Miksi ei voi käyttää esim. Belgiasta nimitystä Belgia? Tai Kiinasta nimitystä Kiina eli sitä maan oikeaa nimeä?
Mulla loppuu ainakin kiinnostus lukea noita ottelusepustuksia samantien, kun siellä on joku saakelin lempinimi ja joutuu miettimään mikä hemmetin maa on kyseessä.
Tarvitsee varmaan jättää sinun kirjoittamat viestit lukematta ja toivoa, että joku kirjoittaisi matseista maiden oikeilla nimillä niin olisi jotain luettavaa.
Tähän piti aluksi vastata pidemmänkin katsauksen verran paljon myöhemmin.
Tulin toisiin ajatuksiin.
Mitä lempinimiin tulee niin siitä tulisi nyt sitten juttua.
Osin noiden käyttö kieltämättä vaikka nyt Belgialle ja Kiinalle tässä tapauksessa tulee pitkälti kokemuspohjalta, perinteestä kun niillä kuitenkin oli kauan ne käytössään pelipaidoissa ja muutenkin kun yritin/olen yrittänyt luoda vähän laajempaakin yleistiedollista pohjaa.
Tiedä sitten, että teenkö niin mikäli joskus siirryn toimituspuolelle. Sen näkee sitten.
Olen ollut harmissani kun ennen koronaa tämä ei juuri ollut ongelma.
Poikkeuksena ehkä kolme vuotta sitten olleet jutut juurikin vähän ennen tätä kaikkea ja osin viime vuonna kun oli tulla tämä nk. Jääkarhu-kohu eli Norjan ja Leijonien kesken olleen ottelun melkein muuttuessa yhteenotoksi minkä myötä olen mieluummin pysynyt poissa niistä Leijona-keskusteluista tai ollut erittäin harkitseva siinä mitä sanon jatkossa.
Etenkin kun yhteenotot ovat kuumentuneet Leijonien otteluille usein kesken pelin pikkujutuista eikä sekään ensimmäinen ollut.
Myös alkuaikoina oli tätä lempinimiväittelyä, mutta näinä vuosina eli siinä vuosina 2015-2019/2016-2019 luulin asian jo rauhoittuneen kun tottumusta tuli.
Olet kuitenkin antanut minulle ajattelemisen aihetta jatkoon.
Kun olen harkinnut muutenkin jossain määrin siirtyvän lempinimipuolella niiden käyttöön vain mikäli kunkin eri pienemmän jääkiekkomaan pelipaidoissa on vielä selkeästi tunnistettavia, lempinimen arvoisia hahmoja.
Esimerkiksi Norjalla ja Ranskalla on tietenkin vielä käytössään jääkarhu ja kukko pelipaidoissaan jolloin niitä vielä voisi nimittää Jääkarhuiksi ja Jääkukoiksi, mutta välttämättä esimerkiksi kenties ei enää varmastikin pitkän harkinnan jälkeen Belgiaa tai Kiinaa kun heiltä puuttuvat paholaiset ja lohikäärmeet pelipaidoistaan.
Belgialle tietysti vielä nimeksi voisi laittaa myös vaikka Mustat Leijonat kun onhan nk. Kuninkaallinen Leijona pelipaidassa milloin minkäkin värisenä silloin tällöin, mutta sitten tosiaan menee aiemman selvityksen mukaan meidän Leijoniemme kanssa sekaisin joten en välttämättä niin tee mikäli sitten luovun lempinimen käytöstä sille/hyvin reilusti vähennän käyttöä jatkoa ajatellen.
Mikäli luit näitä MM-kisojen 2. Divisioonan loppumetrejä vaikkapa päätöspäivältä niin niissä tulinkin jo vähän vastaan kuten mainitsit eli olisiko sinusta parempi sen mukaan mainita normituloksiin maan nimet eli esimerkin Ijs-Oranje-Jään Lohikäärmeet sijaan Hollanti-Kiina ja lempinimet mainita vain niiden sulkuihin laitettaviin mieteteksteihin mikäli välttämättä niihinkään ajan kanssa?
Mikäli pahoitit mielesi aiemman pohjalta niin esimerkiksi MM-kisojen 1. Divisioonan alemman lohkosarjan puolella en niin käyttänyt noita eri lempinimiä osin senkin takia kun Serbian kanssa yhtä aikaa sen kanssa pelasi Puola jolloin olisi mennyt liikaa ne sekaisin.
Muutenkaan ei sen ryhmän mailla ne lempinimet olleet niin hirveän vakiintuneita yleiskäyttöön tai ovat hankalia käyttää suomeksi tai maiden omilla kielilläkin.
Iloksesi voin myös ilmoittaa, että nyt MM-kisojen 1. Divisioonan ylemmässä lohkosarjassa ei juuri millään maalla ole lempinimeä, ne ovat vanhentuneet tai ovat yksinkertaisesti mielestäni liian keinotekoisia käyttää.
Ainoa poikkeus säännössä, mutta tämänkin kanssa voin rajoittaa sen käyttöä olisi Tricolori Hochei eli Romania kun sitä voisi kutsua myös Tricoloriksi.
Kaikilla mailla ei edes ole lempinimeä jääkiekossa ja esimerkiksi tämä viime aikojen lempinimi Slovenialle ei vain sovi sille.
Etenkin kun se on ihan ennen viime vuosia aina ollut vain Slovenia.
Eli varmaankin voinet seurata nyt näitä tulevia kirjoituksiani kun ne tulevat hyvin pian?
Kun olen itse kyllä seurannut vastavuoroisesti kirjoituksiasi aiemmin ja pidän niitä kyllä itse hyvänä.
Onhan tämäkin aika nyt ollut nk. Divarien MM-puolella aika pitkä kun nyt onneksi niitäkin nyt on ollut.
Etenkin kun minulta oli alkujaan jäädä tämä puoli vähemmälle kun en edes tiennyt, että aiotaanko niitä vieläkään edes pelata tänä vuonna koronan ja Ukrainan sodan takia niin paljon kun niitä on pelattu!
Loppuun vielä pitänee nyt tosiaan miettiä vakavasti tätä nimimerkkijuttua kunhan kiekkokausi on ohi.
Otan kuitenkin ehdottomasti neuvosi huomioon jo ihan näillä puhein!
Olen vain ollut hämilläni ja välillä kieltämättä vähän pahoin mielin kun ei tämä lempinimijuttu esimerkiksi ulkomaiden kiekkopalstoilla ole ollut ongelma kun olen käynyt ja nähnyt mitä nyt ruotsalaispuolella ja venäläispuolella on ollut myös tuo lempinimijuttu ongelma.
Jotenkin muutenkin olen hieman murehtinut, että miksi tästä tuli ongelma juurikin nyt?