Minulla on Sony, jossa sisäänrakennettu digiviritin ja kortinlukija.
Öh... en nyt ole ihan varma mitä tarkoitat. Ilmeisesti sinulla siis on Sonyn TV, jossa on digiviritin ja kortinlukija. Jos käsitin väärin, niin loppuosa on kysymykseesi liittyen pelkkää potaskaa (saattaa olla muutenkin).
Minkälainen vekotin pitää hankkia, jos haluan tallentaa ohjelmaa (antennitalous) joltain toiselta kanavalta kuin siltä mitä katson; toimivatko tallentavat digiboxit "heittämällä" tuon Sonyn kanssa; ilmeisesti boxiin pitää olla oma katselukortti?
Tätä olen ihmetellyt jo pitkään, miksi tästä tallentamisesta ja toisen kanavan katsomisesta "tuli ihmisten mielestä" niin vaikeata digiaikaan siirryttäessä. Eihän analogiseen aikaankaan videoilla pystynyt katsomaan toista kanavaa kuin mitä nauhoitettiin. Siihen tarkoitukseen tarvittiin toinen viritin, joka löytyi televisiosta. Homma toimii täysin samalla tavalla nykyäänkin; tallentavasta digiboxista valitaan kanava, jota halutaan tallentaa ja (digivirittimellisestä) televisiosta valitaan kanava, jota halutaan katsoa. Jos televisiossa ei ole digiviritintä, niin luonnollisestikaan kanavan vaihto ei silloin onnistu. Eihän wanhoillakaan laitteilla onnistunut kahden kanavan yhtäaikainen nauhoitus/katselu, jos käytössä ei ollut kahta viritintä (TV ja VHS; molemmissa omansa). Yhtä luonnollisesti myös katselukortti pitää asentaa siihen laitteeseen, joka katselukorttia tarvitsee.
Pääsääntöisesti mitä olen ihmisten keskustelua seurannut ja omia sukulaisia/tuttavia joutunut neuvomaan näissä asioissa, niin kaikki alkoivat miettiä asioita liian monimutkaisesti. Esim. siskolleni selitin digikanavien tallennuksen stereoesimerkkiä käyttäen. Jos nauhoitat yhdeltä radiokanavalta ohjelmaa, niin ei tietenkään (samalla laitteella) pysty silloin kuuntelemaan toista kanavaa...
Keep It Simple Stupid, kuten eräs jääkiekkoasiantuntija kiteyttäisi asian.
TV (digivirittimellä) - TV (käytetään kuten televisiota on aina käytetty)
TV (analoginen) - monitori (tarvitsee ulkopuolisen kuvanlähteen)
digiboxi - monitorin kuvanlähde (ts. toimii television virittimenä)
digiboxi (tallentava) - vastaa lähinnä VHS-videoita; viritin löytyy laitteesta