Championship Manager 4

  • 47 376
  • 475
Nyt olen löytänyt pelien kuninkaan

Sain CM:n tuossa männä viikolla ja olen jäänyt totaalisesti koukkuun. Aivan loistava peli! Otin enemmän tai vähemmän suurseuran Man Unitedin hallintaa. Sairaslistalle on vain tunkua, tällä hetkellä siellä lepäävät Ricardo, Silvestre, Deco, Veron, van Nistelrooy, Brown, Fletcher, Scholes ja Gary Neville. Kärkeen on hankittu Angelos Haristeas latomaan maaleja. Muutenkin menee ihan mukavasti. Nyt kun oppii pelaamaan niin voi ottaa hieman haasteellisempia joukkueita kuten Auxerre, TP-47, Ajax tai Sporting.
 

Strigidae

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: Nyt olen löytänyt pelien kuninkaan

Viestin lähetti Pullamössö
Sain CM:n tuossa männä viikolla ja olen jäänyt totaalisesti koukkuun. Aivan loistava peli! Otin enemmän tai vähemmän suurseuran Man Unitedin hallintaa. Sairaslistalle on vain tunkua, tällä hetkellä siellä lepäävät Ricardo, Silvestre, Deco, Veron, van Nistelrooy, Brown, Fletcher, Scholes ja Gary Neville. Kärkeen on hankittu Angelos Haristeas latomaan maaleja. Muutenkin menee ihan mukavasti. Nyt kun oppii pelaamaan niin voi ottaa hieman haasteellisempia joukkueita kuten Auxerre, TP-47, Ajax tai Sporting.

Hienoa, tervetuloa CM:n ihmeelliseen ja kiehtovaan maailmaan! Uusille pelaajille on varmasti helpompi aloittaa jollakin kovalla joukkueella, kuten vaikka ManU:lla. Mutta enpä sanoisi että Auxerre, Ajax tai Sporting olisivat kovin haasteellisia ainakaan liigassa. Eurokentillä sitten enemmän pähkinää purtavaksi. TP-47 olisi jo jotakin.

Itse olen pelannut jo monta vuotta, enkä voi sanoa että "osaan pelata" tätä peliä. Aina löytyy jotain uutta ja mielenkiintoista. Toivottavasti teet itse taktiikkasi ja harjoituksesi, etkä etsi netistä valmiita. Ne pilaavat pelinautinnon! Hyviä pelihetkiä.
 
Hienoa että pelaajia voi viimeinkin kouluttaa uudelle pelipaikalle onnistuneesti. Edellisissä CM:ssä meni aina pieleen.
 

gege dA mAn

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Laser
Viestin lähetti Hazardipakki
Hienoa että pelaajia voi viimeinkin kouluttaa uudelle pelipaikalle onnistuneesti. Edellisissä CM:ssä meni aina pieleen.

Itse en ole kouluttamista kokeillut, joten miten se käytännössä toimii? Eli mitä pitää tehdä jotta pelaajaa aletaan kouluttaa uudelle paikalle? Ja kauan kestää ennen kuin pelaaja oppii uuden paikan?

Edit. Vielä pelaajien ostoista joku oli kysellyt. Yleensä ostan nuoria pelaajia sekä sellaisia jotka eivät saa suurseuroissa peliaikaa. Tähtipelaajia on muutenkin vaikea hankkia varsinkaan pelaajan arvon suuruisella summalla. Mutta jos jonkun pelaajan todella haluan olen valmis käyttämään koko pelaajabudjettina kyseiseen pelaajaan, jos en muita pelureita tarvitse sille kaudelle.
 
Viimeksi muokattu:

Jusa #91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rossiya
Siellä joukkueesi training-osiossa valitset pelaajan ja sitten alhaalla on valikko tyyliin retrain side, position yms. Siitä vain valitsemaan....

edit. riippuu pelaajan ominaisuuksista uudelle pelipaikalle, mutta yleensä kestää vähintään puoli vuotta.
 

Etsijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitos Jusa, tuli uutena tietona minullekkin, vaikka olen jo tätä peliä melko kauan pelannutkin. Tästä pelistä oppii aina jotain uutta :).
 

Elton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Halusisin tiedustella palstan jalkapallomanagereilta, että oletteko kokeilleet uusinta LMA-Manageria PS2:lla? Tekisi mieleni ostaa kun olen pleikalla tottunut pelailemaan PC:n sijaan. Onko LMA-Manager hyvä futismanageripeli? En ole peliin tutustunut, enkä arvosteluja lehdistä/netistä lukenut, joten aion rohkeasti tehdä ostopäätökseni teidän arvostelujen perusteella!
 

Etsijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen pelannut Liverpoolilla yhden kauden ja toinen on juuri käynnissä.

Ensimmäisellä kaudella sijoituin neljänneksi, melko onnistunut suoritus, varsinkin kun nousin viime kierroksilla sinne. Kauden keskivaiheilla tuli ryssittyä aika pahasti. Hävisin muutaman kamppailun putkeen, ja huonoimmillani olin jossai seitsemäntenä.

UEFA Cup olikin suurin onnitumsiseni, voitin koko cupin.
Tosin voittoon ei vaadittu huippuotteluita juuri lainkaan.

Kovimmat vastukset olivatkin Celta ja Hertha Berlin, ja finaalissa kohtasin Sportingin. Finaali olikin todella epätasainen, kun Le Tallec jo 7 peliminuutin jälkeen laukoi pallon maaliin komeasti.
Sportingilla oli 1 paikka, josta pallon olisi voinut pistää sisään, mutta sitä he eivät onnistuneet käyttämään. 90:nnelllä minuutilla Murphy varmistikin voiton.

Nyt toisella kaudella aloitin komeasti Valioliigan, ja kolmen ottelun jälkeen maalisuhde olikin 9-2. Super Cupissa Bayern München sitten tiputtikin joukkueeni maan kamaralle, 1-3.
He käyttivät maalipaikat hyväkseen ja siinä se, itse emme saanete tilanteita aikaan juuri ollenkaan.

Sain tehtyä Liverpoolille uuden tappiottomien pelien ennätyksen, ja se katkesi juuri vierasottelussa ManU:a vastaan.
Tappiottomia otteluita oli 16 putkeen.

Nyt olen sitten taas neljäntenä, tavoitteenani tälle kaudelle on parantaa viimekauden sijoitusta.

Pelaajahankinnat:

03/04

Philippe Mexes Auxerresta, 4,6 miljoonaa €
Louis Saha Fulhamista, 6 miljoonaa €
César Carignano Colónista, 8,5 miljoonaa €

04/05

Jerome Thomas Arsenalista, 575k €
Gabri Barcelonasta, free transfer
Anatoli Todorov Litexistä, 3,5 miljoonaa €
Ricardo Carvalho Portosta, 10,5 miljoonaa € (ei pääse edes avaukseen, turhan kallis kuluttamaan vaihtopenkkiä)
Joleon Lescott Wolvesista, 3,8 miljoonaa € (vei Ricardo Carvalhon paikan avauksessa hyvillä esityksillään)
Nigel Reo-Coker Man Citystä, tuli Barosin myynnin yhteydessä

Seuraava ottelu PAO:a vastaa UCL:ssä, olen jo varmistanut jatkopaikan. Tavoitteet välierissä.
 

gege dA mAn

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Laser
Viestin lähetti FtB

Anatoli Todorov Litexistä, 3,5 miljoonaa ?

Anatoli Todorov on erittäin hyvä pelaaja. Loisto hankinta! Onko tehny paljon maaleja vai pääseekö edes pelaamaan Owenin kanssa?

Itellä Todorov teki Ranskan liigassa 27 maalia ja koko kaudella 39 maalia. Ja ikää kaverilla vasta n. 20 vuotta. Loistava tulevaisuuden pelaaja.
 
Viimeksi muokattu:

Etsijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti gege dA mAn
Anatoli Todorov on erittäin hyvä pelaaja. Loisto hankinta! Onko tehny paljon maaleja vai pääseekö edes pelaamaan Owenin kanssa?

Itellä Todorov teki Ranskan liigassa 27 maalia ja koko kaudella 39 maalia. Ja ikää kaverilla vasta n. 20 vuotta. Loistava tulevaisuuden pelaaja.

Juu lupaavaltahan Todorov näyttää. Hän on tosin päässyt pelailemaan vasta parissa league cup/FA cup ottelussa, joissa hän on muistaakseni tehnyt 3 maalia.

Ja Valencia on kiinnostunut Owenista, myyn jos saan 25 miljoonaa €. Näin saan enemmän tilaa hyökkäykseen, ja Todorovkin pelaa huomattavasti useammin. :)

Avauskokoonpanossa Carignano ja Owen, vaihdossa Saha ja Todorov vaihtelevat.
 

koukou

Jäsen
Suosikkijoukkue
KK
VPS:llä pelasin juuri kauden loppuun, ja Hahto niminen herra paukuti 36 maalia 28 pelissä, arvo nousi alun n.10k€ 350k€:en. Ensi kausi Veikkausliigaa ja boardin vaatimus oli, että taistellaan urhoollisesti putoamista vastaan. Euro kentistä ei ollut puhetta. Eikös Cup voittaja jotakin Intertotocupia pääse kokeilemaan?
Rahaa ei ollut ostoihin yhtään ja velkaa seuralla n. 600k€:a, nyt cup-voiton jälkeen 400k€. Tavoitteena on myydä joku viime kautena kehittynyt huippuyksilö pois hyvään hintaan ja saada europeleistä sen verran rahaa, että velat on pois päiväjärjestyksestä.
Sen jälkeen on hyvä luoda monopoli veikkausliigaan ja napsia euro kentillä suurten päänahkoja...
Lisää ensi kauden jälkeen...
 

Bay

Jäsen
Muutama pelaaja, jotka kannattaa hankkia pelin alussa ja joista tulee kovia pelimiehiä:

- Anatoli Todorov (Litex)
- Cherno Samba (Millwall)
- Alexander Farnerud (Landskrona)
- Kim Källström (Djurgården)
- Esteban Cambiasso (?)

Kaikki pelin alussa nuoria ja suht halpoja ja kaikkien hinta n. kymmenkertaistuu nopeasti.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Itseni löytämiä superlahjakkuuksia:

- Supat Rugratsamee (Portsmouth), hyökkääjä
- Kasper Schmeichel (Manchester City), maalivahti
- Johan Absalonsen (Bröndby), laitalinkki
- Aaron Lennon (Leeds), AM R/C

Absalonsenia lukuunottamatta kaikki ovat alle 17-vuotiaita, kun peli alkaa eli he pelaavat nuorisosopimuksella, joten heidät saa signattua saman tien minimaalista (jos pelaa edes keskisuurella seuralla) korvausta vastaan. Pelin alkaessa 17-vuotiaan Absalonseninkin olen lähes aina saanut >2milj.€. 19-vuotiaana hänen arvonsa on vajaat 20 mij.€.

Todorovin hankkimisessa Englantiin tuppaa tulemaan onglemaksi se, että hänelle on kohtalaisen vaikea saada työlupaa. Olen ostanut 19-vuotiaan Todorovin nyt kahdesti ManU:un ja kummallakaan kerralla en ole saanut hänelle työlupaa edes valittamalla päätöksestä.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Kaksi ihan ehdotonta hankintaa...

Orri Freyr Oskarsson Islannista ja Morten Gamst Pedersen Norjasta. Englantilaisista pelaajista ainakin Michael Dawson ja Nigel Reo-Coker kehittyvät hyviksi.
 

koukou

Jäsen
Suosikkijoukkue
KK
Ovathan epätoivoisimmat CM:n pelaajat kokeilleet maailmanlaajuisesti kehuja saanutta taktiikkaa nimeltä "Diablo"?
En jaksanut koko ketjua kahlata läpi, mutta jos tästä on ollut jo puhetta niin kick me.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Viestin lähetti koukou
Ovathan epätoivoisimmat CM:n pelaajat kokeilleet maailmanlaajuisesti kehuja saanutta taktiikkaa nimeltä "Diablo"?
En jaksanut koko ketjua kahlata läpi, mutta jos tästä on ollut jo puhetta niin kick me.

Itse teen taktiikat, harjoitukset, scouttaan pelaajat, ne kaikki tekee pelistä juuri kiinnostavan. Ei se että annetaan valmiiksi ruokapöydässä kaikkia, varsinkaan jos keksitty ns. huijauksia tai muuten huijataan.
 

Jusa #91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rossiya
Taktiikat pitää tehdä itse. Jos ei sen vertaa osaa siellä taktiikkataululla säheltää niin sitten on sama olla pelaamatta. Itse olen pelannut tuolla 4-3-1-2 - taktiikallani, jo CM 2:sta lähtien ja kaikissa on toiminut kun on tehnyt pieniä muutoksia. Ja taktiikka on alusta asti itseni tekemä. Yhdessä vaiheessa siinä oli liberokin mukana ja keskikentällä periaatteessa viisi pelaajaa, mutta nyt olen pelannut siten, että käytännössä omista pelaajistani kaksi on puolustavia, topparit. Tilanteita ainakin tulee. Lisäksi keskikentän alin mies kattelee hieman puolustustakin.

Ja tämähän on vain päärunko ja ei varmasti toimi jos pienet asiat ovat väärin. Hienosäätö on tärkeintä....
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti eagle
Itse teen taktiikat, harjoitukset, scouttaan pelaajat, ne kaikki tekee pelistä juuri kiinnostavan. Ei se että annetaan valmiiksi ruokapöydässä kaikkia, varsinkaan jos keksitty ns. huijauksia tai muuten huijataan.

Nimenomaan.

Tuossa scouttauksessa on vain sellainen puute että scoutteja ei saa hakemaan tietyn pelipaikan pelaajia vaikka joukkueella olisi minkalainen tarve saada esimerkiksi loukkaantuneille stuntteja. Itse palkkaan scouttien suosittelemia pelaajia ja sitten ihan itse käsin scouttaamiani pelaajia (pyydän tosin ensiksi scoutin lausunnon ko pelaajasta). Harjoitusten rakentelua olen nyt pikkuhiljaa itse alkanut opettelemaan, taktiikan sen sijaan tein alusta asti itse.
 

koukou

Jäsen
Suosikkijoukkue
KK
Vaikka ottaisi Diablon käyttöön pitää pelaajat scoutata ja harjoitukset tehdä itse. Jotkut eivät osaa säheltää taktiikka taulun kanssa, toiset ovat osaavinaan ja jotkut osaavat. Itse kuulun ryhmään on osaavinaan.
Tuo taktiikka tuo helpotusta jos takana on esim 6 tunnin peli rupeama ja pelit menevät omalla taktikkalla päin rusinaa niin tuolla saa boardin hetkeksi tyytyväiseksi. Ettei käy niin että saa potkut ja "työ" menee hukkaan.
Tosin kaikki pelaa miten tykkää. Itse testasin taktiikkaa äskettäin ja on kieltämättä hyvä. Bayen Munchenillä voitin Ajaxin 10-0 Champions liigassa.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Viestin lähetti koukou
Vaikka ottaisi Diablon käyttöön pitää pelaajat scoutata ja harjoitukset tehdä itse. Jotkut eivät osaa säheltää taktiikka taulun kanssa, toiset ovat osaavinaan ja jotkut osaavat. Itse kuulun ryhmään on osaavinaan.
Tuo taktiikka tuo helpotusta jos takana on esim 6 tunnin peli rupeama ja pelit menevät omalla taktikkalla päin rusinaa niin tuolla saa boardin hetkeksi tyytyväiseksi. Ettei käy niin että saa potkut ja "työ" menee hukkaan.
Tosin kaikki pelaa miten tykkää. Itse testasin taktiikkaa äskettäin ja on kieltämättä hyvä. Bayen Munchenillä voitin Ajaxin 10-0 Champions liigassa.

Jee. Mitä niitä pelaajia sitten scouttaamaan tai harjoittamaan edes jos käyttää huijausta millä voittaa 10-0. Mutta mikäs siinä jos siitä jotain saa, jokainen tavallaan. Itse olen tehnyt alusta saakka ~8 taktiikkaa ja niitä modifoin sitten joukkuekohtaisesti. En ymmärrä mitä pelistä jää käteen jos voittaa ottelut 10-0 huijaamalla, mutta mikäs siinä jos joku nauttii.
 

dee_snyder

Jäsen
Suosikkijoukkue
JJK
Itse en myöskään ymmärrä noita valmiita taktiikoita, harjoitusohjelmia tai yleensäkään hyvien pelaajien listausta. En osta näitä pelaajia, jotka tekevät aina sen 40 maalia kaudessa, koska muuten ne ostaa aina joukkueeseen millä pelaa. Yhden poikkeuksen toki tein, ostin Spursiin Lionel Morganin, koska vasemmista wingereistä oli pulaa. Enkä kyllä muutenkaan ostele pelaajia hirveästi, ensimmäinen vaihtoehto on aina oman junnun kouluttaminen. Ehkäpä alter-egoni onkin Paul Hart...
 

koukou

Jäsen
Suosikkijoukkue
KK
Ihan miten vaan.. Kysyin vain, että oletteko kokeilleet taktiikka. Mutta jonkun valmiiksi tekemä taktiikka on ilmeisesti se kuuluisa kielletty hedelmä... Ei niitä saa käyttää tai edes kokeilla, ei oo reiluu...
Itse olen tehnyt alusta saakka ~8 taktiikkaa ja niitä modifoin sitten joukkuekohtaisesti.
Jos aikaa ja innostusta riittää kokeilla ja testailla jokaisen nappulan vaikutus niin hyvä. Mutta on olemassa pelaajia, jotka pelaa peliä niin että ei edes koske taktiikoihin, laittaa pelaajat kentälle ja katselee miten käy. Niin heille olisi varmaan mukava saada taktiikka vinkkejä, ei välttämättä juuri Diabloa joka käyttää hyväkseen bugia pelissä (pakit lähtee kahden hyokkääjän mukana laidoille ja nouseva MC pääsee yksin läpi), vaan muita miten pelaajat sijoittaa kentälle ja mitä ominaisuuksia vaaditaan hyvältä pakilta jne....
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Viestin lähetti koukou
Ihan miten vaan.. Kysyin vain, että oletteko kokeilleet taktiikka. Mutta jonkun valmiiksi tekemä taktiikka on ilmeisesti se kuuluisa kielletty hedelmä... Ei niitä saa käyttää tai edes kokeilla, ei oo reiluu...

Jos aikaa ja innostusta riittää kokeilla ja testailla jokaisen nappulan vaikutus niin hyvä. Mutta on olemassa pelaajia, jotka pelaa peliä niin että ei edes koske taktiikoihin, laittaa pelaajat kentälle ja katselee miten käy. Niin heille olisi varmaan mukava saada taktiikka vinkkejä, ei välttämättä juuri Diabloa joka käyttää hyväkseen bugia pelissä (pakit lähtee kahden hyokkääjän mukana laidoille ja nouseva MC pääsee yksin läpi), vaan muita miten pelaajat sijoittaa kentälle ja mitä ominaisuuksia vaaditaan hyvältä pakilta jne....

Muiden taktiikoita toki saa kokeilla ja käyttää jos tahtoo, sehän on jokaisen oma asia. Näin sanoin minä(ja muutkin jotka sanoivat vastaan). On tosin eri asia käyttää muiden tekemiä taktiikoita ja käyttää tiettyä taktiikkaa joka käyttää juuri hyväkseen pelin bugia. Vertauksena on eri asia pelata mitä vain peliä niin että kaveri antaa vinkin peliin tyyliin "muista kulkea kyyryssä niin suhun on vaikeampi osua" kuin "paina alt+1985 niin saat kuolemattomuuden ja kaikki aseet". Mutta sekin on toki jokaisen oma asia mitä peliltä tahtoo. Itseäni ei kiinnosta pelissä vain voittaminen, vaan moni muukin asia.
 

bambamcam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Boston Bruins
Viestin lähetti koukou
Ovathan epätoivoisimmat CM:n pelaajat kokeilleet maailmanlaajuisesti kehuja saanutta taktiikkaa nimeltä "Diablo"?

Täytyy myöntää. Erittäin toimiva hyvillä pelaajilla. Huonomman joukkueen kanssa on haastetta löytää sopivia pelaajia paikoille. Välillä tulee repsahdettua tähän taktiikkaan, vaikka tarkoitus olisikin pärjätä omilla virityksillä.

Älkää vaan kokeilko. Paluuta ei ole. Vie oleellisimman asian pelistä.
 
Viimeksi muokattu:

koukou

Jäsen
Suosikkijoukkue
KK
(ja muutkin jotka sanoivat vastaan)
Sanoitte vastaan mihin? Kysyin oletteko kokeilleet taktiikka.
En kehottanut ketään himopelaajaa käyttämään taktiikka. Itse kun pelaan käytän taktiikkana 4-1-2-1-2, muodostaen keskelle timanttikuvion (opittu EM-kisoista). Eli en siis käytä diabloa kuin kokeellisessa mielessä testasin.
Ja itseäni lainaten
miten pelaajat sijoittaa kentälle ja mitä ominaisuuksia vaaditaan hyvältä pakilta jne....
eli lähinnä mitä ominaisuuksia katsotte kun hommaatte uusia pelaajia joukkueisiinne? Onko se hyökkääjiltä pelkkä finishing arvo jne...?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös