Championship Manager 4

  • 47 371
  • 475

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Viestin lähetti koukou
Sanoitte vastaan mihin? Kysyin oletteko kokeilleet taktiikka.
En kehottanut ketään himopelaajaa käyttämään taktiikka. Itse kun pelaan käytän taktiikkana 4-1-2-1-2, muodostaen keskelle timanttikuvion (opittu EM-kisoista). Eli en siis käytä diabloa kuin kokeellisessa mielessä testasin.
Ja itseäni lainaten

eli lähinnä mitä ominaisuuksia katsotte kun hommaatte uusia pelaajia joukkueisiinne? Onko se hyökkääjiltä pelkkä finishing arvo jne...?

Siihen että en ole kokeillut, enkä aio kokeilla.

Mitä tulee jälkimmäiseen topparilla katson positioning, marking, tackling ja heading tärkeimpinä, suositeltavaa(varsinkin kun nämä harvoin kaikki ovat 20) että myös nopeutta&ketteryyttä(pace, acceleration ja agility) löytyy sinne ~10 tienoille. Stamina&strength yli 10 myös. Muutenkin en oikeastaan käytä ollenkaan pelaajia joiden stamina ei ole vähintään 10(tietyt poikkeukset vahvistavat säännön). Laitapakkeina muuten samat ominaisuudet mutta nopeus korostuu, headingia ei niin tarvitse ja mieluiten osaisi vähän tulla pallon kanssa ylöskin(dribbling) ja keskittää(crossing).

Keskikentän pohjalle katson pelaajia sen mukaan että löytyy syöttötaitoa, pelisilmää ja myös marking mielellään 10 tai yli, samoin tackling. Tosin ei tarvitse olla sitten 20. Laidoille pitkälti samoin periaattein kuin laitapakit, mutta ei niin paljoa marking&tackling&positioning painotteista, vaan enemmän nopeutta ja taitoa sekä keskityksiä painottavaa.

Kärkeen olen yrittänyt useimmiten roolittaa kärjet niin että toinen on vahvajässikkä(strength), hyvä pääpelaaja(jumping&heading), joka osaisi vielä syöttääkkin(passing&flair) ja toinen nopeakinttuinen(pace&acceleration&agility) kaveri joka pystyisi haastamaan(dribbling) vastustajia ja viimeistelemään hyvin(finishing).

Maaliin katson aina handling, positioning ja reflexes, jos ne ovat tarpeeksi hyvät niin pienet puutteet ilmatilassa ja vastaantuloissa voi hyväksyä vielä. Yleisesti kaikilla pelaajilla suosin ns. teknistä osaamista, anticipationia, flairia, creativityä ja nopeutta/ketteryyttä poislukien topparit joissa vähän hitaammatkin ja taidottomammat menevät, samoin kun keskikentän pohjalla hitaus ole niin suuri murhe jos muut avut korvaavat.
 

kimmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, FC Barcelona
Eagle, aamen.

Lähes sanasta sanaan kuin meikäläisen suusta, katson juuri noin pelaajien arvoja CM:ssä. En tiedä onko oikea tapa, mutta on ainakin mulla toiminut.

Ja samaa mieltä olen, valmiit taktiikat ja hämypelaajat vievät koko pelin viehätyksen. Kaikkein suurimman tyydytyksen saa, kun luotsaa joukkueensa Englannin 3.divisioonasta Premieriin ja Mestareiden liigaan. Ilman valmiita taktiikoita ja vain omien scouttien löytämillä pelaajahankinnoilla (pl. tunnetut huippupelaajat ja suomalaiset pelaajat).

Täytyy myöntää, että koukussa ollaan ja pahasti. Lähes kaikki vapaa-aika kuluu pelin parissa. Enkä ole vielä kertaakaan kyllästynyt, tätä peliä kun ei voi pelata koskaan läpi...

Haastetta tuntuu myös olevan, kun aloitan Suomen liigasta ja yritän päästä luomaan omaa uraani Euroopan kentille. Tuntuu lähes mahdottomalta saada työpaikka Suomen ulkopuolelta, en tiedä mistä johtuu. Olen TamU:n kuitenkin luotsannut Mestareiden liigan lohkovaiheeseen, kaatanut Galatasarayn 5-1 ja Sporting Lissabonin UEFA Cupin 3.kierroksella...

Onko muilla kokemuksia, mitä ihmettä tarvitsee saavuttaa Suomessa että eurooppalaiset joukkueetkin tarjovat manageripestiä? Olen siis -apply- nappia tyrkkinyt aina kun on ollut managerin paikka vapaana.
 

bambamcam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Boston Bruins
Viestin lähetti kimmo
Eagle, aamen.

Kaikkein suurimman tyydytyksen saa, kun luotsaa joukkueensa Englannin 3.divisioonasta Premieriin ja Mestareiden liigaan.

Tässä on pelin idea. Kokeiltu on myös hyvillä/rikkailla seuroilla mutta silloin pelaaminen rupeaa tökkimään jo toisella kaudella. Sen sijaan esim. Bristol Roversin hinaaminen ylöspäin käy jo haasteeksi. Siis ilman valmiita taktiikoita ja pelaajalistoja.
 

Hielo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, Espoo Blues, HIFK
Viestin lähetti kimmo
Onko muilla kokemuksia, mitä ihmettä tarvitsee saavuttaa Suomessa että eurooppalaiset joukkueetkin tarjovat manageripestiä? Olen siis -apply- nappia tyrkkinyt aina kun on ollut managerin paikka vapaana.
Itse en tätä tuoreinta versiota ole raaskinut ostaa, mm. sen takia että pelkään senkin olevan turhan helppo. Alkuperäisessä nelosessa urani vei Hongasta muutaman mestaruuden jälkeen Leiriaan, Portugalin pääsarjan silloiseen jämäjoukkueeseen. Ja siitä edespäin se mielenkiinto alkoikin pikkuhiljaa lopahtaa: pokaaleja, pokaaleja, pokaaleja... Interissä ja Real Madridissa niitä tuli vielä poimittua ilman ulkomaalaisvahvistuksia ja viimeiset parit vuodet vain omia kasvatteja käyttäen, kunnes oli pakko lopettaa. Taktiikka koko ajan ja koka pelissä 4-3-1-2 eikä harjoitusosiossa ei tullut juuri käytyä. Ostanen taas seuraavan version sormet ristissä, sillä ainakin aiemmat ehkä kolme versiota ovat kulkeneet samaa rataa rupusakin luotsista maailman parhaaksi käytännössä heti ensimmäisellä pelikerralla.
 

Prujita

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vaikeuksia...

Pelaan Englannin Conferensissa Telfordilla eikä pelaaminen ole ainakaan liian helppoa. Board ei antanut penniäkään pelivaraa, mutta tuskin niitä olisin tarvinnutkaan. Omat scoutit nimittäin eivät löydä lainkaan pelaajia. Keski-Euroopasta löytyi yksi, jota oli täysin mahdoton saada Englannin alasarjoihin, youth-etsinnällä kolme, scandeista 0, britanniasta 0-3 (!) jne...

Kertokaapa siis hyvät veljet, miten hankkia pelaajia. Pikkuisen apua, kiitos.
 

Hielo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, Espoo Blues, HIFK
Re: Vaikeuksia...

Viestin lähetti Prujita
Kertokaapa siis hyvät veljet, miten hankkia pelaajia. Pikkuisen apua, kiitos.
Scout-touhuhan kuulostaa asialliselta. Nelosversiossa suosituksia tulee reippaasti youth-luokassakin. Näissä uudemmissa versioissahan ei taida päästä mistään katsomaan listaa kaikista vapaista pelaajista.

En muista, onnistuiko tämä enää nelosessa, mutta aiemmin ainakin sain kahmittua itselleni pelillisesti jämätasolla ansioituneita pelaaja-valmentajia. Ympäri maailmaa riitti huuhaa-joukkueeseenkin halukkaita papparaisia, jotka sitten tahkosivat kentällä vuodesta kolmeen ollen avainpelaajia. Tämän jälkeen herrat lopettivat pelihommat, ja valmennusarvot ponnahtivat korkealle.
 

Etsijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On se nyt perkele. 4 kierrosta ennen loppua näytti todella hyvältä, olin sarjan piikkipaikalla 2 pisteen erolla ManU:un.
Seuraavat ottelut olivat Tottenhamia vastaan vieraissa, ManU:a vastaan kotona, Newcastlea vastaan vieraissa ja Nottingham Forestia vastaan kotona.

1-2 Tottenhamia vastaan, ne perkeleet tekivät viimeisellä minuutilla maalin pilkusta.
1-3 ManU:a vastaan, en voinut paremmalleni mitään.
0-3 Newcastlea vastaan, sinne meni mestaruushaaveet!
1-0 voitto Nottinghamista ei paljon enää lohduttanut, vaikka saavutinkin 2. sijan.

ManU:n 4 viimeistä ottelua olivat:

Birmingham (koti) 1-1
Liverpool (vieras) 3-1
Chelsea (koti) 5-0
Arsenal (vieras) 1-1

Yhden huomionarvoisen ostoksenkin tein

David Fox Man Utd:sta, 800k€

Viestin lähetti gege dA mAn
Anatoli Todorov on erittäin hyvä pelaaja. Loisto hankinta! Onko tehny paljon maaleja vai pääseekö edes pelaamaan Owenin kanssa?

Itellä Todorov teki Ranskan liigassa 27 maalia ja koko kaudella 39 maalia. Ja ikää kaverilla vasta n. 20 vuotta. Loistava tulevaisuuden pelaaja.

Todorov pääsi loppukaudesta kentälle todella hyvien esityksien jälkeen. 8 viimeisessä ottelussa hän oli avauksessa, ja teki saman verran maaleja. Avaukseen hän pääsi tultuaan Southamptonia vastaan vaihdosta sisään näyttämään osaamistansa, hattutemppu toisella puoliajalla!

edit: ManU siis voitti sarjan, ja itse manageroin Liverpoolia.
 
Viimeksi muokattu:

kimmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, FC Barcelona
Oma Tampere United -kauteni on heinäkuussa 2005. Alkamassa ovat juuri karsinnat Mestareiden liigaan, johon selvisin edelliskautena. Sama on tietysti tavoitteena myös nyt.

TamU vahvistui merkittävästi alkukesästä 2005. Joukkueeseen liittyivät vapailla siirroilla sekä Milan Baros (sopimus loppui Liverpoolissa, eikä sitä uusittu) että Mikael Forssell (sama juttu). Heidän lisäkseen sain ilmaissiirrolla myös Roy Carrollin maaliin.

Kun kärjessä operoi heidän lisäkseen mm. Anatoli Todorov, joka liittyi joukkueeseen keväällä oman joukkueensa tarjottua häntä TamUlle, on joukkueen kärkiosasto pelottavan vahva.
Tämän hetkinen aloituskokoonpano on (4-1-3-2):

GK: 1 Mikko Kavén
DR: 2 Pasi Salmela
DL: 3 Cesar Augusto Fawcett (COL)
DC: 4 Vasile Marchis (ROM)
DC: 42 Randy Santana (MEX)
DMC: 6 Kari Sainio
ML: 14 Elkin Soto (COL)
MC: 10 Henri Scheweleff
MR: 8 Tero Koskela
SC: 11 Mikael Forssell
SC: 9 Anatoli Todorov

Mestareiden liigan karsinnan 1. vaiheessa vastassa on Bosnialainen Leotar. 1 osaottelu pelattiin Tampereella, ja päättyi meidän 6-0 voittoon. Leotarilla ei ollut mitään sanomista, ja käytännössä odottelenkin jo seuraavaa vastustajaa. Edelliskaudellahan selvisin lohkovaiheeseen, tosin siinä kävikin sitten huono säkä kun samaan lohkoon arvottiin Milanon Inter, Bayern Munchen ja Galatasaray. Ainoan voittoni otin kotona Galaa vastaan, 5-1. Pääsin siitä pudottuani mukaan vielä UEFA Cupin 3. kierrokselle, jossa vastassa oli Sportin Lissabon. Se kaatui, ja sitten vastaan asettui Ajax, joka pudotti sitten meidät myös UEFA Cupista.

Tämän kauden selkeä tavoite on selvitä jatkoon myös lohkovaiheesta, ja usko siihen onkin kova hyökkäyspäähän saatujen vahvistusten ansiosta. Pelintekijänä pelaava Henri Scheweleff on yksi suomalaisen jalkapalloilun suurimpia toivoja, ja onkin pelannut jo muutaman aikuisten maaottelun.

Kerron lisää kun pelaan eteenpäin, todella mielenkiintoinen kausi on menossa.
 

Gilmore

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti kimmo
Oma Tampere United -kauteni on heinäkuussa 2005.....

Onhan tuo ihan hauskaa, jos tuon itse kokee, niinkuin minä tein HJK:lla jossain aiemmassa CM-versiossa, mutta realismista en sitten tiedä. Tuli vain mieleen, kun ihmiset purnaavat EHM:n epärealistisuudesta (SM-liigan osalta) tällä hetkellä niin kovasti. Ja kyllä, pääsihän HJK oikeastikin Mestareiden Liigan muutama vuosi sitten, mutta lähinnä tarkoitan noita kovien pelaajien tulemista suomalaisiin joukkueisiin.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Miten Tampere Unitedilla voi pelissä olla varaa maksaa palkkaa Barosille, Forssellille ja Todoroville?

Yleensäkin on turha kehua peliä realistiseksi, jos suomalaisjoukkueen voi nostaa helposti vuodessa parissa Euroopan huipulle.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Viestin lähetti Mazza
Miten Tampere Unitedilla voi pelissä olla varaa maksaa palkkaa Barosille, Forssellille ja Todoroville?

Minä taas ihmettelen kuinka Baros, Forssell ja Carrol suostuvat pelaamaan Veikkausliigassa? Vaikka olisikin rahaa maksaa palkkaa, niin miten ihmeessä heidät saa liigaan, jonka arvostus on (pelissäkin) melkoisen surkea? Valioliigaa tahkoessani on Forsselille ja Barosille aina löytynyt ottajia joko Valioliigasta tai Espanjasta.
 

Etsijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Korhonen
Minä taas ihmettelen kuinka Baros, Forssell ja Carrol suostuvat pelaamaan Veikkausliigassa? Vaikka olisikin rahaa maksaa palkkaa, niin miten ihmeessä heidät saa liigaan, jonka arvostus on (pelissäkin) melkoisen surkea? Valioliigaa tahkoessani on Forsselille ja Barosille aina löytynyt ottajia joko Valioliigasta tai Espanjasta.

En tiedä paljon nimimerkillä kimmo tuota rahaa on, mutta rahahan se on se, joka ratkaisee. Pelissäkin. Jo Champions Leagueen pääsy tuo muistaakseni 4 miljoonaa euroa.
 

kimmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, FC Barcelona
Enpä ole itsekään aikaisemmin noin kovia pelaajia saanut veikkausliigaan. Mutta sekä Barosilla, Forssellilla että Carrollilla loppuivat sopimukset, ja kaikki vapautuivat Free Transferille. Olen saanut rahaa Championsleaguesta, pankkitili on tällä hetkellä 8.1 miljoonaa plussan puolella, siitä ei tosin annettu kuin 4 miljoonaa pelaajahankintoihin. Maksan kolmelle supertähdelleni kaikille 2200 puntaa/viikko, ihan älytön palkkahan tuo olisi TamUn tasoiselle joukkueelle oikeasti, mutta tuo mestareiden liiga tuo tosiaan ihan mielettömästi rahaa.

Ja Todorovia tarjottiin mulle, miljoona puntaa piti maksaa. Tarjosin sen miljoonan, ja tarjosin niin kovaa palkkaa kuin rahkeet antoi varaa, ja niin vain kaveri tuli mulle. Muita syitä en tiedä.

Epärealistista on mielestäni tuo, että pystyin TamUn nostamaan mestareiden liigaan keväästä 2003 kesään 2004 mennessä, ja tuo menestys toi tullessaan kaikki rahat, joiden avulla pystyin saamaan tähtikolmikkoni.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Minulla on CM3:n jossain versiossa ollut Musan Salamalla riveissään sekä Litmanen, Forsell, Jääskeläinen että joku Romanian maajoukkuemies. Kausi oli kuitenkin joku 05-06 tms. Litmanen oli jo ikämiesikäinen ja kaikki tulivat ilmaisina, Litmanen muistaakseni kesken kauden ja muut Bosmanilla.

Eli ei noita pelejä ihan 1:1 normaalin realismin kanssa saa, tosin suomalaiseen seuraan oli helpompi saada suomalaisia pelaajia kuin ulkomaan huippuja. Menestys kuitenkin jäi pääosin kansalliselle tasolle, UEFA-cupissa olin kerran kahdeksan sakissa ja mestareiden liigassa taistelin kerran jatkopaikasta loppuun asti, mutta jäin kolmanneksi ja toisen kerran kävin turistina tutustumassa siihen kahden kotitasuripisteen kera.

Vielä kun saisi nuo EHM -pelaajat tajuamaan että pelillä ja realismilla ei koskaan ole mitään yksi yhteen yhteyttä.
 
Itse aloitin juuri FC Jazzin peräsimessä, tavoitteena nousta 10 vuoden kuluessa skandinaavian huipulle. Sen jälkeen voisin itse siirtyä Norjan ja Ruotsin liigojen kautta Englantiin taikka Espanjaan.
 

kimmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, FC Barcelona
Nyt viimeinkin kauden 2005-2006 alussa, elokuussa, Portsmouth kysyi meikäläistä managerikseen. Ja minä poikahan suostuin.

13 miljoonaa puntaa käytettäväksi hankintoihin, ja niitä tullaan tekemään. Ostoslistalla tässä järjestyksessä Puolustava keskikenttämies, maalivahti, kärkimies, oikea pakki, oikean laidan keskikenttä.

Kelvolliset pelaajat ovat kärjestä: Yakubu Aiyegbeni ja Vincent Pericard, vaihdossa Mark Burchill ja Patrick Berger.

Muita hyviä ovat vasen puolustaja Matthew Taylor ja toppari Boris Zivkovic. Suuri remontti siis edessä, mutta sitä hidastaa kiinni oleva siirtoikkuna, joka aukeaa tammikuussa. Tällä hetkellä neuvottelen siirroista Tomas Oravecin (SC, Viktoria Zizkov), Eremenko Jr:n, Anatoli Todorovin (SC, TamU) ja Timmy Simonsin (D/DMC RLC, Club Brugge) kanssa.

Lisää raporttia kun kausi etenee ja hankintoja syntyy. Tällä hetkellä olemme sijalla 19. ja joukkue on hävinnyt kaikki alkukauden 4 otteluaan, minun alaisuudessani kaksi (0-1 Chelsealle ja 1-0 Cardiffille), joten parannettavaa riittää.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Pientä neuvoa kysyisin että jos nyt ostaisin Championship Managerin niin mikä versio kannattaa ostaa.Olen ymmärtänyt että joku näistä viime vuosina ilmestyneistä ei ole oikein hyvä pelattavuudeltaan yms.
Tuli niitä ensimmäisiä aikanaan pelattua ja nyt tekis mieli taas koittaa.
 

bambamcam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Boston Bruins
Viestin lähetti mixu
Pientä neuvoa kysyisin että jos nyt ostaisin Championship Managerin niin mikä versio kannattaa ostaa.Olen ymmärtänyt että joku näistä viime vuosina ilmestyneistä ei ole oikein hyvä pelattavuudeltaan yms.
Tuli niitä ensimmäisiä aikanaan pelattua ja nyt tekis mieli taas koittaa.

03/04 ja muita ei kannata edes harkita. CM4 on susi, älä osta vaikka kuinka halvalla saisit.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Viestin lähetti bambamcam
03/04 ja muita ei kannata edes harkita. CM4 on susi, älä osta vaikka kuinka halvalla saisit.

CM03/04 on kyllä tällä hetkellä saatavilla olevista manageripeleistä paras, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, niin syksyllä pitäisi tulla kauppoihin Championship Manager 5. Joten jos maltat vielä pari kuukautta odottaa, niin olisi tarjolla ihan uusinta uutta.

En tosin tiedä tuosta CM5:sta käytännössä mitään muuta kuin tuon ilmestymisajankohdan, joten eihän sitä tiedä kuinka bugisen version tällä kertaa kauppoihin tyrkkäävät...
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Ja yhtään tulevaa Champioship Manageria (viitosta tai seuraavia) EI KANNATA OSTAA. Koska ne eivät enää ole SI:n tekemiä vaan pikapikaa tehtyjä halpisversioita.

SI julkaisee omat managerinsa tulevaisuudessa Football Manager nimen alla (tosin nimi saattaa olla projektinimi vielä)
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Viestin lähetti korkki
Ja yhtään tulevaa Champioship Manageria (viitosta tai seuraavia) EI KANNATA OSTAA. Koska ne eivät enää ole SI:n tekemiä vaan pikapikaa tehtyjä halpisversioita.

Tuohan on hyvä tietää. Voipi olla, että aika moni CM5:en ostaja joutuu pettymään, sillä ainakin minulta tuo tieto on mennyt täysin ohi korvien.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Viestin lähetti korkki
Ja yhtään tulevaa Champioship Manageria (viitosta tai seuraavia) EI KANNATA OSTAA. Koska ne eivät enää ole SI:n tekemiä vaan pikapikaa tehtyjä halpisversioita.

SI julkaisee omat managerinsa tulevaisuudessa Football Manager nimen alla (tosin nimi saattaa olla projektinimi vielä)

Nimi tulee olemaan tosiaan Football Manager 2005, koska SI hankki tämän erittäin tunnetun 'brändin' itselleen. Entinen julkaisija Eidos sai nimen ja ulkoasun (muistaakseni), ja SI sai pitää tietokantansa ja lähdekoodin. Joten eipä ole vaikea valinta kumman ostaa ;)
 

Bay

Jäsen
Onko kenelläkään muulla sellaista ongelmaa, että talletettua peliä ei saa enää avattua. Peli ilmoittaa vain että "The saved game could not been loaded" tjsp. Olenkin alkanut tallentamaan peliä vuoron perään eri nimillä. Vituttaa se silti pelata samoja otteluja yhä uudelleen ja uudelleen.
 

The_Trooper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voisiko joku vielä selventää että mitä "statseja" kannattaa katsoa kun laittaa Free kick takereita? Itse katson aina Set Pieces ja Long Shots...
 

pancor

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, New Orleans Saints, Україна
Tietääkseni pelkkä Set pieces riittää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös