja historian eri osa-alueilta.
Kerta tekijänoikeus loppuukin joskus (liian myöhään IMHO, mutta eri ketjun asiaa), aika paljon materiaalia löytyy ilmaiseksikin: https://archive.org/details/texts

Mm. Orwellin klassikko 1984. Joka aina on ollut muka ajankohtainen, mutta nyt se tuntuu oikeasti olevan ajankohtainen, valitettavasti.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Sarjassa noloja tunnustuksia: oletin Kindle-kirjojen ostamisen & lukemisen olevan mahdollista vain kyseisellä lukulaitteella. Paskat, saahan sen Kindlen appsina tavalliseen Android-tablettiin. Ja niinpä lomalukemisto laajeni tänään parilla opuksella...
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ja Calibrella ne saa epub-muotoon. Kai, en ole kokeillut.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Sarjassa noloja tunnustuksia: oletin Kindle-kirjojen ostamisen & lukemisen olevan mahdollista vain kyseisellä lukulaitteella. Paskat, saahan sen Kindlen appsina tavalliseen Android-tablettiin. Ja niinpä lomalukemisto laajeni tänään parilla opuksella...
Ipadiin saa myös Kindle appsin. Käytän sitäkin, mutta en lukemiseen koska jo aikaisemmin todettu laatuero Kindlen kanssa varsinkin auringossa, mutta tuo Ipadin appi on paljon parempi käyttää mm arkistointiin ja järjestelyyn kun kirjoja olkaa olla useampi sata.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Ipadiin saa myös Kindle appsin. Käytän sitäkin, mutta en lukemiseen koska jo aikaisemmin todettu laatuero Kindlen kanssa varsinkin auringossa, mutta tuo Ipadin appi on paljon parempi käyttää mm arkistointiin ja järjestelyyn kun kirjoja olkaa olla useampi sata.
Jep, ostan Kindlen heti kun siitä saa nykyistä isomman version. Nyt kaikki myynnissä olevat mallit näyttivät olevan samaa kokoluokkaa. Olen kokeillut 6"-versiota ja se näytön pienuus ei vaan tuntunut omalta jutulta. Kymppituumainen tabletti hyvällä näytöllä voitti ainakin tämän erän.
 

Byvajet

Jäsen
Maailmalta kantautuu huhuja, joiden mukaan e-kirjojen suosio laskee, paljonkin. Sen sijaan varsinaisia kirjoja myydään enemmän kuin ennen. Kasvu tuskin koskee kaunokirjallisuutta, vai miten lie?

Paperi on metka käyttöliittymä. Hyvin pitää pintansa nykytekniikkaa vastaan.
 

sinikettu

Jäsen
Maailmalta kantautuu huhuja, joiden mukaan e-kirjojen suosio laskee, paljonkin. Sen sijaan varsinaisia kirjoja myydään enemmän kuin ennen. Kasvu tuskin koskee kaunokirjallisuutta, vai miten lie?

Paperi on metka käyttöliittymä. Hyvin pitää pintansa nykytekniikkaa vastaan.
E-kirjat ovat mielestäni vieläkin todella kalliita. Jos amazonista ostelisin, niin jatkuvasti täytyis maksaa 15-20 dollaria per kirja. Jotkut toki lähtevät halvemmalla. Harvoin kuitenkin alle 10 dollaria. Tästä johtuen en osta, vaan hommaan e-kirjojen hankinta täytyy tehdä pimeämpien markkinoiden kautta noin 15-20 dollaria halvemmalla hinnalla.
 

sinikettu

Jäsen
Kuinkahan moni e-kirjojen himolukija hankkii kirjansa ilmaiseksi netin pimeämmiltä markkinoilta? Kalliitahan nuo muuten ovat. Amazonista olen ehkä kourallisen ostanut ja parisen sataa muuta pimeämmiltä markkinoilta. Rahat ei riitä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kuinkahan moni e-kirjojen himolukija hankkii kirjansa ilmaiseksi netin pimeämmiltä markkinoilta? Kalliitahan nuo muuten ovat. Amazonista olen ehkä kourallisen ostanut ja parisen sataa muuta pimeämmiltä markkinoilta. Rahat ei riitä.

