Docventures – maailma paremmaksi media kerrallaan

  • 62 346
  • 332

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Minulle ei edes avaudu, ketä tai mitä tässä olen vähätellyt.

Aivan päin vastoin, mielestäni ongelmia ei ole syytä vähätellä ja henkilökohtaisesti uskon, että pääosanesittäjä jatkaa tässä(kin) tapauksessa juomista ja tämä johtaa varhaiseen hautaan.

Minusta sinä vähättelit alkoholismia vakavana sairautena jota se on. Sinun uskomuksillasi ei ole minulle mitään merkitystä.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Aivan päin vastoin, mielestäni ongelmia ei ole syytä vähätellä ja henkilökohtaisesti uskon, että pääosanesittäjä jatkaa tässä(kin) tapauksessa juomista ja tämä johtaa varhaiseen hautaan.

Olen antanut itselleni kertoa, kuten Simo Rantalainen aikoinaan hoki, että pääosanesittäjä on kuin onkin Thaimaassa ja ottaa kuppiakin toisinaan, mutta ei joka ikinen päivä, sekä riisipontikat ja kirkkaat jääneet ja tyytyy nykyisin pelkkään bisseen. Sen lisäksi tekee jotain hommiakin, kuten musiikkia.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minusta sinä vähättelit alkoholismia vakavana sairautena jota se on. Sinun uskomuksillasi ei ole minulle mitään merkitystä.

Olet ymmärtänyt väärin. Minä en sitä vähättele, vaan päin vastoin olen sitä mieltä, että siitä ei toivuta, oikeastaan koskaan.

Olisi mukavaa tietää, mitä mieltä sinä sitten olet. Toteat minut vähättelevän, kun uskon, että huonosti menee jatkossakin. Ilmeisesti sinulla on joku toinen näkemys. En vaan ymmärrä, mitä vähättelyä se on, että pelkää ja epäilee alkoholistin repsahtavan pian uudelleen.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Olet ymmärtänyt väärin. Minä en sitä vähättele, vaan päin vastoin olen sitä mieltä, että siitä ei toivuta, oikeastaan koskaan.

Olisi mukavaa tietää, mitä mieltä sinä sitten olet. Toteat minut vähättelevän, kun uskon, että huonosti menee jatkossakin. Ilmeisesti sinulla on joku toinen näkemys. En vaan ymmärrä, mitä vähättelyä se on, että pelkää ja epäilee alkoholistin repsahtavan pian uudelleen.

On enemmän todennäköistä kuin epätodennäköistä etteikö alkoholisti sortuisi jossain vaiheessa uudellen käyttämään. Tämä termi huonosti menee jatkossakin kertoo enemmän sinusta kuin dokumentin päähenkilöstä. Asenteellista, etten sanoisi.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
On enemmän todennäköistä kuin epätodennäköistä etteikö alkoholisti sortuisi jossain vaiheessa uudellen käyttämään. Tämä termi huonosti menee jatkossakin kertoo enemmän sinusta kuin dokumentin päähenkilöstä. Asenteellista, etten sanoisi.

En saa kiinni ajatuksenkulustasi, joten tämä tästä.

Näyttää siltä, että olemme samaa mieltä alkoholismista, mutta joku asia sinulla hiertää, en tiedä mikä.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Meinaat etteivät kaverit olisi hakeneet heppua pois Ruotsista, Marokosta tai vaikkapa Indonesiasta? Vai eivätkö olisi kuvanneet reissua silloin?

Jo Suomessa on pelastettavia kymmeniä tuhansia. Että silleen...
Ymmärtäisin paremmin, jos kaveri olisi hukannut itsensä paikallisiin naisiin, mutta näin ei tietääkseni ollut. Mutta ehkä tuossa oli vain harmittomasta road tripistä kyse. Halusivat kenties varmistaa, etteivät jääneet itse mistään paitsi.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Näin palstaveli Klose16 jakaa kristillistä myötätuntoa. Hieno mies.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Meinaat etteivät kaverit olisi hakeneet heppua pois Ruotsista, Marokosta tai vaikkapa Indonesiasta? Vai eivätkö olisi kuvanneet reissua silloin?
Tää tv:ssä esitetty ei katsos ollut Klosen Thaimaa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Jo Suomessa on pelastettavia kymmeniä tuhansia. Että silleen...
Ymmärtäisin paremmin, jos kaveri olisi hukannut itsensä paikallisiin naisiin, mutta näin ei tietääkseni ollut. Mutta ehkä tuossa oli vain harmittomasta road tripistä kyse. Halusivat kenties varmistaa, etteivät jääneet itse mistään paitsi.

Minusta on upea juttu, että Tuomaalla on tällaisia ystäviä, jotka vielä kerran päättivät tempaista ja auttaa ystäväänsä. Heille iso hatunnosto tästä prosessista.

Se, että onko tästä mitään apua loppupeleissä, niin sen näyttävät tulevat vuodet.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Minusta on upea juttu, että Tuomaalla on tällaisia ystäviä, jotka vielä kerran päättivät tempaista ja auttaa ystäväänsä. Heille iso hatunnosto tästä prosessista.

Se, että onko tästä mitään apua loppupeleissä, niin sen näyttävät tulevat vuodet.

Itse en kykene moiseen motiivien tarkkaan arviointiin, mutta siksikin suhtaudun varauksella. Tosin jostain syystä juopot keräävät sympatiaa. Itse olen esim. sairastanut suklaa-addiktiota, mutta tuskin autettaisiin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Itse en kykene moiseen motiivien tarkkaan arviointiin, mutta siksikin suhtaudun varauksella. Tosin jostain syystä juopot keräävät sympatiaa. Itse olen esim. sairastanut suklaa-addiktiota, mutta tuskin autettaisiin.

Tuskin tuossa nyt mikään raha tms. motiivina on. Tämän tyyppisellä "dokkarilla" ei tehdä rahaa, eikä hirveästi näkyvyyttäkään, tosin nyt sitä tuli lisää kun filkka päätyi Docventuresiin.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Tuskin tuossa nyt mikään raha tms. motiivina on. Tämän tyyppisellä "dokkarilla" ei tehdä rahaa, eikä hirveästi näkyvyyttäkään, tosin nyt sitä tuli lisää kun filkka päätyi Docventuresiin.

Mistäs sitä voi tietää, mitä he ovat ajatelleet tekevänsä. Ei Madventuresiakaan lähdetty tekemään iso raha edellä mutta menestys yllätti. Kuten "tosi-tv:n" kykykilpailut ovat osoittaneet, suurella joukolla ihmisiä on valtavia heikkouksia todellisuudentajun suhteen näissä asioissa.

No luultavasti kyse on ollut lähinnä hauskanpidosta eli seikkailusta tylsään arkeen.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mistäs sitä voi tietää, mitä he ovat ajatelleet tekevänsä. Ei Madventuresiakaan lähdetty tekemään iso raha edellä mutta menestys yllätti. Kuten "tosi-tv:n" kykykilpailut ovat osoittaneet, suurella joukolla ihmisiä on valtavia heikkouksia todellisuudentajun suhteen näissä asioissa.

En nyt ole ihan varma, että mitä haet takaa, mutta aika kaukaa haettua spekuloida sillä, että pojat olisivat uskoneet dokkarin saavan mitään huomiota. Lähtöasetelma tuollaiseen taitaa olla se, että tekee itse persnettoa, lentolippujen ja muiden matkakulujen verran.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
En nyt ole ihan varma, että mitä haet takaa, mutta aika kaukaa haettua spekuloida sillä, että pojat olisivat uskoneet dokkarin saavan mitään huomiota. Lähtöasetelma tuollaiseen taitaa olla se, että tekee itse persnettoa, lentolippujen ja muiden matkakulujen verran.

Ilmaisin aika selvästi, ei ihmisten tavoitteista - siitä mitä he ajattelevat tai mikä heitä ylipäänsä ajaa, voi mennä takuuseen. Altruistista motiivia pitäisin epätodennäköisempänä kuin muutamaa muuta. Sekin on todennäköisempää että haluavat kokea tekevänsä jotain mielekästä.

Tämä perustuu ihan siihenkin että ystävyyssuhteet ovat pitkälti hyötysuhteita, missä muutkin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ilmaisin aika selvästi, ei ihmisten tavoitteista - siitä mitä he ajattelevat tai mikä heitä ylipäänsä ajaa, voi mennä takuuseen. Altruistista motiivia pitäisin epätodennäköisempänä kuin muutamaa muuta. Sekin on todennäköisempää että haluavat kokea tekevänsä jotain mielekästä.

Tämä perustuu ihan siihenkin että ystävyyssuhteet ovat pitkälti hyötysuhteita, missä muutkin.

Sä jaksat kyllä aina yllättää, hyvin vähäistä on minkäänlainen kristillinen ajattelu viesteissäsi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Sä jaksat kyllä aina yllättää, hyvin vähäistä on minkäänlainen kristillinen ajattelu viesteissäsi.

On kyllä olemassa eräs maailmankolkka, jossa fundamentalistinen kristillinen ajattelu yhdistetään puhtaaseen ayn randilaiseen itsekkyyden ja materialismin ylistykseen. Ei tarvitse kuin Atlanti ylittää. Netistä löytyy Suomessakin joitakin kourallisia ihmisiä, jotka ovat imeneet itselleen teaparty-maailmankuvan. Sieltä löytyy valtaisa netti-aluskasvusto näitä sivustoja, jolta voi löytää "rationaalisen" tuen esim. evoluution vastustamiseen, nuoreen (6000v) maahan, moniin salaliitto-teorioihin ja ääri-liberalistiseen talousajatteluun, johon kuitenkin yhdistyy ääri-konservatiivinen arvoajattelu.

Eikä tarvitse mennä tuon kaikukammion ulkopuolelle saamaan uutisia tai tutustumaan kriittiseen ja rationaaliseen ajatteluun vaan koko maailmankuvan voi perustaa eräänlaiseen netti-ghettoon, jossa ei toisinajattelusta saa muuta tietoa kuin sen miten perusteetonta, väärämielistä ja tuhoisaa se on. Valtavirta-televisiostakin löytyy yksi merkittävä kanava, jota nämä uskovaiset voivat ainakin osittain turvallisesti katsoa. Tälle "toiselle todellisuudelle" perustuu myös nykyinen seinähullujen ehdokkaiden menestys. Valtakunnalliset vaalit ovat sitten se suuri ongelma, koska siinä on pakko kohdata todellisuus ja kansakunnan enemmistö. Paikallisvaaleissa ei onneksi tarvitse.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jo Suomessa on pelastettavia kymmeniä tuhansia. Että silleen...
Ymmärtäisin paremmin, jos kaveri olisi hukannut itsensä paikallisiin naisiin, mutta näin ei tietääkseni ollut. Mutta ehkä tuossa oli vain harmittomasta road tripistä kyse. Halusivat kenties varmistaa, etteivät jääneet itse mistään paitsi.

Siinä olet oikeassa, että Suomessa on kymmeniä tuhansia samanlaisia alkoholisteja, mutta nyt kyseessä oli näiden ihmisten ystävä. Miksi ymmärtäisit paremmin, jos kaveri olisi hukannut itsensä naisiin? Miten se poikkeaa tuosta päihteiden ongelmakäytöstä? Epäilet, että kaverit ovat vaan halunneet tehdä jotain mielekästä? Onhan se ystävän pelastaminen ihan mielekästä puuhaa ja siitä voi tulla jopa hyvä mieli, jos lopputulos on onnellinen. Haluisin myös tietää miksi ystävyysuhteet ovat suurimmaksi osaksi hyötysuhteita?
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Sä jaksat kyllä aina yllättää, hyvin vähäistä on minkäänlainen kristillinen ajattelu viesteissäsi.

En kuulu kirkkoon edelleenkään, siispä tuskin kovin kristillinen voisin ollakaan kerran en heidän sanomaansa allekirjoita. Mutta eipä kuulunut Jeesuskaan joten hyvässä seurassa. Realismi kannattaa noin aina.
Sinä kyllä toki sekoitat sanotun ja sanojan keskenään.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En kuulu kirkkoon edelleenkään, siispä tuskin kovin kristillinen voisin ollakaan kerran en heidän sanomaansa allekirjoita. Mutta eipä kuulunut Jeesuskaan joten hyvässä seurassa. Realismi kannattaa noin aina.
Sinä kyllä toki sekoitat sanotun ja sanojan keskenään.

Tiedän, ettet kuulu kirkkoon, mutta tämähän johtuu viestiesi perusteella lähinnä siitä, että (ev.lut) kirkko ei ole tarpeeksi konservatiivinen arvovalinnoissaan. Korjaa toki, jos olen saanut väärän kuvan.

Minun mielestäni todella pitkälle menevä "teekutsuilu" - johon arvon @mjr tuossa yllä viittasi - on aika pelottava ilmiö. Tavallaan on vain muutama kiveen hakattu totuus ja paljon epäluuloa ja sisäänpäinkääntyneisyyttä. Paradoksaalisesti tuossa itse asiassa lähestytään mielestäni nihilismiä, ikään kuin ei uskota enää juuri mihinkään. Ei ihmiseen, ei hyvään.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Siinä olet oikeassa, että Suomessa on kymmeniä tuhansia samanlaisia alkoholisteja, mutta nyt kyseessä oli näiden ihmisten ystävä.

Niitä alkoholismiinsa hylättyjä löytyy ihan ystävistä riippumatta. Usein se on jopa sairautta ylläpitävä tekijä, känniset viihtyy keskenään jne.

Miksi ymmärtäisit paremmin, jos kaveri olisi hukannut itsensä naisiin? Miten se poikkeaa tuosta päihteiden ongelmakäytöstä?

No siten kun meni Thaimaahan, juopotella voi ihan Suomessakin.

Epäilet, että kaverit ovat vaan halunneet tehdä jotain mielekästä? Onhan se ystävän pelastaminen ihan mielekästä puuhaa ja siitä voi tulla jopa hyvä mieli, jos lopputulos on onnellinen. Haluisin myös tietää miksi ystävyysuhteet ovat suurimmaksi osaksi hyötysuhteita?

Ehdottomasti. Ihminen on perusluonteeltaan ahne hyödyntäjä. Perhesuhteetkin perustuvat aina myös hyötymiseen, se voi olla jopa lähtökohtana. Ihminen on toki oppinut näissä yksityiskohdiltaan hienovaraiseksi. Testaa: koita olla ystävä jollekin ilman hyötysuhdetta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Ehdottomasti. Ihminen on perusluonteeltaan ahne hyödyntäjä...

Edelleen: peruslähtökohta tällaiseen projektiin on varmasti se, että siitä tulee jonkin verran kustannuksia ja on hyvin todennäköistä, että sillä ei saada sen kummempaa huomiota. Koko homma olisi hyvinkin voinut päätyä johonkin youtubeen katseltavaksi tai sitten ei katseltavaksi ollenkaan.

Kyseessähän ei oikeastaan edes ole mikään varsinainen dokumentti, vaan eräänlainen amatöörimäinen matkakertomus. Mielestäni Riku ja Tunna muotoilivat asian eilen ihan hyvin: vaikka kyseessä ei ole ammattimainen dokkari, niin se onnistuu yllättävän hyvin osumaan maaliinsa. Ei tavatonta, mutta erittäin harvinaista tällaisille "omakustanteille".
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Tiedän, ettet kuulu kirkkoon, mutta tämähän johtuu viestiesi perusteella lähinnä siitä, että (ev.lut) kirkko ei ole tarpeeksi konservatiivinen arvovalinnoissaan. Korjaa toki, jos olen saanut väärän kuvan.

Ei tarpeeksi konservatiivinen eikä tarpeeksi mitään mielekästä minulle ainakaan. Valitsen jatkossa hyväntekeväisyyteni mieluiten itse. Mieluummin jopa afrikkalainen suurlisääntyjä kuin kotimainen piispa. En mielelläni kuulu mihinkään järjestöön joka toimii vasten omia sääntöjään, tuon käsitän mielenvikaisuudeksi ja/tai opportunismiksi.
Mistä asti Raamattu/Jeesus on edes ollut kirkolle "arvovalinta"? Tuossa kieltämättä hyvin kiteytät sitä ongelman ydintä. Ehkä tässä pitäisi huvittua siitä että kirkosta on itsestään tullut hyvin agnostinen... tai ateistinen.

Minun mielestäni todella pitkälle menevä "teekutsuilu" - johon arvon @mjr tuossa yllä viittasi - on aika pelottava ilmiö. Tavallaan on vain muutama kiveen hakattu totuus ja paljon epäluuloa ja sisäänpäinkääntyneisyyttä. Paradoksaalisesti tuossa itse asiassa lähestytään mielestäni nihilismiä, ikään kuin ei uskota enää juuri mihinkään. Ei ihmiseen, ei hyvään.

Ei näitä asioita ihan turhaan ole pohdittu melko älykkäiden ihmisten toimesta vuosituhansia. Tarpeeksi laajamittainen liberalismi synnyttää luonnollisena vastareaktionaan ääriliikehdintää, joku teekutsuliike lienee näistä kyllä käytännössä lievemmästä päästä. Se on totta että tarpeeksi pitkälle vietynä mikä tahansa ajattelu hylkää mukanaan inhimillisyyden.
Puheet ihmisestä ja hyvästä ovat kyllä ilmaa ilman mitään perusteita.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... En mielelläni kuulu mihinkään järjestöön joka toimii vasten omia sääntöjään, tuon käsitän mielenvikaisuudeksi ja/tai opportunismiksi.
..

Ihmisethän ovat jakaantuneet asian suhteen. On ihmisiä, joiden mielestä nykykirkko on läpeensä paha ja pyrkii säilyttämään lähinnä oman valtansa. Sitten ovat uskikset. Kolmas ja suurin ryhmä lienevät ihmiset, jotka eivät näe asiaa mustavalkoisesti ja tähän ryhmään kuuluu myös niitä, jotka välttämättä itse eivät kirkkoon kuulu. Tämä kolmas ryhmä näkee kirkon tavoissa toimia myös hyvää, eikä sido sen toimia opinkappaleisiin, vaan yleiseen kristilliseen arvomaailmaan, pyritään auttamaan hädänalaisia, tukemaan yksilöä vaikeina aikoina jne. Kirkolta saa myös sen tapaista apua, kuten perheneuvontaa, jossa käsitykseni mukaan uskon asioita ei välttämättä edes sivuta.

Mielestäni nykykirkon tehtävä on huomattavasti laajempi, kuin takertua esimerkiksi Raamatun teksteihin, jotka suurin osa ihmisistä - kirkkoon kuuluvista tai kuulumattomista - näkee muutenkin symbolisena ja vertauskuvallisena kertomuksena. Olettaen, että kirkon tehtävistä tärkein on kuitenkin tehdä hyvää, niin mielestäni tämä onnistuu parhaiten siten, että kirkko muuttuu sekä sopeutuu muun yhteiskunnan mukana.

Mielestäni olet liian kyyninen ihmisen ja hyvän suhteen, moni ihminen toimii myös altruistisesti. Jos konkretiaa haluaa, niin todella koskettavia kertomuksia löytyy mm. Estonian lopullisesta onnettomuusraportista (ilmaiseksi netissä) tai vaikka silminnäkijäkertomuksia Thaimaan tsunamista. Pahoja ihmisiä on samaten, tottahan toki.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Jo Suomessa on pelastettavia kymmeniä tuhansia. Että silleen...
Ymmärtäisin paremmin, jos kaveri olisi hukannut itsensä paikallisiin naisiin, mutta näin ei tietääkseni ollut. Mutta ehkä tuossa oli vain harmittomasta road tripistä kyse. Halusivat kenties varmistaa, etteivät jääneet itse mistään paitsi.
Kyllä se Tuomas tavallaan itsensä hukkasi naiseen. Muija lähti kiitämään ja jätti sekä miehen, että pojan kuin nallin kalliolle. Tuosta se pohjakosketus lienee alkanut.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niitä alkoholismiinsa hylättyjä löytyy ihan ystävistä riippumatta. Usein se on jopa sairautta ylläpitävä tekijä, känniset viihtyy keskenään jne.

No siten kun meni Thaimaahan, juopotella voi ihan Suomessakin.


Ehdottomasti. Ihminen on perusluonteeltaan ahne hyödyntäjä. Perhesuhteetkin perustuvat aina myös hyötymiseen, se voi olla jopa lähtökohtana. Ihminen on toki oppinut näissä yksityiskohdiltaan hienovaraiseksi. Testaa: koita olla ystävä jollekin ilman hyötysuhdetta.

Mutta miksi nämä kaverit pitäisi täällä auttaa täysin tuntemattomia, kun samaan aikaan se oma ystävä on toisella puolella maailmaa yhtä pahassa tai pahemmassa kunnossa.

Kerro mitä nämä kaveri hyötysivät tuosta pelastusoperaatiosta? Jos ihminen on perusluonteeltaan ahne hyödyntäjä, miksi maailmassa on myös paljon hyväntekeväisyyttä ja osa pysyy ihan nimettöminäkin. Miten luokittelet hyötysuhteen? Kyllä minä olen ystävä sen takia, että niiden ihmisten kanssa tulen hyvin toimeen ja saan/annan tukea silloin kuin sitä tarvitaan.

Tuskin tämä Tuomas Thaimaahan lähti periaatteella "lähden tänne ja vedän elämäni vessanpöntöstä alas".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös