Niin, minä puhuin koko uran tilastoista. En tehotilastosta kuudessa matsissa. Edelleen, plusmiinus on ihan kelpo väline hyvin karkean tason analytiikkaan pitkällä aikajaksolla, mutta kuuden pelin otannalla siihen vetoaminen on melkoista hakuammuntaa. Pitkälläkin aikajänteellä kyseiseen tilastoon liittyy paljon tekijöitä mitä tulisi ottaa huomioon.
Samuel Jardinen tehotilasto oli kymmenen ensimmäisen IFK:ssa pelaamansa pelin jälkeen plussalla. Tekikö se hänestä hyvää puolustajaa? No ei tehnyt. Kaveri pelasi selkeästi aivan väärällä sarjassa ja siirtyikin täältä Britanniaan mikä lienee pelillisesti sopiva taso hänelle.
Kysyit ilmeisesti hyvistä suorituksista tämäniltaisessa matsissa. En sellaisia muista nähneeni, mutta tämä voi johtua siitä mistä mainitsinkin, eli en nähnyt ottelusta kuin ensimmäisen puoliskon enkä sitäkään kuin pätkittäin. Muut matsit olen nähnyt, joissa Kåsastul on mukana ollut. Se mitä niissä olen havainnut, ei ole vakuuttanut millään tasolla. Tiettyjä elementtejä mm. pelikäsitykseen liittyen olen jopa hämmästellyt, että miten voi tällä tasolla operoiva kaveri pelata Liigassa. Lupaan seurata otteita myös jatkossa suurennuslasin kera, jos en nyt tämäniltaista tallennetta ala kelailemaan.
Jos nyt pyöritellään asia niin, että Kåsastul voisi ehkä operoida kutakuinkin samalla levelillä kuin vaikkapa Luhanka, joka on, jos ei nyt puhtaasti Mestis-tason pakki, niin sitten jostain Mestis-tason ja Liiga-tason välimaastosta. Eli eivät ne Mestis-puheet nyt täysin tyhjästä tule eikä kukaan varmaan odotakaan, että 7.-8. pakiksi hankitaan mitään ykköskorin liigapelaajia. Veikkaan, että monia hiertää suora loppukauden pahvi ja ehkä ajatus siitä, että olisiko nämäkin minuutit voinut antaa vaikka jollekin junnulle, joiden peluuttaminen on kuitenkin "rahan laittamista pankkiin". Motinhan taitaa olla pelikelpoinen jo seuraavassa matsissa?
Mutta kuten todettua, seurataan otteita miten homma tästä kehittyy. Itse en toistaiseksi löisi ropojani sen puolesta, että täällä hirveästi jatkosopimuksen perään huudellaan kun visiitti päättyy, mutta jos olen väärässä, niin toki nostan käden ylös virhearvion merkiksi.