Kirjojen - niin paperisten kuin nykyään myös e-kirjojen ilmaiseen hankkimiseen on nykyisin tarjolla ihan valoisakin markkina, johon kaikkien rahat riittävät eli kirjasto. Oli sitten yliopistokirjasto tai kaupunginkirjasto, niin tarjontaa riittää paperipuolella ja varsin mukavasti myös e-kirjojen ja e-lehtien osalta.

Jos asustat Oulun seudulla (suosikkijoukkueestasi päätellen) niin Outi-kirjastoissakin on tarjolla kaikenlaista e-aineistojen osalta.
 

sinikettu

Jäsen
Kirjojen - niin paperisten kuin nykyään myös e-kirjojen ilmaiseen hankkimiseen on nykyisin tarjolla ihan valoisakin markkina, johon kaikkien rahat riittävät eli kirjasto. Oli sitten yliopistokirjasto tai kaupunginkirjasto, niin tarjontaa riittää paperipuolella ja varsin mukavasti myös e-kirjojen ja e-lehtien osalta.

Jos asustat Oulun seudulla (suosikkijoukkueestasi päätellen) niin Outi-kirjastoissakin on tarjolla kaikenlaista e-aineistojen osalta.
Oulussa en ole asunut niin moneen vuoteen, ettei sitä voi yhden käden sormilla laskea. Luen suurimmalta osin englannin kielisiä tietokirjoja, eikä niitä suomalaisista kirjastoista oikeastaan löydy. Yliopiston kirjastoista olen löytänyt useita, mutta nekin ovat käyttöliittymältään todella kömpelöitä verrattuna epub- ja pdf-tiedostoihin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
E-kirjat ovat mielestäni vieläkin todella kalliita. Jos amazonista ostelisin, niin jatkuvasti täytyis maksaa 15-20 dollaria per kirja. Jotkut toki lähtevät halvemmalla. Harvoin kuitenkin alle 10 dollaria. Tästä johtuen en osta, vaan hommaan e-kirjojen hankinta täytyy tehdä pimeämpien markkinoiden kautta noin 15-20 dollaria halvemmalla hinnalla.
Mitä kirjoja luet? Itse ostan Amazonista noin 50-60 kirjaa/vuosi, ihan uutuuksiakin suosituilta kirjailijoilta, eikä muistaakseni ole kuin 1-2 jotka ovat maksaneet yli 10 taalaa.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Oulussa en ole asunut niin moneen vuoteen, ettei sitä voi yhden käden sormilla laskea. Luen suurimmalta osin englannin kielisiä tietokirjoja, eikä niitä suomalaisista kirjastoista oikeastaan löydy. Yliopiston kirjastoista olen löytänyt useita, mutta nekin ovat käyttöliittymältään todella kömpelöitä verrattuna epub- ja pdf-tiedostoihin.

Tietysti, jos kirjamaku on hyvin spesifi ja erikoistunut, niin yleisten kirjastojen kokoelmat eivät välttämättä tarjoa sitä mitä haluat. Mutta kun käyt seuraavan kerran Oulussa, niin tekaise kirjastokortti/päivitä tiedot ja pyydä nettitunnukset, joilla pääset lainaamaan Oulun e-kirjoja vaikka Kuopiosta, tai mistä vaan. E-kirjakokoelma tulee ainakin Oulussa kehittymään, sillä ensi vuonna mitä todennäköisimmin e-kirja-budjetti nousee peräti 40 000 euroa, kun taas paperisiin kirjoihin varattu määräraha laskee 20 000. Tätä ei ole vielä päätetty, mutta olen melko varma, että tämä tulee toteutumaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös