Chilin ystävät – poltosta nautintoa

  • 280 400
  • 985

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Poppamies Habanero - Tulinen Chilikastike
Texas Pete- Tulinen siipikastike
Blairs- Salsa De La muerte
Blairs- Pure death
Blairs Cheddar/Chili chipsit
Blairs Habanero chipsit

Tuollaisen setin kannoin äskettäin postista kotiin....Ja kaikkia piti tietysti maistaa heti. Ei vaan muistanut että joissa chileissä se tulisuus tulee vasta jälkeenpäin. Alkaa vetään tässä huligaanin naamaa vakavaksi :)

Muertea olen maistanut ennenkin ja itseasiassa tuo onkin jo toinen pullo. Toimii mainiosti mm. pizzassa ja lämpimillä leivillä. Texas pete kastiketta otin ihan mielenkiinnosta kun kovasti poppamiehen sivuilla kehuivat että se sopii mainiosti kanan kanssa. Tietääkö kukaan mistä saisi maustamattomia wingsejä?

Mites tuo Pure Death? Mihinkä se sopisi??
 

PG

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mites tuo Pure Death? Mihinkä se sopisi??

Hieman miedompaa Blairsia, mutta on tullu käytettyä esim. keitettyen kasviksien kanssa (broccoli, maissi, porkkana jne.), yrtti-valkosipulilla maustetun riisin kera tai sitten yksinkertaisesti pihvin päälle. Toimii aika monen kombinaationa, hieman all-round kastike omasta mielestäni.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Tarkoitus olisi tilata pikkujouluksi / jouluksi chilisinappia pieni erä. Olen nyt kahden vaiheilla kumpaa osta. Poppamiehen savuchilisinappia vai chilikaupan Smoky Chipotle Mustard-sinappia? Jollain kokemuksia näistä tuotteista?

-Tinke-80

Poppamiehen sinapista on kokemusta, tuosta toisesta ei. Poppamiehen tavara on kyllä hyvää, vaikka grillikausi on ohi niin ei nuo kauaa kestä. Hintavaahan tuo on jos vertaa johonkin normi-sinappiin mutta makua ei voi verrata eli sijoitus kannattaa. Helvetin hyvää kamaa.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Itse en ole hanuria korvantavan poltteen ystävä eikä tämmöiset maitoparrat tähän ketjuun saisi edes kirjoitella. Mutta vasta äsken tein tuttavuutta erään oivallisen soossin kanssa. Kaikille muille tuttu sambal oelek, herranen aika sentään kun maistuu ja käy varmaan kaiken ruuan kanssa, jännä kirpeä vivahde. Taitaa olla jotain sukua armeijan mausteen kanssa, ei tietoa mitä se oli mutta kaikkien ruokien maku parani huomattavasti sillä, terveen punertavanoranssia jauhetta se oli.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Kaikille muille tuttu sambal oelek, herranen aika sentään kun maistuu ja käy varmaan kaiken ruuan kanssa, jännä kirpeä vivahde.

Go-Tanin versio on maitokauppakamoista paras, Santa Mariat ja Pirkat eivät ole yhtä hyviä.

Juuri eilen tein katkarapupiirakkaa höystettynä sambal oelekilla. En ole ainoa, jonka mielestä oli hyvää.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Hieman miedompaa Blairsia, mutta on tullu käytettyä esim. keitettyen kasviksien kanssa (broccoli, maissi, porkkana jne.), yrtti-valkosipulilla maustetun riisin kera tai sitten yksinkertaisesti pihvin päälle. Toimii aika monen kombinaationa, hieman all-round kastike omasta mielestäni.

Pure Death on Blairsin sooseista tulisin ei uutetta sisältävä kastike. Sekä Salsa de la Muerte ja Pure Death ovat erinomaisia sellaisenaan ruuan päälle kaadeltuna, eikä hanurinpolttoaste ole mitenkään infernaalinen. Täyttä kympin kamaa ehdottomasti.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Pure Death on Blairsin sooseista tulisin ei uutetta sisältävä kastike. Sekä Salsa de la Muerte ja Pure Death ovat erinomaisia sellaisenaan ruuan päälle kaadeltuna, eikä hanurinpolttoaste ole mitenkään infernaalinen. Täyttä kympin kamaa ehdottomasti.
Onkohan jossain jotain listaa näiden Blair's kastikkeiden "tulisuusjärjestyksestä"? Itsellä on puteli After Death Saucea (Limiter edition 20/20, 20 years of death, 20 percent hotter). Sitä en ainakaan itse pysty suoraan minkään pihin päälle kaatamaan - olenko vain tottumaton? :D
 

InTheYear2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Onkohan jossain jotain listaa näiden Blair's kastikkeiden "tulisuusjärjestyksestä"? Itsellä on puteli After Death Saucea (Limiter edition 20/20, 20 years of death, 20 percent hotter). Sitä en ainakaan itse pysty suoraan minkään pihin päälle kaatamaan - olenko vain tottumaton? :D

Blair's Sauces and Snacks

Tuolta voit katsoa kuinka paljon eri kastikkeissa on scovilleja. Tottumiskysymyshän se on. Itse pystyn tuota After Death 20/20 käyttämään vielä suoraan pihvin päälle kaadettuna, mutta Beyond Death alkaa olla jo aivan liian tulista, että sitä voisin laittaa suoraan pihvin päälle.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Blair's Sauces and Snacks

Tuolta voit katsoa kuinka paljon eri kastikkeissa on scovilleja. Tottumiskysymyshän se on. Itse pystyn tuota After Death 20/20 käyttämään vielä suoraan pihvin päälle kaadettuna, mutta Beyond Death alkaa olla jo aivan liian tulista, että sitä voisin laittaa suoraan pihvin päälle.
Kiitoksia! Tuolla näyttäis sttä After Death on 50,000 Scoville units. Juhlan kunniaksi siis tuo mun puteli ilmeisesti 60,000, kun kerta 20% vahvempaa. En tiedä onko ihan suraan verrattavissa tosin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ehdottomasti maistuvin Blairin kastike on Pure Death. Jos saatte käsiinne niin ostakaa. Sisältää Naga Jolokiaa ja Habaneroa. Silti tulisuus vain 48000. Helkkarin hedelmäisen makuista soosia. Suosittelen.
 

J.Petke

Jäsen
En löydä poppamiehen sivuilta mitään mainintaa siitä paljonko scovilleja on Savunaga-soosissa. Osaako kukaan sanoa?

Sain tuota pullolisen joulupukilta ja täytyy testailla ruokiin notta mikä määrä tuota ainetta on passeli.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Savunagassa näyttäisi olevan 25% habaa ja 20% nagaa. Voisi päätellä olevan aika tuhtia kamaa. Ei kannattane kovin rankalla kädellä ravistella eka maistiaisissa.

Habaneropyre taitaa olla 100 000 scovillen luokkaa, tuon pitäisi kaiken järjen mukaan olla ainesosien perusteella noin puolet siitä.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Go-Tanin versio on maitokauppakamoista paras, Santa Mariat ja Pirkat eivät ole yhtä hyviä.
Santa Mariaa näyttäisi olevan tämä, seuraava kokeilu tuolla suositellulla jos täältä maalta löytyisi. Jos oikein rohkeaksi heittäytyisi, voisi käydä jossain itämaisessa ruokakaupassa katsastamassa tarjontaa. Aika suolaista kamaa tuntuu oleva, ei tarvitse erikseen ruokaan lisätä, joskin tämäkin havaittu kantapään kautta.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Go-Tanin versio on maitokauppakamoista paras, Santa Mariat ja Pirkat eivät ole yhtä hyviä.

Juuri eilen tein katkarapupiirakkaa höystettynä sambal oelekilla. En ole ainoa, jonka mielestä oli hyvää.
Mun on vaikea löytää hyvä chilikastike. Tuota After death saucea olen käyttänyt, mutta siis sellasta ei ihan niin tulista etsisin. En vaan etikan mausat pidä ollenkaan, niin siksi suurin osa kastikkeista ei vaan uppoa. Ja sit nu "sweet chili saucet" on vaan ihan liian makeita - ei oo hyvää.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Mun on vaikea löytää hyvä chilikastike. Tuota After death saucea olen käyttänyt, mutta siis sellasta ei ihan niin tulista etsisin. En vaan etikan mausat pidä ollenkaan, niin siksi suurin osa kastikkeista ei vaan uppoa. Ja sit nu "sweet chili saucet" on vaan ihan liian makeita - ei oo hyvää.

Testaapa tätä tuotetta. Ei ole etikkaa tuoteselosteen mukaan nähnytkään, eikä sokeria, jännä kirpeä maku tuntuu meikäläisen suussa.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Mun on vaikea löytää hyvä chilikastike. Tuota After death saucea olen käyttänyt, mutta siis sellasta ei ihan niin tulista etsisin. En vaan etikan mausat pidä ollenkaan, niin siksi suurin osa kastikkeista ei vaan uppoa. Ja sit nu "sweet chili saucet" on vaan ihan liian makeita - ei oo hyvää.

Sambal oelek ei ole makea, eikä kyllä etikkainenkaan.

Eikä edes mitenkään tappotulinen, vaan melko mieto.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Sambal oelek ei ole makea, eikä kyllä etikkainenkaan.

Eikä edes mitenkään tappotulinen, vaan melko mieto.
Näyttäis olevan hahdenlaista tota samaa kastiketta. Lasipurkki ja sitten joku muorinen, jossa on kapea kärki (kukon kuva pullossa). Ainakin noin pikaisesti Googlattuna tuli siis molempia. Kumpikohan noista sitä hyvää olisi, voisin huomenna mennä Prismaan/Citymarkettiin sitä metsästämään :)
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Näyttäis olevan hahdenlaista tota samaa kastiketta. Lasipurkki ja sitten joku muorinen, jossa on kapea kärki (kukon kuva pullossa). Ainakin noin pikaisesti Googlattuna tuli siis molempia. Kumpikohan noista sitä hyvää olisi, voisin huomenna mennä Prismaan/Citymarkettiin sitä metsästämään :)
Ehdottomasti lasipurkissa ja nimenomaan Go-Tanin tuote. Muut voi unohtaa. Ei tosiaan ole makeaa eikä etikkaista, mutta suolaista kyllä. Chilitahnan suolapitoisuus on 10,5 %, joten oikeastaan ainoa ongelma on se, että kun hakee enemmän tulisuutta, tuppaa tulemaan aika suolaista sapuskaa.
 

Hans Geering

Jäsen
Suosikkijoukkue
Doncaster Spinners
Ei tosiaan ole makeaa eikä etikkaista, mutta suolaista kyllä.

Kyseessä on juurikin chilistä tehty kastike, jo on maustettu suolalla ja max. limellä, noin niin kun alunperin.. useastihan nämä valmiskastikkeet ovat jotain muuta kun mitä alkuperäinen tavara on, piparjuuresta tehtyä wasabia yms. Turvallisinta ottaa jotain paikallista (Indonesialaista, Aasiasta ylipäätään) merkkiä.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyseessä on juurikin chilistä tehty kastike, jo on maustettu suolalla ja max. limellä, noin niin kun alunperin.. useastihan nämä valmiskastikkeet ovat jotain muuta kun mitä alkuperäinen tavara on, piparjuuresta tehtyä wasabia yms. Turvallisinta ottaa jotain paikallista (Indonesialaista, Aasiasta ylipäätään) merkkiä.
Go-Tanin Sambal Oelek ei ole kastike, vaan tahna/sose. Purkin tuoteselosteen mukaan valmistusaineet ovat punainen chili 88 % ja suola 10,5 %. Lisäksi maissitärkkelystä ja pari lisäainetta. Eikös tuo nyt sitten ole riittävän lähellä originaalia indonesialaista?
 

Hans Geering

Jäsen
Suosikkijoukkue
Doncaster Spinners
Go-Tanin Sambal Oelek ei ole kastike...

Varmaan on riittävän lähellä joo, tuppaavat vaan vaihtamaan länsimaisissa, isojen ketjujen tuotteissa nuo raaka-aineet saman värisiin, halvempiin tuotteisiin (esim. guacamolessa käytetty hernettä) ja sitten maku lisätty pullosta, siksi paikalllisia tuotteita pitää suosia...
Tuo sose kuvaa koostumusta paremmin kuin kastike, yleisnimenä kai kuitenkin näistä vastaavista käytetään juurikin tuota kastiketta??
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Tanaan lahti tilaukseen aikamoinen kasa Blair's beef jerkya ja yksi purkki habanero rubia. Yli 30 pussia kuivalihaa (suurin osa sudden deathilla maustettua) luulisi riittavan naposteltavaksi kun vedan vahahiilarisen kuukauden tai pari.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Duunissa olen huomannut Blair's Ultra Death 2020-soosin upeaksi tuotteeksi. Pasta-annokseen laittaa 5-6 tippaa, ja nautinto on taattu. Pitää varmaan poppamiehestä tilata parin muun tuotteen kera. Scovilleja tässä 2020-versiossa on vissiinkin 800,000. Herkullista, kerrassaan.

Pain is Good Garlic Stylea pitänee myös tilata, velipoika kehui kovasti.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Duunissa olen huomannut Blair's Ultra Death 2020-soosin upeaksi tuotteeksi. Pasta-annokseen laittaa 5-6 tippaa, ja nautinto on taattu

No eipä tuossa itse chilin makua juurikaan pääse nauttimaan kun polte on pällimmäisenä. Osta vaikkapa Pure Deathia ennemmin niin pääset makuunkin käsiksi. Paras chilisoosi koskaan.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Chilikaupan Sauhu, savuvalkosipuli & chilitahna, 185ml
Blair's Pure Death, 148ml
Smoky Chipotle Mustard, 227g
Chipotle Chips, 57g
Habanero Chips, 142g
Acid Rain - 125ml
Fatalii Gourmet Naga Morich mausteliemessä, 35
AJI CRISTAL Premium chilijauhe, 13ml
Blair's Golden Death, 148ml

Tuli tilattua 60€:n arvosta chilituotteita kaverini kanssa. Näistä Blair's Golden Death:ia odotan eniten. Muutenkin olen ruvennut välttelemään chilituotteita missä on chiliuutetta, sillä en ole tavannut vieläkään yhtään chiliuutetta sisältävää chilikastiketta joka olisi maultaan hyvää. Toki chiliuutteella saadaan potkua kastikkeisiin.

Helsingin Sports Academyssä oli (tai on) bacardi Razz:ia johon on lisätty tuore punainen chili. Monia eri chilikossuja maistaneena voisin sanoa että tuo oli paras yhdistelmä mitä olen maistanut. Bacardi-chiliä tulee varmasti tehtyä seuraavalle mökkireissulle.

-Tinke-80
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös