Copterlinen kopteri pudonnut mereen

  • 48 283
  • 332

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Aatos kirjoitti:
Tähän vain kyetään turkkusessa..

Sairasta.
Juu ja vain tampereella kyetään näin yksisilmäiseen yleistämiseen.
 

Groove Armada

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Starkin noutopihan parakki
Joku puhui täällä, kuinka jonkun setä/sisko/serkku/veli/mummo/pappa on kuollut tässä/missä vain onnettomuudessa mitä täällä ollaan käsitelty. Itselläni kyllä herää jonkinlainen epäilys siitä, puhuvatko nämä tyypit paskaa. Jatkoajalle kirjoittajat eivät kuitenkaan edusta edes promillea suomalaisista, niin kuinka todennäköistä on että näiltä aktiivisilta kirjoittajilta on sukulaisia mukana mennyt? Ei kovin.

Ja kun vääntö tästä nyt on meneillään, niin haavereita sattuu ja koptereita tippuu. So What? Tämä onnettomuus on saanut aivan liian suuret mittasuhteet. 12 ihmistä kuoli, tätä tapahtuu joka puolella ympäri maailmaa. Viikossa kuolee Suomessa varmasti 5 ihmistä puukoniskuihin, surkaa vaikka niitä.

Surkaa niitä lukuisia lapsia, jotka joutuvat yön selkään "isin" tullessa kännissä kotiin uhaten jokaisen kanssa-asujan henkeä.

Surkaa niitä alkoholismin uhreja, jotka kärsivät koko aikuisiän lapsena koetun väkivallan seurauksena.

Surkaa niitä 20 000 lasta, jotka joka päivä nääntyvät nälkään.

Antakaa näiden hukkuneiden ihmisten levätä rauhassa älkääkä heittäkö mitään epämääräisiä teorioita heidän kuolemistavastaan.
 
Viimeksi muokattu:

bunghole

Jäsen
veinikretski kirjoitti:
En tule jatkamaan aiheesta tämän jälkeen, muistutan vain kuusikymmen luvusta ja Suomalaisten leimaamisesta aikanaan, ehkä olen tullut hieman herkkähipiäiseksi johtuen kaikenlaisesta paskasta jota olen rajalla (suomen) aiheetta kokea, sinäkin varmasti muistat ajan kun suomalaiset rääsyläiset lähtivät töihin Ruotsiin, mitä heistä puhuttiin ja miten heitä kohdeltiin. Totta mitä sanoit tästä idiootista joka antoi kommenteja kuin pullopersesika.

Jos Suomen rajavaltiolaitos olisi kuulustellut sinun viimeisillä kuukausilla olevaa vaimoasi tunnin verran, onko hän tulossa suomeen huoraamaan, voisit sinäkin olla hieman herkkä kaikenlaisille paskakommenteille, olen sitä mieltä että kultainen keskitie on säilytettävä, olen muuten neuvonut monia rakennusmestareita jotka tulevat Tallinnaan hattukädessä että mistä saisi kunnollisia työmiehiä, me maksamme kyllä saman kuin suomalaisillekkin. Jälkeepäin on selvinnyt että he ovat jättäneet lupaamansa maksut ym, maksamatta. Ja yleensäkkin omat asiansa hoitamatta. Pitääkö meidän nyt leimata samalla tavalla eestiläisiä mitä ruotsalaiset meille aikanaan tekivät, eestiläisiä on vain murto-osa siitä määrästä suomessa mitä meitä on ruotsissa.

Edit. Lisäisin vielä, että on niitä ihan paskoja suomalaisiakin lääkäreitä, on kokemuksia minulakin.Lisätään vielä että on siellä suomalaisiakin huoria, olisikin mielenkiintoista tietää kumpia on enemmän?

Tajusin kyllä pointtisi. En itse hyväksy tällaista yleistämistä tai leimaamista sillä suurimmaksi osaksi siinä ei ole perää. Itse seurustelin virolaista syntyperää olevan tytön kanssa pari vuotta sitten, hän tosin muutti Suomeen jo 5-vuotiaana, enkä voisi mukavampaa ihmistä kuvitella olevan. Parin kaverini mukahauskat ensimmäiset kommentit olivat aiheesta jonka voit kyllä kuvitella kun kuulivat uuden tyttöystäväni olevan virolainen. Eikä se huvittanut itseäni silloin yhtään eikä huvita vieläkään. Ymmärrän sinua kyllä ettet mielelläsi kuuntele tuollaista kun olet vaimosi kanssa saanut kestää tuollaista paskaa.

Suomalaisten meno Ruotsiin 60-luvulla oli kuitenkin hieman eri asia kuin virolaisten tulo Suomeen. Eri asia siksi että tänne on tullut Virosta paljon prostituoituja sekä rikollisia. Kuten tiedät, niin pieni ryhmä voi leimata koko kansan eikä sellaisesta pääse helpolla eroon. Nämä huorat ja rikolliset ovat pilanneet etelänaapurimme maineen ja siitä kärsii koko viron kansa. Sitä et voi kieltää etteikö Suomeen tulisi kokoajan huomattavia määriä prostituoituja ja huumeita Virosta. Takana on Viron mafia ja se taas on Viron valtion vika ettei se kitke järjestäytynyttä rikollisuutta maasta. Niin kauan kuin rikollisuus rehottaa Virossa niin koko valtio ja sen kansa saa kärsiä siitä. Siinä mielessä huono mainekkin on virolaisten oma vika.
 

scholl

Jäsen
Tulee mieleeni yksi asia, mikä Hesarissa sanottiin eli "jos roottorista irtoaa lapa, mihin on hyvin vähäiset mahdollisuudet, niin ei siellä koneessa tehdä enää mitään. Siellä tulee niin hirmuisen voimakkaat tärinät, että ihmiset menettävät tajuntansa jo siinä."

Jotenkin alkaa uskoa siihen, että juuri näin olisi voinut käydä. Britanniassahan lapa meni "seinään" vuonna 2002.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
erture kirjoitti:
Suomalaisten meno Ruotsiin 60-luvulla oli kuitenkin hieman eri asia kuin virolaisten tulo Suomeen. Eri asia siksi että tänne on tullut Virosta paljon prostituoituja sekä rikollisia. Kuten tiedät, niin pieni ryhmä voi leimata koko kansan eikä sellaisesta pääse helpolla eroon. Nämä huorat ja rikolliset ovat pilanneet etelänaapurimme maineen ja siitä kärsii koko viron kansa. Sitä et voi kieltää etteikö Suomeen tulisi kokoajan huomattavia määriä prostituoituja ja huumeita Virosta. Takana on Viron mafia ja se taas on Viron valtion vika ettei se kitke järjestäytynyttä rikollisuutta maasta. Niin kauan kuin rikollisuus rehottaa Virossa niin koko valtio ja sen kansa saa kärsiä siitä. Siinä mielessä huono mainekkin on virolaisten oma vika.

Tähän on sen verran pakko vielä puuttua että ollessani hommissa Karelia hotellissa Tukholmassa, baarimestari kysyi minulta "arvaappa montako rikollista salissa tällä hetkellä istuu" sanoin en tiedä "yhdeksän" kuusi lusinut tuomionsa ja kolme on vielä lusimatta haku päällä. Tilauksista otettiin raha jo ovella etukäteen, kai slussenin sissit on tuttu termi, osataan sitä meilläkin . Kirjoitin siis suomalaisista. Kyllä Eesti tekee voimakkaasti töitä yhteistyössä suomenpoliisin ja Supon kanssa asioiden parantamiseksi, tiedän sen erittäin hyvin. Ammuskelet nyt vain hieman liian suuri kaliperisella haulikolla.

Käsittääkseni muuten G-voimat aiheuttavat tajuttomuuden jo ennen veteen törmäämistä.
 

bunghole

Jäsen
veinikretski kirjoitti:
Tähän on sen verran pakko vielä puuttua että ollessani hommissa Karelia hotellissa Tukholmassa, baarimestari kysyi minulta "arvaappa montako rikollista salissa tällä hetkellä istuu" sanoin en tiedä "yhdeksän" kuusi lusinut tuomionsa ja kolme on vielä lusimatta haku päällä. Tilauksista otettiin raha jo ovella etukäteen, kai slussenin sissit on tuttu termi, osataan sitä meilläkin . Kirjoitin siis suomalaisista. Kyllä Eesti tekee voimakkaasti töitä yhteistyössä suomenpoliisin ja Supon kanssa asioiden parantamiseksi, tiedän sen erittäin hyvin. Ammuskelet nyt vain hieman liian suuri kaliperisella haulikolla.

Ehkä käytin hieman liian järeää kalipeeria mutta tajusit varmasti pointtini. En kuitenkaan enää jaksa tästä aiheesta väitellä joten sovitaanko että lopetetaan. No hard feelings.

veinikretski kirjoitti:
Käsittääkseni muuten G-voimat aiheuttavat tajuttomuuden jo ennen veteen törmäämistä.

Jos tarkoitat samaa kuin scholl niin en olisi niinkään varma. Vai minkä suuntaisia ja mistä aiheutuvia G-voimia tarkoitat?

scholl kirjoitti:
Tulee mieleeni yksi asia, mikä Hesarissa sanottiin eli "jos roottorista irtoaa lapa, mihin on hyvin vähäiset mahdollisuudet, niin ei siellä koneessa tehdä enää mitään. Siellä tulee niin hirmuisen voimakkaat tärinät, että ihmiset menettävät tajuntansa jo siinä."

Jotenkin alkaa uskoa siihen, että juuri näin olisi voinut käydä. Britanniassahan lapa meni "seinään" vuonna 2002.

Tuo teoria kumoutui siinä vaiheessa kun kopteri nostettiin vedestä. Jos roottorista irtoaa lapa, irtoaa samalla koko moottori tai ainakin sen napa. Nythän kaikki nuo olivat ehjinä ja vain lavat olivat katkenneet. Näin voi käydä koneen iskeytyessä veteen. Lisäksi mediassa on puhuttu siitä että koneen pilotit saivat hidastettua koneen putoamista onnettomuuden aikana. Tämä ei onnistu ilman roottorin lapoja sillä kopterin hidastamiseen käytetään autorotaatiota. Mitään laskuvarjoa kopterissa ei ole kiinni. Autorotaatio on ainoa tapa tehdä pakkolasku kopterilla.

Näin ollen lavan katkeaminen ei ole voinut aiheuttaa onnettomuutta. Jos on niin silloin molemmat lavat ovat katkenneet samalla sekunnin tuhannesosalla. Tämä ei liene kovin todennäköistä.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
erture kirjoitti:
Ehkä käytin hieman liian järeää kalipeeria mutta tajusit varmasti pointtini. En kuitenkaan enää jaksa tästä aiheesta väitellä joten sovitaanko että lopetetaan. No hard feelings.

Näin on, ja tajusin. Ja lopetetaan vaan. Taisi olla enemmän tunnetta kuin järkeä.(Ainakin minulla)

Terveisin veini
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Huuhkaja kirjoitti:
Hesarin mukaan pudonneen Copterlinen kopterin ohjaaja on löydetty noin 45 metrin päästä turmapaikasta.

Hyvä omaisten kannalta. Saavat kunnon hautajaiset ilman mitään epäilyksiä. Itse henkilökohtaisesti en uskonut lentäjän löytymiseen eli viranomaiset yllättivät nyt kerrankin melko tavalla.
 

Erkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset
scholl kirjoitti:
Hyvä omaisten kannalta. Saavat kunnon hautajaiset ilman mitään epäilyksiä. Itse henkilökohtaisesti en uskonut lentäjän löytymiseen eli viranomaiset yllättivät nyt kerrankin melko tavalla.

Itse asiassa on hitusen epäselvää oliko tuo löytö varsinaisesti viranomaisten toimesta tehty vai ei. YLE:n ja Hesarin uutisten valossa ei pysty sanomaan oikein juuta eikä jaata, mutta asian ensimmäisenä uutisoinut virolainen BNS kirjoitti näin:

"Kolmapäeval kell 23.22 väljus Pirita sadamast tuukriotsingutele kopteriõnnetuse asukohta Soome tuukriklubi laev Teredo, mille pardal oli kolm tuukrit. Kell 3.40 tuvastati roboti abil surnukeha 45 meetri kaugusel kopteri vraki leidmise kohast ja keell 4.20 tõsteti hukkunu pardale."

Eli paikalle lähti tuon mukaan sukeltajaetsintöihin "Suomen sukeltajakerhon" (Soome tuukriklubi) laiva, jolta operoineet sukeltajat sitten ruumiin löysivät robotin avulla. Laiva nimeltä Teredo (jolta aikanaan sukellettiin myös Vrouw Marian hylkyyn) kuuluu tosiasiassa Teredo Navalis-nimiselle yhdistykselle, joka kuvailee toimintaansa kotisivuillaan näin:

"Teredo Navalis tekee vapaaehtoistyötä Suomen Merimuseolle, lähinnä vedenalaistöitä."

Siis vapaaehtoistyötä. Toki omaisten kannalta (ja ehkä muutenkin) yksi ja hailee kuka ruumiin löysi ja toi pinnalle. Pääasia on luonnollisesti, että saadaan lentäjä haudan lepoon. Se vaan mietityttää, että mielestäni ns. viralliset etsinnät ehdittiin jo lopettaa ja on vähän kurja ajatusleikki sellainen, että tämä ruumiin löytäminen olisi ehkä saattanut jäädä tapahtumatta, mikäli asia olisi ollut pelkästään viranomaistahoista kiinni? Voi tosin hyvin olla, että tulkitsen aivan turhaan tuota uutista taustoineen kuin piru raamattua.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Hartza kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/2005/09/12/200509123486606_uu.shtml

Väliraportin mukaan kopteri ei vaurioitunut ilmassa, eikä lentäjät aiheuttaneet tai voineet estää onnettomuutta. Kopteri pyöri siis akselinsa ympäri 13 kertaa. Täytyy kyllä myöntää, että hyvin omistuiselta kuulostaa...

Joku väläytti että Suomen-alueradio olisi jossakin turman alkuvaiheessa maininnut jotakin bensiinin loppumisesta, tämä selittäisi että kopterissa ei olisi vielä ilmassa ollut mitään vaurioita. Voipi olla pelkkä ankka, voipi olla ettei ole ?
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikös tuo koneen pyöriminen kuulosta siltä että peräroottorin kanssa on tullut häikkää? Se selittää poukkoilun ja putoamisen koska samalla häviää täysin ohjattavuus ja kone menee tietääkseni kuin vispilä kun ei ole enää vakautinta.
 

Erkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset
Pleksi(t) kirjoitti:
Eikös tuo koneen pyöriminen kuulosta siltä että peräroottorin kanssa on tullut häikkää? Se selittää poukkoilun ja putoamisen koska samalla häviää täysin ohjattavuus ja kone menee tietääkseni kuin vispilä kun ei ole enää vakautinta.

Tuo oli ollut myös toisen pilotin reaktio. Tämä oli sanonut ääneen: "Menikö meiltä perä?" siinä vaiheessa kun kopteri alkoi spinnaamaan (ei ehkä ihan noilla sanoilla, mutta englanninkielinen käännös oli "Did we lose the tail?"). Bensan loppumisesta ei ollut kyse. Ei mikään yksinkertainen tapaus todellakaan, kun vieläkään asia ei selvinnyt. Peräroottorin falskaamiseen tuo kyllä vähän viittaa, kun kerran pääroottori ei ollut hajonnut ennen mereen osumista. Muuten alkavat vaihtoehdot loppumaan kesken.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Vaikka syy ei vielä selvinnytkään, on helpottavaa tietää, ettei lentäjien tai meidän toiminnassamme ollut huomauttamista, sanoo Copterlinen toimitusjohtaja Kari Ljunberg. "

Edellinen ote yläpuolella olevasta Iltalehden linkistä.

Jaa. Mitäköhän se tieto helpottaa, ettei lentäjien toiminnassa ollut huomauttamista? Tähän astisesta infosta olen ymmärtänyt, että konekin toimi ok roottoreita myöden. Jos lentävät eivät tehneet virheitä ja kone toimi moitteettomasti ennen veteen iskeytymistä, niin miksi kopteri tippui? Pitääkö jatkossa varautua siihen, että niitä nyt vain sattuu tippumaan syystä tai toisesta, vaikka pilotit hoitavat tonttista ja masiinat toimii. Siinä mielessä vasta julkistettu syy/raportti palauttaa monen kuluttajan uskon ja luottamuksen mainittuun matkustusmuotoon.
 

zore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Erkka kirjoitti:
Siis vapaaehtoistyötä. Toki omaisten kannalta (ja ehkä muutenkin) yksi ja hailee kuka ruumiin löysi ja toi pinnalle. Pääasia on luonnollisesti, että saadaan lentäjä haudan lepoon. Se vaan mietityttää, että mielestäni ns. viralliset etsinnät ehdittiin jo lopettaa ja on vähän kurja ajatusleikki sellainen, että tämä ruumiin löytäminen olisi ehkä saattanut jäädä tapahtumatta, mikäli asia olisi ollut pelkästään viranomaistahoista kiinni? Voi tosin hyvin olla, että tulkitsen aivan turhaan tuota uutista taustoineen kuin piru raamattua.
no niin tulkitset, miksi viranomaiset jatkaisivat etsimistä kun voivat luovuttaa tehtävän luotettavalle ja ammattitaitoiselle VAPAAEHTOIStaholle? Siksihän noita vapaaehtoistahoja on ettei viranomaisten tarvitsisi suorittaa kaikkia "maailman tehtäviä", ts. kansalaiset toimivat kansalaisia varten. En usko, että viranomaiset olisivat etsintöjä lopettaneet ellei tuollaista tahoa olisi ollut käytettävissä. Tuo toki perustuu vain omaan käsitykseeni.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Erkka kirjoitti:
Siis vapaaehtoistyötä. Toki omaisten kannalta (ja ehkä muutenkin) yksi ja hailee kuka ruumiin löysi ja toi pinnalle. Pääasia on luonnollisesti, että saadaan lentäjä haudan lepoon. Se vaan mietityttää, että mielestäni ns. viralliset etsinnät ehdittiin jo lopettaa ja on vähän kurja ajatusleikki sellainen, että tämä ruumiin löytäminen olisi ehkä saattanut jäädä tapahtumatta, mikäli asia olisi ollut pelkästään viranomaistahoista kiinni? Voi tosin hyvin olla, että tulkitsen aivan turhaan tuota uutista taustoineen kuin piru raamattua.

Toisaalta miksipä veromarkkoja pitäisi syytää turhaan rahaa ruumiin etsimiseen? Siinä vaiheessa oli jo suht selvää, ettei pilotti olisi elossa, joten virallisten tahojen kannalta homma oli loppuunkäsitelty.

Tokihan se omaisia lohduttaa, että ruumis (ja sitä kautta varmistus) löydettiin, mutta täytyy myös lähteä siitä, että jokainen kuolleen etsintöihin kulutettu euro on jossain mielessä poissa elävien etsinnöistä yms.
 

bunghole

Jäsen
Erkka kirjoitti:
Tuo oli ollut myös toisen pilotin reaktio. Tämä oli sanonut ääneen: "Menikö meiltä perä?" siinä vaiheessa kun kopteri alkoi spinnaamaan (ei ehkä ihan noilla sanoilla, mutta englanninkielinen käännös oli "Did we lose the tail?"). Bensan loppumisesta ei ollut kyse. Ei mikään yksinkertainen tapaus todellakaan, kun vieläkään asia ei selvinnyt. Peräroottorin falskaamiseen tuo kyllä vähän viittaa, kun kerran pääroottori ei ollut hajonnut ennen mereen osumista. Muuten alkavat vaihtoehdot loppumaan kesken.

Tuoltahan tuo vaikuttaisi. Kopteri on mahdollista tuoda ehjänä alas autorotaatiolla vaikka päämoottorit sammuisivat ja veto loppuisi kantoroottorilta. Jos pyrstöroottori hajoaa niin silloinkin on mahdollista tuoda kopteri alas ehjänä mutta vaikeampaa se on.

On olemassa myös koptereita joissa tätä pyrstöroottoria ei ole eikä siis näitä ongelmia ollenkaan. Valtaosassa koptereista se kuitenkin löytyy.

Niin ja tuosta "Did we lose the tail?"-lauseesta.. Entä jos kopteria ajettiin takaa ja kopterin ohjaajat luulivat karistaneensa takaa-ajajan juuri ennen kuin tämä pudotti heidät? Tuon lauseenhan voi kääntää vapaasti myös "Karistimmeko sen?" Tuo "tail" tarkoittaa slangissa juurikin takaa-ajajaa.
 

Viljuri

Jäsen
bunghole kirjoitti:
Niin ja tuosta "Did we lose the tail?"-lauseesta.. Entä jos kopteria ajettiin takaa ja kopterin ohjaajat luulivat karistaneensa takaa-ajajan juuri ennen kuin tämä pudotti heidät? Tuon lauseenhan voi kääntää vapaasti myös "Karistimmeko sen?" Tuo "tail" tarkoittaa slangissa juurikin takaa-ajajaa.

Toinen vaihtoehto on tietysti vielä, että pojat pelasivat Viron lennonvalvonnan kanssa kruunaa ja klaavaa suurista summista, ja lennonjohtajat saivat kruunan.
 

bunghole

Jäsen
Viljuri kirjoitti:
bunghole kirjoitti:

Toinen vaihtoehto on tietysti vielä, että pojat pelasivat Viron lennonvalvonnan kanssa kruunaa ja klaavaa suurista summista, ja lennonjohtajat saivat kruunan.

Aika kovat on Virossa panokset. Ei mitään nappikauppaa. Mitähän lienee sitten ollut lennonjohdolla panoksena kun ohjaajilla oli tuollaiset panokset...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
bunghole kirjoitti:
Niin ja tuosta "Did we lose the tail?"-lauseesta.. Entä jos kopteria ajettiin takaa ja kopterin ohjaajat luulivat karistaneensa takaa-ajajan juuri ennen kuin tämä pudotti heidät? Tuon lauseenhan voi kääntää vapaasti myös "Karistimmeko sen?" Tuo "tail" tarkoittaa slangissa juurikin takaa-ajajaa.
uuh. Niin tai entäs jos ohjaajana olikin apina tai ihmissusi, sillä "tail" tarkoittaa myös häntää.

Senior kirjoitti:
Pitääkö jatkossa varautua siihen, että niitä nyt vain sattuu tippumaan syystä tai toisesta, vaikka pilotit hoitavat tonttista ja masiinat toimii.
Hyvä kysymys, vaikka toki lentämisessä omat riskinsä aina ovat ja tulevat olemaankin (kuten myös autoilussa tai muussa elämässä) ja niiden kanssa on oltava valmis tulemaan toimeen jos meinaa matkustaa.

Kuten eräässä mainiossa pelissä aikoinaan mainittiin. "If God meant man to fly, He'd have given them wings"
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Copterline harkitsee Tallinnan-lentojensa lopettamista, kertoo Kauppalehti. Syynä luonnollisesti turman jälkeinen asiakaskato.

Ihmisten tyhmyys on sekä häkellyttävää, että surullista.
 

Ziggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Huomenta Suomessa puhuttiin juuri samasta asiasta.. Copterline tekee kuulemma tappiota n. 70 000 - 100 000€ viikossa, koska helikopterien käyttöaste on vain n.30%. Käyttöasteen tulisi olla n.70% luokkaa jotta firma tekisi nollatulosta.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
pernaveikko kirjoitti:
Ihmisten tyhmyys on sekä häkellyttävää, että surullista.
En kyllä tajua näitten kommunistien ajatustenjuoksua. Aina vika on asiakkaissa kun tuote ei kelpaa. Oli kyse sitten Canal+:sta tai vapaapudotusta tarjoavista helikopteriyrittäjistä.

Kannattaisi huoltaa koneita siihen malliin, ettei moista PR-katastrofia olisi koskaan syntynyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös