E-kirjat ja -lukulaitteet (Kindle yms.)

  • 22 872
  • 92

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luodaan nyt oma ketju näillekin.

Sekalaisten kysymysten ketjusta löysin juttua aiheesta:
Sekalaisten kysymysten ketju II | sivu 1627 | Jatkoajan keskustelupalsta

Lukulaitteen hankkiminen on alkanut tässä kiinnostamaan. Kirjoja en keräile, eikä rehellisesti sanottuna minulla ole edes oikein tilaa fyysisille kirjoille.
Kuitenkin reissuja ja odottelua varten olisi ihan kiva joskus lukea jotain muutakin kuin Jatkoaikaa, lähinnä tietokirjallisuutta.

Amazonin valikoima e-kirjojen osalta on kasvanut huomattavasti siitä kun viimeksi harkitsin lukulaitteen ostoa (joskus 2012).

Vanhalla Murolla on ihan hyvä ketju Amazon Kindle | MuroBBS aiheesta, tosin ihan tuoreimpia kokemuksia siellä ei niin paljoa ole, eikä myöskään kommentteja uusimmista vehkeistä.

Mites on? Löytyykö palstakamraateilta näitä aparaatteja?

@Leon @SamSpade @Minor @mikko6000
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Itse iPad miniä käytän myös e-kirjojen lukemiseen ja soveltuu siihen täydellisesti. Kindle appia en innostunut käyttämään, vaan applen omaa iBooksia käytän, johon löytyy myös kaikki kirjat maan ja taivaan väliltä. Hyväähän tässä on se, että kaikki kirjat kulkevat yhdessä tabletissa, ja myös pilven kautta muissa applen laitteissa, jos sellasia on. Muutenkin kun englanniksi tykkään lukea, niin saatan saada 5-10 eurolla valtavan tietokirjan, mikä suomalaisesta kirjakaupasta suomipainoksena maksaisi sen 60 euroa, eli selvää säästöä rahallisesti lukutoukalle. Välillä kyllä tosin esim. lentokentiltä tarttuu mukaan myös fyysisiä kirjojakin, sillä onhan niissä se oikea "tunnelma" silti.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No se Kobo löytyy. Ei mitään muuta valittamista, mutta asiallista suojakoteloa tuolle ei oikein löydy. Nytkin toki matkassa mukana. Sisältö lähinnä skandinaavista rikollisuutta ja halvalla ostettuja Kingejä. Jos tuo sci-fi-tarjonta ei kohta epubeilla kohene, taidan hankkia Kindlen kaveriksi. Alkaa meinaan Elisan tarjoukset olla tarjonnan osalta aika kuraa mun makuun ja vajaat kaksi kirjaa lukematta. Niistäkin varmaan eka tulee luettua viimeistään kotimatkalla.
 

sinikettu

Jäsen
Harmittavan kalliita ovat kuitenkin vielä nuo e-kirjat. Tai ainakin sellaiset uudehkot kirjat, joita itse olen katsellut, saattavat maksaa jopa 20 dollaria per laaki kindlen kautta. Toki monia vähän vanhempia saattaa saada huomattavasti halvemmalla, mutta harvemmin alle kymmenellä dollarilla irtoaa. Näin opiskelijana valitettavasti kukkaro ei tällä hetkellä kestäisi nykyistä lukutahtia (6-8 kirjaa kuukaudessa), joten sisäinen roopeankkani ohjaa minut ilmaislatauksien pariin, kun suurin osa englanninkielisistä kirjoista on saatavilla netistä ilmatteeksi muutamalla klikkauksella.

Tabletilla tulee siis luettua yleensä epub-versioita kirjoista. Tietokirjallisuutta, filosofiaa ja psykologiaa tulee suurimmalta osin lueskeltua.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Harmittavan kalliita ovat kuitenkin vielä nuo e-kirjat. Tai ainakin sellaiset uudehkot kirjat, joita itse olen katsellut, saattavat maksaa jopa 20 dollaria per laaki kindlen kautta. Toki monia vähän vanhempia saattaa saada huomattavasti halvemmalla, mutta harvemmin alle kymmenellä dollarilla irtoaa. Näin opiskelijana valitettavasti kukkaro ei tällä hetkellä kestäisi nykyistä lukutahtia (6-8 kirjaa kuukaudessa), joten sisäinen roopeankkani ohjaa minut ilmaislatauksien pariin, kun suurin osa englanninkielisistä kirjoista on saatavilla netistä ilmatteeksi muutamalla klikkauksella.
Vaihtelee (ainakin Amazonin tapauksessa) todella paljon - jotkut tuntuu olevan tuota ~$20 julkaisun yhteydessä, jotkut paljon vähemmän. Hinta saattaa myös tippua aika nopeasti. Mutta hyviä diilejä löytyy kyllä ajoittain, muistaakseni Song of Fire and Icen osat 1-4 yhdessä maksoi tyyliin 20€, siinä oli ihan hyvä sivumäärä/hinta-suhde.

Itsellä siis ensimmäisen sukupolven Kindle Touch - ihan OK peli, akkukesto etenkin erittäin kiitettävä. Mutta tosiaan ei uusimpia malleja, eli taustavalo puuttuu ja DPI ei ole kaksinen. Jälkimmäinen jotenkin nykyään menee omaa feng shuita vastaan kun korkean DPIn näyttöjä katselee muuten, joten on sitä tullut harkittua päivittämistä; mutta valitettavan harvoin sitä tulee nykyään luettua ei-ammattikirjallisuutta (täysin oma vika), niin en ole hankkinut.

Mutta jos tosiaan Kindlen hankkimista harkitsee, niin suosittelisin Paperwhiteä ($120) karvalakkiversion ($80) sijaan. Hintaa puolet lisää toki, mutta ei silti mistään ihan massiivisesta investoinnista puhuta, ja löytyy taustavalo + DPI on melkein tuplat parempi (300 vs 167).
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Kindle Paperwhite tosiaan löytyy täältä. Ei mitään pahaa sanottavaa. Amazonilta löytää kyllä kirjat maan ja taivaan väliltä ja fiksuun hintaan. Luettua tulee noin tunnin verran vähintään päivässä ja akku kestää viikkoja. @hablaa tuossa ylempänä listasi myös hyvin Kindleistä asiaa.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
En ole ostanut erillistä lukulaitetta, vaan luen e-kirjat tabletin näytöltä. Omassa Samsung Notessa näyttö on hyväresoinen kymppituumainen ja laite on omaan käyttöön sopivanlainen. Akku kestää kolmen vuoden jälkeenkin 6-7 tuntia (toki naurettavan vähän verrattuna oikeisiin lukulaitteisiin), eikä näytön kirkkautta tarvitse pitää silloinkaan minimissä. Erillinen lukulaitekaan ei ole mahdottomuus, nyt kun on saanut e-kirjoihin lukutuntumaa.

Vaikken ole tekniikan suhteen ronkeli, vastustin pitkään sähköisiä kirjoja. Näyttöä saa näet työn puolesta tuijottaa ihan riittämiin. No, kirjastoista löytyi lukunälkään e-kirjoja jo ihan suht' hyvä valikoima ja pidemmän sairastelun aikana pääsin e-kirjavastustuksesta siedätyshoidolla yli. Joten mars kirjaston sivuille tutkimaan, ovat ainakin ilmaisia. Lukeminen onnistuu selaimellakin, jos ei halua/jaksa perehtyä eri julkaisijoiden käyttämiin tiedostoformaatteihin. Selainluku ei toki ole juohevinta, mutta itse inhoan vielä enemmän formaatti-ihmettelyjä ja/tai jonkun lukemiseen tarvittavan tilin/appsin puuttumista.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Toinen Kindle menossa. 5 sukupolven laite tämä kuten aikaisempikin. Onnistuin ensimmäisen kolhimaan ja näyttö meni rikki.
Paperwhite kiinnostaisi ja sen mukana tuleva taustavalo, mutta en haluaisi kosketusnäyttöä. Pidän nykyisen mallin nappuloista. Jos hajoaa niin sitten päivitys uuteen Paperwhiteen.
Latasin ipadiin Kindle appin. Lähinnä selailua ja arkistointia varten, en suostu lukemaan tuolla. Menisi kai pakon sanelemana ipadillakin, mutta ei kirkkaassa auringonvalossa - missä taas Kindleä ei haittaa kirkkaus ollenkaan. Muutenkin lukukokemus on Kindlellä selkeästi parempi kuin millään tabletilla.

Kirjojen hinnoista, en ole kai koskaan maksanut yli 13 dollaria, useimmiten 1-7 per kirja. Viimeisin uutuuskirja putosi ensimmäisen viikon jälkeen 21 dollarista 11,90 ja sitten ostin.
Sellaisella 50-60 kirjan vuositahdilla on menty viime vuodet.
Goodreads sivustolla listailen luettuja ja potentiaalisia "haluan lukea". Olen myös asettanut sinne 50 kirjan lukuhaasteen itselleni tälle vuodelle. 11 luettu, 1 työn alla, eli muutaman kirjan perässä vielä lukutavoitteen vauhdista mutta parin viikon lomalla otan kiinni. Yleensä sellaiset 7-8 kirjaa menee silloin.

Amazon aika hyvin oppii lukumieltymyksen ja suosittelee sitten kirjoja. Sitä ja tuota Goodreads sivustoa apuna käyttäen on hyvä haarukoida mitä ostaa.
Valtava määrä varsin hyviä kirjoja on saatavilla 1-4 dollarin hintaan. Ilmaiseksikin.

Esim:
Amazon.com: In Times Like These: A Time Travel Adventure eBook: Nathan Van Coops: Kindle Store

Free Kindle book hakusanaksi sitten etsimään.
Tosin isoin osa on jotain naisille tarkoitettuja romaaneja (erotiikkaa, rakkautta ja mitä oudompia kirjoja kuten Alien warewolf master ym ym).
Mukana on aika paljon kauhua, scifiä joista sitten luen nopeasti arvostelut Amazonista ja Goodreads sivulta. Sitten "ostan" maksuttoman. Tällä tavoin noin 1/2 on ihan hyvä, se toinen sitten menee "roskiin" usemmiten kun muutaman sivun jälkeen toteaa roskaksi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
@SamSpade
Ei ole minusta mitään syytä dissata kosketusnäyttöä. Aluksi vierastin itsekin ajatusta siirtyä nappi-Sonystä kosketus-Koboon. Mutta aivan turhaan, en kaipaa nappeja enää lainkaan.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
@SamSpade
Ei ole minusta mitään syytä dissata kosketusnäyttöä. Aluksi vierastin itsekin ajatusta siirtyä nappi-Sonystä kosketus-Koboon. Mutta aivan turhaan, en kaipaa nappeja enää lainkaan.
Juu, ainakin myös Kindlen kanssa kosketusnäytöstä on apua kun englanniksi lukee - vaikka omasta mielestä osaankin toista kotimaista vähintään auttavasti, niin välillä tulee kyllä sanoja vastaan mistä ei todellakaan tiedä. Niin laitteeseen saa ladattua sanakirjan, sitten kun painaa sanaa hetken sormella niin näyttää että mistä kyse. Juuri tuon Song of Fire and Icen kanssa tuosta oli valtavasti apua (vaikka lopputulos olikin suurelta osin "jahas, taas uusi synonyymi hevoselle").
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Okei, pitänee miettiä vielä tuota kosketusnäyttö - saisi sen taustavalonkin. Mutta onhan tavallisessa napillisessakin Kindlessä sanakirja (tai montakin mistä valita). Pitää vain scrollata näppäimellä sanan kohdalle.
Itse käytän vaihtelevasti Oxfordin English sanakirjaa (jos luen Brittiläisen kirjoittamaa kirjaa) muuten käytössä vakiona New Oxford American sanakirja.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Yksi hassu homma tossa mun lukulaitteessa on. Mulla on puhelimen suojana läppäkuori, joka on magneettinen. Kun laitan nuo päällekkäin, lukulaite herää valmiustilasta lukutilaan. Onko jollain muulla vastaava "feature"?
 
Paperwhiten hankkimisen jälkeen iPadilla lukeminen jäi täysin nolliin. Aivan mieletön ero etenkin nukkumaanmenoa edeltävässä lukemisessa (Kindle + luku- tai taustavalo vs. iPad himmeimmällä taustavalolla) kun arvioi kuinka paljon laite pitää silmiä ns. virkeänä.

Esimerkiksi matkatessa Kindlen keveys ja akkukesto lyövät iPadin niinikään laudalta.

Kosketusnäyttöön liittyen:

Plussaa: Sivun vaihtaminen, valikkonavigointi ja esimerkiksi sanakirjan käyttö erittäin vaivatonta.

Miinusta: Vahinkopainallusten riski on suuri, sillä kosketusnäyttö on varsin herkkä. Toisinaan käy niin, että esimerkiksi asennonvaihdon yhteydessä huomaa lukukohdan siirtyneen pahimmillaan satojen sivujen päähän oikeasta (mikäli sormi osunut alareunan selauspalkkiin). Tähän ei ole mitään kätevää palaa-painiketta tms, vaan edellinen paikka täytyy muistaa itse.

Oma lopputulema: En ostaisi enää lukulaitetta ilman kosketusnäyttöä, sillä navigoinnin helppous on isompi hyöty kuin satunnaisten virhepainallusten aiheuttama haitta.

Yleisesti ottaen suurin miinus lukulaitteelle (vs. iPad tms tabletti) tulee suomenkielisen tuotannon kehnosta saatavuudesta. Minulla on useampia kirjoja esimerkiksi Elisa Kirjassa, mutta niitä ei saa millään ilveellä missään tiedostomuodossa sieltä ulos. Eli olen tuomittu lukemaan niitä jatkossakin vain Elisa Kirjan omalla sovelluksella iPadilla. Amazon taas ei luonnollisesti myy suomalaista kirjallisuutta.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Pitää vain scrollata näppäimellä sanan kohdalle.
Niin mutta nyt eletään ADHD-maailmassa, "pitää scrollata" tarkoittaa että useampi painallus/kestää pidempään. Kaikkihetinyt! Ooh, squirrel!
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minulla on useampia kirjoja esimerkiksi Elisa Kirjassa, mutta niitä ei saa millään ilveellä missään tiedostomuodossa sieltä ulos. Eli olen tuomittu lukemaan niitä jatkossakin vain Elisa Kirjan omalla sovelluksella iPadilla.
Kokeile seuraavaa: kirjaudu Elisa kirjaan pc:llä, hae joku ostamasi teos. Sen kohdalla pitäisi lukea "ostettu". Jossain näkyvällä paikalla on painike "lataa tietokoneelle". Voit siirtää tiedoston sen jälkeen lukulaitteeseen tai vaikka tablettiin ihan tiedostona. Kunhan vaan kohdekansio on Digital editions, mihin sen lukulaitteeseen kopsaat.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Miten tuollaisella Kindlellä luonnistuu PDF-filujen lukeminen? Tällä hetkellä tablettina toimii seitsemän tuumainen Asuksen Nexus ja tuo on muuten ihan passeli vekotin, mutta silmät tuntuvat rasittuvan hieman liikaa tuon tuijottelusta. Jotkut internetsissä herjasivat, että Kindle ei olisi kovin optimaalinen PDF-tiedostojen lukemiseen, mutta ne taisivat olla muutaman vuoden vanhoja ketjuja, joten miten asian laita nyt on?
 
Kokeile seuraavaa: kirjaudu Elisa kirjaan pc:llä, hae joku ostamasi teos. Sen kohdalla pitäisi lukea "ostettu". Jossain näkyvällä paikalla on painike "lataa tietokoneelle". Voit siirtää tiedoston sen jälkeen lukulaitteeseen tai vaikka tablettiin ihan tiedostona. Kunhan vaan kohdekansio on Digital editions, mihin sen lukulaitteeseen kopsaat.
Kiitos vinkistä! Missä muodossa ne yleensä tulevat sieltä?

Miten tuollaisella Kindlellä luonnistuu PDF-filujen lukeminen? Tällä hetkellä tablettina toimii seitsemän tuumainen Asuksen Nexus ja tuo on muuten ihan passeli vekotin, mutta silmät tuntuvat rasittuvan hieman liikaa tuon tuijottelusta. Jotkut internetsissä herjasivat, että Kindle ei olisi kovin optimaalinen PDF-tiedostojen lukemiseen, mutta ne taisivat olla muutaman vuoden vanhoja ketjuja, joten miten asian laita nyt on?
Lähtökohtaisesti hyvin, mutta se vaatii itse pdf-tiedostolta aika paljon. Kindle kun ei osaa käsitellä sitä mitenkään, joten pieni ja tiivis teksti on Kindlen näytöllä todella pientä ja tiivistä. Näkymää pystyy zoomaamaan ja kääntämään, jolloin lukeminen saattaa hieman helpottua.

Olen myös huomannut, että esimerkiksi kappalejako yms muotoiluseikat eivät toimi kovinkaan hyvin luettaessa pdf-tiedostoa Kindlellä. Olen kyllä lukenut kokonaisia kirjojakin pdf-tiedostoina, joten mahdollista se kyllä on.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kiitos vinkistä! Missä muodossa ne yleensä tulevat sieltä?
No mikä se epub formaatti nyt on. Tiedostopäätettä en nyt muista tähän hätään. Mulla ainakin lukulaite näkyy pc:hen liitettäessä ihan massamuistina ja tavaraa voi siirtää usbilla suuntaan ja toiseen. Ihan kuin vaikka ulkoista kovalevyä käyttäisi. Silleen mä kaikki ostokseni siirrän Elisalta lukulaitteeseen.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Paperwhiten hankkimisen jälkeen iPadilla lukeminen jäi täysin nolliin. Aivan mieletön ero etenkin nukkumaanmenoa edeltävässä lukemisessa (Kindle + luku- tai taustavalo vs. iPad himmeimmällä taustavalolla) kun arvioi kuinka paljon laite pitää silmiä ns. virkeänä.
Tämä on kyllä sikäli mielenkiintoinen ilmiö (ja pahoittelen semi-offtopicia) - kyse on siis siitä, että LCD-näyttöjen taustavalo vähentää melatoniinin tuotantoa pääkopassa, mikä sitten vaikeuttaa nukahtamista. On ihan tutkittu juttu, Google auttaa tarvittaessa. Enää tarvittaisiin "e-ink"-näyttöjä joissa olisi edes jollain tasolla järjellinen refresh rate ja tabletti tuollaisella varustettuna, niin ostaisin kyllä heti; huomaa selkeästi että jos LCD-näytön ääressä roikkuu myöhään niin ei meinaa uni tulla vaikka kuinka väsyttääkin. Mutta se offtopicista.
 
Tämä on kyllä sikäli mielenkiintoinen ilmiö (ja pahoittelen semi-offtopicia) - kyse on siis siitä, että LCD-näyttöjen taustavalo vähentää melatoniinin tuotantoa pääkopassa, mikä sitten vaikeuttaa nukahtamista. On ihan tutkittu juttu, Google auttaa tarvittaessa. Enää tarvittaisiin "e-ink"-näyttöjä joissa olisi edes jollain tasolla järjellinen refresh rate ja tabletti tuollaisella varustettuna, niin ostaisin kyllä heti; huomaa selkeästi että jos LCD-näytön ääressä roikkuu myöhään niin ei meinaa uni tulla vaikka kuinka väsyttääkin. Mutta se offtopicista.
Eihän tämä suinkaan offtopicia ole, sillä kyllä ainakin itse näen erittäin oleellisena seikkana tämän taustavalon lukulaitteissa.

Saman olen huomannut, ei Kindle taustavalolla ole kovinkaan paljoa parempi kuin iPad jossa luonnollisesti myös taustavalo. Varsinkaan jos sitä lukee pilkkopimeässä huoneessa. Parhaan toimivuuden olen löytänyt pehmeän ja melko himmeän lukuvalon käytöllä, kun Kindlen oma taustavalo on aivan minimissään. Mielenkiintoisena (ja hieman ärsyttävänä) seikkana mainittakoon että Paperwhiten taustavaloa ei saa ikinä täysin kiinni pl. valmiustilassa, mutta käytännössä tämän huomaa vasta pilkkopimeässä huoneessa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mua ei ainakaan haittaa ton Kobon taustavalo pätkääkään vallitsevasta valosta riippumatta. Nyt nappasin sen biitsillä pois pältä ihan vaan huvikseni. Täysin portaaton säätö siinä, tykkään.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Itse luin aiemmin Elisa Kirjasta ostamiani kirjoja iPadillä ja olin kyllä tyytyväinen tuohonkin. Talvella sekalaisten kysymysten ketjussa käydyn viestien vaihdoin jälkeen intouduin tuottamaan naapurini toimesta itselleni Kindlen Paperwhiten Saksasta (Amazon ei toimita noita Suomeen). Alla muutamia huomioita (kaikki subjektiivisia mielipiteitä):
  • Itse lukukokemus ei mitenkään kummoisesti poikkea, oli lukulaite sitten iPad (Air 2) tai Kindle Paperwhite. Kindle on pienempi ja kevyempi pitää kädessä, varsinkin jos lukee sängyssä makuultaan. Toisaalta, näyttö ja teksti ei ole mielestäni ihan yhtä terävää kuin mitä se oli padillä lukiessa. Kindlen mattapintainen näyttö tehnee tuossa tehtävänsä.
  • Pienesti häiritsee, että Kindle on mustavalkoinen eikä kirjojen kannetkaan näy värillisinä. Itse tekstin lukemiseenhan tällä ei ole vaikutusta.
  • Kindlen näyttö vastaa kosketukseen selkeästi hitaammin, mutta tuo on tottumiskysymys. Eipä kai kirjanlukulaitteen tarvitse yhtä sähäkkä ollakaan kuin tabletin.
  • Tähän asti olen ostanut vasta peri kirjaa Amazonilta tuonne Kindleen. Itse asiassa nyt pääsiäisen aikaan bestseller-listalta, á 1 punta, joten kyllä sieltä jotain edullisiakin saa.
  • Elisa Kirjan kirjat (ePub-formaatissa olevat) olen ensin tallentanut omalle koneelle ja sen jälkeen konvertoinut toiseen formaattiin ja siirtänyt Kindlelle käyttäen Calibre-ohjelmaa. Toimii aika helposti ja varmasti.
  • Kindlen akunkesto on huikea verrattuna padiin. Tainnut käytössäni parikin viikkoa kestää ennen uutta lataustarvetta.
Kaiken kaikkiaan, ei minulla ollut valittamista iPadilläkään lukemisesta, mutta ihan olen tyytyväinen myös Kindleen. Jos paljon lukee ja varsinkin jos englanninkielisiä kirjoja tarvitsee / aikoo ostaa, niin sitten jo tuota voisi ehkä suositellakin. Itse osto tuolla Kindlellä(kin) on aika helppoa.
 

Tekila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Olen vaihtanut lähes kokonaan lukemisen fyysisistä kirjoista e-kirjoihin.
Käytän lukemiseen iPadia ja minun mielestäni sen näytön saa tarpeeksi himmeäksi, ettei häiritse silmiä.

Aloitin E-kirjojen pläräämisen kirjaston omalla palvelulla Ellibs Libraryllä. Nopsasti vaan loppui luettavat kirjat. Lukeminen on siis täysin ilmaista tuolta, kunhan kirjastokortin omaa. Tuolta kirja ladataan tabletille ja avataan jollain ohjelmalla. Käytin itse Adoben ohjelmaa.

Nykyään käytän Storytel palvelua, joka on vähän kirjojen Netflixiä vastaava (16,99 euroa / kk ). Siellä on englanniksi, ruotsiksi ja suomeksi hirveät määrät kirjoja. Miinuksina on "suositellut kirjat", ei tunnu oppivan mitenkään minkä tyylisistä kirjoista pitää vaikka merkkailen seurattavaksi tietynlaisia kirjoja. Palvelua voi käyttää myös ihan tietokoneella, jonka avulla on helpompi etsiä ideoita luettavaksi ja tallentaa bookmarkit pilven kautta suoraan padiin. Äänikirjat ovat kanssa tulleet tutuksi tuota kautta.

Toinen vastaava palvelu on bookbeat, en ole vielä ottanut trialia päälle, olisiko siellä jotain mitä ei Storytellissä ole.

Aku Ankan lataamon otin kanssa 29 euroa / 4 kk hintaan tarjouksessa, tulee samalla rahalla kannettu akkari kotiin (olisi ollut 50 senttiä kalliimpi per kk, ottaa vaan Lataamo).

Linkit vievät palveluiden sivuille.
 

Ziggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei taida liittyä ihan varsinaisesti tämän ketjun aiheeseen, mutta mistä löytyisi äänikirjoja? Mietin että sellaisia olisi ihan mukava kuunnella pidemmillä ajomatkoilla. Mieluiten suomenkielisiä, mutta myös englanninkieliset menee vai vaativatkohan jo hieman liikaa keskittymistä ajaessa..
 

Tekila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Ei taida liittyä ihan varsinaisesti tämän ketjun aiheeseen, mutta mistä löytyisi äänikirjoja? Mietin että sellaisia olisi ihan mukava kuunnella pidemmillä ajomatkoilla. Mieluiten suomenkielisiä, mutta myös englanninkieliset menee vai vaativatkohan jo hieman liikaa keskittymistä ajaessa..

Mun ylemmässä viestissä on kolme ensimmäistä linkkiä, niistä kaikista saa äänikirjoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös