Digiboksit

  • 475 189
  • 2 151
Kaapeleiden eroista sen verran kokemusta että jos puhutaan edes kohtuullisen laadukkaista kaapeleista niin käytännössä ainoa ero HDMI:n ja komponentin välillä on se että HDMI kuljettaa myös äänen. Tämä on toki ihan kätevää mutta se voidaan hoitaa myös toisella kaapelilla digitaalisesti. Eli jos haluaa äänet kuulumaan vaikka kotiteatterijärjestelmänsä kautta niin silloin viritinvahvistimesta täytyy löytyä HDMI-liitännät tai jälleen joudutaan hoitamaan asia erillisellä kaapelilla.
Toisaalta itselleni tuo on ehdottomasti kätevin vaihtoehto, koska haluan kuunnella telkkarin kautta ihan normaalit ohjelmat, mutta jos joku hyvä fiilistelyleffa tulee, niin silloin äänet tulevat kotiteatterista. Eli hdmi menee boksista telkkuun ja optinen boksista vahvariin.

Mitä tuohon tukiasiaan tulee, niin tokihan Topfieldin tuki on jatkunut jo pidempään, koska sieltä ei ennen tätä kevättä ole tainnut mitään uutta tulla vähään aikaan. ProCasterin tuen jatkumisesta on vaikea sanoa, mutta tällä hetkellä ainakin toimii todella hyvin - palstoja lukemalla voisi sanoa, että paremminkin kuin TopFieldin.

Käytännössä taitaa olla ihan makuasia minkä boksin hommaa. Kaikissa on jotain pikkuhäikkää, toisissa sitten vähän enemmänkin.
Itse voin suositella ProCasteria, mutta eipä ole isompaa kokemusta muista bokseista (tallentavista siis).
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Käytännössä taitaa olla ihan makuasia minkä boksin hommaa. Kaikissa on jotain pikkuhäikkää, toisissa sitten vähän enemmänkin.

Tuo on aika lähellä totuutta. Mutta jos katsot televisiota jossain ns. katvealueella, niitä löytyy runsaasti esimerkiksi Keski Uudeltamaalta, niin silloin on jo merkitystä, minkä boksin hankkii. Yllätys on se, etteivät nämä testivoittajat (Kaon, Topfield jne.) olekaan enää siinä vaiheessa parhaita eli jos signaali on heikohko, niin mieti tarkaan minkä valitset. Voin itse kertoa esimerkin, että omassa taloudessani kallein testivoittaja ei toimi huonon signaalin vuoksi ajoittain ja kuva pysähtelee, jopa katoaa, mutta vanha ja halpa Philips toimii moitteettomasti, samoin toimii esimerkiksi halpa Humaxin boksi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK,Nashville Predators ja Nurmijärven Kurra
Tilasin verkkokauppa.comista Procasterin tallentavan 2 virittimen boksin. Malli on siis toi pvr-6100T ja hintaa on 299e. Hinta oli mielestäni sopiva. Antennitaloudessa asuvalle tallentava boksi on pakko hankkia, jos aikoo syksyllä nauhoittaa yhtä kanavaa ja katsoa toista. Kovalevytilaa kyseisessä boksissa on ainakin riittävästi.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Tilasin verkkokauppa.comista Procasterin tallentavan 2 virittimen boksin. Malli on siis toi pvr-6100T ja hintaa on 299e.
Toivotan vilpittömästi onnea Procasterisi kanssa; juuri palautin verkkokauppa.comiin oman PVR-6200T -mallin johon ei nyt puoleen vuoteen saatu aikaiseksi softaa joka toimisi ongelmitta mm. tallennusten kanssa. Toki, uunituore softis olisi taas tulossa ilmeisesti aivan lähiaikoina, mutta jossain kohtaa se kulki raja näidenkin virheiden sietämisen kanssa. Pyysin toisen valmistajan vastaavan laitteen tilalle jossa ei lukemani perusteella pitäisi samanlaisia ongelmia enää löytyä. Näin todellakin myös toivon, koska 600 euroa kodinelektroniikkalaitteesta on minulle ja varmaan jollekulle muullekin kohtuullinen määrä rahaa ja kuitenkin hintaluokkaa jossa odottaisi saavansa jo kokolailla toimivaa tavaraa. Onnistutaanhan tässä valmistamaan jo toimivia tietokoneitakin, kuvittelisi digiboksin olevan aika paljon yksinkertaisempi.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Toivotan vilpittömästi onnea Procasterisi kanssa; juuri palautin verkkokauppa.comiin oman PVR-6200T -mallin johon ei nyt puoleen vuoteen saatu aikaiseksi softaa joka toimisi ongelmitta mm. tallennusten kanssa. Toki, uunituore softis olisi taas tulossa ilmeisesti aivan lähiaikoina, mutta jossain kohtaa se kulki raja näidenkin virheiden sietämisen kanssa. Pyysin toisen valmistajan vastaavan laitteen tilalle jossa ei lukemani perusteella pitäisi samanlaisia ongelmia enää löytyä. Näin todellakin myös toivon, koska 600 euroa kodinelektroniikkalaitteesta on minulle ja varmaan jollekulle muullekin kohtuullinen määrä rahaa ja kuitenkin hintaluokkaa jossa odottaisi saavansa jo kokolailla toimivaa tavaraa. Onnistutaanhan tässä valmistamaan jo toimivia tietokoneitakin, kuvittelisi digiboksin olevan aika paljon yksinkertaisempi.

Topfield ollut nyt vuoden käytössä eikä mitään vikoja ole ollut. Ylen kanavien tekstitykset eivät näy kelatessa esim 2x nopeudella - tuo on ainoa harmi johon olen itse törmännyt.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Saattaa olla tyhmä kysymys mutta:

Topfieldin TF5100PVRc -boksissa ei ole komponenttiliitäntää, eihän..?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ylen kanavien tekstitykset eivät näy kelatessa esim 2x nopeudella - tuo on ainoa harmi johon olen itse törmännyt.

Harmi tai puute lienee oikea sana kuvaamaan Toppyn joitain epätäydellisyyksiä. Nauhoitusten kelaaminen saisi myös olla kätevämpi, ainakin merkittävästi nopeampi kuin tuo maximissaan 6-kertainen.
Kanavat tulisi voida järjestellä muutenkin kuin Fav-kansion kautta (jota anoppi ei opi käyttämään). Toivelistalla olisi että puskurimuisti nappaisi automaattisesti talteen kahden itse määritellyn (esim. eniten katsotut) kanavan signaalin. Ainakin meillä käy viikottain siten, että huomataan jonkin kiinnostavan ohjelman jo alkaneen ja olisi kiva kelata tunnin verran taaksepäin, mutta kun ei ole tajunnut ajastaa niin ei onnistu. Joskus kaukana tulevaisuudessahan tämä on arkipäivää useammankin jos ei aivan kaikkien kanavien kohdalla.
 

Kaivanto

Jäsen
Lieneekö sille, että halvimmat kaapeliverkon boksit maksavat tuplasti sen, mitä antenniverkon vastaavat vehkeet, jokin tekninen syy, vai onko kyse vain siitä, että kaapeliboksien kysyntä on vähäisempää? Ei kiinnostaisi sijoittaa rahtuakaan välttämätöntä enempää laitteeseen, jonka ainoa funktio on omassa tapauksessani estää signaalin katkeaminen.

http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/h...tegoria=26404&alaraja=0&ylaraja=0&jarjestys=3
http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/26405?sorttaa=3
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lieneekö sille, että halvimmat kaapeliverkon boksit maksavat tuplasti sen, mitä antenniverkon vastaavat vehkeet, jokin tekninen syy, vai onko kyse vain siitä, että kaapeliboksien kysyntä on vähäisempää?

En ole satavarma, mutta muistan lukeneeni vastauksen jossa todettiin ettei ero ole suinkaan noin räikeä kuin väität. Suurin ero syntyy siitä, että halpis-T-bokseissa ei ole Conax-lukijaa, joka taas C-bokseissa tyypillisesti löytyy. Siitä syntyy muutaman kympin ero. Toinen kustannustekijä on erillinen softa (sama ei käy sekä T että C-malleihin). Itse veikkaan, että syy on pääasiassa kysynnän ja tarjonnan mukainen. Kaapelitaloudet ovat olleet tyytyväisempiä analogisiin lähetyksiin ja ovat vasta nyt suuremmin joukoin hankkimassa digilaitteistoa.

Satasen hintaluokassa saa hyviä bokseja sekä T että C-ympäristöön.

edit: Itse asiassa kun katsoo nuo MBnetin hintahaun halvimmat C-mallit (65e), joissa on Conx-lukija mukana, niin itse boksihan on jopa halvempi kuin T-mallit...
 
Viimeksi muokattu:

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kanavat tulisi voida järjestellä muutenkin kuin Fav-kansion kautta (jota anoppi ei opi käyttämään).
Tämä on ainakin ihan selkeä puute Topfieldissä. Oikeesti ton takia räpelsin laitetta varmaan tuntikaupalla, kun en uskonut, ettei niitä voisi järjestellä. Mun mielestä Suomen kanavamäärillä fav-kansiot ovat suht turhia, joten olisi välttämätöntä saada ne kanavat johonkin fiksuun järjestykseen.
 

Kaivanto

Jäsen
Suurin ero syntyy siitä, että halpis-T-bokseissa ei ole Conax-lukijaa, joka taas C-bokseissa tyypillisesti löytyy. Siitä syntyy muutaman kympin ero.

Jaa näin se näkyykin olevan, kun asiaan perehtyy tarkemmin. Esim. Visionin rinnakkaismalleista VDT1020 ja VDC1220 muutaman euron halvempi on kaapeliverkon versio. Sitä ongelmaahan tämä ei tosin poista, että halvin saatavissa oleva kaapeliverkon laite on noin tuplaten halvinta antenniverkon laitetta kalliimpi.

Itse en halua sijoittaa satasen hintaluokan hyvään laitteeseen, vaan mahdollisimman karsittuun ylimenokauden karvalakkimalliin, jonka korvaan kovalevyllisellä boksin ja DVD:n yhdistelmällä, jahka kunnolliseksi todettuja sellaisia on saatavilla.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
halvin saatavissa oleva kaapeliverkon laite on noin tuplaten halvinta antenniverkon laitetta kalliimpi.

Näinhän se toki on, kun pienistä summista puhutaan niin saadaan komeita prosentuaalisia eroja. Kuitenkin on kyse vain 30e:n potista. Se ei ihan vastaa yhtä iltaa Hakametsän lauteilla lihiksen kanssa.

Itse en halua sijoittaa satasen hintaluokan hyvään laitteeseen, vaan mahdollisimman karsittuun ylimenokauden karvalakkimalliin, jonka korvaan kovalevyllisellä boksin ja DVD:n yhdistelmällä, jahka kunnolliseksi todettuja sellaisia on saatavilla.

Tällaisia periaatteen ihmisiä soisi olevan enemmänkin, siitä kansantalous tykkää! Kauppiaat saavat hommia ja valtio verotuloja, kun laitteet hankitaan moneen kertaan. No, saat varmasti karvalakista pätevän palikan kakkos- tai mökkitelkkariin. Tai lahjaksi anopille.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä on ainakin ihan selkeä puute Topfieldissä. Oikeesti ton takia räpelsin laitetta varmaan tuntikaupalla, kun en uskonut, ettei niitä voisi järjestellä. Mun mielestä Suomen kanavamäärillä fav-kansiot ovat suht turhia, joten olisi välttämätöntä saada ne kanavat johonkin fiksuun järjestykseen.
Kanavat saa kätevästi järjestykseen tietokoneen TopSet-ohjelmalla, mutta kaapeliboksin firmwareen pitää asentaa korjaus, joka estää kanavatietojen uudelleenhakemisen. Kaapelioperaattorien Cable Ready -standardi kun vaatii, että boksin pitää automaattisesti tunnistaa kanaviin tehdyt muutokset. Tällöin ilman firmiksen korjausta kanavat haetaan järjestelyn jälkeen uudestaan.
Antennimallissa tarvitaan vain tuota TopSetiä, ja kanavat pysyvät halutussa järjestyksessä.

Ohjaisin Topfieldin käyttäjiä mielelläni suomalaiselle Topfieldin harrastajasivustolle, mutta mainostus näyttää olevan kiellettyä säännöissä.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Topfield ollut nyt vuoden käytössä eikä mitään vikoja ole ollut. Ylen kanavien tekstitykset eivät näy kelatessa esim 2x nopeudella - tuo on ainoa harmi johon olen itse törmännyt.
Juu, kaapeliverkon malli on minullakin tuollainen jo ehtinyt vuoden päivät olemaan, ostin ensimmäisen joka vain Mustalle Pörssille Lahteen saatiin. Omat pulmansa oli toki siinäkin, mutta ei missään nimessä samassa mittakaavassa kun sitten tässä Procasterissa jonka valitsin ominaisuuksien perusteella muuttaessani taloon jossa katolla on harava. Nyt on vaihdossa tulossa tuo Topparin HDMI malli ja toivon ongelmien vähenevän radikaalisti.
 

Kaivanto

Jäsen
Tällaisia periaatteen ihmisiä soisi olevan enemmänkin, siitä kansantalous tykkää! Kauppiaat saavat hommia ja valtio verotuloja, kun laitteet hankitaan moneen kertaan.

Enää puuttuu elektroniikka, joka pakottaa lukemaan viestin ennen siihen vastaamista.

Ensiksikään en osaa kuvitella vähemmän ideologisesti latautunutta ja merkityksellistä elämänaluetta kuin kodinelektroniikka ja "periaatteesta" analogista töllöä katsova on ehkä joku oikea ihminen jossain tai ehkä oma olkinukkesi, mutta en ainakaan minä.

Toisekseen juuri turhiin laitteisiin investoimisesta oli kyse. Ei hirveästi kiinnosta sijoittaa vaikka kaapeliverkon Topfieldiin viittäsataa, kun on täysin mahdollista, että asun vuoden kuluttua antenniverkon piirissä. Tahtoisin digitaalisen kuvan vastaanotto- ja tallennustekniikan yksissä kuorissa. Jos nyt olisi saatavilla laite, jossa on digiviritin kaapeli- ja antenniverkkoon, kovalevy ja aihiolle tallentava DVD ja tämän kaiken saisi tolkulliseen hintaan ja vehje olisi vieläpä ollut markkinoilla sen aikaa, että käyttäjät olisivat todenneet sen vapaaksi naurettavista lastentaudeista tyyliin ajastin ei toimi, voisin jopa harkita rahojen laittamista viinan sijasta siihen. Kun näin ei kuitenkaan ole ja minulla ei ole mitään muuta akuuttia syytä päivittää laitteistoani kuin analogisen signaalin katkeaminen ja lisäksi on syytä olettaa teknologian kehittyvän ja halpenevan lähitulevaisuudessa suurten markkina-alueiden digitalisoituessa, on mahdollisimman edullinen kaapeliboksi järkevä väliaikaisratkaisu.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Toivotan vilpittömästi onnea Procasterisi kanssa; juuri palautin verkkokauppa.comiin oman PVR-6200T -mallin johon ei nyt puoleen vuoteen saatu aikaiseksi softaa joka toimisi ongelmitta mm. tallennusten kanssa.

Juuri kun luulin löytäneeni loistavan tallentavan boksin kaapeliverkkoon näen uusimman testivoittajan olevan vähemmän täydellinen.

Omistan ennestään Toppyn ja harkitsin sen antamisa äidilleni ja hommaavani tilalle useampia kanavia kerrallaan tallentavan ProCasterin, mielipiteitä?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Enää puuttuu elektroniikka, joka pakottaa lukemaan viestin ennen siihen vastaamista.

Huh, mitä tuhoa ja latistamista tuollainen härveli saisi aikaan Jatkoajassa!

Ensiksikään en osaa kuvitella vähemmän ideologisesti latautunutta ja merkityksellistä elämänaluetta kuin kodinelektroniikka ja "periaatteesta" analogista töllöä katsova on ehkä joku oikea ihminen jossain tai ehkä oma olkinukkesi, mutta en ainakaan minä.

Meidät on ilmeisesti kasattu eri osista, sillä en voi puolestaan kuvitella mitään sähköistävämpää ja merkityksellisempää elämänsisältöä kuin kodin elektroniset ulottuvuudet. Mieheltä on otettu parin sadan vuoden sisällä lähestulkoon kaikki rautahannu-tehtävät pois ja kodin elektroniikan keräily, suunnittelu- ja analysoiminen on ainoa pelastava saari, jonne me voimme keskenämme kokoontua vertailemaan, listaamaan ja kisaamaan mikä on parempi ja miksi.

En muuten huomannut että oma sarkasmi-potikkani oli asennossa 10 ja sinulla 0.

on mahdollisimman edullinen kaapeliboksi järkevä väliaikaisratkaisu.

Teet kuten haluat. Väliaikaisratkaisuilla vain on ikävä taipumus päätyä kovinkin pysyväisluonteisiksi, joten suosittelen siitä huolimatta satsaamaan pikkasen yli sen karvalakkitason. Siitä saa sitten tarpeettomaksi tullessaan huutonetissäkin paremman hinnan.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
mielipiteitä?
Jos löytyy aitoa pioneerihenkeä - go for it! Siellä on (ikäänkuin minulle vittuillakseen, luulisin) tänään julkaistu taas uusi softaversio jossa korjailtu vanhoja bugeja ja jotain lisäfeatureakin ympätty taas mukaan. Tätä se on Procasterin omistaminen mielestäni ollut; välillä bugittava boksi, välillä taas toimii ihan moitteetta, kuumeista korjaussoftan odottelua ja tämän jälkeen bugimetsästystä tuosta uudesta softasta, parhaimmillaan sen edellisen softan palautusta.

Vastapainoksi softaongelmille, toisaalta hyvin toimiessaan laite on ominaisuuksiltaan monipuolinen ja ohjelmistopäivityksiä tipahtelee ihan kohtuulliseen tahtiin (n. kerran kuukaudessa nyt viimeisimmiten). Väistämättä tässäkin kuitenkin nousee esiin se, että näiden ei sitten kannata odottaa olevan toimivia softia, julkaistaan ne sitten beta-versioina tai virallisina päivityksinä.

Kaukosäädin on n. valovuoden Toppyä jäljessä, jos mahdollisuuksia niin kannattaa käydä jossain tutustumassa siihen etukäteen. Oli melkoinen kulttuurishokki kaivaa high-end -laitteen laatikosta joku bulkkikake johon oli sitten keksitty toimintoja nappien alle, oli niissä jotain tekstiä tai ei. Softan lisäksi kake on suurin miinus Procasterille, etenkin loistavan Topfield -kaukon jälkeen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Juuri kun luulin löytäneeni loistavan tallentavan boksin kaapeliverkkoon näen uusimman testivoittajan olevan vähemmän täydellinen.

Omistan ennestään Toppyn ja harkitsin sen antamisa äidilleni ja hommaavani tilalle useampia kanavia kerrallaan tallentavan ProCasterin, mielipiteitä?

Millä tavalla ProCaster tallentaa useampia kanavia kuin Topfield? Itselläni ainakaan laite (Toppy) ei rajaa tallennusten määrää.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Millä tavalla ProCaster tallentaa useampia kanavia kuin Topfield? Itselläni ainakaan laite (Toppy) ei rajaa tallennusten määrää.
Topfield tallentaa kahta kanavaa ja lisäksi voi katsoa kolmatta kanavaa jommastakummasta kanavanipusta jota tallennetaan. Sitä en itse tullut kokeilleeksi jos tallentaa kahta kanavaa samasta nipusta niin voiko sitten katsoa eri kanavanipun kanavaa -> luulisin niin.

Procaster taas tallentaa neljää kanavaa kahdesta kanavanipusta samanaikaisesti. Kyseistä ominaisuutta itse en koskaan tarvinnut, mutta esim. DVDplazalla on raportoitu että neljän kanavan samanaikainen tallennus on tainnut epäonnistua melko usein.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Topfield tallentaa kahta kanavaa ja lisäksi voi katsoa kolmatta kanavaa jommastakummasta kanavanipusta jota tallennetaan. Sitä en itse tullut kokeilleeksi jos tallentaa kahta kanavaa samasta nipusta niin voiko sitten katsoa eri kanavanipun kanavaa -> luulisin niin.

Kokeiltu on ja kyllä voi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös