er_bai_wu kirjoitti:
Erittäin tarkoituksenhakuinenhan tuo nätin tytön kirjoitus oli. Sopii hyvin konsernin popularisoituneeseen julkisuuskuvaan ja porttilamaiseen toimittajakuntaan.
Sanoisin enemmin kypsän näköinen :)
Kirjoituksessa oli erittäin hyvä pointti
"Nelosen parhaaseen katseluaikaan esittämä TimeOut on kerännyt parhaimmillaan vain 99 000 katsojaa. Canal+:n SM-liigalähetyksillä ei liene katsojia edes sen vertaa, sillä Iltalehden tietojen mukaan koko Suomen kattava tilaajakantakin jää reilusti alle sadantuhannen.
Viime vuonna MTV3:n Hockey Night -ohjelmia seurasi keskimäärin 400 000 katsojaa "
Ja huiput olivat tuota huomattavasti enemmän myös runkosarjassa. Toki kapakkakatselu vaikuttaa, mutta jos kapakoita on pari sataa ja niissä parikymmentä katsojaa tai enemmänkin niin ei puhuta vielä kuin 10 000 katsojasta. Sekin on todennäköisesti reilusti yläkanttiin, ainakin kun uutuuden viehätys alkaa laskea.
Eihän tämä uutinen ole. Eikä oikeastaan uutinen ole sekään, että nimenomaan Iltalehti nostaa asiaa esiin. Hyvin odetettavissa oleva juttu. Mutta nyt odotetaan sitä miten paljon samat jutut toistuvat lehdestä toiseen. Yleensä jutut kiertää hyvin suomalaisissa lehdissä.
Mitä tulee lähetysten laatuun, niin tilastot ovat parempia ja väkeä enemmän, joten näkökulmiakin enemmän. Juti yksittäisenä kommenttaattorina samoine juttuineen verrattuna tuohon joukkoon ei ole edes kilpailu. Tottakai Canal+ lähetys on siltä osin parempi. Vaikka eipä nuo kommenttaattorit mitenkään sen erikoisempia yksittäisinä ole olleet.
Mutta pari peliä kuunnelleena, niin aika kapealta tuo Jalon selostus vaikuttaa, jopa Saukkoseen verrattuna. Saukkosen kuunteluun alkoi välillä vähän leipääntyä, mutta siitä huolimatta hän oli parempi. Jääkiekosta Saukkonen tajusi selkeästi enemmän, Jalolta olen odottanut muutamassa läpi syötössä jopa paitsio huutoa ja ihmettelyä miksei linjamies ole nostanut lippua :)
MTV3 lähetys ei lopulta jää kovin paljon jälkeen tuosta Canal+ vastaavasta. Canalilla on jopa omat mainostaukonsa mikä vähän yllätti, vaikka tuskin ottavat erän aikaisia mainostaukoja käyttöön. Se vielä puuttuisi, että ne samat typerät mainokset tulisivat kesken eränkin.
Mitä tulee hankkimiseen kotiin, niin ei tällä esityksellä tule mitenkään kauppoja. Ei ehdi istumaan television edessä niin paljon, että oletettu pari peliä kuussa kiinnostaisi. Vaikka juuri tuo lähetysten runsaus on oikeestaan hienoin juttu Canal+:n jutuissa. Siinä mielessä tietysti kiva ettei tarvitse matkustaa Ouluun nähdäkseen sieltä tiistaipelin.
Häviäjänä koko jutussa on pitkällä juoksulla suomalainen kiekkoilu, koska näkyvyys ei riitä. Siinä tuo nainen on oikeassa. Vaikea myöskään uskoa, että Canal+ tekee rahaa koseptillaan. Tietysti he ovat varautuneetkin tappion tekoon aluksi, mutta eivät varmasti ikuisesti. Yhtälö näyttää keväistä vielä selvemmin siltä, että SM-liiga haluaa sopimuksen lopussa palata takaisin julkiselle puolelle. Mikä on ehdottomasti parempi ratkaisu näkyvyyden kannalta ja samalla SM-liigan kannalta.
Paras vaihtoehto olisi varmaan urheilukanava, mutta se taitaa jäädä haaveeksi. Urheilukanava sen takia, että määrä pysyisi varmaan samana. Laadullisesti noista lähetyksistä ei kovin paljon parempia ole tehdä. MTV3kin kuvasi jo lähetykset erittäin hyvin ja ei tuossa Canalin kuvauksessa ole ollut mitään vikaa.
Ai niin se pling plong maalijuttu, on teevee urheilussakin aikamoinen kukkanen :)