Chilin ystävät – poltosta nautintoa

  • 280 367
  • 985

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On tuttua täälläkin. Pointtini olikin siinä, että suurimmalle osalle tuo ei aiheuta mitään pahempia oireita jollaisia itse tuossa kuvailit. Siksi muistin tuon IBS tutkimuksen, että siitä kärsivillä niitä reseptoreja on suolistossa enemmän (muistaakseni oli n 1,5x mitä normaalisti) joten se voisi selittää tuota muita ystäviäsi ja muita chilin käyttäjiä vakavampaa reagoimista.
Onhan se mahdollista tietysti.

Mutta elämä kyllä helpottanut tuon vähentämisen jälkeen ja kotona oleva Ahjo-kastikkeen loppu riittänee ihan hyvin harvaan käyttöön. Lisäksi se ei ole ihan niin hyvää kuin muut vastaavat kastikkeet ja hieman miedompi kuin vaikka tuo erinomainen Smokey Reaper.

Kyllä sitä ilonaiheet on vähissä, kun tänäänkin oli oikeasti kiva vääntää pökäle puuron sijaan.
 
Minä olen tykännyt syödä tex mex -ruokia Santa Marian extra hotilla taco saucella. Nykyään tuo ei vain oikein polta kuin pois tullessa, joten onko suosituksia tulisemmasta taco saucesta? Maku sinänsä tuossa on hyvä.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minä olen tykännyt syödä tex mex -ruokia Santa Marian extra hotilla taco saucella. Nykyään tuo ei vain oikein polta kuin pois tullessa, joten onko suosituksia tulisemmasta taco saucesta? Maku sinänsä tuossa on hyvä.
Jos maku mätsää kivasti, niin hommaa jotain chilijauhetta sieltä järeimmästä päästä. Sitä hyppysellinen sekaan vanhaan reseptiin ja maistuu suunnilleen samalta, mutta samalla tulee lisää potkua. Tuollainen pieni lisä jotain xxx-hottia kamaa ei muuta sitä perusmakua juurikaan ja pääset haluttuun lopputulokseen.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tuli tälläinen chilikauppa vastaan netissä, onko joku kokeillut tilata täältä? Etusivu - Soosikauppa
Kiitos. Nagamurskat loppuneet aikaa sitten ja tuotetta ei saa poppamiehen omasta verkkokaupasta ollenkaan. Tuolta löytyy. Pieksee noi etikkakastikkeet 100-0.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kiitos. Nagamurskat loppuneet aikaa sitten ja tuotetta ei saa poppamiehen omasta verkkokaupasta ollenkaan. Tuolta löytyy. Pieksee noi etikkakastikkeet 100-0.
Tuollakin vaan tuo kilon purkki nagamurskaa. Aikanaan sitä sai pienemmässä purkissa jopa paikallisesta Citymarketista, nyt ei mistään. Laitoin sitä suurin piirtein kaikkeen ruokaan, mitä muut eivät joutuneet syömään.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tuollakin vaan tuo kilon purkki nagamurskaa. Aikanaan sitä sai pienemmässä purkissa jopa paikallisesta Citymarketista, nyt ei mistään. Laitoin sitä suurin piirtein kaikkeen ruokaan, mitä muut eivät joutuneet syömään.
Noi säilyy todella hyvin, että siinä mielessä en näe ongelmaa. Isohan se purkki on, mutta ei haittaa, tuleepahan käytettyä. Emäntä osti minulle poppamiehen tuon tuotteen loppuunmyynnistä kaupan tyhjäksi niitä pienempiä purkkeja aikanaan 1€/purkki. Oli kyllä loisto ostos, sääli vain että kaikki menneet jo.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiitos. Nagamurskat loppuneet aikaa sitten ja tuotetta ei saa poppamiehen omasta verkkokaupasta ollenkaan. Tuolta löytyy. Pieksee noi etikkakastikkeet 100-0.
Täytyy harkita palkkapäivänä jos luikauttaisi tilaukseen. Sopisi hyvin tähän kevennettyyn chilin käyttöön täsmäiskuna tarpeen mukaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tuli viimein avattua joululahjaksi saatu chilikastikeputeli: Black Garlic Carolina Reaper.

Vaikka olen chilin ystävä, niin puolikas teelusikallinen yhteen annokseen riittää minulle oikein hyvin. Mukavan täyteläinen polte tulee jo siitä. On varmasti erittäin riittoisaa. Eipä tarvitse tänä vuonna enää lisää chilikastiketta hankkia, vaikka sen puoli lusikallista varmaan moniin ruokiin lisäänkin.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Löytyyköhän lidleistä vielä inferno pizzaa vai onko tuo kampanjatuote nykyään?
En ole pitkään aikaan nähnyt, joten lienee kampanjatuote. Siinä on kyllä makua muihin vastaaviin chilillä maustettuihin valmistuotteisiin verrattuna.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Lidlin Inferno pizza on ainakin ennen ollut erittäin vaihtelevaa tulisuudeltaan. Toinen erä on ollut kohtuu tulista kun taas toinen on ollut mietoa kuin mikä. Saa nähdä ovatko saaneet tasaisuutta tuotantoon.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Inferno voitti minut viime kerralla vaikka syön habanerot sellaisiaan ja muutenkin todella tulisia ruokia. Oli niin perkeleen tulinen että ei mitään rajaa, tainnut jokin uutepurkki kaatua soossin sekaan. Ennen ollut aina sopivan tulisia, ihme erä kai sitten.
 

friikki otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Löytyyköhän lidleistä vielä inferno pizzaa vai onko tuo kampanjatuote nykyään?

Joo on kampanjatuote nykyään. Oli muutaman vuoden kokonaan pois markkinoilta. Mutta vuoden sisään on ollut muutaman kerran kampanjassa, viimeksi vuoden alussa. Saisi tulla kyllä pysyvään valikoimaan.

Samassa kaupassa oleva Bring The Pain kastike on myös mukavan polttava tuote ruoan päälle. Ei välttämättä Infernon päälle.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Samassa kaupassa oleva Bring The Pain kastike on myös mukavan polttava tuote ruoan päälle.
Juu hyvää soosia (siis se mustalla korkilla varustettu) ja hinta/laatu oikein kohdillaan. Mutta on tuossa vähän feikattu, jos pohjana on jalopeno niin ei se voi olla niin tulista, eli tuoteselosteen "mausteuute" tarkoittanee pelkkää kapsaisiinia. Eikä siinä sinänsä mitään vikaa ole, monikin soosi harrastaa samaa, mutta hifimmät saa saman poltteen aikaan ihan pelkillä paprikoilla. Mutta oikein annosteltuna pätevä pizzamauste (ei tosiaan välttämättä enää Infernon päälle).
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Lidlin Inferno pizza on ainakin ennen ollut erittäin vaihtelevaa tulisuudeltaan. Toinen erä on ollut kohtuu tulista kun taas toinen on ollut mietoa kuin mikä. Saa nähdä ovatko saaneet tasaisuutta tuotantoon.

Inferno voitti minut viime kerralla vaikka syön habanerot sellaisiaan ja muutenkin todella tulisia ruokia. Oli niin perkeleen tulinen että ei mitään rajaa, tainnut jokin uutepurkki kaatua soossin sekaan. Ennen ollut aina sopivan tulisia, ihme erä kai sitten.

Vaihteluväli tulisuuden suhteen on Infernossa siis suuri? Mielenkiintoista.. nimittäin täällä myös Inferno on ainoa tulinen ruoka, jonka syömisen olen jättänyt kesken. Se oli sanalla sanoen tuskainen kokemus, söin vajaa puolet, ja ei.. kun sitten ei vaan pystynyt nielemään enää palaakaan. Aikaa tästä on noin kymmenen vuotta, enkä ole sen jälkeen koskaan ostanut sitä uudestaan, mutta tämähän oli mielenkiintoinen knoppitieto jos erien välillä on isoja eroja tulisuudessa. Täytyypä taas ostaa, kun seuraavan kerran näkyy, tosin käyn äärimmäisen harvoin Lidlissä ja jos niitä ei siellä nyt sitten edes ole..
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Samassa kaupassa oleva Bring The Pain kastike on myös mukavan polttava tuote ruoan päälle. Ei välttämättä Infernon päälle.

Tämähän on nimenomaan esimerkki tuotteesta jossa on poltetta muttei mitään makua. Toki hyvä ja halpa tuote jos haluaa lisätä poltetta muulla tavoin maustettuun ruokaan, mutta chilien aromit jää haaveeksi tuon kanssa ja siksi jää kyllä hyllyyn minulla.

Mulla on nyt käytössä amazonista tilattu Crazy Bastard soosi, tai oikeastaan 3 erilaista niiden soosia. On kyllä hyviä, taisivat maksaa noin 6€ per 100ml pullo kun tilasin.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jos haluaa enemmän tutustua ja tilata erilaisia chilituotteita niin Etusivu - Soosikauppa löytyy aika hyvä valikoima chilikastikkeita. Varsinkin El Yucatecon chilisoossit ovat olleet omaan makuun hyviä.
Tuolta saisi Cholulan Originaalia, mun makuun paras näistä etikkaisista pöytämausteista. Nyt on joutunut liian pitkään menemään Texas Petellä.

Joskus 15 vuotta sitten tuli tilailtua jostain netistä kaikki mahdolliset pääkallopullot eli Blairsin soossit, tuli totaali kyllästyminen tulisiin soosseihin ja sen jälkeen kaappissa aina vain Scrirachaa ja Texas Peteä. Ehkä voisi pitkästä aikaa kokeilla taas jotain Blairsin tyyppistä.

Muistaakseni tämä After Death oli mun suosikki, tulisempia en pystynyt syömään ja pilasi ruoat liian helposti.

 

Zen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Turkinpippuri, kebabchili, pepperoni...

Kaikki varmasti tietää nämä usein karvakäsiltä saatavat, hieman jalapenolta näyttävät chilipippurit. Mutta mitä lajiketta ne yleensä tuppaa olemaan, eli millä nimellä löytäisin siemenet? Ja minkälaista niiden kasvatus siemenestä on (kokemuksia)?

Jonkun verran löysin keskusteluja ja muutaman lajikkeen nimenkin googlasin mutta ei ihan varmuutta asiaan tullut niin kysäistään täältä.

Kaikissa keskusteluissa viitattiin jo karkkipussiin ja makkaroihin, joten niitä en nyt tarvitse.

Kiitos ja anteeksi
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
@Zen kokeiles kysyä Fataliin nettisivuilta asiasta? Fatalii Seeds Sieltä pitäisi vähintään löytyä tietoa mikä chililajike on kyseessä. Itse kasvattamiseen en ota kantaa, joku muu chilipää saa neuvoa miten chilijä kasvatetaan, minä olen vain loppukäyttäjä.
 

J.Petke

Jäsen
Turkinpippuri, kebabchili, pepperoni...

Kaikki varmasti tietää nämä usein karvakäsiltä saatavat, hieman jalapenolta näyttävät chilipippurit. Mutta mitä lajiketta ne yleensä tuppaa olemaan, eli millä nimellä löytäisin siemenet? Ja minkälaista niiden kasvatus siemenestä on (kokemuksia)?

Olisko ne näitä? Friggitello - Wikipedia Ainakin ulkonäkö ja artikkelin kebab-kuvaus täsmää.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Tuli taannoin testattua Da Bomb Beyond Instanity Hot Sause chilikastiketta. Olen ollut tulisten ruokien ja kastikkeiden ystävä teinivuosista lähtien, mutta en mikään chili flexailija kuitenkaan. Olin silti varautunut paljon pahempaa kokemukseen kuin mitä kastike todellisuudessa tarjosi. Olihan tuo toki varsin kuuma soosi jossain kivun ja nautinnon rajamailla. Silmät vuosi ja ruokatorvea ja kitalakea poltti, erikoisuutena kova hikka jne. Mutta vielä hallittavissa oleva kokemus verrattuna joihinkin pakokauhukohtauksiin, joita on Youtubessa aiemmin nähnyt. Tulipa kokeiltua itsekin. Mikään hyvä maustekastike tuo ei kuitenkaan ole, kuten ei oikein mikään chilikastike ole, jonka tärkein komponentti on poltteen maksimointi.

Da Bomb on chipoltessa ja chiliuutteessa rikastettua habanerokastiketta. Kastikkeen tulisuus tulee tuosta "rikastusprosessista", vaikka habanero itsessään ei vielä paksussa liemessä keitettyjä chiliukkoja pelotakaan.
 

BaronFIN

Jäsen
Chilin ystävistä yksi ilmoittautuu täältä. Kotona kun koko ruokakunta pitäisi ruokkia samalla annoksella, niin harvemmin pääsee hifistelemään chilillä.

Tämän takia ravintoloissa tulee aina katsastettua ensimmäisenä ruuat joissa on chilin kuva ja varoitus ”tulinen”. Ja aina joutuu pettymään. Ihan sama onko meksikolainen, intialainen tai mikä ravintola, niin nuo ”tulinen” varoitukset ovat tuubaa. Aina.

Joskus aikanaan kun Amarillo ei ollut vielä ketjuuntunut loppuun asti (jotain 2000 ensimmäisen vuosikymmenen aikaa), niin sieltä löytyi Habanero naudanliha tortillat. Siinä sai naaman kyllä punaiseksi, mutta sekin oli tavallaan jotenkin habaneromaisen ”helppo”, pisteliäs tulinen annos. Kuka tahansa saa ruuasta ”tulisen” kun ajaa tarpeeksi tulisia chilejä annokseen.

Kaksi tulista chili annosta on jäänyt ikuisiksi mieliin: molemmat löytyvät kiinalaisista ravintoloista. Kuopiossa oli aikanaan lounasravintola missä oli listalla chili-keittoa ja siinä sai taistella että pääsi loppuun. Se ei ollut vain tulista paprikaa heitettynä soppaan, vaan se oli oikea kokin taidonnäyte. Harmillisesti sitä ei montaa kertaa ehtinyt saamaan, kun ravintolan kokki vaihtui ja annos meni sitä myöten uusiksi. Toinen chilinen mestariteos löytyi Savonlinnan Kiinalaisesta: chili lammas. Joskus pitäisi poiketa pidemmän matkan päästä tsekkamaan paikka uudelleen, että vieläkö lammas tarjoillaan hiilostetuin kokonaisin chilein kerrostamalla useita eri chilejä samaan annokseen jolloin se ei ole vain pisteliäs annos vaan kokonainen chilimatka ulkomaille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös