En tiedä kuka täällä on esittänyt, että conter tarkoittaa sitä, että pitää voittaa puolustamalla tai hyökkäämällä tai että se linjataan vain noin? Kyllä contender voi olla sekoitus molempia. Puhutaan siitä, että on riittävän hyvät palaset joukkueessa ja SC aikainen Pittsburgh ei ole ainoa johon verrata contender joukkuetta vaikka nyt vertaat vaan siihen.
Ei jaksais, mutta yritetään. Esitit heti alkuun hyvän kysymyksen: "En tiedä kuka täällä on esittänyt, että conter tarkoittaa sitä, että pitää voittaa puolustamalla tai hyökkäämällä tai että se linjataan vain noin?". En tiedä minäkään. En minä, eikä Ranksu, jonka viestiä kommentoin. Taisi olla joku olkiukko, joka sellaisia kirjoitteli.
Ranksu kirjoitti, että "Mie vain näen, että menestyäkseen keväällä tarvitaan puolustavampi joukkue, jotta voidaan menestyä. Penssit tosin osoitti toisin muutama kausi sitten. Torontohan yritti samaa mitä Penssit muutama vuosi takaperin, kokeneempi ja omaan päähän tiiviimpi Boston vei 7 sarjassa." Kommentoin tätä.
Kommenttini Ranksulle oli siis:
Ja nykyisen Coloradon hyökkäyksen vertaaminen mestaruusvuosien Pittsburghin hyökkäykseen on minusta aika kaukaa haettua - Crosby ja Malkin >>>> MacKinnon ja Kadri.
Ehkä tuon olisi voinut paremmin ja pitemmin muotoilla. Mutta kun sitä olettaa, että Jatkoaikaan kirjoittavalla on perustiedot ja ymmärrys keskustelun aiheesta hallussa. Eli Avalanchen kaksi parasta sentteriä eivät mielestäni yllä sille tasolle mille Ranksun viittaaman
hyökkäävämmän pelityylin joukkueen - eli tyyppiä Pittsburgh Penguins - johtavien senttereiden pitäisi olla.
Puolustavampi joukkue, kuten esim. LA Kings 2012, 2014 <->
Hyökkäävämpi joukkue, kuten esim. Pittsburgh Penguins 2016, 2017. Joukkueilla - siis menestyville joukkueille - muodostuu useinmiten oma identiteetti sen mukaan millainen pelaajisto on käytössä. Quick, Doughty, Kopitar <-> Crosby, Malkin, Kessel, Letang.
Vastauksessani Ranksulle olisin voinut jatkaa, että koska Coloradon ykkös- ja kakkossentterit eivät ole lähellekkään "legenda" -tasoa, niin Sakicin pitäisi Rantasen sainaamisen jälkeen lopettaa hyökkäykseen satsaaminen ja keskittyä sinne missä ongelma on eli puolustukseen. Joten olen hänen (Ranksun) kanssa samalla linjalla mihin suuntaan pitäisi edetä. Kyseessä oli siis Ranksulle tarkoitettu liian lyhyeksi jäänyt lisäyskommentti (siksi siinä lukee kappaleen yllä edit.) pitempään viestiini Juteenille.
Penguishan pystyi huolimatta heikkouksistaan puolustuksessa voittamaan mestaruuden kahdesti
peräkkäin, koska ykkössentterinä oli ko. ajan paras hyökkääjä eikä "kakkossena" Malkin ollut paljoakaan pekkaa - tai Sidneytä - pahempi. Hämmästyttävä saavutus.
Vertailun vuoksi: Colorado ei
koko huippuaikanaan pystynyt voittamaan mestaruuden kuin kahdesti, vaikka joukkueessa oli tuon ajan huippusentterit Sakic ja Forsberg. Ja heitä oli tukemassa ihan eri tason pelimiehet kuin Crosbyllä ja Malkinilla. Roy, C. Lemieux, Blake, Bourque, Foote - ei niitä kaikkia edes enää muista. Tosin siihen aikaan ei ollut palkkakattoa ja liigan huippu- ja "ihan hyvien"-joukkueiden välillä oli paljon selkeämmät tasoerot (= palkkaerot) kuin nykyisin. Contenderit oli contendereita ja pretenderit pretendereitä.
Kohtuullisen huvittavaa. Sinä vertaat Coloradon hyökkäystä MacKinnon-Kadri / Crosby Malkin ja nyt tulet kertomaan Toronto fanille Phil Kesselin unohtamisesta. Jonka itseasiassa sinä jätit Rantasen kanssa pois vertailusta.
Itse olen aina tykännyt Phil "hodari" Kesselistä, mutta veikkaan että riippumatta GM:stä, niin jokainen (tai lähes jokainen) seura valitsisi 22 vuotiaan Rantasen ohi 22 vuotiaan Kesselin. Toki nyt 31 vuotias kaksinkertainen Stanley Cup voittaja Kessel mielikuvissa ja pelaajana on hieman eri asia kuin tuo 22 vuotias 60 pisteen NHL pelaajan alku.
Silti naurettavinta on se, että tosiaan vertaat Penguinsin hyökkäystä Crosby-Malkin -> Coloradon hyökkäykseen MacKinnon-Kadri. Unohtaen Coloradon joko parhaan tai toiseksi parhaan hyökkääjän kokonaan.
Kohtuuttoman huvittavaa, suorastaan surullista. Minä vertailen joukkueiden ykkös- ja kakkossenttereitä ja sinä tulet vinkkumaan Rantasesta. Minä taas olen varma, että jokainen toimitusjohtaja NHL:ssä valitsisi mieluummin 22-vuotiaat Crosbyn, Malkinin ja Kesselin kuin 22-vuotiaat MacKinnonin, Landeskogin ja Rantasen.
Et sitten ole seurannut keskustelua sen pidempään, koska et huomannut edellisellä sivulla kirjoittamaani viestiä. "Tulevaisuuden kannalta on harmillista, että lupaavimmat pakit (Makar, Girard, Byram, Timmins) ovat nuorempia kuin
johtavat hyökkääjät (MacKinnon, Rantanen, Landeskog, Kadri), mutta onneksi pakistossa on myös kokeneemmat Johnson ja Cole/Connauton jne." Joten ei, en unohtanut sen paremmin Avalanchen ykkös- kuin kakkoslaituriakaan, vaan vertaillessani kahden joukkueen ykkös- ja kakkossentteriä vertailin joukkueiden ykkös- ja kakkossentteriä enkä joukkueiden laitureita. En tuota pitäisi olla niin vaikea ymmärtää. Mutta jollei tajua, niin ei tajua.
Mainitsin, että koko NHL:ssä ei ole vastaavaa sentterikaksikkoa ollut montaa koko historiassa kuin Crosby-Malkin, joten lokeroimalla contenderin näihin kahteen pelaajaan tarkoittaa sinun kontekstissa sitä, ettei montaa contenderiakaan ole ollut NHL:n historiassa. Molemmat reilu 30 vuotiaina yli 1000 pisteen miehiä ja omana aikanaan ehkä jopa kaksi maailman parasta hyökkäävää sentteriä. Vähän kuin Gretzky-Lemieux ninenomaan omana aikanaan, eli 2 parasta hyökkäävää sentteriä pelaisi samassa joukkueessa.
Joten kysymys kuuluu, jos tämä on linjavetosi contenderille, eli joukkue jolla on Crosbya ja Malkinia vastaavat sentterit joukkueessaan, niin mitkä NHL joukkueet on mielestäsi contendereita? Nimenomaan tällä linjauksella odottelen mielenkiinnolla vastaustasi?
Mistä ihmeen kontekstista sinä teit sellaisen johtopäätöksen, että minun mielestäni contender-status vaatii Crosby-Malkin -tasoista sentterikaksikkoa? Kirjoitin "Jos aikoo pudotuspeleissä voittaa
"hyökkäämällä", niin pitää olla kaksi ihan oikeasti hyvää (= tulevaa HHOF) sentteriä." Jäikö sinulla tuosta virkkeestä jotakin ihan oleellista tajuamatta? Vihje: Minä lihavoin ja alleviivasin sen sanan tuossa lainauksessa.
Torontohan ilmeisesti yrittää ensi kaudellakin voittaa Stanley Cupin
hyökkäävämmällä pelityylillä, kun hankkivat joukkueeseen Matthewsin ja Tavaresin tueksi
hyökkäävän puolustajan Barrien. Onnea yritykseen, sillä olisihan se mukavampaa että oikein kunnon
hyökkäävä joukkue veisi mestaruuden parin vuoden tauon jälkeen. Tosin minä kyllä toivon että Toronton tai Tampan sijaan mestaruus menee ensi kaudellakin länteen. Ja Idän porukoista Washington voitti jo omansa, joten kerta riittäköön niille. Kalifornialaisjoukkueista San Jose on ollut contender jo vuosikaudet ja Tyynenmeren divisioonasta myös Las Vegas on vahva, mutta siellä alkaa olla hyökkäyksessä jo niin paljon tähtiä, että en tiedä riittääkö joukkuehenki/yhtenäisyys/sitoutuneisuus/Galantin karisma kolmatta vuotta putkeen. Nashvillen mestaruus lämmittäisi eniten mieltä. Tasapainoinen joukkue ja rohkea GM, joka on vuosia hankkinut joukkueeseen lisää hyökkäysvoimaa. Eikä Dallasin mestaruuskaan harmittaisi. Ovat satsanneet monena vuonna, mutta eivät ole yltäneet edes konferenssin loppuotteluun asti.