Olisin kirjoittanut tämän viestin jo pari päivää aiemmin, mutta olin boksissa kymppitilin täytyttyä.
Tarkkasilmäisimmät ovat ehkä huomanneet, että kirjoitan usein Jokereista melko negatiivissävytteisesti. No, se on opittu Maunulan ala-asteen pihalla jo 70-luvun lopulla, eikä se pois lähde. Mutta otan nyt hieman toisentyyppisen lähestymiskulman kuitenkin tässä kohtaa.
Pieni flashback tähän alkuun. Eletään kevättä 1992. Paras ystäväni (on edelleen), kova Jokerimies on pyytänyt minut mukaansa katsomaan Jokereiden mestaruuskulkuetta. Olin vastahakoinen, mutta ajattelin että ok, ei siellä varmaan ole kuin jokunen itä-Helsinkiläinen työtön maalari huutamassa. Ne jotka olivat paikalla, tietävät että oli siellä joku muukin. Esimerkiksi ne kaikki gimmat jotka olivat myös New Kids on the Blockin keikalla, koska Teemu.
Seistiin silloin Carrolsin edessä, Kisiksen vieressä. Jokerit vetivät avoautoilla ohi, ja tunnelma oli aika korkealla. Olen aina tykännyt suurista tunteista eri urheiluun liittyvissä tapahtumissa jossa olen ollut. MM95 Kauppatori, HIFKn nousu Veikkausliigaan sateisella Bolliksella, Huuhkajien kisapaikka Kansalaistorilla yms. Ja vaikka tässä oli kyse sellaisen seuran mestaruudesta jota olin oppinut pienestä pitäen vihaamaan, voin sanoa että muistan yhä tuon hetken hyvin.
Ohi menivät Teemu, Wade, Keke, Rölli ja myös yksi pelaaja, jonka kanssa olin junnuna pelannut samassa jengissä OKK:ssa. Mietin silloin että olisiko pitänyt kuitenkin jatkaa lätkänpelaamista, eikä alkaa virittämään Honda Monkeytä ja juomaan helmeilevää omenaviiniä. Arvostan tuon ajan Jokeri-pelaajia hyvin korkealle, ja varmaan osaisin luetella lähes kaikki pelaajat ulkomuistista. Nykyisestä Jokeri-jengistä varmaan alle kymmenen, mutta eihän se ole minulle relevanttiakaan.
Parikymmentä vuotta myöhemmin, tuo sama kaverini vannotti että käyn hänen kanssaan katsomassa yhden KHL-matsin kaudessa, johon lupauduinkin. Kahdella ekalla kaudella käytiinkin, mutta sitten hän lopetti itsekin käymisen. Samoista syistä kuin täälläkin on moni tuonut esiin.
Miten tämä liittyy tähän ketjuun? Siten, että vaikka olen ollut aiemmin turkulaista mielenosoittajaa mukaillen sitä mieltä että: "Ei Jokereita Liigaan, ei Jokereita minnekään", niin olen muuttanut mieleni, ja toivoisin näkeväni narrit Liigassa joskus. Jos Jokerit nyt lähtevät Minskiin pelaamaan tässä ajassa, se on tunneskaalan aivan toinen ääripää verrattuna kevääseen 1992. Todella vastenmielinen tilanne.
Täällä on paljon hienoja kannattajia, joiden vuoksi toivon että he saavat seuransa takaisin.
@V-G- @Cobol @-Ville- @C.Orr @Hera80 ja monet muut. Pelin taso-jäbät sitten erikseen.
Toivon että Kurri ymmärtää viheltää pelin poikki. Tsemppiä.