CMX

  • 103 314
  • 580

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
"tämä on viimeinen veripiiri
täällä katsotaan totuutta
uuden jumalan julkea poika
odottaa isältään sanaa
tämä on viimeinen rytmipaikka
täällä syljetään käsiin
maalatut vartalot tanssii kehää
manaa mustaa petoa

synkeä autius korpimailla
odottaa turhaan kevättä
sade piiskaa seinät kumoon
kaikki kylmä tulee taivaasta

"minä en koskaan milloinkaan
tule lausuntoja antamaan
sillä niiden takaa
petollisuus soi"

niin se kukka on kätketty
kunne sen siemen on haudattu
maasta se tulee ja maahan menee
maasta on ihmisen hulluus luotu
ihmisen notkoihin nousee talot
ihmisen vuorille varastot
sotaa on käyty jo niin monta
vuotta maan ja taivaan kanssa"


- Kätketty Kukka

CMX:n parasta, ehdottomasti! Tänään keikallle, odotan kovasti. Vaikka hyvin todennäköisesti ei tuota ylläolevaa huippukappaletta kuulla, niin meininki on kova ja täpinät suuret.
 

Miguel

Jäsen
Sen verran pitää mainita, että Kätketty kukka taisi olla kesän 2003 kiertueella viimeinen biisi melkein jokaisella keikalla.

Bändihän ei halua keikkojen biisilistoja julkisuuteen ennen kuin kiertue on ohi. No, ehdin nähdä Turun keikkasetin ennen kuin se poistettiin sivuilta ja jotenkuten se on yhä muistissa. Onkin mielenkiintoista nähdä, minkä verran Peipon käsivamma on pakottanut muuttamaan settiä.

Mielenkiintoinen kiertue joka tapauksessa, sillä monia nyt soitettavista harvinaisuuksista ei kovin suurella todennäköisyydellä myöhemmin saa kokea livenä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
CMX:n keikalta kotiuduttu.

Oli kyllä hyvä meno, täytyy todeta. Pojat ottivat yleisön hyvin ja olivat vauhdissa.

Itseäni nauratti eniten alussa, kun yleisö (mukaanlukien minä kovaan ääneen) vaati: "Soittakaa Matti!"

Vastaus tuli malliin että: "Lappi? Ai ollaan Lapista?"

Mattia siis vaadittiin kovaan ääneen, mutta jäi tulematta. =)

Kappalevalinnat olivat ainakin minulle melko suuri yllätys, olihan sieltä uudelta kokoelmalta toki runsaasti kappaleita, taisi olla niitä sinkuilta peräisin olevia vetojakin muutamia joita en oikein tunne. Yllätyin kuitenkin siitä että vanhempaa tuotantoa Auringolta ja Auraltakin mahtui settiin useampi. Mm. Manalainen, Elokuun Kruunu, Aivosähköä. Rautakantelekin mahtui mukaan. Toimivat mainiosti. Lisäksi mm. Pohjoista leveyttä ja Palvelemaan konetta näiltä uudemmilta levyiltä toimivat livenä tosi hyvin, paremmin mitä levyltä kuunneltuna jos minulta kysytään.

Hyvä keikka ja jäi hyvät fiilikset, joidenkin fanien fanius tosin tuntui menevän hetken jopa vähän yli, mutta kait se kuuluu asiaan.

Olikos lauantain keikalla muuten ketään täältä? Mitä kappaleita silloin soiteltiin, osaisiko joku pistää listantapaista?

Edit: Sen verran voin vielä sanoa että Taivaan Lapset nappasi meikäläisen ihan täysillä mukaan, onneksi soittivat sen. On nimittäin yksi suosikkiviisuistani CMX:lta!
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Haukat
Mitäs tuolla nyt tänäänkin tuli. Aivosähköä, Manalainen, Rautakantele ja Elokuun kruunu olivat yllätyksiä. Ja sitäkin positiivisempi yllätys oli, ettei Kultanaamiota soitettu, koska se on tosi kulunut ralli. Taivaan lapset pelitti hyvin, samoin Ei tästä maailmasta ja Olet tässä. Meidän syntimme oli taas vaihteeksi pettymys, ja nimenomaan siksi, että se soitettiin. En ymmärrä, miksi niiden pitää soittaa se joka kerta - kappalehan ei kirveelläkään yllä liveklassikoksi. Vaikka tosin mielipiteitä on yhtä monta kuin kuulijoitakin. Aionilta ei irronut kuin Palvelemaan konetta ja Kuoleman risteyksestä kolme virstaa pohjoiseen. Isohaaralta puolestaan repäistiin Päänsärkijä, Minne paha haudattiin ja Pohjoista leveyttä.

Peipon käsivamman vaikutusta settilistaan voi vain arvailla, ainakin minun vajailla tiedoillani, mutta Tuonen lintu kuulosti väkisinkin vähän väkinäiseltä valinnalta. Tuntui, että kappale ei ihan täysin toiminut.

Matti-huutajat jaksavat rasittaa. Eivät ole tajunneet pitää mukahauskaa turpaansa ummessa yhdelläkään niistä noin seitsemästä keikasta, jotka olen nähnyt. Toisaalta kukin tavallaan, eipä se minulta ole pois.

Hyvä fiilis keikalla kuitenkin oli. Väkivallan moottorit oli oiva kruunu, vaikka toisen säkeistön epäsuorat sekamelskat oli vedetty tahtilajiltaan täysin suoriksi. Tarkoituksellista, otaksun. Kappalehan olisi muuten likipitäen mahdotonta runtata livenä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ensi vloppuna sitte taitaa CMX olla Tampereella.

Maakuntakierrosta pukkaa siis ohjelmaan, bändiä en ole nähnyt sitten kesän 2002, jolloin äijät väänsivät Hlinnassa Ämyrokin alustukset. Jokainen keikka jolla olen ollut on kyllä jäänyt mieleen, erityisesti comeback-keikka aikanaan Provinssissa ja joskus 90-luvulla kun bändi soitti vanhoilla kotiseuduillaan Torniossa.

Ei vanhoihin biiseihin ja levyihin ikinä kyllästy mutta musiikillisesti Dinosaurus ja Aion ovat kyllä tehneet minuun suuren vaikutuksen, osasi se AW laulaa tai sitten ei. Mahtavaa matskua. Isohaara - tältä levyltä löytyy eritysesti loistavia sanoituksia, enemmän suomea kuin Yrjänällä yleensä.

Nährään Pakkahuoneella.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Yrjänän ilmeet ovat kyllä kieltämättä näkemisen arvoisia. Silmät harittaa päässä mielipuolisesti ja muutenkin naama vääntyy aika sairaalloisiin piirteisiin välillä.

Kaveri pukeutuu muutenkin kuin mikäkin sutenööri. Mainiota.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti Ted Raikas
Yrjänän ilmeet ovat kyllä kieltämättä näkemisen arvoisia. Silmät harittaa päässä mielipuolisesti ja muutenkin naama vääntyy aika sairaalloisiin piirteisiin välillä.
No todellakin. Eilen sanoin vaimolle keikalla, että helvetti tuolla A.W.:llako se jännetuppitulehdus olikin...

En tiedä koska Matti on viimeksi keikalla soitettu, kun olen pitänyt pientä lomaa CMX:stä, mutta joskus Rautakanteleen aikoihin se tuli muutaman kerran kuultua. Kerran jopa "virtenä".
 

Miguel

Jäsen
Viestin lähetti BigRedBob
En tiedä koska Matti on viimeksi keikalla soitettu, kun olen pitänyt pientä lomaa CMX:stä, mutta joskus Rautakanteleen aikoihin se tuli muutaman kerran kuultua. Kerran jopa "virtenä".

Kesällä taisivat soittaa Kotkassa. Ilmeisesti alkoholia oli otettu normaaliakin reilummin ja poikain arviontikyky petti.

Itse en tuota kulttibiisiä ole vieläkään kuullut edes levyltä.

Varsin mukavalta vaikuttaa tuo täällä lueteltu biisikavalkadi. Ainakin minä olen erittäin tyytyväinen, jos vielä Tampereellakin setissä on noin monta Au-levytrilogian aikaista kappaletta.
 

Miguel

Jäsen
Ei kestänyt Peipon käsi

mutta kiertue viedään loppuun asti silti. Stunttina toimii YUP-rumpali Janne Mannonen. Mitään varsinaista uutista asiasta ei ole julkistettu, pelkääköhän bändi tiedon vaikuttavan lipunmyyntiin. Kiertuepäiväkirjassa asiasta kuitenkin kerrotaan selkeästi.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei ilmeisesti sitten niitä korvaavia keikkoja nähdä, mitä hieman bändin kotisivuilla lupasivat harkita näiden jäljelläolevien jälkeen. Eipä se minulle nyt varsinainen menetys ole, mutta monelle varmaan silti pieni pettymys. Vaikkakin siellähän oli kommentti että "jos on raajoja vielä jäljellä." No niitä ei taida olla jäljellä.
 

Miguel

Jäsen
Mannosen tulo ei ymmärtääkseni kovin suuria muutoksia tuonut keikkasettiin. Encoret oli vedetty kyllä aivan uusiksi, päättäjänä vanha tuttu Pyörivät sähkökoneet. Sitä edeltänyt Sika ja perkele oli minulle uusi tuttavuus, mutta tuntui toimivan kuin häkä.

Päätoiveeni ennen keikkaa oli, että kun viimeinkin soittaisivat sen Elokuun kruunun. Niin tekivätkin, biisi ei tosin ollut livenä läheskään niin väkevä kuin levyllä. Todella tuttu keikkaralli Nimetön oli jopa pieni yllätys, tietääkseni se oli kuitenkin jonkin aikaa ollut nyt naftaliinissa. Kelpasi mainiosti, samoin kuin Rautakantele. Kaikilta muilta pitkäsoitoilta paitsi Veljeskunnalta tuli vähintään yksi kipale, mutta (b-puolikokoelmaa lukuun ottamatta) yhdeltäkään ei kahta enempää. EDIT: Tulihan Isohaaralta kolme, Päänsärkijä tahtoo aina unohtua.

Setin alkuun oli ladattu melkoisen aggressiivinen paketti. Kun Olet tässä, Palvelemaan konetta, Meidän syntimme ja Pohjoista leveyttä tulivat perättäin, oli ikiliikkujasta viety mehut aika hyvin. Melkeinpä hyvä vain, että omasta mielestäni yliarvostettu Taivaan lapset tuli ja sai hetkeksi aloilleen. B-puolista soitettiin odotetusti Ei tästä maailmasta ja Kiusaajien kiusaaja sekä mielikseni vielä Punainen nro 6.

Punaisen kuutosen lisäksi rauhallisista välipaloista Tuonen lintu oli hyvä, Kuoleman risteys vielä huomattavasti parempi muttei sekään niin hieno kuin minut täysin yllättänyt Vanha talvitie. Enpä olisi uskonut, että se olisi livenäkin niin riipaiseva. Hrr. Keikan suurin yllätys taisi kuitenkin olla se, että yleensä niin jäyhä Rasio kävi sanomassa muutaman sanan mikkiin jollakin katkolla. Sanoma tosin oli jotain erittäin epäolennaista, kun ei paremmin jäänyt edes mieleen.

Hieno kokemus. Väkivallan moottorit on ainoa kappale, jota todella olisin vielä kaivannut. Sen puute ei tosin noin hyvän keikan arvoa paljon laske.
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Laimea settilista eilen Tampereella. Hienovaraisemmat slovarit nyt eivät vain livenä onnistu lähinnä Yrjänältä, kökköä. Stadionrokiksi menee yleisönhuudatus Nimettömässä jne. Kuten mainittiin aiemmin, onko se Kultanaamiokin pakko aina soittaa?

Noh, ei pidä antaa negatiivista kuvaa illasta. Mahtavan hauskaa oli silti keikalla ja muutenkin vlopun aikana Tampereella. "Sika ja perkele" sekä "Pyörivät sähkökoneet" piristivät isosti keikkaa, ja Mannonen takoi rumpuja oikein tosissaan. Pari mahtavaa filliä lämmitti sydäntä erityisesti. Cloaca Maxima kakkosen uusista raidoista "Olet tässä" on bändiä parhaimmillaan.

Illan toinen kohokohta oli Absoluuttisen Nollapisteen vetämä Wigwam-klassikko "Losing hold".

Eilen näin vihdoin sen MTV3+-liven nauhalta. Harvoin on toimittaja yhtä orpona kuin Jussi Heikelä tuossa ohjelmassa.

"Maailmassa ei ole kuin kaksi kunnon metallibändiä - me ja Manowar!"
 

Miguel

Jäsen
Viestin lähetti goldenawe
Kuten mainittiin aiemmin, onko se Kultanaamiokin pakko aina soittaa?

Kyllähän illan mittaan jokunen tuli otettua, mutta en kai niin jurrissa ollut, että olisin tyystin unohtanut heidän soittaneen Kultanaamion? Nytkään muistiani kaivellessani en saa päähäni minkäänlaista mielikuvaa tuon biisin soittamisesta.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
No eipä sitä kyllä soitettu. Kai minulla oli pakonomainen tarve purnata niistä muutamasta heikommasta valinnasta notta itse sekosin. Mitään en o ottanu.
 
Suosikkijoukkue
Haukat
Itse en Pakkahuoneella ollut, mutta nyt kyllä harmittaa. Sika ja perkele olisi pitänyt kuulla. Peiponhan kanssa ei ole voitu vetää ainuttakaan kunnon hc-rallia, koska "Peippo ei osaa nykiä". Mannonen taas tunnetusti nykimisen jalon taidon hallitsee. Tämän oli pakko olla selkein rumpalinvaihdosta aiheutunut muutos biisivalintoihin. Hienoa, että CMX käytti tilaisuuden edes jotenkin hyväkseen.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti V-man

On se kyllä kumma homma kun CMX voittaa kaikki Rumban äänestykset, vaikka kyseessä olisi "Maailman kovin hanuristi?" -äänestys.
Noh kyllä minusta CMX, kategoriassa jossa etsittäisiin kovinta rockbändiä, aika korkealle saisikin yltää. Tosin itse ajattelisin sitä korkeimmalle jos puhutaan Suomen kaikkien aikojen kovimmasta. Maailmanlaajuisella tasolla nyt menee ohi vaikka kuinka moni, vaikka en nyt heidän musiikistaan niin piittaisikaan yhtä paljon. Eli kyllä tuo Beatles sekä Led Zeppelin puhumattakaan Pink Floydista kuuluisi toki edelle ilman muuta. Äänestys kuitenkin ja äänestäjät on kaiketi oikeassa ja painaahan tuossa se kotimaisuus vaa'assa.

Sen sijaan Kotiteollisuuden noin korkea sijoutus minua yllättää, noinkin lyhyessä ajassa itsensä pinnalle kiskonut bändi noin hyvällä sijalla. Eikä se nyt niin hyvä ole...
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Tänne jo yhteen ketjuun kirjottelinkin kyseisen orkesterin tiimoilta.

Mua hämmästyttää suuresti oma ilmeinen tyhmyyteni... Edelleenkään en käsitä mitä helvettiä nää jätkät koittaa sanoa? Ja levyt myy kuitenkin kovasti.

"Yli-taiteellisuus" taitaa olla nykään jo terminä klisee. Mutta kuvaa helvetin hyvin tätä bändiä, kaikesta huolimatta...

En ole poppoolta kuullut kuin niitä biisejä mitä ei voi olla kuulematta jos sattuu olemaan radion ääressä normaalina työpäivänä. Joten pyydän jo etukäteen anteeksi niiltä ketkä bändin sanomaa diggailevat ja ovat tuotantoon paremmin tutustuneet. Itselleni CMX on jättänyt ainoastaan kuvan että: " Siis... Mitä vittua...?"
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Viestin lähetti Johnny B. Goode
Tänne jo yhteen ketjuun kirjottelinkin kyseisen orkesterin tiimoilta.

Mua hämmästyttää suuresti oma ilmeinen tyhmyyteni... Edelleenkään en käsitä mitä helvettiä nää jätkät koittaa sanoa? Ja levyt myy kuitenkin kovasti.

Itse näkisin sen näin: onhan totta että vanhemmalla, kokeneemmalla miehellä on charmia, varmuutta ja rauhallisuutta reilusti verrattuna nuoreen mieheen, eikä samanlaisia ongelmia kuten nuorella miehellä (ts. turhaa näyttämisen halua ja vouhotusta) - siksi vanhemman miehen charmi usein puree nuoreen naiseen.

Samalla tavoin CMX ei vouhota, vaan pystyy omalla, paikoin raa'alla ja sopivan ylimielisellä tyylillään tekemään omaa musiikkiaan asenteella ja suoraa. Sopiva määrä taitoa, varkautta ja älykkyyttä taustalla. Vanhojen, äijien suosikkien vaikutteita kuuluu isossa osassa biisejä ja esim. Yrjänä on teknisesti aika keskinkertainen laulaja, kaikki eivät myöskään saa hänen teksteistään mitään irti - noh, Yrjänällä on kuitenkin vara tehdä haluamiaan lyriikoita. Paha häntä on myöskään mennä tästä keskustelussa haastamaan.

CMX on siksi helvetin hyvä että sillä on vara.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Goldenawe

Niin, todellakin kuten sanoin, en ole bändin tuotteita kuullut kuin radion välityksellä, joten kovin syvältäluotaavaa kuvaa en voi perusteellisesti antaa. Mutta kuulemani perusteella ks. orkesteri herättää lähinnä ihmetystä. Minun musiikkimaailmassani se ei vaan toimi...

Mutta minä olenkin tyhmä ja musikaalisesti lahjaton.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
"C'mon Dave...gimme a break..."

"One break...comin' up!"


Älä suotta säti itseäsi. On hyvä että kyseenalaistaa asioita, varsinkin musiikin saralla. Syksyllä Suomeen saapuva Phil Collinskin on myynyt ilmeisesti jotain 100 miljoonaa levyä vaikka on loppupeleissä aika tylsä ja lattea. Puff Daddy on myynyt myös vitusti, ja laittanut Jenniferiä nahkasohvallaan, mutta en pidä häntäkään minään. Paskoja vertauksia mutta suosio nyt ei kerro välttämättä oikeastaan mistään muusta kuin taidosta tehdä sopivan seniiliä paskaa ja markkinoida se tyylikkäästi.

Veltot radioasemat City ja YleX soittavat ainoastaan pehmeitä biisejä kuten "Ruoste", "Pelasta maailma" ja "Kauneus pettää". Mafialla soi aikanaan kaikki tiukemmatkin sinkut, muistaakseni joskus jotain harvinaisempiakin vetoja.
Radio Cityssä en ole kyllä muita loistavia CMX:n biisejä kuullut kuin "Olet tässä", joten levyllä ja keikalla kuulee todennäköisesti hiukan monipuolisemman version. Ei ole toki pakko ihastua sittenkään.

"hyvät ystävät meitä on kusetettu..."
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: Goldenawe

Viestin lähetti Johnny B. Goode
Minun musiikkimaailmassani se ei vaan toimi...
CMX lukeutuu niihin bändeihin, että niistä joko pitää tai ei pidä. Melkeinpä noin. Vaikea heidän musiikkiaan on selittää, saati sanoja. Itse loppujen lopuksi en oikein ymmärrä miksi niitä pitäisi voida ylipäätään edes selittää? Miksi niiden tulisi tarkoittaa edes jotakin? Sanat ovat instrumenttien tapaan asioita, joilla voidaan maalailla näkymiä ja asioita, ja kuten tiedämme, se mitä näemme ja kuulemme ei ole aina selkeää tai helposti hahmotettavaa. Ja ainakin on niin, että me koemme ne eri lailla. Eikä tämä kaikki rajoitu vain CMX:aan, vaan moneen muuhunkin bändiin ja sen soittoon sekä sanoituksiin.

En minäkään osaa selittää mitä CMX:n kappale "sejase" välttämättä suoranaisesti tarkoittaa, tai mitä sillä sen sanoituksilla on oikein ajettu takaa. Ei se ole minulle olennaista, riittää että saan siitä fiiliksiä ja sanoissa on joku kohta joka puraisee ja saa ajattelemaan jotain tapausta. Ruokkivat siis tavallaan.

Enkä minäkään väitä olevani musiikaalinen, tai ymmärtäväni musiikkia. Ymmärrän vain sitä mikä kuulostaa hyvältä ja mikä antaa ajateltavaa ja niitä kokonaisvaltaisia fiiliksiä.

Voin ymmärtää niitäkin, jotka eivät CMX:sta piittaa, en minäkään piitannut vuosia sitten. Sitten löysinkin sen.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti Johnny B. Goode

En ole poppoolta kuullut kuin niitä biisejä mitä ei voi olla kuulematta jos sattuu olemaan radion ääressä normaalina työpäivänä. Joten pyydän jo etukäteen anteeksi niiltä ketkä bändin sanomaa diggailevat ja ovat tuotantoon paremmin tutustuneet. Itselleni CMX on jättänyt ainoastaan kuvan että: " Siis... Mitä vittua...?"

Itse en erityisemmin pidä CMX:n singleiksi valituista biiseistä, vaikka olen melkoinen CMX:n ystävä. Ne on aina ne levy-yhtiön valitsemat hittipotentiaalisimmat lällyt jotka radiossa soi. CMX tekee sekä radiolässytystä kauniilla sanoituksilla että raskasta tykitystä kieroutuneilla sanoituksilla ja kaikkea siltä väliltä. Vanhemmat levyt ovat ns. aika vaikeita eli ne ei välttämättä aukea ihan kertakuuntelulla, mutta sitten kun kolahtaa (jos kolahtaa) niin se on menoa. Siinä lieneekin CMX:n viehätys.

Tässä pari esimerkkiä CMX:n sanoituksista sieltä ääripäistä:

Puuvertaus

Totesit, että rakkaus on puu
juurineen ja latvoineen
keväineen ja syksyineen
hedelmineen, tuholaisineen

se nousee siemenestä
löydettyään elinpaikan
kasvaa hiljaa vuosilustoin
elää ihmistä kauemmin

säilyttäen notkeutensa
lannistaen myrskytuulet
antaen varjon väsyneille
näkötornin haaveilijoille

tänään tuuli kantaa pölyä
kullankeltaista, murheenkeveää
tänään tuuli kantaa nimeä
huulille katkeraa
tänään tuuli kantaa pölyä
hopeaista, heilimöivää
tänään tuuli kantaa nimeä
huulille taivaanmakeaa

toiset nousee korkeuksiin
maassa mullanväkevässä
toiset silkka sitkeyttään
kallionkolot valloittaa

jos maa on myrkytetty
horisontti matalalla
routa puree juuret poikki
kuivuus imee mahlan haavoista

tänään tuuli kantaa pölyä
kullankeltaista, murheenkeveää
muistan että rakkaus on puu
pian iltatuuli asettuu
vaan vielä kantaa mukanaan
ja lävitsemme lentää
käy lepoon maailma
uinu uuden mahdollisuuteen


Väkivallan moottorit

"mikä helvetti siinä on
me lapsiveden kittaajat vain killutaan pinnalla
ja kaikki kaunis tahtoo kuolla
mikä helvetti siinä on
hikiset kädet rähmii sopimukset
vallan porttoloissa
eikä kukaan todella hengitä
kuin sitä pieruista ilmaa
jota kukaan ei tahtonut

väkivallan moottoreita
puolitiehen kaatuneita
saatanoita, perkeleitä
huumehoure-enkeleitä

mikä piru siinä luuraa
kauppakeskukset ikkunoissaan
tuhat tonnia ihmisen lihaa
kauhua, vihaa on lapsen silmissä
suussa suutin pakoputken
räjähtäneet tajunnat
kaipuusta mykät
ja murhaaja istuu ammeen saastassa
raiskaa omaa kättään"

TAI

Seittemän jeesusta

"ensimmäinen jeesus ammuttiin
kun se yritti pakoon
kuusi kutia pitkin selkää
ja seitsemäs varalta aivoihin

toinen jeesus sidottiin rekkaan
ja ajettiin betoniseinää päin
jätettiin sitten siihen
keulakuvaksi voitonmerkiksi

kolmas jeesus hukutettiin
palavaan rasvaan ja paistettiin
neljäs joukolla raiskattiin
ja joukolla sille naurettiin

viides laitettiin kaivuuhommiin
poltettiin siinä tupakit
natsat tumpattiin silmiin
ja elävältä haudattiin

kuudes kuudesti kuristettiin
kuudesti annettiin virota
sitten hirtettiin vaimo ja lapset
sai ruumiita potkia kirota

vaan seittemäs jeesus kynsiä vailla
hampaat poikki ja säärien luut
aivan varmasti jotakin lauloi
hetkeä ennen kuin revittiin suu

nyt on seittemän jeesusta nyletty
nyt on seittemän jeesusta nyletty
nyt on seittemän jeesusta nyletty
nyt on seittemän jeesusta nyletty"

Lähde: www.cmx.fi

Eli radiosta kuulee vain tuota kaunista, rauhallista "runo" CMX:ää vaikka tuotannosta löytyy paljon myös tumman ironista tekstiä. Seittemän jeesusta on muuten varmaan ainoa CMX:n biisi jossa teksti on suoraan ymmärrettävässä muodossa. Se miten tuota tekstiä tulkitsee onkin sitten eri juttu.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tulipahan toteutettua pitkäaikainen aikomus ja ostettua Cloaca Maxima. Lähti hintaan 12.95€ Tampereen Anttilasta. Mutta kun myös Cloaca Maxima II saattui olemaan saman hintainen, tuli ostettua sitten sekin.

Nyt onkin sitten stereoille jauhamista vähäksi aikaa. Kakkosboksissa on yllättävänkin paljon meikäläiselle tuntemattomia biisejä. Joka tapauksessa täytyy todeta, että perkeleen hyviä tekeleitä ovat.

Ainoa, mikä harmittaa on, että Sivu Paholaisen Päiväkirjasta on jäänyt jostain syystä kokoelman ulkopuolelle. Sääli, kyseessä on sentään meikäläisen mielestä se kaikkien aikojen CMX-kappale.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Sistis

Ainoa, mikä harmittaa on, että Sivu Paholaisen Päiväkirjasta on jäänyt jostain syystä kokoelman ulkopuolelle. Sääli, kyseessä on sentään meikäläisen mielestä se kaikkien aikojen CMX-kappale.
Samaa hieman harmittelin itsekin. Itseasiassa jos ajatellaan tarkemmin, niin melkeinpä koko Aion levy olisi itsessään sopinut olla kokonaisuudessaan tuolla kokoelmalla. No ehkei nyt muutamia raitoja, mutta joitakin kappaleita lisää (mm. siis tuo jonka mainitsit) olisin mielelläni kokoelmalla nähnyt ja kuullut tuolta loistavalta albumilta, joka on bändin, jos nyt ei paras niin parhaita albumeja.

Nyt mielestäni esim. Isohaaralta oli muutama aika turha vetäisy mukana (mm. Revontulten Repijä joka on niitä suht harvoja inhokkibiisejäni CMX:lta) ja Dinosaurus Stereofonicukselta olisin valinnut ehkäpä muutamia kappaleita toisella tavalla (maaninen Pelon Enkeli jätettiin pois... höhh). Vainajalta jäi myös omasta mielestäni pari todella mainiota kappaletta pois...

No nämä nyt tietysti ovat vaan sellaisia henkilökohtaisia mielipiteitä, eikä kaikkia voi aina miellyttää millään. Sinänsä ihan taiten tehty kokoelma (vihko on jälleen todella bueno) ja kappaleiden järjestyksessä on selkeästi haettu kokonaisuutta ja tiettya jatkuvuutta, jolla luodaan tunne siitä että kappaleet olisi alun alkaenkin yhdeltä tietyltä levyltä, eli homma ei välttämättä tunnu niin "kokoelmalta", jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Erityisesti toisella levyllä, eli Heliumilla on havaittavissa se, että kappaleiden järjestyksessä on jonkinlaista jatkuvuutta. Toisaalta kyseinen levy on kokoelman pitkästyttävin.

Kolmoslevyä, eli Uraania tuli odoteltua kuultavaksi kaikkein eniten ja olihan se aika erikoinen pakkaus, sekametelisoppaa ihastuttavalla tavalla. Keikkabiisinä hyvin toimiva Väkivallan Moottorit ei kyllä levyltä kuultuna toiminut minulle oikein yhtään, hieman tekemällä tehty CMX kappale jopa minun mittapuullani.

Ei ehkä ihan ensimmäisen Cloaca Maximan tasolle pääse kappalevalinnoissaan, mutta hyvä paketti silti ja onhan nuo levyt soitahtaneet jo useamman kerran. Uraania etenkin tulee kuunneltua, siellä on muutama erityisen mieluisa kappale (Ruisperkele, Punainen no. 6, Ehdota jotain parempaa sekä Negatiivinen asenne).

Tänä vuonnahan sitten pitäisi pojilta pukata ihan uutta albumia?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös