Mainos

Dieselin hinta tolkuton! Lama uhkaa...

  • 28 197
  • 189

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Bensa ja diesel ei siis ole lahellakaan kallista. Painvastoin. Itse bensan hintahan tuossa on edelleen hyvin edullista. Katsoisin enemmankin tuohon veron suuntaan, silla sehan tuossa kasvaa koko ajan enemman kun bensahinta ja sille Katasinen ym vois tehda jo jotain. Ei ole oikein, etta te maksatte sita enemman bensaveroa, mita enemman bensanhinta nousee. Vai onko? Tama siis hieman yksinkertaistettuna, mutta kuitenkin.

Vastahan sitä bensiininverotusta kiristettiin ympäristösyihin vedoten vuoden alussa. Tuskin mitään taka-askelta tuon suhteen otetaan, vaikka polttoaine maksaisi kohta 2e litra. Eihän se poliittikojen rahoissa kuitenkaan tunnu, kun ajellaan taksikortilla, ja elintarvikkeista on kansanedutajankin palkoille varaa maksaa vähän nykyistä enemmän, ja jos meinaa tehdä tiukkaa niin ainahan sitä voi nostaa omaa palkkaa.
 
Viimeksi muokattu:

jpet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
Kyllähän se on niin, että olemme suossa tämän öljyriippuvuuden vuoksi. Hankin ensimmäisen dieselini v.2001, jolloin naftan hinta oli vielä alle 70 senttiä litralta, tänään huomasin, että eräs paikallinen huoltoasema kauppasi dieseliä jo 1,47 €:n litrahinnalla.

Öljyn barrelihinta noussee ensi vuosikymmenen loppuvaiheissa viidensadan dollarin tienoille, mutta jo v.2015 tienoilla kun öljyhuippu on ohitettu on maailmantalous melko suurella varmuudella ajautunut jättiläislamaan, josta on vaikeaa enää nousta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kaikkia viestejä en ole läpi kahlannut, joten osa tekstistäni voi olla kertausta

Olen täysin samaa mieltä, että Dieselin hinnan rakettimainen nousu ja nykyinen korkea hinta on tolkuton !

Taisi tällä viikolla olla jossain uutinen, että korkea hinta aiheuttaa kuljetusyrittäjille 30000 € lisälaskun / auto. Vanhoissa mummoissa n. 180000 mk. Miettikääpäs sitä. Maksaisitko itse tuon summan mielelläsi ?
Yksin valtiovalta ei ole syyllinen kuljetusalaa koskevaa tulevaa suurta ahdinkoa kohtaan, vaan yksi merkittävistä syyllisistä löytyy isoista yrityksistä, tehtaista ja tuotantolaitoksista jotka ovat kilpailuttaneet tavaroidensa/tuotteidensa kuljetukset. Se kuljettaa joka halvimmalla lupaa?
Ko. yritykset eivät ajattele, mitä kohtuuttomia kustannuksia kuljetusyritykselle tapahtuu. Aina löytyy joku joka kuskaa halvalla tai halvemmalla kuin toinen.

Suomi on pitkien etäisyyksien maa, jossa lähes kaikki tavaraliikenne hoidetaan rekka-autoilla. Ilman tätä jatkuvaa rekkarallia Suomi pysähtyisi muutamasssa päivässä. Elintarvikkeet ja muut tavarat joita ulkomailta tuodaan päivittäin Suomeen jäisivät satamiin ja pilaantuisivat parissa päivässä ilman rekkarallia.
Satamiin jäisivät myös suuret määrät maasta lähtevää tavaraa.

Mitä asian eteen voitaisiin tehdä? Yksinäinen kuluttaja ei voi tehdä muuta kuin voivotella, mutta miten on Auto ja Kuljetusalan liitto? Olisiko jonkin sortin lakko ratkaisu jolla valtiovalta pakotettaisiin puuttumaan tähän asiaan?
 

Kaivanto

Jäsen
Katsoisin enemmankin tuohon veron suuntaan, silla sehan tuossa kasvaa koko ajan enemman kun bensahinta ja sille Katasinen ym vois tehda jo jotain. Ei ole oikein, etta te maksatte sita enemman bensaveroa, mita enemman bensanhinta nousee. Vai onko? Tama siis hieman yksinkertaistettuna, mutta kuitenkin.

Ei polttoainevero ole suhteessa hintaan vaan aina samat x senttiä litralta, vaikka hinta hyppäisi sataseen. ALV on tietysti normaali 22 %.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Ei polttoainevero ole suhteessa hintaan vaan aina samat x senttiä litralta, vaikka hinta hyppäisi sataseen. ALV on tietysti normaali 22 %.

Aijjaha, tata en tiennyt. Veron osuus on siis ollut 0,896e/l jo pitkaan (95)? Siina tapauksessahan tuo vero siis prosentuaalisesti pienenee koko ajan?

Yksi asia on kuitenkin saletti: itse bensanhinta tuossa kokonaishinnassa on siis edelleen varsin pieni.

Mita tulee Jenkkien hintoihin, niin bensanhintahan taalla on juuri tuossa $4:n huitteilla per gallona ja diesel viheltelee jo reilussa $5:ssa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mita tulee Jenkkien hintoihin, niin bensanhintahan taalla on juuri tuossa $4:n huitteilla per gallona ja diesel viheltelee jo reilussa $5:ssa.

Mikäs siellä NW-seudulla on nykyään halvin taso, vai onko WAS/OR/BC-alueella kaikkialla tuo sama 4$/gallona? Onko hinnoissa kilpailua, vai ovatko aikalailla samat kaikkialla (ts. esim ostoskeskusten läheisyydessä halvempaa kuin teiden varsilla).

nm. kolmen viikon päästä 8 päivää alueella suhaileva.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
...Yksin valtiovalta ei ole syyllinen kuljetusalaa koskevaa tulevaa suurta ahdinkoa kohtaan, vaan yksi merkittävistä syyllisistä löytyy isoista yrityksistä, tehtaista ja tuotantolaitoksista jotka ovat kilpailuttaneet tavaroidensa/tuotteidensa kuljetukset. Se kuljettaa joka halvimmalla lupaa?
Ko. yritykset eivät ajattele, mitä kohtuuttomia kustannuksia kuljetusyritykselle tapahtuu. Aina löytyy joku joka kuskaa halvalla tai halvemmalla kuin toinen.

Suomi on pitkien etäisyyksien maa, jossa lähes kaikki tavaraliikenne hoidetaan rekka-autoilla. Ilman tätä jatkuvaa rekkarallia Suomi pysähtyisi muutamasssa päivässä. Elintarvikkeet ja muut tavarat joita ulkomailta tuodaan päivittäin Suomeen jäisivät satamiin ja pilaantuisivat parissa päivässä ilman rekkarallia.
Satamiin jäisivät myös suuret määrät maasta lähtevää tavaraa...

Nyt ei pysty enää insinöörilogiikalla seuramaan tätä ajatuksenjuoksua. Suuryritykset ovat syyllisiä dieselin hinnannousuun koska haluavat kilpailuttaa tarvitsemansa palvelut??

Vaatimattoman käsitykseni mukaan etäisyydet ovat yhtä pitkiä jokaiselle yritykselle joilta ylipäänsä tarjouksia pyydetään.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Polttoaineprotestit leviävät Euroopassa

Jollen ihan väärin muista, niin vuonna 2003 diesel maksoi 0,69 - 0,75 senttiä/litra. Aloitin tuolloin opiskelut ja ajoin viikoittain liki 1000 kilmetriä, joten seurasin hintakehitystä tarkoin. Nyt viisi vuotta myöhemmin hintaa on paikoin jo tuplasti. Päivän mittarihinta taisi olla omalla tankkausasemallani 1,419 euroa, ja ero bensiiniin on enää noin 10 senttiä/litra. Dieselin hinta on uutisten mukaan noussut vuodssa noin 30% ja uhkaa kaataa kuljetusfirmoja. Eikä loppua dieselin hinnankorotuksille liene näkyvissä, sillä maailmanmarkkinoilla dieseltonni maksaa jo bensatonnia enemmän.

Eipä taida maan hallitus tehdä asialle mitään. Verotuloja virtaa valtion kassaan odotettua enemmän, joten miksi tappaa kultamunia munivaa kanaa.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eipä taida maan hallitus tehdä asialle mitään. Verotuloja virtaa valtion kassaan odotettua enemmän, joten miksi tappaa kultamunia munivaa kanaa.

Ihan vain muutaman aiemman viestin lukemalla olisi voinut todeta, että verotulojen määrä (poislukien alv) ei ole riippuvainen hinnasta, joten verotulot eivät juuri kasva polttoaineen hinnan noustessa.

Odotan toki itsekin, että Suomen hallitus ilmoittaa ihan näinä päivinä maailmanmarkkinoille, ettei polttoaineiden hinnannousua voida hyväksyä ja maailmanmarkkinahinnat palautuvat n. vuoden 2000 tasolle.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Polttoaineprotestit leviävät Euroopassa

Jollen ihan väärin muista, niin vuonna 2003 diesel maksoi 0,69 - 0,75 senttiä/litra. Aloitin tuolloin opiskelut ja ajoin viikoittain liki 1000 kilmetriä, joten seurasin hintakehitystä tarkoin. Nyt viisi vuotta myöhemmin hintaa on paikoin jo tuplasti. Päivän mittarihinta taisi olla omalla tankkausasemallani 1,419 euroa, ja ero bensiiniin on enää noin 10 senttiä/litra. Dieselin hinta on uutisten mukaan noussut vuodssa noin 30% ja uhkaa kaataa kuljetusfirmoja. Eikä loppua dieselin hinnankorotuksille liene näkyvissä, sillä maailmanmarkkinoilla dieseltonni maksaa jo bensatonnia enemmän.

Muistan hyvin tuon ajan, kun diesel maksoi 0,75 ja bensa noin egen. Jotenkin jäi mieleen tuo helposti laskettava suhde, että diesel oli 75% bensan hinnasta. Silloin laskeskelin ajettavia kilometrejä ja meinasin hankkia diesel-auton. Myös hintasuhde pysyi pitkään samana molempien noustessa, mutta Katrinan pyörremyrskytuhojen jälkeen tilanne muuttui täysin. Nykypäivänä ei dieselauto tulisi edes mieleenkään maksimissaan 15 000 kilsaa vuodessa ajavana.
 

Viljuri

Jäsen
Maailmanmarkkinahinnat tulevat ulkopuolelta, annettuna tekijänä niin hallitukselle, kuljetusyrittäjille, kuljetusyrittäjien asiakkaille kuin sitten meille välillisesti niistä kärsiville (työntekijät, kuluttajat).

Ympäristöpoliittisten tavoitteiden ja markkinamekanismien kannalta raakaöljyn ja jalostamotuotteiden hinnannousu on hyvä asia, sillä siirtyminen entistä säästäväisempään ja tehokkaampaan toimintaan nopeutuu, esimerkiksi reittien osalta, mutta ennen kaikkea korvaavien energialähteiden tutkimus ja kehitys kiihtyvät. Tosin tähän hätään niistä ei ole avuksi, mutta tällä hintatasolla niiden markkinoilletulo tapahtuu nopeammin kuin kukaan olisi vielä ennen Irakin sotaa uskonut.

Mitä taas tulee nykyiseen kuljetusyritysten arkeen, niin kannattaa tosiaan seurata niitä lausuntoja, esimerkiksi valtiovarainministeri on suunsa asiasta aukaissut. Kuitenkin on täysin selvää, ettei mitään sellaista suoraa tai epäsuoraa verotukea ei tulla antamaan, joka törmäisi neutraalisuusongelmiin (puhumattakaan lainsäädännöstä), mutta ihan tumputkaan suorassa ei siellä seistä. Siltikin jos konkursseja on tullakseen, niin niitä sitten tulee. Mitään maataloustukiautomaattia on turha odottaa, itse kuljetusyrittäjänä näkisin ainoaksi vaihtoehdoksi toimintatapojen viilaamisen entisestään, vaikka tilapäisluontoisten vaikeuksien osalta jokin jälkikäteinen elvyttävä toimenpide onkin ehkä luvassa, maailmanmarkkinahintojen kehityksestä riippuen.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos nyt ihan jälkiviisaana tätä asiaa miettii niin mikäs ihme tämä dieselin hinnan nousu vrt bensaan on. Eikös näitä nokivasaroita ole myyty jo monta vuotta jo lähes bensa-autojen suuruisia määriä. Vai enemmänkin..? Joten näin maalaismatematiikalla en ihmettele yhtään nykyistä hintakehitystä.

Joo, onhan se dielsel raskaan kaluston ym. polttoaine joten ei ihan suoria hintaspekulaatioita voine tehdä henkilöautojen määrän kanssa.

Onkohan kellään/mistä löytyisi uusien henkilöautojen myyntimäärät diesel/bensamoottorilla eroteltuina esim. viideltä viime vuodelta? (edit. globaalit/Suomen myyntimäärät?)
 
Viimeksi muokattu:

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan vain muutaman aiemman viestin lukemalla olisi voinut todeta, että verotulojen määrä (poislukien alv) ei ole riippuvainen hinnasta, joten verotulot eivät juuri kasva polttoaineen hinnan noustessa.

Odotan toki itsekin, että Suomen hallitus ilmoittaa ihan näinä päivinä maailmanmarkkinoille, ettei polttoaineiden hinnannousua voida hyväksyä ja maailmanmarkkinahinnat palautuvat n. vuoden 2000 tasolle.

Alv on veroa siinä kuin muutkin verot. Kysynnän kasvaessa kasvaa myös verotulot odotettua enemmän. Lähinnä ajattelin hallituksen mahdollista väliintuloa inflaation hillitsemiseksi, mutta kuten jo totesin, eipä taideta asialle ainakaan vielä tehdä mitään. Edellisen viestin linkissä espanjalaiset laskivat polttoaineen hinnan kohonneen 240% vuodesta 2004, joka taatusti näkyy ja tuntuu esim. sikäläisen kalastajan leivän leveydessä kalan hinnan pysyessä ennallaan.

Minulle on aivan sama, vaikka diesel maksaa 2 euroa litralta vaikka itsekin dieselillä ajan. Vastaavan kokoinen auto (omapaino 1800 kg) bensakoneella varustettuna vie n. 2 l/100 km enemmän polttoainetta, joten omalla autollani dieselveron kuoletus vaatii vain noin 10000 kilometriä vuodessa. Ja vuotuisista kuluista omassa taloudessa polttoaineiden osuus on muutaman prosentin luokkaa, joten sen hinnan nouseminen tai tuplaantuminen ei taloudellisessa mielessä ole kovinkaan merkityksellinen. Mutta jollekulle hinnan nouseminen 30% vuodessa voi olla paljon kovempi ja odottamaton isku.
 

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Dieselin hinnasta voi sanoa sen verran, että mielestäni siinä näyttää olevan pientä kuplan tuntua. Yksi syy on toki jalostus kapasiteetin puute, koska Nesteellä oli palo ja Eurooppassa samaan aikaan huoltoja. Samaan aikaan Neste on kuiternkin investoinut biodieseliin ja St jo tekee sitä täyttä häkää. Eli kysynnän kasvuun on varauduttu. Edelleen hinta euroopassa on ajanut ihmisiä ostamaan jälleen bensa-autoja.

Edellä tuotiin hyvin esille mikä on dieselin etu suhteessa bensaan. asia ei kuitenkaan ole noin yksinkertainen. Hybridi autot on tulleet markkinoille ja itse tuossa katselin jo, että Toyota Prius 29000 euron hinnalla alkaa varmaan olemana melkoisen kilapilukykyinen hankinta. Erityisesti taksiauotilussa kaupugissa ovi olla hyvinkin varteenotettava tekijä. Siinä vaiheessa, kun takseja lakaa tulla bensahybridinä enemmän voi dieselin kysyntä tippua kohtuullisen nopeasti. keskiverto Taksi ajaa varmasti 100000, mikä 3-4 kertaa normaali kuskin 25000-30000 km. Edelleen taksit vaihtaa autoa 1-2 vuoden välein.

Eli summana biodieselin tulo(jonka perusteella on nostettu hintaa) ja diesel autojen yleistyminen johtaa tilanteeseen, jossa diesel kapasiteettia lisätään, kulutusta vähennetään. Täm johtaa hinnan laskuun. Täm tulee mielestäni tapahtumaan noin puolen vuoden viiveellä. Nyt diesel autojen kysyntä on jo hidastunut.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Isoin kupla saattaa sittenkin olla biodiesel. Mikäli sen tuotanto alkaa vaikuttaa nyt jo nähdyllä tavalla ruoan hintaan, ei kestä kauaa kun tuotantoa aletaan sanktioida.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Niin noh, diesel-autojen myynti noussut reilusti => bensan myynti on suhteessa vähentynyt ja luonnollisesti korvaantunut dieselillä => jostain se on köyhien bensakauppiaiden revittävä leipänsä => nostetaanpa dieselin hintaa => diesel-autojen myynti laskee => jne.jne.
 

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse suhtaudun pienllä varausellas tähän biodieselin vastustukseen. Moni muukin kuin tuo biodiesel on saanut voimakasta vastustusta taakseen.

Esimerkkeinä voi mainita tuossa edellä mainittu hybridiauto. Hydridi on tuomittu monen autovalmistajan toimesta huonoksi ratkaisuksi. Nyt kuitenkin esimerkkinä Amerikkalaisilla auton valmistajilla alkaa hybridit löytyä. Ratkaisu on huono ja kaikki sitä kehittelee? Tämä propakandaa johon helppo saada öljyn parissa työskentelevät sekä autoyhtiöt, jotka ei pysty vastaamaan kilpailuun.

Yhtälailla tuulivoimalat on tuomittu tehottomiksi. Silti pitkin rannikkoa Saksassa ja Tanskassa lyödään myllyä pystyyn.

Tuuli- ja aurinkoenergia on tuomittu tehottomaksi Suomessa. Fortumin johto vetää bonuksia. Samaan aikaan tehdään kuitenkin tutkimuksia Suomen tuulioloista. Fakta: Suomen tuulioloja ei ole edes selvitetty. Tuulivoima on vain tuomittu tehottomaksi ja tuuli esiintyy väärään aikaan. Suomessa on valmiiksi vesivoimaa. Kun tuulivoima valjastetaan pumppaamaan vesi voimalan toiselta puolelta toiselle jo olemassa olevien voimaloiden luona tuuli saadaan varastoitua ja tehotettua jo olemassa olevia voimaloita. Ne vain ei valitettavasti ole suurelta osin Fortumin optiopiirissä.

Aurinkovoima on varmaan monen yllätykseksi varsin tehokasta Suomessa. Perustelut on yksinkertaiset. 1. Paneelit toimii tehokkaammin alemmassa lämpötilassa 2. Suomessa on erittäin pitkä valoisa aika kesällä.

Biodieslissä on sama tilanne. Suurilla öljy-yhtiöillä ei ole tällä hetkellä biodieseliin kaikkiin automalleihin sopivaa tekniikkaa, mikä sitten pienemmiltä löytyy esimerkkinä Neste ja ST1. St1 tekniikka tuottaa biodieseliä biojätteestä on varsin nerokas. Se ei näy ruokalaskusta. Yhtälailla kuinka monta peltoa Suomessa on paketissa? Ongelma on nyt, että viljely pitää tehdä maissa, joissa väestömäärä on suuri. Kuljetukseen sopivaa kasviöljyä on tehty jo pitkään esimerkkinä paperiteollisuudessa. Sen käytön on estänyt pääasiassa pari tekijää. 1. Verotuksellinen vastustus 2. Huono pakkasen kesto

Itse en näe biodieliä kuplana. Päin vastoin tulevaisuudessa pitää olla vaihtoehtoja öljylle. Biodiesle ei voi korvata öljyä täysin, mutta se voi olla "osaratkaisu". Brasiliassa ajetaan paljon etanolilla. Suomen ankara ilmasto tuo omat vaatimukset polttoaineelle. Samat vaatimukset ei ole esimerkkinä Italissa. Öljyä tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa. Sen määrä on rajallinen ja keinoa ja sen käytön vähäntämiseen on tultava. Niitä on jo nälköpiirissä. Yksi niistä on biodiesel. Toinen hydriditekniikka. Suomen vaihtoehto voi olla yhtä hyvin jo Ruotsissa käytössä oleva maakaasu. Tosin sen hinta huimassa kasvussa. Fakta on, että talous määrää. Siinä biodiesel on edellä. Sitä on jo kehitetty. Kyllähän noissa veneissä näkyy paljon aurinkokennoja ja tuulimyllyjä.
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse suhtaudun pienllä varausellas tähän biodieselin vastustukseen.


Biodieselin kohdalla se vastustus ei kuitenkaan ole teknistä laatua vaan ihan vakavasti otettava huomio siitä että jos elintarvikkeiden kasvattamiseen käytetty pinta-ala muutetaan dieselraaka-aineen tuotantoon soveltuvaksi niin seuraukset ovat kohtalokkaat ruoan tarjonnan osalta.
Jos dieseliä sen sijaan aletaan tuottaa sellaisilla alueilla jotka aiemmin ovat olleet tuottamattomia niin sitten tilanne on aivan toinen. Esimerkiksi jos suomalaiset pajukot osoittautuisivat hyväksi raaka-aineeksi niin homma varmasti olisi kannattavaa. Mutta jos vaakakupeissa on safka tai löpö niin luulisin että ensinmainitun suhteen kysyntää riittää pidemmälle.
 

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vaakakupissa Suomessa on kaksi suurta ja mahtavaa valtion kanssa tekemisessä olevaa teollisuusden haaraa, öljyn jalostus ja puunjalostus.

Wikipediasta:

Lainaus:"Puu raaka-aineena
Neste Oilin kaavailema biodieselin tuotantokapasiteetti on 340 000 tn/a. Pääraaka-aine on palmuöljy, jota tuotetaan Indonesiasta ja Malesiasta. Neste on liittynyt RSPO-järjestöön, joka varmistaa, että Nesteelle myydään vain jo raivatulla viljelysmaalla tuotettua palmuöljyä.

Puu ja muut biomassat ovat sen vaihtoehtoja. Metsäyhtiöt pyrkivät pitämään muut alan pelurit poissa sotkemasta heille tärkeitä puun markkinoita ja hintaa. UPM kertoi 10/2006 rakentavansa 100 000 tn biodieseltehtaan. Rakennusvuosi ja -maa Länsi-Euroopassa ovat vielä auki. Todennäköisesti muut metsätehtaat seuraavat perässä. Euroopassa 65 milj. tn biodieseliä vastaa 25 % polttoaineista, joka saataisiin 650 milj. 3 puuta."

Ruoka-aineet eivät suinkaan ole ainoa mahdollisuus biodieselin tekemiseen. Toiseksi, kuka sanoo, että ruoka-ainetta, joka käytetään biodiseliin ei voi samalla syödä? Maissista ei yleensä syödä tähkää, samoin viljapuidaan ennen ravinnoksi tuloa. Jälleen kohtaamme erään Suomessa valtaa pitävän ryhmittymän: Maanviljelijät. Eihän se ole mukavaa, jos karjan rehusta joutuu maksmaan. Ennen jäätteeksi luokiteltu ravinto alkaisi yhtäkkiä maksamaan. Tämä voi tietysti nostaa ruuan hintaa.

Suosittelen esimerkkinä tuon Wikipedian ja yrityisesti lopussa olevan kohdan kritiikki. Takana on ennekaikea etuaan valvovat suuret elintarvikeketjut. Ruuan hintaa, kuten öljynkin nostaa suuret raaka-aine rahastot, jotka hamstraa ruokaraaka-aineita itselleen ja niiden valmistamiseen käytettyjä maita ja haluaa rahoilleen hyvää tuottoa.

Näissä käsittelyissä on myös täysibn sivuutettu eräs suurimmista potentiaaleista nimittäin jäterasvat. Mäkkärit ja ravintolat tekee suuren määrän jäterasvaa paistaessaan raskan perunoitaan kuluttajille. Näiden käyttö biodieseliin on yksi varsin varteenotettava vaihtoehto. Raaka-aine on jo valmiiksi lähellä markkinoita. Tämä ei todennäköisesti miellytä kaupunkien jätteenpolttolaitoksia......
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Aamun uutisissa on kuultu, että suomalaisten kuljetusyrittäjien keskuudessa viritellään maanteille protestia, joka häiritsisi tulevan juhannuksen menoliikennettä. Eli rekat köröttelisivät torstai-iltapäivästä alkaen 20 km/h. Kieltämättä olisi melko näkyvä tempaus kalliiden polttonesteiden hintoja vastaan. No, saapa nähdä millaisia jonoja syntyy.
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
Aamun uutisissa on kuultu, että suomalaisten kuljetusyrittäjien keskuudessa viritellään maanteille protestia, joka häiritsisi tulevan juhannuksen menoliikennettä. Eli rekat köröttelisivät torstai-iltapäivästä alkaen 20 km/h. Kieltämättä olisi melko näkyvä tempaus kalliiden polttonesteiden hintoja vastaan. No, saapa nähdä millaisia jonoja syntyy.


Hyvin mielenkiintoista. Olisi erittäin mielenkiintoista nähdä mökkiläisten reaktioita menoliikenteessä, kun kaikki olisi tukossa, eikä kaupungeista pääsisi juuri mihinkään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toivottavasti kansa alkaa pikkuhiljaa nousta barrikadeille ja tekemään jotain asioiden eteen. Suomihan on tunnetusti jurputtajien luvattu kansa mutta sitten kun asioiden eteen pitäisi tehdä jotain niin kaivetaan se lompakko vaan kiltisti takataskusta ja maksetaan, itsekin myönnän syyllistyväni tähän. Toivon että tuo kuljetusyrittäjien tempaus toteutuu ja aiheuttaa sen verran porua että se herättää päättäjätkin. Toki toivon myös että tuo tempaus ei aiheuttaisi mitään pahoja onnettomuuksia tms. koska ei tuollaisenkaan asian takia yhtään ihmishenkeä tarvitsisi menettää.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mielenilmausta olen odotellut, mutta luulen että tämän tempauksen toteutuessa kuljetusala ampuu itseänsä jalkaan. Paljon mielekkäämpää olisi vaikeuttaa liikennettä satamissa ja rajalla, kuin kiusata ruuhkahuipun aikana tieliikenteessä niitä, joista suuri osa manaa ihan samaa hinnannousua.

Miksi? Juhannus on ainoa aika vuodesta, jolloin pääkaupunkilaiset tarvitsevat henkilöautoja.

Toinen vaihtoehto olisi tietenkin se, rekkakuskit parkkeeraavat rekkansa ratikkakiskoille ja junaraiteille. Eipä tuo pääkaupikiseudun joukkoliikenteen pysäyttäminen mikään kovin vaikea asia olisi, jos vaan löytyisi tahtoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös