Digiboksit

  • 475 458
  • 2 151

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tepa kirjoitti:
Se ie vaay tai tallennu.
Vaihdoimmeko hollantiin?

Yläpesä:

Danke schön. Näyttää kuitenkin siltä, että joudun virittämään vempeleeni uudella piuhalla tykkiin. Työtä tulee hiukan lisää, mutta toimiipahan ainakin vamasti. Kai.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Tepa kirjoitti:
Noh esimerkkinä hankit Canal+ kortin ja lähdet reissuun ja haluasisit esimerkkinä katsellä jääkiekkopelin Helsingissä, olethan maksanut kortista esimerkkinä Oulussa. Arvaa onnistuuko. No ei.
Eihän tuo onnistunut ennen vanhaankaan...
 

Pelimise

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Saipa
Tepa kirjoitti:
Noh esimerkkinä hankit Canal+ kortin ja lähdet reissuun..

Masentava reissu, kun mietit pääsi puhki kotiin tulevaa Aku Ankkaa, äidin lihapullia ja naapurin Ireneä. Kaikki ne tarjolla vain kotiseudulla, koska muusta ei ole sovittu. Reissussa saat Aku Ankan kioskilta ja lihapullat ravintolasta, kun isket rahaa tiskiin. Paikallisen Irenen puolesta en uskalla luvata mitään.

Ei ole myyjän vika, jos sä et saa jotain sellaista, mitä et ole ostanutkaan. Vielä vähemmän se on päättäjien, Finluxin, YLE:n, mainostelevisioiden tai operaattoreiden vika.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tepa kirjoitti:
Noh esimerkkinä hankit Canal+ kortin ja lähdet reissuun ja haluasisit esimerkkinä katsellä jääkiekkopelin Helsingissä, olethan maksanut kortista esimerkkinä Oulussa. Arvaa onnistuuko. No ei.

No toinen juttu on, kun Canal+ maksu kanavalta tulee ns. salattu lähetys ja haluat tallentaa pelin itselle myöhmepää katselua varten. Miten teet sen
a) Videoilla
b) Videoilla, kun puoliso haluaa katsoa samaan aikaan TV:stä kauniita ja rohkeita.
c) Tallentavalla DVD:llä
d) Tallentavalla digiboxilla
e) Tietokoneella

Yli 50% epäonnistuu noista ostamalla laitteet kaupasta ja toimimalla ns.oikein. Se ie vaay tai tallennu.

Ensimmäisen esimerkkisi juttuhan riippuu tasan siitä, minkä yhtiön kautta lähetys on ostettu - sillehän sinä siitä maksat. Welhon verkkoon ei onnistu, muttei tämä ole mikään tekninen ongelma, vaan ihan yhtiön omaa haluttomuutta näyttää salattua kanavaa toisen saadessa tulot. Toisaalta esimerkiksi sillä Jyväskylän-kortilla lähetys näkyy Joensuussa, koska sama emoyhtiö on halunnut tämän sallia. Vaikka tässä sopimusta itse asiassa rikotkin, kun käytät sitä noin. Tekniikan tai teknisten puutteiden kanssa asialla ei ole mitään tekemistä.

Tallennuskohtaan sen verran empiriaa, että omistan USB-digiboksin tietokoneeseeni (tallennukset onnistuneet 100%), Topfield-merkkisen tallentavan digiboksin (samoin, ikinä yhtään tallennusta ei ole missannut), ja aiemmin tallentelin digilähetyksiä myös VHS:lle, kun noita tallentavia ei itselläni vielä ollut. Silloinkaan ei ollut mitään ongelmia, eikä käyttäminen erityisen monimutkaista. Näkisin ettet vain osaa, jos ongelmia moisessa on. Tallentavaa DVD:tä en ole koskaan omistanut, mutta se taisikin jäädä jo alle sinun 50%:si.
 

Habs16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa
Kokeillaan saisiko täältä apua.
Digiboxista katsottaessa ei kuulu surraund äänet oikeasta kajarista ollenkaan, mutta dvd:llä sekä normaalisti antennista katsottaessa kuuluu. Missä voisi olla vika? Piuhat on kunnolla kiinni.
 

Ender00

Jäsen
Kaapeliverkossa ollaan ja nyt tuli vihdoin ostettua tallentava digiboksi tuon perus Topfieldin lisäksi.

Finnsat FSC 7200 PVR, oli Prismassa hintaan 399,- ja tuohon hintaanhan se piti hommata. Sen verran tullut netissä seurattua keskusteluita digibokseista, että uskoin kyseessä olevan ihan kelpo laitteen.

Nyt puolen viikon käytön jälkeen voi todeta, että ihan hyvä vehje on. Yksikään ohjelma ei ole jäänyt tallentumatta ja tuon ajansiirto ominaisuus on kyllä näppärä. Enää ei ollut television ohjelmakartan orjia, vaan ohjelmia voi aika pitkälle seurata omaan tahtiin.

Tämä oli tosiaan vielä edullinenkin enkä ymmärrä, että onko hinta ero mitenkään selitettävissä pelkällä laadulla, kun Topfieldin tallentava kaapeliin maksoi vieressä 550,-.

Pari vuotta sitten ostin ensimmäisen tallentavan digiboksini Medionin (taitaa nykyisin totella nimeä Vision), mutta se ei oikein pelittänyt kunnolla, kirkkaissa kohtauksissa, kuva meni valkoiseksi ja muuta kivaa.

Mutta niin, ainakin kaapeliverkossa Finnsat FSC 7200 PVR tuntuu olevan toimiva ja edullinen laite.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuli eilen ensi kertaa testattua tuota digiboksin puhesyntetisaattoria. Kaikkihan on olleet tilanteessa että muksut katsoo jotain vieraskielistä ohjelmaa eivätkä vielä osaa lukea tekstitystä. Aikuisen pitäisi siinä lukea ääneen mutta kovin pitkään sitä ei jaksa ja tulee kärhämää.

Yläpesäjuniorit katselivat Avaran luonnon ensimmäistä uutta jaksoa ja näppäilin kaukosäätimellä äänivalikosta "dutch" eli hollannin ja muutaman sekunnin odottelun jälkeen Attenborough'n ääni vaimeni taustalle ja päälle alkoi puhua puhesyntikka selevää savvoo. Lasten ilme oli mainio! Onhan tuo ääni sangen monotoninen ja hyvin tulisi meikäläiselle uni silmään sitä kuunnellessa mutta vekaroille tuo riitti. Sylettää vain noiden kaupallisten kanavien kädettömyys ja välinpitämättömyys DVB-tekstityksen suhteen. Olisi kyllä käyttöä lauantaiaamun lastenohjelmienkin tekstityksen lukemisen kanssa.

Yllätyin positiivisesti tuon softan kyvystä tuottaa ymmärrettävää suomea, sillä aiemmat kuulemani viritykset ovat olleet aika kamalia. Numeroiden ja lyhenteiden kanssa sillä oli vielä vaikeuksia.

Tästäkin analookiriippuvaiset jäävät paitsi, voi heitä....
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
ipa rules kirjoitti:
Onkos tuollainen systeemi monissakin bokseissa?

YLEn mukaan "useimmissa" eli kokeilemalla selviää. Tässä alkuperäinen tiedote viime kesältä:

YLE otti käyttöön äänitekstityspalvelun

Näkövammaiset ja lukemisesteiset voivat entistä paremmin seurata ulkomaisia TV-sarjoja, kun YLE otti käyttöön uuden suomenkielisen äänitekstityspalvelun TV1-digikanavalla.

Äänitekstityksessä ruudulla näkyvä teksti kuuluu synteettisenä puheena. Palvelu toimii useimmilla digivastaanottimilla, ja sen saa käyttöönsä valitsemalla laitteesta ensisijaiseksi kieleksi hollannin.

Koska äänitekstitykselle ei ole varattu digivastaanottimessa erillistä kanavaa, YLE valitsi palvelulle Suomessa harvoin käytetyn hollannin ääniraidan. Raidalla kuuluu sekä synteettinen äänitekstitys suomeksi että ohjelman alkuperäinen ääni sopivalla voimakkuudella.

Äänitekstitystä ovat kehittäneet yhdessä Yleisradio ja Näkövammaisten Keskusliitto. Hanke on osa Suomen liikenne- ja viestintäministeriön ArviD-ohjelmaa.

Suomessa on noin 80 000 näkövammaista, joista heikkonäköisiä 70 000. Lisäksi arvioidaan, että muita lukemisesteisiä on noin 200 000.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Yläpesä kirjoitti:
Äänitekstityksessä ruudulla näkyvä teksti kuuluu synteettisenä puheena. Palvelu toimii useimmilla digivastaanottimilla, ja sen saa käyttöönsä valitsemalla laitteesta ensisijaiseksi kieleksi hollannin.

Koska äänitekstitykselle ei ole varattu digivastaanottimessa erillistä kanavaa, YLE valitsi palvelulle Suomessa harvoin käytetyn hollannin ääniraidan. Raidalla kuuluu sekä synteettinen äänitekstitys suomeksi että ohjelman alkuperäinen ääni sopivalla voimakkuudella.
Jos tollasen boxin vie Hollantiin, vaikka lahjaksi, ja laittaa hollanninkielisen äänen päälle, niin alkaako se siellä molottamaan hollanninkielistä tekstitystä suomenkielisellä koneäänellä?
 

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Konsta Kepuli kirjoitti:
Jos tollasen boxin vie Hollantiin, vaikka lahjaksi, ja laittaa hollanninkielisen äänen päälle, niin alkaako se siellä molottamaan hollanninkielistä tekstitystä suomenkielisellä koneäänellä?
No ei tietenkään. Yle lähettää 2 ääniraitaa joista normaali kulkee fin-flagilla (tai mitä kieltä nyt tuleekaan, eng, swe ym) ja se syntetisaattori on dut. Eli Ylen omia juttuja.
 

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Habs16 kirjoitti:
Kokeillaan saisiko täältä apua.
Digiboxista katsottaessa ei kuulu surraund äänet oikeasta kajarista ollenkaan, mutta dvd:llä sekä normaalisti antennista katsottaessa kuuluu. Missä voisi olla vika? Piuhat on kunnolla kiinni.

Epäilisin, että vikana Finluxin digiboxi. Onko yhdistetty optisella kaapelilla. Se ei vaan toimi. Pitäs päivittää tai korjata, mutta taitaa vaivata konkurssi.
 

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
DAF kirjoitti:
Ensimmäisen esimerkkisi juttuhan riippuu tasan siitä, minkä yhtiön kautta lähetys on ostettu - sillehän sinä siitä maksat. Welhon verkkoon ei onnistu, muttei tämä ole mikään tekninen ongelma, vaan ihan yhtiön omaa haluttomuutta näyttää salattua kanavaa toisen saadessa tulot. Toisaalta esimerkiksi sillä Jyväskylän-kortilla lähetys näkyy Joensuussa, koska sama emoyhtiö on halunnut tämän sallia. Vaikka tässä sopimusta itse asiassa rikotkin, kun käytät sitä noin. Tekniikan tai teknisten puutteiden kanssa asialla ei ole mitään tekemistä.

Tallennuskohtaan sen verran empiriaa, että omistan USB-digiboksin tietokoneeseeni (tallennukset onnistuneet 100%), Topfield-merkkisen tallentavan digiboksin (samoin, ikinä yhtään tallennusta ei ole missannut), ja aiemmin tallentelin digilähetyksiä myös VHS:lle, kun noita tallentavia ei itselläni vielä ollut. Silloinkaan ei ollut mitään ongelmia, eikä käyttäminen erityisen monimutkaista. Näkisin ettet vain osaa, jos ongelmia moisessa on. Tallentavaa DVD:tä en ole koskaan omistanut, mutta se taisikin jäädä jo alle sinun 50%:si.

Ensinnäkin minä olen ostanut palvelun Canal+:lta en mitään kaapelioperaattroilta. Haluan Canal+ kanvapaketin olen maksanut siitä ja minulla sitä varten kortti. Sirrtyessäni esimerkiksi mökilleni en pysty käyttämään palveluani, vaikka olen ostanut siihen laitteet. Sama koskee muuttoa.

Tiedän kyllä, että tallennukset onnistuvat Top Fieldillä,mutta hankippa joku toinen (ei markkinoiden kallein) laite. Top Filedilläkin saa aiakalaisen hyvän ongelman päälle, kun kovalevy aikanaan täytyy Kauniista ja rohkeista. Vielä parempi on ostaa digitelevisio, tuo helppo laite, jossa kaikki on samassa ja tarvitset vain yhden kaukosäätimen. Voi pojat sitä tallentamisen riemua VHS videoilla, kun digilähetykset loppuu. Mitäpä vielä tuollasen uuden TV:n saa Top Fieldin hinnalla ja videotkin löytyy valmiina TV kaipaa uusimista.

Olen ollut ulkomailla töissä ja käyttänyt näitä maksullisia kanavapalveluita ja minulla on näkynyt mm. Belgiassa kaikki Suomen kanavat ja tallennukset OK. Nyt Suomeen tultuani olen sitten saanut olla suvun digistinä laittelemassa laitteita. Noissa Scarteissa ja tallenuksissa on nykyään melkoisen mukavia automaattitoimintoja. Salaukset helpottaa toimintaa ja äänet menee eri tahtiin, puuttuu kokonaan, teksti unohtuu.

Vihje Nokia mediamaster 110 omistajille. DVB tekstityksen saa takaisin päälle naputtelemalla kaukosäätimen patteria. Ei tarvitse sulkea digiboxia ja keskeyttää äänitystä. Selvitin tuon vahingossa ko.laitten mennessä täys jutturaan ja epäilin kaukosäädintä vialliseksi. Sen jälkeen totesin patterin oivaksi puoli-reset napiksi. Nyt sukulaiseni on jättänyt patterikotelon täysin auki ja naputtellee sitä aina tarpeen tullen sohvaan.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Tepa kirjoitti:
Vihje Nokia mediamaster 110 omistajille. DVB tekstityksen saa takaisin päälle naputtelemalla kaukosäätimen patteria. Ei tarvitse sulkea digiboxia ja keskeyttää äänitystä. Selvitin tuon vahingossa ko.laitten mennessä täys jutturaan ja epäilin kaukosäädintä vialliseksi. Sen jälkeen totesin patterin oivaksi puoli-reset napiksi. Nyt sukulaiseni on jättänyt patterikotelon täysin auki ja naputtellee sitä aina tarpeen tullen sohvaan.

Tosin tämä kikka toimii vain täydenkuun aikaan.

Tepa kirjoitti:
Ensinnäkin minä olen ostanut palvelun Canal+:lta en mitään kaapelioperaattroilta. Haluan Canal+ kanvapaketin olen maksanut siitä ja minulla sitä varten kortti. Sirrtyessäni esimerkiksi mökilleni en pysty käyttämään palveluani, vaikka olen ostanut siihen laitteet. Sama koskee muuttoa.

Osta kortti DVB-T-verkkoon, niin johan toimii mökillä, muutettuasi ja kun käyt vieraissa (DVB-T-verkossa tietty). Jos asut kaapelitaloudessa, kokeile sellaista pientä sisäantennia.
 
Viimeksi muokattu:

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Rodion kirjoitti:
Olen myös kuullut, että mpeg-2 on todella surkea pakkauskeino etenkin liikkuvalle kuvalle... ja tätähän tietenkin käytetään Suomessa.

Mpeg-4 tulossa, mutta vasta HD-lähetyksiin?
Tietenkin käytetään, koska silloin kun Suomen digitalisointi käynnistettiin, MPEG2-TS oli ainoa tarjolla oleva speksien mukainen tekniikka ja standardi ylipäätään. Mpeg4 Level 10, eli AVC eli H.264 ei ole tälläkään hetkellä käytössä missään perinteisen TV-jakelun verkoissa. Jos jossain maassa käynnistettäisiin TV-lähetysten digitalisointi tänään, se tehtäisiin MPEG2:lla.

Ei kannata aina uskoa, mitä populistit marisevat. Päivän selvä asia on, että 31.8.2007 analogiset kanavat sammuvat, kuten on suunniteltu, ja kaikkihan me tiedämme, että tämä on ainoa oikea vaihtoehto.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tepa kirjoitti:
Top Filedilläkin saa aiakalaisen hyvän ongelman päälle, kun kovalevy aikanaan täytyy Kauniista ja rohkeista.

:) Nyt kyllä repesi tyrä täällä päässä! Jo on Tepalla pahat ongelmat päällä, kestääkö noita aikuinen ihminen ollenkaan. Vertaistukiryhmä apuun ja sassiin! Debriefingiä. On hapokasta! Ei pysty!

Ostin auton mutta tämähän onkin kuluttajien kusetusta. Ei tällä pysty lentämään Kuubaan eikä kokemaan verkkoja Pyhäjärvestä.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Yläpesä kirjoitti:
:) Nyt kyllä repesi tyrä täällä päässä! Jo on Tepalla pahat ongelmat päällä, kestääkö noita aikuinen ihminen ollenkaan. Vertaistukiryhmä apuun ja sassiin! Debriefingiä. On hapokasta! Ei pysty!

Ostin auton mutta tämähän onkin kuluttajien kusetusta. Ei tällä pysty lentämään Kuubaan eikä kokemaan verkkoja Pyhäjärvestä.
Puhumattakaan siitä että se surkea auto pysähtyi kun bensa loppui tankista!
 
Viimeksi muokattu:

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tepa kirjoitti:
Ensinnäkin minä olen ostanut palvelun Canal+:lta en mitään kaapelioperaattroilta. Haluan Canal+ kanvapaketin olen maksanut siitä ja minulla sitä varten kortti. Sirrtyessäni esimerkiksi mökilleni en pysty käyttämään palveluani, vaikka olen ostanut siihen laitteet. Sama koskee muuttoa.
Et ole. DVB-C - paikalliset kaapelioperaattorit, esim. DVB-T/S - Canal Digital


edit:
Cosmo kirjoitti:
Tietenkin käytetään, koska silloin kun Suomen digitalisointi käynnistettiin, MPEG2-TS oli ainoa tarjolla oleva speksien mukainen tekniikka ja standardi ylipäätään. Mpeg4 Level 10, eli AVC eli H.264 ei ole tälläkään hetkellä käytössä missään perinteisen TV-jakelun verkoissa. Jos jossain maassa käynnistettäisiin TV-lähetysten digitalisointi tänään, se tehtäisiin MPEG2:lla.

Tallinnassa on käytössä.
Boksikin on olemassa, hintaan 128e.
Keskustelun tynkää.

Sikäli mikäli joskus on Suomeen tulossa tämä pakkaustapa niin luultavasti vain uusille perustettaville kanavanipuille, että saavat mummot katsoa edelleen niillä vanhoilla laitteilla. Toki odottamalla ja odottamalla saadaan aina parempaa, mutta mielummin itse ainakin olen nyt jo nelisen vuotta nauttinut digilähetyksistä kuin saman ajan tyytynyt analogisiin.
Hyvin luontevaa olisi samalla ottaa käyttöön kun HD-lähetyksiä antenniverkosta aletaan lähettää 201x- ?
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tepa kirjoitti:
Ensinnäkin minä olen ostanut palvelun Canal+:lta en mitään kaapelioperaattroilta. Haluan Canal+ kanvapaketin olen maksanut siitä ja minulla sitä varten kortti. Sirrtyessäni esimerkiksi mökilleni en pysty käyttämään palveluani, vaikka olen ostanut siihen laitteet. Sama koskee muuttoa.

Minä en ainakaan ole tehnyt mitään sopimusta Canal+:n kanssa tai ostanut heiltä mitään, vaan sopimuksen olen tehnyt paikallisen kaapelitv-palveluita tuottavan yhtiön kanssa. En tiedä onko Oulussa (mikäli siellä olitkaan, niin oletin) kaikki toisin, mutta täällä ainakin näin.

Mitä tallennuksiin tulee, en voi puhua kuin Topfieldin puolesta itse, koska se on ainoa tallentava digiboksi, jonka omistan. Suvussa on ainakin Medion-merkkistä boksia, joka ei kuulemani mukaan ole myöskään missannut yhtään tallennusta. Ja kyllä, Topfieldinkin kovalevy on ollut käytännössä täynnä, mutta silti laite on toiminut. Ilmaisena vinkkinä kerron, että laitteiden käsikirjoistakin saattaa selvitä monenlaisia asioita.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
-Mercury- kirjoitti:
Sikäli mikäli joskus on Suomeen tulossa tämä pakkaustapa niin luultavasti vain uusille perustettaville kanavanipuille, että saavat mummot katsoa edelleen niillä vanhoilla laitteilla. Toki odottamalla ja odottamalla saadaan aina parempaa, mutta mielummin itse ainakin olen nyt jo nelisen vuotta nauttinut digilähetyksistä kuin saman ajan tyytynyt analogisiin.
Hyvin luontevaa olisi samalla ottaa käyttöön kun HD-lähetyksiä antenniverkosta aletaan lähettää 201x- ?

OK, eipä tarttenut mennä merta edemmäksi kalaan. Tässä toisaalta näkyy toinen ääripää, kun on menty pelkällä kodekkikärjellä. Boksivalikoimaa ei ole ja tuotantojärjestelmät lienevät vähän sitä sun tätä, jos laatu on vähän kökköistä. Pitäisipä nähdä omin silmin tietty ensin. Aivan hirveä riski, ja jos ei jossain isossa kehitysmaassa ruveta käyttämään samaa tekniikkaa, niin kusessa ollaan. Mutta toisaalta ihan peliliike, vaikka alku menisikin mönkään. Vaikea myös kuvitella että virolaiset valittaisivat asiasta yhtä paljon kuin suomalaiset. Lähihistoriassa kovempiakin shokkeja kuin nauhoitusten vaikeutuminen.

Mielenkiintoista nähdä miten Suomessa käy. Tosiaan MPEG2:sta ei luovuta, kun äläkkä on nyt jo tällaista. H.264 ja HD sopisi kuin nyrkki silmään. HD-kanavan tullessa boksit menevät kuitenkin uusiksi, joten MPEG2-formaatissa pysyminen ei ole mikään itseisarvo. Kaikki on kiinni kuitenkin kanavatoimijoista ja EBUsta. En tiedä onko EBU päättänyt vieläkään formaattia, 720p/1080i. Varmaa on, että ensimmäinen T-verkosta saatava HD-kanava on erittäin maksullinen - sillä oletuksella tietenkin että matsku sellaista, että se kiinnostaa ylipäätään. Eikä kyseessä ole kotimainen toimija missään tapauksessa. Siksi en usko, että tällaista tapahtuu ennen vuotta 2020.

Ja siinä ajassa ehtii tapahtua paljon. Ensimmäiset varteenotettavat HD-palvelut toivottavasti nähdään "iipelitv-lähetyksinä", leffoja ja sarjoja VOD:ina (ensin narua pitkin, joskus yhtä langattomana kuin nyt). Hollywood vaan on alkuvaiheessa pelännyt IP-jakelua piratismin pelossa, eikä sen takia mitään kovin huikeita serviisejä ole nähty. Erittäin aiheellista toisaalta, mutta samalla väistämätöntä. Nythän podcastingit ja muut on ihan arkipäivää. Peeseellä katsottavat tilausvideojutut eivät ole lentäneet eivätkä lennä. Telkkaria katsotaan kotona telkkarista, eikä mistään peeseestä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
YLE: Talouksista hieman yli puolet voi katsoa digitv-lähetyksiä

Suomalaisista tv-talouksista hieman yli puolet eli 56 prosenttia on hankkinut digisovittimen. Finnpanelin marras-joulukuun vaihteessa tekemän tutkimuksen mukaan digisovittimia oli 1 255 000 kotitaloudessa.


Kaapeliverkkoon liitetyistä talouksista 43 prosenttia ja muista talouksista 68 prosenttia pystyi seuraamaan digitaalisia tv-lähetyksiä. Valtaosa hankituista digisovittimista oli maanpäälliseen vastaanottoon tarkoitettuja sovittimia.

Runsas kaksi kolmasosaa digisovittimen hankkineista talouksista oli hankkinut sovittimen, jossa on valmius maksullisten kanavien vastaanottoon. Noin joka viidennessä digisovittimen hankkineessa taloudessa oli tallentava sovitin.

Finnpanelin kysely postitettiin 3 000 talouteen. Tutkimuksen virhemarginaali on 2,5 prosenttiyksikköä suuntaansa.
----------------------

Kovin on hidasta eteneminen tällä hetkellä kun jäljellä on reilut puoli vuotta. Noin miljoonaan kotitalouteen laite on vielä hankkimatta. Kesälomilta palaavat kansalaiset tykkäävät jonottamisesta.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Liittyen tuohon Eestin DigiTV-hulinointiin, niin lähetyksethän näkyvät ainakin Pasilan seudulla. Tilaa boksin vain Eestistä (www.zuum.ee) ja katselee vaikka sitten Hustleria. Tietty maksullinen setti, mutta purkilla näkyy myös kotimaiset kanavat. Antennin kanssa vähän haasteita, mutta jos Espoon masto osuu samalle linjalle kuin Tallinna, niin samalla antennilla varmasti näkyy.

Tuskinpa ketään kinnostaa, mutta ainakin se on mahdollista. Kuvanlaatu ei tosin päätä huimaa, kun samaan bittivirtaan kuin suomessa on ahdettu 20 kanavaa. H.264:stä huolimatta.
 

nr.31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Google
Eurosport ja MTV salattuina

Osaako joku vastata, miksi kaapeliverkon kautta ilman digiboxia eurosport ja mtv näkyvät hyvin. Digiboxi löytää kyllä kanavat, mutta ne ovat salattuja. Osaako joku neuvoa miten kanavat saisi näkymään boxin kautta ettei tarvisisi aina sammuttaa boxia jos haluaa eurosporttia katsoa.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
nr.31 kirjoitti:
Osaako joku vastata, miksi kaapeliverkon kautta ilman digiboxia eurosport ja mtv näkyvät hyvin. Digiboxi löytää kyllä kanavat, mutta ne ovat salattuja. Osaako joku neuvoa miten kanavat saisi näkymään boxin kautta ettei tarvisisi aina sammuttaa boxia jos haluaa eurosporttia katsoa.
Hea kaapelioperaattoriltasi kortti. Hinta riippuu operaattorista.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
nr.31 kirjoitti:
Osaako joku vastata, miksi kaapeliverkon kautta ilman digiboxia eurosport ja mtv näkyvät hyvin. Digiboxi löytää kyllä kanavat, mutta ne ovat salattuja. Osaako joku neuvoa miten kanavat saisi näkymään boxin kautta ettei tarvisisi aina sammuttaa boxia jos haluaa eurosporttia katsoa.

En ihan varma oo, mutta iptv:n kanssa tuli esiin, että taitavat kuulua johonkin kanavapakettiin, kuten myös subtv, tähän asti siis näkynyt kaapelitalouksissa ylimääräisinä herkkuina, mutta ei enää jatkossa, jos et pulita rahaa niiden katsomisesta, pelkällä tv-luvalla ilman korttia eivät siis jatkossa näy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös