JimmyMac kirjoitti:
SM-liigan siirtyminen Canal+:lle ja Neloselle herätti syksyn alussa kuumia tunteita. Ensimmäisten viikkojen kommellusten jälkeen SM-liigan näkyvyys on asettunut lähes viime vuoden tasolle.
Liigan näkyvyys ja psykologinen vaikutus on erotettava toisistaan. Toisin sanoen TV-minuuteista ja mainosten ajallisesta näkymisestä ei voi päätellä sitä, mikä on jääkiekon asema ihmisten mielissä ja millä intensiteetillä ja syvyydellä he sitä seuraavat.
Minä lienen varsin tyypillinen urheilun yleiskatsoja. Katson urheilua kuin urheilua, jos siihen sattuu sopiva väli. Mielessäni huomiota saa urheilumuoto, jota töllö suoltaa. Esimerkiksi Maikkari on satsannut viime vuosina alppihiihtoon, minkä vuoksi olen seuraunnut sitä lehdistäkin ja välillä suorastaan paneutunut lajiin. Saman logiikan mukaisesti sunnuntaisen kiekkolähetyksen loppuminen on saanut minut luopumaan kokonaan jääkiekon seuraamisesta. Jätän väliin jo urheiluruudunkin välähdykset (vaikka TV on auki), koska pelin häipyessä pois mielestäni ei minua enää kiinnosta poimia ohjelmavirrasta pieniä irtopaloja. Luulen, etten katso enää edes Nelosen tarjoamaa kevään huipentumaa, koska tällä hetkellä jääkiekko on minulle mitäänsanomattomia nimiä ja tapahtumia. Kun ei pääse sisälle juoneen, ei tarinan huipennuskaan kiinnosta.
Minun kaltaisiani
yleiskatsojia on Suomessa paljon. Minua ei erityisesti harmita, että jääkiekkoa ei voi enää katsoa "ilmais"kanavilta, eikä mieleeni ikinä tulisi ostaa maksullista palvelua. Kuitenkin
olin yksi heistä, joista myös mainostajat ovat kiinnostuneita.
Tulevaisuudesta on vaikea tietää, mutta olen jokseenkin varma, että jääkiekon tulevaisuuden kannalta päätös sen siirtämisestä maksulliselle kanavalle oli huono. Suomi on väkiluvultaan pieni maa, minkä vuoksi intohimoisia faneja on vähän, ja lisäksi nuorten suosiosta kilpailevat useammat lajit kuin ennen. Pelkkä raha ei ratkaise, vaan ennen kaikkea suosio pitkällä aikavälillä.