Mainos

Dieselin hinta tolkuton! Lama uhkaa...

  • 28 236
  • 189

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En tältä istumalta usko etä tuo tulee toteutumaan. Mutta, jos,- niin mielenkiintoista on se: kuinka palkatut kuljettajat suhtautuvat asiaan. Kyseessähän on nimenomaan yrittäjien keino protestoida.

Kun palkkarengit joutuvat työtaisteluun etujaan ajaessaan, -yrittäjät tekevät kaikkensa laittaakseen kapuloita rattaisiin. Heitä menee rikkureina lakonalaisiin yrityksiin jne.

Jos yrittäjät jostain syystä saisivat massiiviset toimet aikaiseksi,- se tarkoittaisi kyllä että tiet tukkeentuisivat. Tässä mielessä ns. palkkarengin kiusanteko, jota yrittäjät mielellään harrastavat renkien oikeuksia vastaan, ei onnistuisi.

Jos yrittäjät onnistuisivat yhteisessä tempauksessaan,- se tarkoittaisi päänavausta yhteistoimintaan muissakin asioissa kuin polttoaineasiassa. Oikeastaan uusi työtaistelutoimi. Saamme nähdä?
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mielenkiintoinen tempaus tuo liikenteen hidastaminen. Ajankohta on ainakin valittu hienosti. Päättäjät tosin ovat varmaan jo mökillä grillaamassa siihen aikaan, eli kansalaisia koetellaan. Ja aivan varmasti joku kuolee sen takia ettei ambulanssi päässyt tarpeeksi nopeasti paikalle ruuhkien takia tms.
Kuljetusfirmat ovat kilpailleet hintatason alas, kyllä polttoaineen hinnan muutokset pitäisi siirtyä lisäkuluina kuljetuksiin.

Hintojen kohotessa olisi loistava paikka tukea ammattiautoilijoita sekä kannustaa julkisen liikenteen käyttöön. Molemmat olisi helppo toteuttaa jos todellista tahtoa löytyy. Yksityistä autoilua on vieläkin varaa rokottaa enemmän, näköjään.

EDIT: Eipä tarvita kovin montaa autoa juhannusliikenteen tukkimiseen, itse asiassa muutamalla henkilöautollakin homma onnistuisi. Tähän voisi liittää vielä poliisin kanssa yhteistyönä, kaikkien autojen puhallutus.
 
Viimeksi muokattu:

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Sokeria tankkiin

Niin, mikäli kuljetusyrittäjien tientukko-tekstiviestikampanja ei lopu, päädyn itse lanseeraamaan "SOKERIA TANKKIIN" kampanjan.

Että kannattaa pitää ne rekat liikkeessä, ja vieläpä ohjesäännönmukaisessa liikkeessä, ettei lopu meno kokonaan.

Ja kyllä. Olen tulilinjalla. Ensin pitäisi ajaa normaali työmatka Tzzadista kolmostietä pohjoiseen, jonka jälkeen pitäisi ajaa vielä eräästä Eteleä-Suomen radanvarsikaupungista Päijänteen itäpuolelle.

Täältä tähän
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Ja lööpit taas varmasti nostavat ISOSTI esille nämä rekkakuskit mikäli kuolonkolareita sattuu.

HS: Poliisi aikoo puuttua rekkojen juhannushidasteluun.

Vähän kyllä epäilen poliisin voimavarojen riittävyyttä, jos protesti oikeasti toteutuisi, mutta toisaalta usko siihen, että koko mielenilmaus tulee jäämään täydelliseksi torsoksi on melkoisen suuri. Tuosta lainauksesta sen verran, että lehdillä on kuitenkin täysi oikeus revitellä otsikoilla, jos yksikin ihmishenki tämän reikäpäisen toiminnan takia menetetään.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En oikein käsitä, miksi kuljetusyrittäjää kiinnostaa bensan hinta. Puhdas läpilaskutuserä, joka siirretään loppuasiakkaan maksettavaksi. Hinnankorotuskirjeet vaan postiin. Jos taas on jouduttu alan käytännön tai muun takia ottamaan bensapositio, niin sitten pitää miettiä etukäteen kannattaako suojautua riskiltä eikä itkeä jälkikäteen.

Kuluttajienkin närkästys on vähän hassua. OK, verot on vähän julmat, mutta senkin osuus on pienentynyt hinnan noustessa. Tokihan se vituttaa autoa tankatessa, mutta miksi 1,5 tonnin rautamöykyn päivittäinen liikuttelu, jotta saa siirrettyä 100kg ihmistä, pitäisi olla kansalaisoikeus? Mielestäni ihan normaalia/järkeenkäypää saastuttamisen verottamista. Jotkut käyttörajoitukset sen sijaan olisivat perseestä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
En oikein käsitä, miksi kuljetusyrittäjää kiinnostaa bensan hinta. Puhdas läpilaskutuserä, joka siirretään loppuasiakkaan maksettavaksi. Hinnankorotuskirjeet vaan postiin.
Ongelma tässä taitaa olla se, että voimassa olevista sopimuksista ei kauhean helposti muutetakaan hintoja. 40% (tai ylikin) hinnan nousua hiukan yli vuodessa on lopulta aika järjetön kustannusten nousu.

Toki tyhmyyttähän se on tehdä pitkäkestoisia sopimuksia kiinteillä hinnoilla.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö se nyt lähinnä ole sitten kuljetusyrittäjien omaa tyhmyyttä, jos sopimuksissa ei ole mitään lisälauseketta koskien polttoaineiden hintojen äkillistä nousua?

Hyvä ystäväni on töissä Suomen suurimassa kuljetuksia välittävässä yhtiössä, ja hänen mukaansa ainakin heidän alihankkijoillaan tunnetaan hyvinkin käsite polttoainelisästä, ja näinhän sen pitää mennäkin; lasku eteenpäin vaan loppukuluttajille, mielestäni ihan OK. Rahti on halpaa ja kuljetuskustannukset varsinkin kestotavaroiden osalta mitättömät tuotteen loppuhinnasta. Muuten ei pysty selittämään sitä, miten Kiinassa voidaan valmistaa 40kg painava alasin, tuoda se tänne, ja myydä jossain biltemassa hintaan 19,90€. Tai roudata Saksasta Suomeen pullotettua vettä ja myydä sitä verolliseen hintaan 0,30€ litra.

Kuljetusten kysyntä on viimekuukausien aikana pienentynyt syystä tai toisesta, ehkä lama uhkaa kuten otsikossa mainitaan. Tämän voi havaita siitä, että suurten rekkaperäkärryvuokraamojen kentät ovat täynnä kärryjä, vaikka normaaliolosuhteissa niitä voi aika ajoin keväällä olla vaikea saada ylipäätään. Olisiko tässä todellinen syy kuljetusyrittäjien vonkumiseen, lisää fyrkkaa pitäisi kuljetuksista saada, tai ainakin halvempaa naftaa, kun kysyntä on yhtäkkiä rankasti vähentynyt?
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Olen ymmärtänyt, että pienille kuljetusyhtiöille hyvin pitkälti sanellaan ne ehdot, joilla isojen tavarantoimittajien tavaroita ajellaan. Jokainenhan toki on itse sen nimen sopimuspaperiin laittanut, mutta harvalle on ollut parempia sopimuksia tarjolla. Se on sitä yrittäjän riskiä.

Ehkä jatkossa kannattaisi harkita sellaista sopimusmuotoa kuin esim. kansainvälisessä lentoliikennerahdissa usein käytetään, eli että laskutetaan erikseen polttoaineen osuus. Näin sen polttoainekulun saisi siirrettyä suoraan tilaajalle voimassa olevalla dieselin hinnalla.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ainoa oikea tapa tätä mielenilmausta toteuttaa olisi seuraava:
Rekkoja rekkojen perään jonoon, kaikki kaistat tukkoon Eduskuntatalon edustalla ja mielummin vielä koko Mannerheimintien matkalta. Sitten kuskit ottavat avaimet taskuun ja lähtevät juhannuksen viettoon tavoittamattomiin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Toivottavasti kansa alkaa pikkuhiljaa nousta barrikadeille ja tekemään jotain asioiden eteen.
Kyllä! Kuten matkustamaan bussilla tai junalla.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ainakin eräs suomalainen metsäjätti on tehnyt kuljetusyrittäjilleen sopimuksiin pykälän, jonka mukaan polttoaineen hinta tarkistetaan kuukausittain ja taksa nousee samassa vauhdissa dieselin hinnan kanssa. Kyllä se raha sitten revitään tavallisten tollojen taskuista.

Ikävää heille, joilla ei ole kyseisen laista sopimusta.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Tokihan se vituttaa autoa tankatessa, mutta miksi 1,5 tonnin rautamöykyn päivittäinen liikuttelu, jotta saa siirrettyä 100kg ihmistä, pitäisi olla kansalaisoikeus? Mielestäni ihan normaalia/järkeenkäypää saastuttamisen verottamista. Jotkut käyttörajoitukset sen sijaan olisivat perseestä.

Niin, em. asioista on aivan turha edes keskustella niin kauan, kuin julkinen liikenne on nykyisellä tasollaan, eli lapsen kengissä, kehä kolmosen ulkopuolella.

Eli toisin sanoen, yksityisautoilu on todella monelle ihan jotain muuta, kuin piittaamattomuutta ja tahallista saastuttamista.

Täältä tähän
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ymmärrän sen, että ottaahan korkeat dieselin hinnat päähän kuljetusalan yrittäjiä. Vaan näinköhän asiat saavat jotain lisäpuhtia, jos tavallinen kansa joutuu kärsimään kuljetusalan ilkivallasta, koska nimenomaan siitähän hidastelussa olisi kysymys. Emme me suvaitse kettutyttöjen ilkivaltaakaan, miksi meidän pitäisi suvaita rekkakuskien? Liikenteen vaarantamisessa on kuitenkin kyse myös ihmishengistä. Sympatioita ei heru täältä tuohon tempaukseen ainakaan.

Ajaisivat rekkansa parkkiin Pekkarisen yms. kotitielle, jos mieltä on kerran ilmaistava. Kannattaisi myös käyttää järkeä kuljetussopimuksia tehtäessä. Öljyn hinta nyt on iän kaiken ollut mitä heilahtelevampi tekijä maailmanmarkkinoilla.
 

Loktev

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toivottavasti kansa alkaa pikkuhiljaa nousta barrikadeille ja tekemään jotain asioiden eteen. Suomihan on tunnetusti jurputtajien luvattu kansa mutta sitten kun asioiden eteen pitäisi tehdä jotain niin kaivetaan se lompakko vaan kiltisti takataskusta ja maksetaan, itsekin myönnän syyllistyväni tähän. Toivon että tuo kuljetusyrittäjien tempaus toteutuu ja aiheuttaa sen verran porua että se herättää päättäjätkin. Toki toivon myös että tuo tempaus ei aiheuttaisi mitään pahoja onnettomuuksia tms. koska ei tuollaisenkaan asian takia yhtään ihmishenkeä tarvitsisi menettää.

Tätä minäkin olen odottanut, siis että tavallinen kansa nousisi barrikadeille. Olen itse valmis jättämään autoni kotipihaan ja vaihtamaan linja-autoon! Jos edes puolet omalla autolla töihin kulkevista ahtautuisi aamulla linja-autoihin niin kaaos yhteiskunnassa olisi valmis. Kukaan ei ehtisi töihin ajoissa. Olen vakuuttunut että viikon-kahden oman auton käytöstä pidättäytyminen avaisi päättäjien silmät ja bensa sekä dieselin hintoihin saataisiin joku tolkku.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Niin ja saataisiin lisää bussivuoroja. Kylläpä päättäjiä sitten vituttaisi.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tätä minäkin olen odottanut, siis että tavallinen kansa nousisi barrikadeille. Olen itse valmis jättämään autoni kotipihaan ja vaihtamaan linja-autoon! Jos edes puolet omalla autolla töihin kulkevista ahtautuisi aamulla linja-autoihin niin kaaos yhteiskunnassa olisi valmis. Kukaan ei ehtisi töihin ajoissa. Olen vakuuttunut että viikon-kahden oman auton käytöstä pidättäytyminen avaisi päättäjien silmät ja bensa sekä dieselin hintoihin saataisiin joku tolkku.
Ei nyt oikein avaudu tämä logiikka.
Kukaan ei ehtisi töihin ajoissa? Miksi ei? Sen myönnän että työmatkaan saattaisi kulua enemmän aikaa, mutta siedettävä määrä joka tapauksessa.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Ei nyt oikein avaudu tämä logiikka.
Kukaan ei ehtisi töihin ajoissa? Miksi ei? Sen myönnän että työmatkaan saattaisi kulua enemmän aikaa, mutta siedettävä määrä joka tapauksessa.

Riippuu varmasti aika paljon paikkakunnasta. Pääkaupunkiseudulla varmasti toimiikin, mutta juuri missään muualla ei. Joskus koti ja työpaikka sattuvat juuri bussireitin varrelle hyvällä säkällä, mutta harvemmin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tätä minäkin olen odottanut, siis että tavallinen kansa nousisi barrikadeille. Olen itse valmis jättämään autoni kotipihaan ja vaihtamaan linja-autoon! Jos edes puolet omalla autolla töihin kulkevista ahtautuisi aamulla linja-autoihin niin kaaos yhteiskunnassa olisi valmis. Kukaan ei ehtisi töihin ajoissa. Olen vakuuttunut että viikon-kahden oman auton käytöstä pidättäytyminen avaisi päättäjien silmät ja bensa sekä dieselin hintoihin saataisiin joku tolkku.

Älä pidätä henkeäsi odottaessa. Suomalaiset ovat ehdollistettuja lampaita noin yleisesti ottaen. Puhutaan mutta mitään ei tapahdu.
Ranskan malliin traktorit tukkimaan teitä, kansa barrikaadeille ja piirittämään eduskuntataloa tuhansien ja tuhansien vihaisten kansalaisten toimesta jne..
Tätä minäkin toivon mutta taitaa olla vain utopiaa täällä.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Ei nyt oikein avaudu tämä logiikka.
Kukaan ei ehtisi töihin ajoissa? Miksi ei? Sen myönnän että työmatkaan saattaisi kulua enemmän aikaa, mutta siedettävä määrä joka tapauksessa.

Jaa-a, noinkohan? Itse asun Turun kenties suurimmalla lähiöalueella ja matkustan pääasiassa keskustaan fillarilla. Kun joskus bussilla matkustan, se on täyttä tuskaa. Vuoroja toki kulkee 10 minuutin välein, mutta bussi on jo lähiön keskustaan tullessaan aivan piukassa ja täyttyy vielä matkalta lisää.

Lisäksi jos matkustaa yhtään ruuhkaisempaan aikaan, joka pysäkiltä tunkee mukaan puoli tusinaa mummoa ja ninjaa, jotka yrittävät uusia vanhentuneita bussikorttejaan joko kuulematta tai puhumatta sanaakaan suomea. Näin 20 minuutin matka venähtää usein kirjaimellisesti 45 minuutin reissuksi, josta on ilo kaukana. Tämä siis keskustaan. Sieltä pitäisi itse kunkin vielä raahautua vaihdon tai parin kautta lopulliselle sijoitusalueelleen.

Jos nyt ajateltaisiin, että tuolta alueelta yrittäisi töihin opiskelijoiden ja maahanmuuttajien ohella vielä se alueen työssäkäyvä väestö, itku olisi lähellä - vaikka vuorot tuplattaisiin. Ei toimi, ei.
 
Jep, joukkoliikennettä lisää vaan ja enemmän vuoroja. Mutta mistä niihin busseihin saadaan kuljettajat? Nykyäänkin on aika kova pula kuskeista jo pienemmissäkin kaupungeissa. Tosin toivon että yhä useampi matkustaisi bussilla ja vuoroja lisättäisi jne. Ehkä kuljettajien palkatkin olisi hilattava ylemmäs, että saataisiin helpommin niitä uusia kuskeja.
Yksi mielenilmaus ainakin todennäköisesti nähdään juhannuksen liikenteessä. Luumäellä 6-tiellä meinaavat järjestää traktorimarssin. Mielenilmauksen kohteena ei tosin ole kallis diesel tai bensa vaan Venäjän rekat, jotka jyräävät tuosta Jurvalan kylän läpi. Toivon myös että tuo rekkakuskien mielenilmaus toteutuu. Eihän tuo dieselin hinta näin kuljettajana juurikaan hetkauta, mutta kuitenkin. Luultavasti tulee toinen taksakorotus vuoden sisään ja se tietää hieman hankaluuksia töissä. Moni asiakas on jo kysellyt milloin hinta nousee tai vieläkö on vanha hinta voimassa.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi? Juhannus on ainoa aika vuodesta, jolloin pääkaupunkilaiset tarvitsevat henkilöautoja.

Toinen vaihtoehto olisi tietenkin se, rekkakuskit parkkeeraavat rekkansa ratikkakiskoille ja junaraiteille. Eipä tuo pääkaupikiseudun joukkoliikenteen pysäyttäminen mikään kovin vaikea asia olisi, jos vaan löytyisi tahtoa.

Tästä viestistä saa sen kuvan että diesilin hinnan nousu olisi jotenkin pääkaupunkiseudun vika.
Miksi lopettaa ihmisten kiusaaminen "stadilaisiin" , eikö esim ambulansseja ja paloautoja kannattaisi hidastaa niin saisi varmasti näkyvyyttä ?

Mutta jos nyt ihan tosissaan vähän jotain raapustaa niin kyllä ampuu rekkamiehet itseään erittäin pahasta omaan jalkaan jos yksikin ihmishenki menee tilanteessa joka edes jossain määrin voidaan katsoa heidän aiheuttamakseen (esim. se että ihmiltä leikkaa kiinni -> tyhmiä ohituksia -> vaaratilanteita).
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten tästä keskustelusta saa kuvan että se on poliitikkojen vika että dieselin hinta on korkealla? Äsken kauppalehden sivuilta tarkistin, vuoden alusta raakaöljyn hinta on noussut 100 dollarista 139 dollariin. Noh, kai se Katainen kiusallaan nostaa sitä polttoaineen hintaa.
Jos veroa helpotettaisiin, niin eikö se sotisi aika pahasti tätä nykyistä ilmastopolitiikkaa vastaan? Tai kuka takaa ettei katteet nousisi bensa-asemilla?
Mitkä tässä ovat kuljetusyrittäjien vaatimukset?
Minulla on työmatka 94 kilometriä päivässä, taittuu omalla autolla. Mielelläni näkisin että polttoainevero poistettaisiin vaikka kokonaan, mutta ei taida tulla tapahtumaan.
 

Jinsui

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Miten tästä keskustelusta saa kuvan että se on poliitikkojen vika että dieselin hinta on korkealla? Äsken kauppalehden sivuilta tarkistin, vuoden alusta raakaöljyn hinta on noussut 100 dollarista 139 dollariin. Noh, kai se Katainen kiusallaan nostaa sitä polttoaineen hintaa.
Jos veroa helpotettaisiin, niin eikö se sotisi aika pahasti tätä nykyistä ilmastopolitiikkaa vastaan? Tai kuka takaa ettei katteet nousisi bensa-asemilla?
Mitkä tässä ovat kuljetusyrittäjien vaatimukset?
Minulla on työmatka 94 kilometriä päivässä, taittuu omalla autolla. Mielelläni näkisin että polttoainevero poistettaisiin vaikka kokonaan, mutta ei taida tulla tapahtumaan.

Lievästä verohelpotuksesta on kuitenkin vielä aika pitkä matka siihen, että polttoaine olisi niin halpaa että kansa ajaisi huvikseen ylimääräistä. Autoiluhan ei nykyisilläkään hinnoilla ole juuri vähentynyt tuohon 1,20€ tasoon nähden, joka kertoo siitä että ajo mitä ajetaan on vaan pakko ajaa. Kumma kyllä että polttoaineveroja on helppo nostaa sormia napsauttamalla, mutta kuljetusyrittäjille kaavailtu verohelpotus vaatisi uuden lain jonka käsittelyyn menisi kuulemma vähintään se 1,5 vuotta.
 
Tästä viestistä saa sen kuvan että diesilin hinnan nousu olisi jotenkin pääkaupunkiseudun vika.

No, onhan se. Jos pääkaupunkiseudun julkinen liikenne olisi järjestetty päin helvettiä niin kuin muun Suomen, niin polttoaineen hinnasta ei tarvitsisi edes keskustella, koska yksityisautoilu olisi myös pääkaupunkiseudun ainoa mahdollinen liikkumiskeino.

Pääkaupunkiseudulla nyt vaan on niin vitun helppo leikkiä kettutyttöä ja ihmetellä miksei lappalaiset aja metrolla ja miksi possu pitää tappaa ennen kuin se laitetaan Stockmannin pakastealtaaseen.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Jep, joukkoliikennettä lisää vaan ja enemmän vuoroja. Mutta mistä niihin busseihin saadaan kuljettajat? Nykyäänkin on aika kova pula kuskeista jo pienemmissäkin kaupungeissa. Tosin toivon että yhä useampi matkustaisi bussilla ja vuoroja lisättäisi jne. Ehkä kuljettajien palkatkin olisi hilattava ylemmäs, että saataisiin helpommin niitä uusia kuskeja.
Yksi mielenilmaus ainakin todennäköisesti nähdään juhannuksen liikenteessä. Luumäellä 6-tiellä meinaavat järjestää traktorimarssin. Mielenilmauksen kohteena ei tosin ole kallis diesel tai bensa vaan Venäjän rekat, jotka jyräävät tuosta Jurvalan kylän läpi. Toivon myös että tuo rekkakuskien mielenilmaus toteutuu. Eihän tuo dieselin hinta näin kuljettajana juurikaan hetkauta, mutta kuitenkin. Luultavasti tulee toinen taksakorotus vuoden sisään ja se tietää hieman hankaluuksia töissä. Moni asiakas on jo kysellyt milloin hinta nousee tai vieläkö on vanha hinta voimassa.
Joukkoliikennehän toimii täällä vain suurimmissa kaupungeissa ja satunnaisesti muualla..
Hyvä joukkoliikenne on täyttä utopiaa monessa paikassa. Otetaan vaikka eräs taajama noin 15 km Vaasasta. Aamulla menee 2 bussia keskustaan, päivällä lähtee Vaasasta 17.15 viimeinen bussi takaisin. Viikonloppuisin ja iltaisin eivät kulje ollenkaan. Kesäaikana myös vain yksi bussi kaupunkiin päin. Oma auto on niin monessa paikassa Suomessa välttämättömyys, pakollinen, pirun kallis kuluerä.
Joukkoliikenne ei voi toteutua kunnolla ilman valtion tukea - eli ei ole kannattavaa juuri missään ja kun valtio leikkaa tukiaan -> kannustetaan yksityisautoiluun...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös