Mainos

Bussionnettomuus Kuopiossa 24.8.2018

  • 10 873
  • 59

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
No eiköhän liene aika kohtalaisen selvä juttu, että kuljettaja on nukahtanut ja havahtunut myöhässä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No eiköhän liene aika kohtalaisen selvä juttu, että kuljettaja on nukahtanut ja havahtunut myöhässä.
Pahoittelut jos asia on ollut esillä, mutta oliko tuo ns oikea liittymä, eli se mistä määränpäähän pitikin ajaa? Puhuisi nukahtamista vastaan?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Pahoittelut jos asia on ollut esillä, mutta oliko tuo ns oikea liittymä, eli se mistä määränpäähän pitikin ajaa? Puhuisi nukahtamista vastaan?
Oli ihan oikea liittymä ja sinänsä hankala kuvitella että nukkuessaan ajaisi kuitenkin ihan oikeaan ramppiin, vaan metsähallitus kutsuisi jo aiemmin.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Pahoittelut jos asia on ollut esillä, mutta oliko tuo ns oikea liittymä, eli se mistä määränpäähän pitikin ajaa? Puhuisi nukahtamista vastaan?
Käsittääkseni oli ihan oikea liittymä ja siksi en alkuun oikein uskonutkaan nukahtamiseen, mutta tarkemmin ajateltuna on erittäin mahdollista ajaa autoa puolihorroksessa ja kääntyä jopa tuollaiseen loivaan ramppiin. Vauhti oli niin kova, että kyllä siinä on menty jalka kaasulla ja havahduttu liian myöhään.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Kun sairaskohtaukset ja tekniset viat on laskettu käsittääkseni pois, niin vaihtoehdot ovat todella vähissä ja niistä päädyn nukahtamisen kannalle. Ei tuollaista virhearviota vauhdin suhteen muuten voi oikeastaan tehdä.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Kun sairaskohtaukset ja tekniset viat on laskettu käsittääkseni pois, niin vaihtoehdot ovat todella vähissä ja niistä päädyn nukahtamisen kannalle. Ei tuollaista virhearviota vauhdin suhteen muuten voi oikeastaan tehdä.

Tai sitten se pullo jarrupolkimen alla tms. Jotain kaasupolkimen päällä. Jokin aivoverenkierron häiriö?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Kun sairaskohtaukset ja tekniset viat on laskettu käsittääkseni pois, niin vaihtoehdot ovat todella vähissä ja niistä päädyn nukahtamisen kannalle. Ei tuollaista virhearviota vauhdin suhteen muuten voi oikeastaan tehdä.
Nukahtaminen olisi loogisin vaihtoehto ainakin silloin jos kyseessä olisi kuljettajalle joku tuttu tieosuus. En usko että kemiläinen bussikuski kauheasti Kuopion seudulla ajelee, yleensä sitä kuitenkin joutuu vähän skarppina olemaan ja katselemaan mistä liittymästä pitää kääntyä jne. Tässä tapauksessa nukahtamisen tullessa kysymykseen olisin edelleenkin sillä kannalla että ei se sitä noin pitkälle sinne rampille olisi voinut ajaa.

Paljon kuulee sellaisia juttuja että tutuilla tiepätkillä saattaa käydä oikeasti sellaisia juttuja ettei kuski muista juuri mitään matkasta kun on vedetty ihan puhtaasti alitajunnasta tuo reitti. Tai ei välttämättä ihan koko matka ole hämärän peitossa, mutta joku sellainen musta aukko saattaa olla ihan reilultakin matkalta.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Nukahtaminen olisi loogisin vaihtoehto ainakin silloin jos kyseessä olisi kuljettajalle joku tuttu tieosuus. En usko että kemiläinen bussikuski kauheasti Kuopion seudulla ajelee, yleensä sitä kuitenkin joutuu vähän skarppina olemaan ja katselemaan mistä liittymästä pitää kääntyä jne. Tässä tapauksessa nukahtamisen tullessa kysymykseen olisin edelleenkin sillä kannalla että ei se sitä noin pitkälle sinne rampille olisi voinut ajaa.

Paljon kuulee sellaisia juttuja että tutuilla tiepätkillä saattaa käydä oikeasti sellaisia juttuja ettei kuski muista juuri mitään matkasta kun on vedetty ihan puhtaasti alitajunnasta tuo reitti. Tai ei välttämättä ihan koko matka ole hämärän peitossa, mutta joku sellainen musta aukko saattaa olla ihan reilultakin matkalta.
Autoa voi todellakin ajaa siinä hämärän rajamailla ja löytää myös ihan oikean rampin. Skarppina oleminen ei vaan jossain vaiheessa enää onnistu vaikka kuinka yrittäisi. Sinne rampillekin voi löytää puoliunessa vaikka navigaattorin avulla, jos nyt sitten on outo reitti, niin sitä on varmasti käyttänyt. Tämän jälkeen on voinut heti torkahtaa kohtalokkaasti. Kaasuahan siinä on painettu ihan viime hetkille asti, sillä ilman kaasuttamista vauhti olisi huomattavasti, ja aika nopeasti, ylämäkeen hidastunut ilman jarruttamistakin, kun linja-autoa ei myöskään päästellä vapaalla rullailemaan.

Kuulemasi ovat ihan tosia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pahoittelut jos asia on ollut esillä, mutta oliko tuo ns oikea liittymä, eli se mistä määränpäähän pitikin ajaa? Puhuisi nukahtamista vastaan?
Tuo oli tosiaan oikea ramppi ja matkaa päämäärään oli kolme kilometriä. Kello oli klo 15 perjantai iltapäivällä eli tuolla on tuolloin ollut liikennettä todella runsaasti. Pidän nukahtamisen mahdollisuutta ihan täytenä nollana. Enemmin miettisin sitä, että onko kuskilla paikallistuntemus pettänyt, missannut nopeusrajoituksen ja kuvitellut että tuo on sellainen pitkä, kaartuva ramppi johon voi kahdeksaakymppiä ajaa. Siinä kilometriä myöhemmin on sellainen.
 
Viimeksi muokattu:

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuskihan oli ajellut jo maantiellä miten sattuu ja matkustajat olivat kyselleet, että mikä meininki, kun ei meinaa tie riittää?
En väitä, mut tääkin saattaa olla liioteltua ja kokemattomin silmin nähtyä seilaamista. Kokemuksesta tiedän että tommosen raskaan ajoneuvon pitäminen luotisuorassa on aika mahdotonta jos tiessä on heittoja.

Tuo aikasempi seilaaminen tosin vois puhua väsymyksen puolesta, ollaan nuokuttu välillä. Tuo rampille ajo vaan ei oo niitä yleisimpiä paikkoja nukahtaa, yleensä kun aletaan kääntymään niin väsyneenkin ihmisen vaistot heräävät.

Ihme homma kaikinpuolin, jos kaasu ja jarru olis menny sekasin nii kai sen heti huomais, eikä vaan jatkas sitä kaasun painamista. Aivoverenkiertohärö hyvinkin mahdollinen, siitä kun ei aina jää jälkeä niin vaikea todistaa jälkeenpäin.

Ite veikkaan myöskin että on yksinkertaisesti tullut pitkän matkan jälkeen havainnointivirhe kääntyvästä mutkasta. Ollaan luultu et siihen voi ajaa kovaa, sen kun on huomannut et ei voikkaan, nii on iskeny paniikki eikä oo jarrua enää löytynyt.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Ite veikkaan myöskin että on yksinkertaisesti tullut pitkän matkan jälkeen havainnointivirhe kääntyvästä mutkasta. Ollaan luultu et siihen voi ajaa kovaa, sen kun on huomannut et ei voikkaan, nii on iskeny paniikki eikä oo jarrua enää löytynyt.
Joo, ei tämä välttämättä ole huono veikkaus, mutta toisaalta sieltä heti liittymän alusta näkee siihen risteykseen ja ne väistöliikkeet on tehty vasta aivan viime hetkillä.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Bussikuskin ikä? Kaasu ja jarru sekaisin pitkän moottoritiepätkän jälkeen täysin mahdollinen myös, varsinkin jos kyseessä iäkkäämpi henkilö joita näkee paljon, valitettavasti myös bussien ratissa. Ajoissa vaan siirto toimistohommiin viimeisten vuosien ajaksi tai putkeen.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Bussikuskin ikä? Kaasu ja jarru sekaisin pitkän moottoritiepätkän jälkeen täysin mahdollinen myös, varsinkin jos kyseessä iäkkäämpi henkilö joita näkee paljon, valitettavasti myös bussien ratissa. Ajoissa vaan siirto toimistohommiin viimeisten vuosien ajaksi tai putkeen.
Ei ole tässä mahdollinen skenaario minusta. Polkimien sekoittamisen kyllä huomaa ja sinne on kaasutettu ihan viime hetkiin asti. Tuollaisessa rampissa normaalisti nostetaan kaasulta jalka pois kokonaan heti rampin alkaessa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Moderaattoreilta tätä ketjujen yhdistelyä toivottiinkin kun tuolla kierrätyskeskuksen ketjuissa on tästä puhetta. Pistän nyt kuitenkin omatoimisesti ketjun pystyyn kun aihe varmaan herättää keskustelua.

Tähän mennessä tiedetään siis ainakin:

-Linja-auto ajoi Kuopiossa Jynkän/Kolmisopen rampille, törmäsi viiteen henkilöautoon ja ajatui lopulta rampilta katsottuna oikealle puolelle junaradalle. Auto luisui noin 7-10 metriä ennen junarataan pysähtymistä
-Bussikuskin mukaan jarrut pettivät, mutta myöhemmin on tullut ilmi ettei tutkimuksissa löytynyt jarruvikaa
-Neljä ihmistä kuoli
-Sunnuntaina teho-osastolla oli kolme ihmistä
-Lisäksi kuusi muuta on vielä Kuopion yliopistollisessa sairaalassa vuodeosastolla
-Bussissa oli yhteensä 21 matkustajaa ja kuljettaja
-Poliisi tutkii tapausta tällä hetkellä tapausta törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena, neljänä kuolemantuottamuksena ja useana vammantuottamuksena

Tuossa nyt ainakin joitain olennaisia faktoja tapaukseen liittyen. Hämärän peitossa on vielä luonnollisesti onnettomuuden todellinen syy ja esim. miten suurella tilannenopeudella kaikki tapahtui. Silminnäköijöiden mukaan kyseessä oli "huomattava nopeus".

Tänne keskustelua aiheesta sitten jatkossa.
 

Flusher

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Panthers
Hämärän peitossa on vielä luonnollisesti onnettomuuden todellinen syy ja esim. miten suurella tilannenopeudella kaikki tapahtui. Silminnäköijöiden mukaan kyseessä oli "huomattava nopeus".
Onhan sitä spekuloitu kaikenlaista, esim. kuljettajan väsymystä ja korkeaa ikää. Olihan bussissa matkustaneidenkin mielestä ajanut liian kovaa jo aiemmin. Turha periaatteessa spekuloida näitä syitä, mutta huolestuttavaa kun kerran on pyydetty kuskia hidastamaan ajovauhtia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
-Bussikuskin mukaan jarrut pettivät, mutta myöhemmin on tullut ilmi ettei tutkimuksissa löytynyt jarruvikaa
Kyseinen 67v bussikuski ei ollut radion uutisten mukaan varsinaisissa kuulusteluissa tällaista selitystä enää esittänyt.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Nukahtaminen olisi loogisin vaihtoehto ainakin silloin jos kyseessä olisi kuljettajalle joku tuttu tieosuus. En usko että kemiläinen bussikuski kauheasti Kuopion seudulla ajelee, yleensä sitä kuitenkin joutuu vähän skarppina olemaan ja katselemaan mistä liittymästä pitää kääntyä jne. Tässä tapauksessa nukahtamisen tullessa kysymykseen olisin edelleenkin sillä kannalla että ei se sitä noin pitkälle sinne rampille olisi voinut ajaa.

Paljon kuulee sellaisia juttuja että tutuilla tiepätkillä saattaa käydä oikeasti sellaisia juttuja ettei kuski muista juuri mitään matkasta kun on vedetty ihan puhtaasti alitajunnasta tuo reitti. Tai ei välttämättä ihan koko matka ole hämärän peitossa, mutta joku sellainen musta aukko saattaa olla ihan reilultakin matkalta.
Minä ajelin aikoinaan Turusta Kainuuseen ja Suonenjoen seutuvilla alkoi olo tuntumaan väsyneeltä. Kävin hiukan jaloittelemassa ja päätin käydä kahvilla seuraavalla auki olevalla huoltsikalla, joka oli Kuopiossa. Seuraava muistikuva koko reissusta olikin kun havahduin sammuttaessani auton vanhempien kotipihassa Kajaanissa. Reilu kaksisataa kilometriä ajamista jonkinlaisessa horroksessa ja ei mitään hajua mitä matkalla tapahtunut. Tuohon aikaan ei Iisalmessa ollut ohitustietä ja keskustan läpi siinä horroksessa tuli köröteltyä. Oli todella pelottava tunne kun havahtui ja tajusi tilanteen.
 

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
Mitä tekemistä näillä viesteillä on tämän ketjun kanssa? Käsittääkseni kuski einedes kuollut... eikä nyt oikein voi darwin palkintoa ojentaa kenellekään siitä syystä, että sattui astumaan "väärään" ajoneuvoon aamulla.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Pidän nukahtamisen mahdollisuutta ihan täytenä nollana.

Käsittääkseni olivat kuitenkin lähteneet matkaan tosi aikaisin, eli ajomatkaa ja aikaa oli jo runsaasti takana. Toisekseen ajo oli jo aikaisemmin ollut holtitonta, kun matkustajat olivat kyselleet että väsyttääkö kuskia. Paikallistuntemuksen pettäminen ei oikein selitä tuota aikaisempaa holtitonta ajoa.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Käsittääkseni olivat kuitenkin lähteneet matkaan tosi aikaisin, eli ajomatkaa ja aikaa oli jo runsaasti takana. Toisekseen ajo oli jo aikaisemmin ollut holtitonta, kun matkustajat olivat kyselleet että väsyttääkö kuskia. Paikallistuntemuksen pettäminen ei oikein selitä tuota aikaisempaa holtitonta ajoa.
Niin, ja kuljettahan on ollut jo huomattavasti ennen liikkeellelähtöä jo tekemässä valmisteluja ja tuskin on asunut (voi toki asuakin) linja-auton vieressä valmiina. Pirun pitkä päivähän siinä on ollut. Jonkin verran olen linja-autolla matkustellut, mutta eipä ole tullut eteen tilannetta, jossa matkustajat ovat kuljettajan ajokunnosta ajon aikana huolissaan ja kyselevät hänen jaksamisestaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kieltämättä vähän läppä, että ilmeisesti jopa 71-vuotias saa ajaa bussia. Se kuitenkin oikeasti vaatii skarppiutta sekä tietynlaista fyysistäkin kuntoa ja henkistä tasapainoa. Suomalainen mieshän ei myönnä olevansa väsynyt tai tekevänsä mitään väärin.

Surullinen juttu kaikinpuolin.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Jonkin verran olen linja-autolla matkustellut, mutta eipä ole tullut eteen tilannetta, jossa matkustajat ovat kuljettajan ajokunnosta ajon aikana huolissaan ja kyselevät hänen jaksamisestaan.

Sama. Pikkasen nihkeä fiilis saattaisi olla, jos kuski ajelee rekan perseessä, vetelee tietä laidalta toiselle ja "kaikki on hyvin", kun kysytään.

Mitä tulee yleisemmin autoiluun niin tiedän esimerkin, missä mies sai aivoinfarktin viime talvena ja jo on ajellut autolla ympäri Suomea. Tekisi mieli antaa auton tuntomerkit, niin tiedätte varoa. Ajokunto oli viimeksi puhuessa sellainen, että tiesi mihin oli menossa vaikkei muistanut paikan nimeä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös