Jos nyt yritetään vähän muistella niin alun perin ne suurimmat maalaillut uhkakuvat olivat että sarjaa ei ole olemassa enää viiden vuoden päästä (eli vuosi sitten, tämä oli palstatotuus vuonna 2014) , se että Rotta ostaa Jokerit kokonaan, se että Jokereissa ei pelaa yhtään suomalaista, se että Jokerit on pelillisesti sarjan pohjasakkaa sekä se että hallilla on yleisöä max 5000 ihmistä. Moniko näistä on toteutunut?
En enimmäkseen tunnista noita uhkakuvia omikseni, mutta nyt kun mainitsit... Rotenberg ei sentään Jokereita omista, mutta käytännössähän omistus ja rahoitus on Venäjältä ja Kurri on vain julkisivu. Käytännössä tuo on siis toteutunut. Yleisömäärä on tainnut vähetä kausi kaudelta ja on jo vähemmän kuin SM-liigassa. Tällä tahdilla 5000 ei ole ihan epärealistinenkaan taso.
Okei, Jokereiden kotihallissa myydään vierasjoukkueen fanituotteita ja pukukoppi on joskus maalattu vastustajan väreihin ja seura ei tee taloudellista tulosta. En vaan keksi yhtäkään syytä, miksi minua pitäisi liikuttaa nuo asiat. Okei, olen ehkä muutenkin kasvanut jo yli tällaisesta keskustelusta. Tuntuu lähinnä tätä keskustelua seuratessa että katselen lasten hiekkalaatikkoa aikuisen vinkkelistä. Petteri Sihvosen puheet fanien ei-aikuisuuden tasosta alka valjeta iän myötä paremmin.
No ensinnäkin, minä en maininnut millään tavalla pukukoppien värejä tai vastustajan fanituotteiden myymistä, joten ehkä käytät niitä turhaan argumentteina minua vastaan. Toiseksi, eri mieltä olevien kirjoitusten luokittelu hiekkalaatikkoleikeiksi tai muuten vain lapsellisiksi on jokseenkin ylenkatsovaa.
Olen itsekin sen verran rajoittunut, että minun on hankala ymmärtää ihmisiä, jotka menevät edelleen kaudesta toiseen katsomaan Jokereita. Jos vähän kärjistää, niin samaa SM-liiga-aikaan verrattuna on enää nimi, logo ja maalilaulu. Minulle tuli aikoja sitten vastaan se raja, että kyse ei enää ole samasta seurasta ja jääkiekkojoukkueesta kuin SM-liiga-aikana, mutta pakkohan minunkin on ymmärtää, että monet muut näkevät asian ihan toisella tavalla eikä se sillä muutu, että minä kerron oman näkemykseni.
Ehkä tämä sitten on hiekkalaatikkoleikkiä, mutta kyllä sinne hiekan sekaan aina vähän sydänvertakin tihkuu, kun tänne joutuu kirjoittelemaan omasta faniudestaan siitä näkökulmasta, että se on jo menneisyyttä eikä nykyisyyttä. 1990-luvun lopulla kirjoitin innokkaita otteluraportteja Jokerien kotisivuille ja nyt teen epidemiologisia pseudoanalyyseja ja haikailen takaisin Suomeen joukkuetta, joka ei enää ole minun Jokerit vaan muiden Jokerit.