Vahingonilossa on monta sävyä. Olenko vahingoniloinen siitä, että yksittäiset fanit ja yhteisöt kärsivät tästä tilanteesta, en tietenkään ole. Vahingonilo muutenkin on terminä ehkä väärä, mutta toki olen ihan mielissäni mikäli epäoikeudenmukaisuutta ja pahuutta maailmasta poistuu ja hyviä asioita tulee sen tilalle.
Chelseaa on rakennettu verirahoilla, ymmärtääkseni reilu 3 miljardia euroa on tähän rakentamiseen mennyt. Aikuinen valistunut ihminen ymmärtänee missä on ollut mukana tässä yhteydessä. Toki ainakin itse Jokereiden kohdalla en voi itseäni syyttää siitä, että halusin uskoa hyvään ja olla sinisilmäinen. Ei tämä Putinin tempaus ole mikään päähänpisto vaan sitä on rakennettu jo vuosia myös ao. asioilla.
Sekin on omalla tavallaan oikeudenmukaista, että seura on talousvaikeuksissa kun verirahavirrat loppuvat. Ei seura silti varmaankaan konkurssiin mene, vaan vaikkapa pelaajamyynneillä kykenee talouttaan kohentamaan. Tämäkin on oikeudenmukaista. Jollain tavalla itse koen, että voisi koko seurana olla ihan hyvä ottaa muutama askel taakse. Ja rakentaa se uusi identiteetti toisenlaiselle pohjalle - eikä nyt pyrkiä nykyisen monumentin ylläpitoon ja kehittämiseen.
Toki tässä kokonaiskuvassa Chelsea on vain yksi monista, joka nyt joutuu kärsijäksi toisten päätösten takia, mutta myös oman toimintansa seurauksena.
Sepä kun olisi niin helppoa, että voisi vain peliasetuksia muuttamalla lopettaa tämän fantasy moden ja siirtyä tavanomaiseen career modeen. Toivottavasti tästä tilanteesta koituu hyviä ratkaisuita myös muita vastaavia tapauksia koskemaan.