CMX

  • 103 067
  • 580

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Eikös A.W. jossain tilittänyt että tuosta Tuiskun versiosta on jätetty pois biisin tärkein osa eli se taustalaulu lopusta. Eihän se ole sama biisi ilman sitä!
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Nuristaan nyt sen verran että ei puhuta enää anttituiskuista CMX-ketjuissa. Eihän biisiä tarvitse edes kuulla kun voi sanoa että kyseessä on pyhäinhäväistys, oli kyseessä sitten miten poppi biisi tahansa! Popstars my ass.

Se olisiko aika järjestää äänestys pophistorian pahimmista raiskauksista voisi olla paikallaan miettiä.

Melkein suutuin.

L: AWe Yrjänä
 

Miguel

Jäsen
Keikkasetin spoilaus

Jos vielä mietit tällä kiertueella käymistä, seuraavan perusteella voit viimeistään tehdä päätöksen menemisestä tai menemättä jättämisestä. Järjestys ei välttämättä täsmää, kaikki soitetut biisit pitäisi kuitenkin olla:

Eteläisen tähtitaivaan kartoitus
Vallat ja väet
Saatana
Uusi ihmiskunta
Työt ja päivät
Epäonnisten liikemiesten helvetti
Sivu paholaisen päiväkirjasta
Pedot
Marmori
Kuoleman risteyksestä kolme virstaa pohjoiseen
Lihan syvyyksiin
Mustat siivet yli taivaan
Aura
Aivosähköä
Palvelemaan konetta
Suojelusperkele
--
(jazz-jammailua)
Lepattajat
Discoinferno

Kun festarikeikkoja ei kannata rinnastaa parhaiden esiintymisten sarjaan, tämänkertainen nousee niukasti ykköseksi näkemistäni klubikeikoista. En millään tahtonut uskoa listaa laatiessani, että soittivat oikeasti noinkin pitkän keikan, niin nopeasti tuntui aika menevän. Erittäin monipuolinen setti eikä missään nimessä ennalta arvattava.

Yrjänä on puhunut paljon paskaa, niin nytkin lehdissä nähty kommentti "tällä kiertueella vain erittäin uusia ja erittäin vanhoja kappaleita" oli melkoista liioittelua. Eihän kahdelta ensimmäiseltä kuultu mitään ja Auringoltakin vain yksi... Yllättävän hyvin sedät vaan jaksavat heilua vielä melkein nelikymppisinäkin. Tosin ensimmäisen encoren aikana näki, ettei vanha ja lihava laulaja-basisti jaksa enää huutaa parhaalla teholla. Silti bändin intoa kuvastaa hyvin se, että A.W. hyppäsi päätösbiisin jälkimainingeissa lavalta alas, ilmeisesti paiskomaan kättä koko eturivin kanssa. Uutta yleisönkosiskelustrategiaa vai pelkkää uudenlaista vapatumista vanhoista kaavoista? Sokeasti uskon jälkimmäiseen vaihtoehtoon.

Epäonnisten liikemiesten helvetissä solistin ilmeet olivat näkemisen arvoisia, Sivu paholaisen päiväkirjasta oli livenäkin loistava ja Palvelemaan konetta tuntuu olevan keikkojen uusi kestobiisi, joka sytyttää aina helvetin kovaa. Ja miten niinkin omituinen biisi kuin Kuoleman risteyksestä.. voi kuulostaa livenäkin niin julmetun hyvältä.

Jos lippuja on vielä saatavana, suosittelen lämpimästi muillekin.

EDIT: Yön hämärissä pääsi sittenkin yksi kappale unohtumaan. Lihan syvyyksiin lisätty jälkijättöisesti.
 
Viimeksi muokattu:

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos vaan jaksan niin tuonne Tampereen keikalle suunnistan. Täytyyhän se pappojen päviän kunto tarkistaa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aika mielenkiintoinen biisilista kyllä. Uusimman lätyn biisejä nyt kuulisin mielellään mitä tahansa, itseasiassa olisin odottanut, että listalla olisi muutama lisää. Esim. Kain ja Taivaanääreläiset.

Seassa on silti todella mielenkiintoisia ja Sivu paholaisen päiväkirjasta ei suinkaan se vähäpätöisin. Kyseisen kappaleen haluaisin kuulla livenä todella mielelläni. Myös Marmori, Saatana sekä Työt ja Päivät olisi todella hienoa kuulla.

Saa nähdä... Tavastian keikat lienee myyty melkein loppuun jo ja olin joka tapauksessa niitä aikoja menossa katselemaan ja kuuntelemaan Pohjannaulaa, joten peräkkäisinä päivinä ei välttämättä riitä potkua pyöriä keikoilla. Rahaakin menee valitettavasti. Saattaa olla, että menee ensivuoden puolelle, kun CMX:n näen, ellei jotain ihmeitä tapahdu.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Miguel kirjoitti:
Eteläisen tähtitaivaan kartoitus
Vallat ja väet
Saatana
Uusi ihmiskunta
Työt ja päivät
Epäonnisten liikemiesten helvetti
Sivu paholaisen päiväkirjasta
Pedot
Marmori
Kuoleman risteyksestä kolme virstaa pohjoiseen
Lihan syvyyksiin
Mustat siivet yli taivaan
Aura
Aivosähköä
Palvelemaan konetta
Suojelusperkele
--
(jazz-jammailua)
Lepattajat
Discoinferno

EDIT: Yön hämärissä pääsi sittenkin yksi kappale unohtumaan. Lihan syvyyksiin lisätty jälkijättöisesti.

Aika samanlainen setti kuultiin äsken Hämeenlinnassa. Ainakin "Meidän syntimme" oli myös mukana. Tais olla 7-8 biisiä yhteensä kahdelta viimeiseltä levyltä. Ts. alkupuolella enimmäkseen progressiivisemmasta päästä ja loppupuolella taattua mättöä. "Vallat ja väet" tuli uutena sovituksena, loppupuolella reggaerytmillä!

Ei tullut Vainajalalta eikä Rautakanteleelta biisejä, eli "hitimmät" jäivät kuulematta, kovin erilainen setti kuin vuosi, pari aiemmin. Minua ei haitannut, tiukka kama istuu kyllä erikoisen hyvin korvaan...etenkin Peippo oli aika tulessa, mätti pirteämmin kuin aikoihin. "Suojelusperkele" kuulosti livenä parhaalta uuden levyn biiseistä, jääköön settiin, samoin "Kuoleman risteyksestä...".

Välispiikitkään eivät jättäneet ketään taas kylmäksi. Itseironiaa parhaimmillaan...tähän tyyliin:

"Me halutaan helpottaa tätä teidän iltaa, tässä seuraavassa on samanlainen kertosäe kuin edellisessäkin"

"Nyt taas iskelmää...ei se pelkästään että me aletaan näyttää Paula Koivuniemeltä, me myös kuulostetaan siltä!"

"Mehän soitettiin se Kultanaamio toissa kesänä!"


Niin muuten soittivat. Öitä.

PS. Jos joku asia vituttaa se on se ettei Hämptonissa ole tapana mainostaa keikkoja. Ammattikorkeiden seinillä ei ole mainoksia, eikä ollut tämän päivän lehdissäkään kuulema. Onko se baarille hyvä että keikalla on puolityhjä sali ja taotaan tappiota? Ei ollut ensimmäinen kerta. Ikään kuin pyydeltäisiin anteeksi että joku järjestää täällä rock-keikkoja. Prrrkele.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Helmikuun ensimmäinen päivä julkaistaan CMX:n Kain -single, kappale nyt on itsessään jo tuttu Pedot -albumin kuunnelleille ja varmaankin suht odotettu valinta singlebiisiksi ylipäätään. Ehkä jopa harmillisestikin. Mene ja tiedä. Kiinnostavinta tuossa sinkkulätyssä lienee kuitenkin uutuusbiisi Epätodennäköisyyslaskelma ja Uusi Ihmiskunta -video.

Eli kaiketi tuokin tulee poistettua kaupasta noiden parin bonuksen takia ja onhan se Kain edelleen ihan v***n hieno biisi.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ketju ylös.

CMX alkaa olla taas vähitellen tapetilla. Ensikuun puolella (13.6) julkaistaan bändin uusi single Kuolemaantuomitut (+bonusbiisi Mekaanisten lintujen puisto). Merkittävää on se, että kyseinen single ei ole syksyllä ilmestyvältä uudelta 12. albumilta. Syy tähän on selvä ja se on se, että CMX:n toistaiseksi nimetön albumi on vahvasti teemalevy. Koostuen yhdestä tarinasta, käytännössä yksi biisi siis, joka mitä todennäköisimmin on jaettu osiin, jonkinlaisiin jakeisiin. Aihe on sci-fi, mistä on mielestäni viimeisimmissä CMX:n albumeissa ollut paljonkin viitteitä, joten askel on luonteva.

Hieno homma, etteivät yritä sieltä siis kaivaa mitään singleä esiin, ei tule ainakaan puhkisoittamisen vaaraa ja on vähän kunnianhimoakin.

Tämän lisäksi A.W. Yrjänä on kirjoittamassa ensimmäistä romaaniaan, joka kertoo samaa tarinaa, mikä on albumilla teemana.

Kuuleman mukaan tuleva levy on jotakuinkin: Rush meets SoaD meets Tool meets CMX. Näin vitsikkäästi itsensä Yrjänän sanomana. Vaikutteet siis lienee aika selvät.

Ainakin itse odotan suurella mielenkiinnolla, ehkä ottaen huomioon teeman ja idean normaalia enemmän. Yleisesti ottaen biisijatkumoita ja yhtenäistä tarinaa tarjoilevat albumit on suuresti mieleen. Joten saa nähdä tuleeko pettymys, vaiko kenties yksi parhaista CMX albumeista ikinä. Tälläiset projektit voi olla floppeja, tai jymymenestyksiä usein harvoin siitä väliltä.

Pitääpä single kuitenkin poistaa kaupasta heti kun ilmestyy, vaikka se ei yhtään minkäänlaista viitettä annakaan, mitä albumilta on luvassa.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kappas perkele, kuulostaakin pitkästä aikaa mielenkiintoiselta. Aion oli aivan loistava levy, parasta sitten Rautakanteleen, tai itseasiassa Auringon. Vaikea noita nyt laittaa järjestykseen.

Edellinen kokeilullisempi projekti, DS, oli mun mielestä ihan onnistunut veto, vaikka välillä vähän puuduttava olikin. Innolla kyllä odotan, viimeisin CMX-levy Pedot on nimittäin ainut levy mitä en omista bändin tuotannosta. Enkä tule omistamaan, muutamaan kertaan olen kuullut, mutta aika mitäänsanomaton oli.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Edellinen kokeilullisempi projekti, DS, oli mun mielestä ihan onnistunut veto, vaikka välillä vähän puuduttava olikin. Innolla kyllä odotan, viimeisin CMX-levy Pedot on nimittäin ainut levy mitä en omista bändin tuotannosta. Enkä tule omistamaan, muutamaan kertaan olen kuullut, mutta aika mitäänsanomaton oli.

Pedoilla on selkeästi omat kohokohtansa ja ne ovat Halmkronan tekemät biisit. Erottuvat selkeästi ko. levyltä edukseen. Muuten levy on tosiaan hiukan liian viime vuosien "perus-Yrjänää", eli aluksi kiinnostavaa, mutta pidemmän päälle itseään toistavaa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pedoilla on selkeästi omat kohokohtansa ja ne ovat Halmkronan tekemät biisit. Erottuvat selkeästi ko. levyltä edukseen..
Mitkäs biisit? Levynvihkossa ei tainnut olla mainintaa asiasta, vai oliko.

Omasta mielestäni Pedot oli oikein hyvä, mutta jää silti Aionin taakse, kyseinen lätty nosti riman aika korkealle ja ehkä Pedot sitten lopulta oli vähän väliteos, kuten usein loistolevyjen jälkeen tahtoo CMX:lla olla. Näistä välilevyistä Isohaara on joka tapauksessa Petoja paljon heikompi teos.

Nyt sitten tulossa taas kunnianhimoisempi lätty.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Mitkäs biisit? Levynvihkossa ei tainnut olla mainintaa asiasta, vai oliko.

On siinä, raidat 2, 9, 10, Halmkrona & AWe Yrjänä yhdessä. Minun korvaani kolme parasta biisiä, niiden lisäksi olen pidemmän päälle erityisemmin pitänyt vain oikeastaan aggressiivisesta "Suojelusperkele"-biisistä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
On siinä, raidat 2, 9, 10, Halmkrona & AWe Yrjänä yhdessä.
Aa, ok. Itse en henk.koht. tuosta kakkosbiisistä, eli nimikkobiisi Pedoista oikein pidä. Vähän tekemällä tehdyn "rankka" ja haiskahtaa hetkittäin vähän Kotiteollisuusmeiningiltä, matkimista siis. On biisinsä hetkensäkin, mutta silti levyn heikointa antia mielestäni. Muutenkaan tuo sinun suosikkikolmikkosi ei sisällä juuri omia suosikkejani, vaikka Tuulenkosija on ajan kanssa alkanut kuulostaa paremmalta ja onhan siinä viehko huilusoolo ja olen tunnetusti huilunsoiton suuri ystävä.
 

Cube

Jäsen
Sanoo mies joka diggaa Toolia... ;)
On Toolilla sentään vähän monipuolisempaa tuo touhu. CMX:llä samat termit ja teemat vilisevät suunnilleen joka levyllä. Sinisen Langan viesti edellisellä sivulla oli tästä ihan loistavaa parodiaa.

Mutta tosiaan, eiköhän tuo tarkoituksellista ja tietoista ole.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
On Toolilla sentään vähän monipuolisempaa tuo touhu. CMX:llä samat termit ja teemat vilisevät suunnilleen joka levyllä.
Makuasia. Ei minulla mitään Toolia vastaan ole, pääasiallisesti arvostettavan omaleimaista meininkiä, vaikka ei nyt ole suosikkibändejäni, niin omaperäisyys nostaa arvostusta. Kyllä niidenkin kappaleissa epämääräistä filosofiaa ja mystiikkaa viljellään, sellaisin arvoituksin, että voidaan miettiä ymmärtääkö kuulijat siitä oikeasti hölkäsen pöläystäkään.

Tarkoitukseni ei nyt kuitenkaan ollut ruveta dissaamaan Toolia, en ainakaan jaksa lähteä mihinkään ylimääräiseen vääntöön, koska kyseessä on silti makuasia hyvin pitkälti.

CMX:aa vaan on mielestäni paha verrata suoraan muihin suomalaisiin bändeihin, verrattuna moneen, on CMX vaihtanut tyyliä ja kokeillut rohkeasti erilaisia konsepteja. Sikäli en ole kanssasi lainkaan samaa mieltä. Ehkei se sitten kuulu kaikkien korvaan, tai bändissä on joku asia joka klikkaa ihmisillä siinä määrin, että se vaan on vastenmielinen. Nämä on näitä iäisyysjuttuja, joku kokee jonkun oman henkilökohtaisen bändin muutosvoimaiseksi ja sisällöltään rikkaaksi ja sitten se toisen vastaava ei sitä ole.

Varmasti noissa nimissä esiintyy jotain tarkoituksellistakin puolta, mutta esim. tuo sinua huvittava biisinnimi, eli Mekaanisten lintujen puisto (ainakin oletan näin) taas minusta kuulosti samantien erittäinkin ajatuksia herättävältä. Tiedä sitten, ehkä se on tätä kun on nuoruusiän ahminut kaikenlaisia fantasiakertomuksia, mutta ajatus mekaanisista linnuista jossain puistossa keikkumassa on aika visuaalisesti kiehtova elementti. Eriasia toki, tarkoitetaanko kappaleessa näin, mitä itse visualisoin, mutta sillä taas ei loppujen lopuksi ole yhtään mitään väliä.

Se on vain niin mielenkiintoista, miten eritavoin ihmiset kokee sanat ja niiden herättämät mielikuvat.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lentokenttää on arveltu tarkoittavan. Mie veikkaan Disneylandia.
Niin, ehkä itse sitten turhan kirjaimellisesti miellän tuon nimen kertomaan jotakin. Sinänsä ajattelin moista puistoa sellaisena, että siellä on mekaanisia lintuja, koska oikeat linnut ovat joko kuolleet sukupuuttoon, tai niin harvinaisia, että niitä ei voida laittaa ihmisten esille näytettäväksi. Siksi korvataan ne mekaanisilla kapistuksilla.

Tiedä sitten.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Niin, ehkä itse sitten turhan kirjaimellisesti miellän tuon nimen kertomaan jotakin. Sinänsä ajattelin moista puistoa sellaisena, että siellä on mekaanisia lintuja, koska oikeat linnut ovat joko kuolleet sukupuuttoon, tai niin harvinaisia, että niitä ei voida laittaa ihmisten esille näytettäväksi. Siksi korvataan ne mekaanisilla kapistuksilla.

Tiedä sitten.

Tämähän Yrjänän sanoituksissa juuri on se hienous (ja joidenkin mielestä ärsyttävä asia), että jokaisella on oma yhtä oikea tulkintansa. Meillä on kaveripiirissä hauska seurapelikin liittyen CMX:n sanoituksiin: CMX-pictionary. Aina joskus kännissä tulee sitä pelailtua ja siinä näkyy monesti, että kuinka eri tavalla tekstejä voi ymmärtää.

Minusta on mukavampi keskustella jostain "pyörivät sähkökoneet" tulkinnoista, kuin pohtia että mitähän tuo sanoittaja tarkoittaa tuolla "Kissa syö hiiriä ja koirat haukkuu, hula hula".
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minuutin olen kuunnellut. Tuomio: Hohhoijaa.
Kuten bändi itse totesi, tuo sinkkubiisi on kaikkea sitä, mitä tuleva albumi ei ole. Joten tuosta ei ainakaan mitään pelkoja levyn suhteen kannata vetää. Sieltä tulee varmasti sitä kieroutta kyllä liki tunnin verran.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuten bändi itse totesi, tuo sinkkubiisi on kaikkea sitä, mitä tuleva albumi ei ole. Joten tuosta ei ainakaan mitään pelkoja levyn suhteen kannata vetää. Sieltä tulee varmasti sitä kieroutta kyllä liki tunnin verran.

Jeps, tuleva albumi on tietääkseni melkoisen proge, tai ainakin tällaisen kuvan olen saanut. Tuotannosta vastaava Illusion Rake on ainakin sen tason ammattimies ja niin poikkitieteellisesti musiikkia tehnyt, että levyltä voi löytyä ihan mitä vaan metallin ja konemusiikin väliltä.

Uusi single oli aivan kamalaa kuraa, eikä sytyttänyt minua pätkääkään. Tylsä kuin mikä, kuulosti lähinnä siltä, että nyt on laskelmoitu ja pirusti.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No nyt on ollut single ulkona pari päivää ihan konkreettisessa muodossaan. Koska harrastan mieluummin levyjä kuin mp3:ia, niin kävinpä ostamassa sen.

Uusi single oli aivan kamalaa kuraa, eikä sytyttänyt minua pätkääkään. Tylsä kuin mikä, kuulosti lähinnä siltä, että nyt on laskelmoitu ja pirusti.
Jaah, eipä minusta. No, ei tuo toki nyt mikään CMX-klassikko ole, hyvä vaan, että millekään levylle kuulumaton sinkku soitetaan puhki, niin pysyy itse albumi eheämpänä laitoksena. Pidin silti ihan tästä Kuolemaantuomituistakin, sopivan kaunis, hienosti soitettu ja näin. Saa sitä välillä hyvää popimpaakin materiaalia tulla ja mielestäni CMX tekee myös poppinsa paremmin kuin moni muu. Osa toki tuntuu toivovan ja hyväksyvän kavereilta ainoastaan kieroa rockia ja räyhää meininkiä. Kukin tyylillään, varmasti silti bändille ihan mukavaa vastapainoa luoda jotain tälläistäkin. Voisin ainakin omakohtaisesti kuvitella niin.

Sinkun toinen kappale, eli tämä Mekaanisten Lintujen Puisto olikin sitten jo aika hämärää tavaraa, kuten nämä ylimääräiset biisit usein tapaa olla. Odotetusti paljon konemusiikkia hyödynnetty sekaan ja lopputulos oli hieman psykedeelinenkin. Sen enempää en osaa nyt oikein sanoa tässä kohtaa. Ihan hyvää jatkumoa näille parille viimeisimmälle B-puolelle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös