Käytännössähän tämä sponssiasia menee niin, että yritys X maksaa narreille esim. Euroja 30.000,- josta saa vastineeksi erilaisia asioita. Nämä voivat olla mainostilaa, 2 kausipaikkaa, sisältäen ehkä jotain vip-, tai ravintolapalveluita, aition määrättyyn sovittuun otteluun, ja vaikkapa 500 lippua myöhemmin määriteltäviin otteluihin. Riippuen laskentatavasta kokevat molemmat osapuolet tehneensä hyvän diilin. Asiakas saattaa laskea yhteen saamiensa kaikkien lippujen ja palvelujen listahinta-arvot ja vertailee loppusumman maksamaansa "sponsoritukeen". Jokerit taas saattaa laskea vastaavien lippujen ja palvelujen "omakustannushintaa" ja vähentävät siitä taas saamansa tukea. Molemmat ovat ehkä tyytyväisiä diiliin.
Jokerien ongelma on varmasti se tosiasia, ettei Hartwallareena ole melkein koskaan loppuunmyyty. Hallissa on siis joka ottelussa tuhansia paikkoja joita ei koskaan täytetä. Tunnelman kannalta on siis järkevää jakaa ilmaislippuja, jottei syntyisi käsitys siitä, ettei "kukaan" käy Jokereita katsomassa. Silloin on siis mietittävä mitä kautta tällaiset vapaaliput kannattaa jakaa. Kadullako ? No ei kai, joten luonnollisin tie on yhteistyökumppaneiden kautta. Yhteistyökumppanit voi tällä tavalla saada ilmaista lisäarvoa omille tuotteilleen. Esim. "Osta kahvipaketti meiltä saat narriliput kaupan päälle", tai "Kiitos hyvästä liikesuhteesta, saat meiltä rakas asiakas 4 lippua narriotteluun". Tämähän on ihan luonnollista, ja jopa järkevää, mutta kun näitä lippuja on paljon liikkeellä, oppii mahdolliset maksavatkin asiakkaat, että kannattaa kysyä tutuilta ilmaislippuja, ennenkuin itse menee maksamaan niistä.
Jokeritotteluihin myydään ehkä käytännössä keskimäärin n. 2000 irtolippua / ottelu. Siihen suoraan myydyt kausarit ja sponsoridiilien kautta myydyt liput ja kausikortit päälle, jolloin olemme noin. 5000 maksavan asiakkaan luvuissa. Loput lipuista ovat sitten ilmaislippuja, tai jonkun poikkeuksellisen ottelun aiheuttama myynti, (esim. HIFK, Blues tai Kärpät).
Cobol on oikeassa ilmaislippujen suhteen, mutta on vaikeaa määritellä miten suuri osuus niitten käyttäjistä tulisi otteluihin mikäli joutuisivat maksamaan.