Chilin ystävät – poltosta nautintoa

  • 280 710
  • 985

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
No eipä tuossa itse chilin makua juurikaan pääse nauttimaan kun polte on pällimmäisenä. Osta vaikkapa Pure Deathia ennemmin niin pääset makuunkin käsiksi. Paras chilisoosi koskaan.

Ei se maku niinkään, vaan se euforinen tunne, kun polte rupeaa tasoittumaan hetken kuluttua.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Helsingin Sports Academyssä oli (tai on) bacardi Razz:ia johon on lisätty tuore punainen chili.

Pakko myöntää erittäin toimivaksi yhdistelmäksi. Itse heitin sekaan kaksi hapsua ja tuliliemi potkii kunnolla, mutta ei liikaa. Muutoinkin tuo (mieto)vadelma/rommi/chili-yhdistelmä toimii hämmentävän hyvin. Suosittelen itsekin useita variaatiota kokeilleena.

psychodad kirjoitti:
Tanaan lahti tilaukseen aikamoinen kasa Blair's beef jerkya ja yksi purkki habanero rubia.

Mistä tilasti, jos saa udella?

Ketjuun hieman myös liittyen uutisen pätkä Espoosta:

HS: Palanut chili ärsytti hengitystä espoolaistalossa.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Mistä tilasti, jos saa udella?

www.extremefood.com mutta ilmeisesti ei visa electron toimi heidan systeemeillaan koska ei mennyt lapi. Paadyin tilaamaan ebayn kautta kanadalaiselta toimittajalta heidan omaa chipotle habanero jerkya ja bhut jolokia jerkya. Loppuviikosta uskoisin paasevani testaamaan Ontarion tuotteita. Myyja loytyy ebaysta nimella pepperhouse66 mutta en usko etta toimittaa eurooppaan.

Ei tuo uutinenkaan kauheasti yllata, kaverin kanssa kun aikanaan paistettiin habanerosilppua naudansuikaleiden kera, se ei ollut hengitykselle helpointa aikaa. Koirakin meni aina parvekkeelle kun kokattiin.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Heihoi kotikasvattajat! Missähän mä kusin kun taimet puski tosi korkeaa vartta idätyksessä ja siellä päässä on ihan pienet lehdet. 2 ihan pientä, alle 1cm, kokosta lehtee. Liikaa valoa?
No enivei siirtelin nyt nää pienet >5cm kokoset taimet purkkeihin.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Heihoi kotikasvattajat! Missähän mä kusin kun taimet puski tosi korkeaa vartta idätyksessä ja siellä päässä on ihan pienet lehdet. 2 ihan pientä, alle 1cm, kokosta lehtee. Liikaa valoa?
No enivei siirtelin nyt nää pienet >5cm kokoset taimet purkkeihin.

En nyt osaa ihan varmaksi sanoa, mutta jostain luin että näin kävisi jos valoa on liian vähän. Ohuet ja pitkät varret tulee silloin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Heihoi kotikasvattajat! Missähän mä kusin kun taimet puski tosi korkeaa vartta idätyksessä ja siellä päässä on ihan pienet lehdet. 2 ihan pientä, alle 1cm, kokosta lehtee. Liikaa valoa?
No enivei siirtelin nyt nää pienet >5cm kokoset taimet purkkeihin.

Liian vähän valoa. Vielä on liian aikaista taimitaa ikunalla ellei valo ole todella runsasta. Chili kasvaa kuitenkin melko hyvin eli huhtikuussakin taimitetut kasvit antavat varmasti satoa...riippuen tientenkin lajikkeista.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Liian vähän valoa. Vielä on liian aikaista taimitaa ikunalla ellei valo ole todella runsasta. Chili kasvaa kuitenkin melko hyvin eli huhtikuussakin taimitetut kasvit antavat varmasti satoa...riippuen tientenkin lajikkeista.

Hmmh...täytyy sitten olla todella lajikekohtaista, sillä itse laitoin ekat itämään jo tammi-helmikuun vaihteessa ja pirun komeasti ovat kasvaneet. Paksu varsi ja komeat lehdet jo. Ikkuna toki on hyvin valoisa, mutta mitään lisävalaistusta ei ole ollut.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mainostaa ei täällä saa mutta nyt pääsin melko kiinostavaan projektiin mukaan. Työnantajani haluaa lanseerata markkinoille chilileivän ja antoi meikäläiselle suhteellisen vapaat kädet olla mukana kehitystyössä.

Kotimaista Jalapenoa käytetään tuoreena sekä jauhettuna. Ensimmäiset kokeet tehdään pelkällä jauheella kun ei vielä tuoretta ole tarjolla. Tämä tapahtuu kuukauden sisällä. Toukokuun alussa saa sitten jo tuoretta kotimaista jallua eli leipä on markkinoilla viimeistään kesäkuun alkupäivinä.

Leipä on tyyliltään chiabatta/alppileipä ja suolapitoisuus melko suuri eurooppalaiseen tapaan. Tuosta on mahdollisesti tulossa myös chiabattasämpylä con chili.

Kiinnostuneille voin laittaa lisäinfoa yyveellä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Työnantajani haluaa lanseerata markkinoille chilileivän ja antoi meikäläiselle suhteellisen vapaat kädet olla mukana kehitystyössä.

On muuten ihan pirun hyvä idea! Toki siinä teillä riittää pähkäilemistä, että millainen tulisuusaste on optimi, jotta leipää ostaisi mahdollisimman moni. Kunnon chilipäille valmistettua leipää vai miedompaa, joka maistuu muuten vain vähän tulisemman ruoan ystäville? Vai olisiko jopa mahdollista tuoda markkinoille useampaa versiota? Kuitenkin erittäin mielenkiintoinen idea, ostaisin tuollaista varmasti, mikäli eteen tulisi.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täytyy tässäkin yhteydessä hehkuttaa erästä toista jalapenotuotetta, nimittäin Cittareista löytyvää jalapenocheddaria.

Onhan tuo tolkuttoman rasvaista, mutta myös aivan liian hyvää. Esimerkiksi leivän päällä. Tuon mainitun leivän kanssa tulisi kyllä ns. tårta på tårtå eli jalapenoa jalapenolla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On muuten ihan pirun hyvä idea! Toki siinä teillä riittää pähkäilemistä, että millainen tulisuusaste on optimi, jotta leipää ostaisi mahdollisimman moni.

Chilileipä toimii kyllä. Olen joskus nakannut kokeilumielessä hieman chilijauhetta leipäkoneeseen vaalean perusleivän taikinan sekaan, ja kyllähän se säväyttää. Tuore chilikin voi toimia hyvin, joskin silloin lienee vaarana se, että palaset jakaantuvat taikinaan epätasaisesti?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
No niin...tänään leivoimme ensimmäisen koesatsin (10 kilon taikinan eli 20 leipää) ja onnistui laakista. Tosin vielä ei ole tuoretta Jalapenosilppua mukana kun sato kypsyy vasta huhtikuun lopulla. Jauhettu Jalapenosilppu tomaattileivän pohjaan toimi jo noinkin aivan helkkarin hyvin.

Jallujauheen määräksi testasimme 0,7 % leivän painosta ja tuokin poltteli jo sopivasti. Luultavasti joudumme pudottamaan määrän vielä 0,5 prossaan. Suolaa tuli Keski-Eurooppalaiseen tyyliin eli 2,4 %...tuplaten mitä meillä täällä. Värikin niinsanotusti viettelee eli pitää olla tyytyväinen. Vielä kun saa sen tuoreen silpun mukaan niin homma on ok.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Täytyy tässäkin yhteydessä hehkuttaa erästä toista jalapenotuotetta, nimittäin Cittareista löytyvää jalapenocheddaria.

Tätä kamaa on jo hehkutettu juustoketjussa, mutta ainakin meikäläisen paikallinen market ei enää pidä tätä herkkua valikoimissa. Siellä on chilicheddaria, mutta se on melko vaisua kamaa jalapenovastaavaan verrattuna.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Chiliniiloille tiedoksi, Lidlissä on chilituotteita tarjolla, joku kampanja. Tuoreina on habaneroa, jalapenoa ja jotain sekoitusta eri chileistä. Lisäksi mausteita, chiliketsuppia, devil's jamia sun muuta.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Chiliniiloille tiedoksi, Lidlissä on chilituotteita tarjolla, joku kampanja. Tuoreina on habaneroa, jalapenoa ja jotain sekoitusta eri chileistä. Lisäksi mausteita, chiliketsuppia, devil's jamia sun muuta.

Vaikka en chiliniilo olekaan, merkille on pantu. Huomiseen kisastudioon evääksi hankittava ainakin chiliolutta ja habanero-ribsejä...
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
chiliolutta

Ostin itsekin kokeeksi pullollisen, mutta kieltämättä tätä tuotetta on kovin vaikea yhdistää chiliin muuta kuin etiketin perusteella. Perus solmaista litkua, mutta kyllähän tuo alas meni, ei siinä.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Nuo habanero ribsit oli kohtuu hottia, ei varmaan chilipäiden asteikolla, mutta tämmöiselle keskiverto texas pete yms osastoon tottuneelle, nam.
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Itse tykkäsin tuosta paholaisen hillosta. Eilen käväisin ostamassa kaksi purkkia ja nyt on toinen lähes tyhjä jo. Pitänee käydä hakemassa lisää ennen kuin loppuvat.

Chiliolut oli pettymys.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Itse tykkäsin tuosta paholaisen hillosta. Eilen käväisin ostamassa kaksi purkkia ja nyt on toinen lähes tyhjä jo. Pitänee käydä hakemassa lisää ennen kuin loppuvat.
Maultaan hyvää mutta ei suuta lämmitä vaikka purkissa lukee HOT, enkä ole mikään asbestisuu.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nuo habanero ribsit oli kohtuu hottia, ei varmaan chilipäiden asteikolla, mutta tämmöiselle keskiverto texas pete yms osastoon tottuneelle, nam.

Siis mielestäni tässä ketjussa ei ole tarkoitus brassailla joillakin väkyvyysjutuilla vaan levittää sanomaa chilin maun loistavuudesta. Vaikka itsekin chilejä paljon syön ja harrastan niin en todellakaan nauti maailan kovimpien chilien syönnistä. Aihe kun on melko laaja ja siksi hyvinkin kiinnostava.

Mainittakoon vielä, että MAKU ratkaisee. Ei tulisuus.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Chilileipä toimii kyllä. Olen joskus nakannut kokeilumielessä hieman chilijauhetta leipäkoneeseen vaalean perusleivän taikinan sekaan, ja kyllähän se säväyttää. Tuore chilikin voi toimia hyvin, joskin silloin lienee vaarana se, että palaset jakaantuvat taikinaan epätasaisesti?
Meillä oli karran chilipatonkia koulussa ja se oli niin hyvää, että täytyi vähän tutkia sitä ja kokeilla itse saman tyyppistä ja se jopa onnistui!

Tein aivan normaalin leipätaikinan (lähinnä vehdäjauhoista) ja kaulin sen levyksi. Sitten levitin päälle chilitahnaa ja juustoraastetta ja käärin taikinan patongiksi. Hyvää tuli! Chilitahnan/kastikkeen voi valita ihan oman maun mukaan tietty, mutta itse taisin käyttää jotain Santa Mariaa, kun muutakaan en siihen hätään löytänyt.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Tein aivan normaalin leipätaikinan (lähinnä vehdäjauhoista) ja kaulin sen levyksi.

Itse olen jo pidemmän aikaan iskenyt pizzataikinan joukkoon jauhojen jälkeen chilikastiketta. Koulutusta vaille kokkina en todellakaan tiedä onko tuo kuinka optimaalinen paikka, mutta mukavasti tuntuu levittyvän koko lätylle. Jos määrän saa annosteltua oikein (riippuen toki omasta mausta ja käytettävästä kastikkeesta), niin lopputulema on kyllä erittäin hyvä.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Chiliniiloille tiedoksi, Lidlissä on chilituotteita tarjolla, joku kampanja. Tuoreina on habaneroa, jalapenoa ja jotain sekoitusta eri chileistä. Lisäksi mausteita, chiliketsuppia, devil's jamia sun muuta.

Tänään kävin Lidl:ssä hakemassa vichyä ja tarkoitukseni oli siitä kävellä suoraan kassalle, mutta hetken mielijohteesta kävelin kaupan ympäri. Katoin pitkään niitä Habanero-ribsejä ja aloin miettimään, että onko tämä taas joku vitsi. Monesti chiliburgerit ja muut grilleiltä/normikaupoista ostetut tuotteet ovat olleet tulisuudeltaan lähinnä vitsejä. No ei tämäkään mikään järjettömän tulinen ollut, mutta perkeleen hyvän makuinen ja potkua oli kuitenkin riittävästi. Paistoin pekonia ja sipulia pannulla, jonka jälkeen kaadoin ne ribsien sekaan vuoalle. Sekaan vähän kermaa ja uuniin tunniksi 200 astetta. Mahtava setti.

Lauantaina kävin testaamassa Gringos Locosin Diablo Burgerin. Olin haaveillut siitä jo jonkun aikaa. Se oli hyvä ja tulisuusaste miekäläiselle aika sopiva.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös