Pahoittelut jos asia on ollut esillä, mutta oliko tuo ns oikea liittymä, eli se mistä määränpäähän pitikin ajaa? Puhuisi nukahtamista vastaan?No eiköhän liene aika kohtalaisen selvä juttu, että kuljettaja on nukahtanut ja havahtunut myöhässä.
Oli ihan oikea liittymä ja sinänsä hankala kuvitella että nukkuessaan ajaisi kuitenkin ihan oikeaan ramppiin, vaan metsähallitus kutsuisi jo aiemmin.Pahoittelut jos asia on ollut esillä, mutta oliko tuo ns oikea liittymä, eli se mistä määränpäähän pitikin ajaa? Puhuisi nukahtamista vastaan?
Käsittääkseni oli ihan oikea liittymä ja siksi en alkuun oikein uskonutkaan nukahtamiseen, mutta tarkemmin ajateltuna on erittäin mahdollista ajaa autoa puolihorroksessa ja kääntyä jopa tuollaiseen loivaan ramppiin. Vauhti oli niin kova, että kyllä siinä on menty jalka kaasulla ja havahduttu liian myöhään.Pahoittelut jos asia on ollut esillä, mutta oliko tuo ns oikea liittymä, eli se mistä määränpäähän pitikin ajaa? Puhuisi nukahtamista vastaan?
Kun sairaskohtaukset ja tekniset viat on laskettu käsittääkseni pois, niin vaihtoehdot ovat todella vähissä ja niistä päädyn nukahtamisen kannalle. Ei tuollaista virhearviota vauhdin suhteen muuten voi oikeastaan tehdä.
Nukahtaminen olisi loogisin vaihtoehto ainakin silloin jos kyseessä olisi kuljettajalle joku tuttu tieosuus. En usko että kemiläinen bussikuski kauheasti Kuopion seudulla ajelee, yleensä sitä kuitenkin joutuu vähän skarppina olemaan ja katselemaan mistä liittymästä pitää kääntyä jne. Tässä tapauksessa nukahtamisen tullessa kysymykseen olisin edelleenkin sillä kannalla että ei se sitä noin pitkälle sinne rampille olisi voinut ajaa.Kun sairaskohtaukset ja tekniset viat on laskettu käsittääkseni pois, niin vaihtoehdot ovat todella vähissä ja niistä päädyn nukahtamisen kannalle. Ei tuollaista virhearviota vauhdin suhteen muuten voi oikeastaan tehdä.
Autoa voi todellakin ajaa siinä hämärän rajamailla ja löytää myös ihan oikean rampin. Skarppina oleminen ei vaan jossain vaiheessa enää onnistu vaikka kuinka yrittäisi. Sinne rampillekin voi löytää puoliunessa vaikka navigaattorin avulla, jos nyt sitten on outo reitti, niin sitä on varmasti käyttänyt. Tämän jälkeen on voinut heti torkahtaa kohtalokkaasti. Kaasuahan siinä on painettu ihan viime hetkille asti, sillä ilman kaasuttamista vauhti olisi huomattavasti, ja aika nopeasti, ylämäkeen hidastunut ilman jarruttamistakin, kun linja-autoa ei myöskään päästellä vapaalla rullailemaan.Nukahtaminen olisi loogisin vaihtoehto ainakin silloin jos kyseessä olisi kuljettajalle joku tuttu tieosuus. En usko että kemiläinen bussikuski kauheasti Kuopion seudulla ajelee, yleensä sitä kuitenkin joutuu vähän skarppina olemaan ja katselemaan mistä liittymästä pitää kääntyä jne. Tässä tapauksessa nukahtamisen tullessa kysymykseen olisin edelleenkin sillä kannalla että ei se sitä noin pitkälle sinne rampille olisi voinut ajaa.
Paljon kuulee sellaisia juttuja että tutuilla tiepätkillä saattaa käydä oikeasti sellaisia juttuja ettei kuski muista juuri mitään matkasta kun on vedetty ihan puhtaasti alitajunnasta tuo reitti. Tai ei välttämättä ihan koko matka ole hämärän peitossa, mutta joku sellainen musta aukko saattaa olla ihan reilultakin matkalta.
Tuo oli tosiaan oikea ramppi ja matkaa päämäärään oli kolme kilometriä. Kello oli klo 15 perjantai iltapäivällä eli tuolla on tuolloin ollut liikennettä todella runsaasti. Pidän nukahtamisen mahdollisuutta ihan täytenä nollana. Enemmin miettisin sitä, että onko kuskilla paikallistuntemus pettänyt, missannut nopeusrajoituksen ja kuvitellut että tuo on sellainen pitkä, kaartuva ramppi johon voi kahdeksaakymppiä ajaa. Siinä kilometriä myöhemmin on sellainen.Pahoittelut jos asia on ollut esillä, mutta oliko tuo ns oikea liittymä, eli se mistä määränpäähän pitikin ajaa? Puhuisi nukahtamista vastaan?
En väitä, mut tääkin saattaa olla liioteltua ja kokemattomin silmin nähtyä seilaamista. Kokemuksesta tiedän että tommosen raskaan ajoneuvon pitäminen luotisuorassa on aika mahdotonta jos tiessä on heittoja.Kuskihan oli ajellut jo maantiellä miten sattuu ja matkustajat olivat kyselleet, että mikä meininki, kun ei meinaa tie riittää?
Joo, ei tämä välttämättä ole huono veikkaus, mutta toisaalta sieltä heti liittymän alusta näkee siihen risteykseen ja ne väistöliikkeet on tehty vasta aivan viime hetkillä.Ite veikkaan myöskin että on yksinkertaisesti tullut pitkän matkan jälkeen havainnointivirhe kääntyvästä mutkasta. Ollaan luultu et siihen voi ajaa kovaa, sen kun on huomannut et ei voikkaan, nii on iskeny paniikki eikä oo jarrua enää löytynyt.
Ei ole tässä mahdollinen skenaario minusta. Polkimien sekoittamisen kyllä huomaa ja sinne on kaasutettu ihan viime hetkiin asti. Tuollaisessa rampissa normaalisti nostetaan kaasulta jalka pois kokonaan heti rampin alkaessa.Bussikuskin ikä? Kaasu ja jarru sekaisin pitkän moottoritiepätkän jälkeen täysin mahdollinen myös, varsinkin jos kyseessä iäkkäämpi henkilö joita näkee paljon, valitettavasti myös bussien ratissa. Ajoissa vaan siirto toimistohommiin viimeisten vuosien ajaksi tai putkeen.
Voisin kuvitella et bussikuski ois ottanu tässä tapauksessa vähintään oman turvavyönsä pois. Vaikea uskoa mut kaikkihan on tässä maailmassa mahdollista.En ole mitään mieltä mistään, mutta ilmeisesti ei ole spekuloitu:
Germanwings Flight 9525 - Wikipedia
Onhan sitä spekuloitu kaikenlaista, esim. kuljettajan väsymystä ja korkeaa ikää. Olihan bussissa matkustaneidenkin mielestä ajanut liian kovaa jo aiemmin. Turha periaatteessa spekuloida näitä syitä, mutta huolestuttavaa kun kerran on pyydetty kuskia hidastamaan ajovauhtia.Hämärän peitossa on vielä luonnollisesti onnettomuuden todellinen syy ja esim. miten suurella tilannenopeudella kaikki tapahtui. Silminnäköijöiden mukaan kyseessä oli "huomattava nopeus".
Kyseinen 67v bussikuski ei ollut radion uutisten mukaan varsinaisissa kuulusteluissa tällaista selitystä enää esittänyt.-Bussikuskin mukaan jarrut pettivät, mutta myöhemmin on tullut ilmi ettei tutkimuksissa löytynyt jarruvikaa
Minä ajelin aikoinaan Turusta Kainuuseen ja Suonenjoen seutuvilla alkoi olo tuntumaan väsyneeltä. Kävin hiukan jaloittelemassa ja päätin käydä kahvilla seuraavalla auki olevalla huoltsikalla, joka oli Kuopiossa. Seuraava muistikuva koko reissusta olikin kun havahduin sammuttaessani auton vanhempien kotipihassa Kajaanissa. Reilu kaksisataa kilometriä ajamista jonkinlaisessa horroksessa ja ei mitään hajua mitä matkalla tapahtunut. Tuohon aikaan ei Iisalmessa ollut ohitustietä ja keskustan läpi siinä horroksessa tuli köröteltyä. Oli todella pelottava tunne kun havahtui ja tajusi tilanteen.Nukahtaminen olisi loogisin vaihtoehto ainakin silloin jos kyseessä olisi kuljettajalle joku tuttu tieosuus. En usko että kemiläinen bussikuski kauheasti Kuopion seudulla ajelee, yleensä sitä kuitenkin joutuu vähän skarppina olemaan ja katselemaan mistä liittymästä pitää kääntyä jne. Tässä tapauksessa nukahtamisen tullessa kysymykseen olisin edelleenkin sillä kannalla että ei se sitä noin pitkälle sinne rampille olisi voinut ajaa.
Paljon kuulee sellaisia juttuja että tutuilla tiepätkillä saattaa käydä oikeasti sellaisia juttuja ettei kuski muista juuri mitään matkasta kun on vedetty ihan puhtaasti alitajunnasta tuo reitti. Tai ei välttämättä ihan koko matka ole hämärän peitossa, mutta joku sellainen musta aukko saattaa olla ihan reilultakin matkalta.
Pidän nukahtamisen mahdollisuutta ihan täytenä nollana.
Niin, ja kuljettahan on ollut jo huomattavasti ennen liikkeellelähtöä jo tekemässä valmisteluja ja tuskin on asunut (voi toki asuakin) linja-auton vieressä valmiina. Pirun pitkä päivähän siinä on ollut. Jonkin verran olen linja-autolla matkustellut, mutta eipä ole tullut eteen tilannetta, jossa matkustajat ovat kuljettajan ajokunnosta ajon aikana huolissaan ja kyselevät hänen jaksamisestaan.Käsittääkseni olivat kuitenkin lähteneet matkaan tosi aikaisin, eli ajomatkaa ja aikaa oli jo runsaasti takana. Toisekseen ajo oli jo aikaisemmin ollut holtitonta, kun matkustajat olivat kyselleet että väsyttääkö kuskia. Paikallistuntemuksen pettäminen ei oikein selitä tuota aikaisempaa holtitonta ajoa.
Jonkin verran olen linja-autolla matkustellut, mutta eipä ole tullut eteen tilannetta, jossa matkustajat ovat kuljettajan ajokunnosta ajon aikana huolissaan ja kyselevät hänen jaksamisestaan.