Red Wings on muuten sarjakärki tällä hetkellä yhden pinnan erolla Sharksiin. San Josella on kuitenkin 3 peliä vähemmän pelattuna, joten etulyöntiasema on edelleen Sharksilla. Hyvä mahdollisuus Detroitilla on joka tapauksessa tälläkin kaudella läntisen konferenssin runkosarjavoittoon ja ehkäpä jopa President´s Trophyyn. Eipä sillä tosin ainakaan minulle niin hirveästi merkitystä ole ollaanko konferenssin ykkönen vai kakkonen kunhan vain takaa ei enää tule ketään ohi.
Minun mielestä konferenssin voittaminen on tärkeä asia, President's Trophy ei niinkään. Konffin voittamalla varmistaa, ettei joudu toisella kierroksella varmuudella toista kovaa divarivoittajaa vastaan ja vastaan tulee todennäköisesti joku ekan kierroksen yllättäjä. Ja mitä todennäköisimmin se ekan kiekan yllättäjä on käynyt verisen seitsemän pelin taistelun päästäkseen jatkoon ja on sitten helpompi poimittava seuraavalla kierroksella.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen, mitä väsyneempi ja heikompi joukkue joka kierroksella tulee vastaan sitä vähemmän se kuluttaa omaa joukkuetta ja sitä paremmat on mahdollisuudet mennä loppuun asti. Esim jos jo toisella kierroksella joudutaan taistelemaan Calgaryä vastaan ja sitten konffifinaalissa on tarjolla San Josea ja finaalissa esim Bostonia, niin todella raskas on urakka.
Pudotuspeleissä pitää olla onnea, itse ei saa olla väsynyt, jotta välttää loukkaantumiset ja sitä rataa. Onneksi Wingsillä on tolkuttoman leveä runko loukkaantumisia ajatellen, tosin tärkeitä avainpelaajia ei Wings eikä mikään muukaan joukkue saa menettää tai kauden loppu on heti lähellä. Yksi osa siitä "pudotuspelionnesta" ansaitaan voittamalla läntinen konferenssi. Se on ehdoton tavoite.
Noista kokoonpanoista vielä sen verran, että uskoisin taas vieras- ja kotipeleissä käytettävän erilaisia kentällisiä. Kotikentälle voi rakentaa hieman riskialttiimpia offensiivisia yhditelmiä, kun viimeisen vaihto-oikeuden avulla voi välttää pahimmat väärinpeluutukset. Vieraskentille sitten paremmin puolustavaa ja fyysisempää kalustoa matkaan.
Esim. Lebda voisi olla kotikentällä 6. pakki ja Ericsson vieraskentällä. Samoin Leino kotiotteluissa 12. hyökki ja Kopecky vierasotteluissa. Loukkaantumisia tulee aina, joten turha sieltä on ketään ruksia kokoonpanosta pois, että tuolle ei ainakaan ole käyttöä. Kaikilla viidellä kentällisellä ja neljällä pakkiparilla tulee olemaan käyttöä, olen siitä aivan varma.