Kysymyshän on siitä minkälaisen jäljen Abran aika Chelseaan jättää. Ainakin Reutersin tekemässä pätkässä muutama Chelseafani oli tyrmistynyt tästä päätöksestä ja kertoi muistavansa Abran hänen hienoista teoistaan seuran eteen. Eli siis toisin sanoen he ovat ikuisesti kiitollisia Moskovan rahoista ja sillä ostetusta menestyksestä. Tämä on juuri se lohikäärmeen kaula joka pitäisi kyetä katkaisemaan. Nykyisellään Chelsea jää elämään propagandakoneiston osana vaikka omistajan nimi vaihtuisikin.
Edelleen, sulla menee asiat aika pahasti sekaisin ja vedät mutkia hyvin pahasti suoriksi. Kyllä ja kuten jo yllä kirjoitin, moni Chelsea-fani muistelee Abran aikaa lämmöllä. Ei kuitenkaan sen takia, että seura olisi ilmentänyt jotenkin Putinin hallintoa ja sen politiikkaa vaan mm. sen takia, että seura nousi 2000-luvun menestyneimmäksi englantilaisseuraksi, oma juonnutuotanto parani jne.
Olen myös eri mieltä siitä, että Chelsea olisi jollain tapaa Putinin hallinnon propagandakoneisto. Mikä on se propaganda, jota tämä koneisto levittää? Missä ihmeessä se propaganda näkyy? Kerro esimerkkejä. Esimerkiksi sponssidiilit venäläisyhtiöiden (esim. Gazprom) kanssa ei riitä. Niitä on ollut mm. ManU:llakin.
Ymmärrän, että vaikka KHL määritellään Venäjän nykyhallinnon propagandakoneistoksi, mutta nyt puhutaan kuitenkin hyvin pitkän historian omaavasta englantilaisseurasta, joka pelaa englantilaista sarjaa, on sitoutunut länsimaisiin arvoihin jne.
Otetaan konkreettinen esimerkki. Mun on vaikea nähdä, että Venäjän nykyhallinnon "kirkkain propagandakoneisto" ottaisi vahvasti kantaa vaikka seksuaalivähemmistöjen asioihin ja osallistuisi Prideen. Tai toinen esimerkki, olisiko Venäjän nykyhallinnon "kirkkain propagandakoneisto" lahjoittamassa yhtään mitään Ukrainan sodan uhreille?
Kyllä, Chelsealla on omistajan kautta läheinen kytkös Venäjän nykyhallintoon (tämäkin on muuttumassa), mikä on ilman muuta tuomittavaa ja häpeällistä, mutta se ei tee vielä siitä Venäjän nykyhallinnon propagandakoneistoa. Ihan samalla tavalla kuin vaikka ManU ei ole Trumpin propagandakoneisto, vaikka sen omistaja on tukenut Trumpia.
Olen myös täysin eri mieltä siitä, että Chelsea jäisi elämään jotain propagandakoneistona, vaikka omistaja vaihtuu. Miten ihmeessä näin voi olla, jos ja kun kaikki siteet nykyiseen Venäjän hallintoon katkeavat?
Omaan silmään erittäin erikoista, että propagandakoneiston kirkkainta tähteä täällä puolustellaan. Toki jokainen saa puolensa valita. Lenin puhuisi hyödyllisistä idiooteista. Eikä siinä mitään, itsekin olin aikanaan hyödyllinen idiootti kun puolustin KHL-Jokereita, vaikka suomalainen jääkiekkoseura olikin.
Olen puoleni valinnut, ja se on Venäjän toimien tuomitseminen. Tämän kaiken paskan ja surun keskellä koitan kuitenkin pitää asiat oikeassa järjestyksessä ja pyrin olla sortumatta tällaisiin ylilyönteihin, joita itse esität. Ymmärrän toki hyvin, että tässä kaikessa kiihkossa moiseen on helppo sortua, se on inhimillistä.