Bussionnettomuus Kuopiossa 24.8.2018

  • 10 657
  • 59

Byvajet

Jäsen
En väitä, mut tääkin saattaa olla liioteltua ja kokemattomin silmin nähtyä seilaamista.

Kuski kuitenkin ajoi pari sataa kilometriä niin, että useampi ihminen oli käynyt kysymässä hänen voinnistaan ja väsymyksestään ja toivonut, että kuljettaja hidastaisi.

”Bussi ajoi kyllä aika holtitonta menoa jo Pulkkilasta eteenpäin”, Suomela kertoo Helsingin Sanomille Kuopion yliopistollisessa sairaalassa (Kys), jossa hän on ollut hoidettavana.

”Kanssamatkustajat olivat huomauttaneet, että voitaisiinko ajaa vähän hiljempaa. Minäkin kiinnitin siihen huomiota, kun linja-auto oli hyvin lähellä rekan perää. Varmasti ei ollut kuin pari metriä väliä. Se ajoi hirvittävän lähellä edellä kulkevia autoja ja meni loppumatkasta heijaamalla oikealle vasemmalle.”

”Matkanjärjestäjä, joka meillä on vastuuhenkilönä, oli jo kysynyt kuskilta useamman kerran, että oletko väsynyt. Kuski oli vain sanonut, että en ole väsynyt. Kaikki menee hyvin. Muutama minuutti sen jälkeen rysähti.”

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005804450.html

"Matkustaja kertoo Kuopion turmabussin menon olleen epävakaata – kuskia oli pyydetty hidastamaan jo ennen kohtalokkaita sekunteja"

"– (Muut ovat kertoneet, että) bussi olisi Pulkkilan pysähdyspaikasta viimeistään lähtenyt hoipertelemaan keskilinjan tuntumassa ja reunalinjalla edestakaisin, ja että auto ajoi hyvin lähellä rekka-autoja ja henkilöautoja ennen kuin lähti ohittamaan. Ei ole ollut kuin ihan pari metriä väliä. Huomasin itsekin sen, että välimatka seuraavaan autoon oli aivan liian lyhyt, Suomela kertoo."

"

Suomela kertoo, että matkustajat olivat olleet autossa peloissaan.

– Etummaisena istui rouva, joka oli sanonut kuskille, että emmekös me ehtisi perille vähän hiljaisemmallakin vauhdilla. Matkan vastuullinen oli kysynyt kuskilta useampaan kertaan, että onko tämä väsynyt. Kuski oli vakuuttanut vielä ihan muutamaa hetkeä ennen rysähdystä, ettei ole väsynyt."

Matkustaja kertoo Kuopion turmabussin menon olleen epävakaata – kuskia oli pyydetty hidastamaan jo ennen kohtalokkaita sekunteja
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaikista älyttömintä on tuo kun bussit ja rekat ajavat metrin päässä edellä ajavasta. Valitettavan yleistä käyttäytymistä ammattiautoilijoiden keskuudessa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tuntematta yksityiskohtia tuo kuulostaa aika pitkältä matkalta yhdellä kuskilla. Kaikenlaisia bussiretkiä on tullut tehtyä ja välilla on ollut kaksi kuskia.

Jos laki ei määrää jotain, niin olisiko hänen pitänyt ymmärtää haukkaavansa hieman liian ison palan. Jarrut oli ilmeisesti vain hätävalhe, kun ei muutakaan keksinyt.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuntematta yksityiskohtia tuo kuulostaa aika pitkältä matkalta yhdellä kuskilla. Kaikenlaisia bussiretkiä on tullut tehtyä ja välilla on ollut kaksi kuskia.

Jos laki ei määrää jotain, niin olisiko hänen pitänyt ymmärtää haukkaavansa hieman liian ison palan. Jarrut oli ilmeisesti vain hätävalhe, kun ei muutakaan keksinyt.
Kyllähän noin 500 kilometriä on täysin ajoaikojen sisällä varsinkin linja-autolla, kun nopeutta saa olla max 100 km/h, jos se on tiekohtaisesti sallittua. Yhdistelmälläkin pääsee normaalin ajoajan puitteissa Suomessa noin 600 kilometriä. Ja jatketulla ajoajalla noin 70 kilometriä pidemmälle. Vanhoilla kokonaispainoilla sai vielä hieman enemmän kilometrejä päivässä. Ja työpäivän mitta saa olla 15 tuntia, niin tuo Kalix-Kuopio suoritus on kyllä lähemmäs normipäivää kuin mitään pitkää päivää. Ennemmin kyse on kuljettajan henkilökohtaisesta suorituskyvystä, varsinkin, jos hän on ollut vaikka hetken ajamatta ja näinollen rutiini ajamiseen on kadonnut. Mutta näillä eläkeläiskuskeilla yritetään tehdä keikat kannattaviksi, kun taksat laskevat ja kulut vain nousevat.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Käsittääkseni olivat kuitenkin lähteneet matkaan tosi aikaisin, eli ajomatkaa ja aikaa oli jo runsaasti takana. Toisekseen ajo oli jo aikaisemmin ollut holtitonta, kun matkustajat olivat kyselleet että väsyttääkö kuskia. Paikallistuntemuksen pettäminen ei oikein selitä tuota aikaisempaa holtitonta ajoa.
Väsymys on voinut vaikuttaa ajosuoritukseen hyvinkin merkittävästi heikentävästi, mutta sille että joku nukahtaisi alle sadan metrin rampille sinne ensin bussin ohjattuaan tuntuu täysin mahdottomalta.
 

Byvajet

Jäsen
Väsymys on voinut vaikuttaa ajosuoritukseen hyvinkin merkittävästi heikentävästi, mutta sille että joku nukahtaisi alle sadan metrin rampille sinne ensin bussin ohjattuaan tuntuu täysin mahdottomalta.

Kun nukahdin ja ajoin hankeen, niin ensin huomasin, että olen väsynyt ja että silmät menevät väkisin kiinni. Sen jälkeen ryhdistäydyin, oikaisin penkillä ruotoani ja käänsin lämpötilaa kylmemmäksi. Tunsin myös virkistyväni, ja tuli olo, että hyvinhän tässä voi vielä jatkaa. Seuraava havainto oli kuitenkin se, että auto sukeltaa lumipenkasta läpi.

Nukahtaminen tapahtuu salakavalasti. Ei sillä ole merkitystä, onko pystynyt ohjaamaan rampille vai ei. Jollain sekunnilla tajunta hämärtyy.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Ennemmin kyse on kuljettajan henkilökohtaisesta suorituskyvystä

Tämä. Näin kolmenkympin kieppeillä ei tuo yhdeksän-kymmenen tunnin ajaminen juurikaan paina, mutta yli viisikymppinen vanhempi versio minusta kyllä on suosiolla jättänyt ajamista vähemmälle. Parikymmentä vuotta sitten pahvikiekoilla kyllä painoi menemään säälimättä itseään. Ikä vain tekee tehtävänsä jokaiselle, valitettavasti myös todennäköisesti tälle bussikuskille.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Jarrut oli ilmeisesti vain hätävalhe, kun ei muutakaan keksinyt.

Eikä välttämättä edes hätävalhe, voi olla että oli niin shokissa, väsynyt ja tapahtumat hämärtyneet, että luuli jarruttaneensa. Tai sitten yritti pelastaa oman töppinsä syyttämällä jarruja.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko nukahtaminen nyt lukittu, ja esim kännykän, navin tms pläräily tai muu häiriötekijä poissuljettu?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eikä välttämättä edes hätävalhe, voi olla että oli niin shokissa, väsynyt ja tapahtumat hämärtyneet, että luuli jarruttaneensa. Tai sitten yritti pelastaa oman töppinsä syyttämällä jarruja.

Onko nukahtaminen nyt lukittu, ja esim kännykän, navin tms pläräily tai muu häiriötekijä poissuljettu?

Tilastollisesti tuonikäiset näpräävät vähemmän luurejaan. Se ei tietenkään poissulje sitä, jos tässä kohtaa olisi ollut asiaa johonkin keskustelupalstalle tai kuvapalveluun.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko nukahtaminen nyt lukittu, ja esim kännykän, navin tms pläräily tai muu häiriötekijä poissuljettu?

Tuskin ihan ensimmäinen tutkintalinja on navi tai kännykkä, jos ei ole hidastanut moottoritievauhdista ajaessaan kuitenkin sille rampille, josta pitikin ajaa ja johon on osannut todistettavasti ajaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuskin ihan ensimmäinen tutkintalinja on navi tai kännykkä, jos ei ole hidastanut moottoritievauhdista ajaessaan kuitenkin sille rampille, josta pitikin ajaa ja johon on osannut todistettavasti ajaa.
No eikö vähän sama päde nukahtamiseenkin, eli mahdollista mutta erikoista? Voihan se häiriötekijät olla muutakin, esim keskustelu matkustajan kanssa.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
No eikö vähän sama päde nukahtamiseenkin, eli mahdollista mutta erikoista? Voihan se häiriötekijät olla muutakin, esim keskustelu matkustajan kanssa.

Nukahtaminen erikoista? Oletko ajanut pitkiä matkoja oikeasti väsyneenä? Tietenkään sitä ei tapahdu nyt ihan hirvittävän usein, mutta tuolla teillä menee joka päivä ja yö kuskeja, jotka taistelevat nukahtamista vastaan. Onneksi on erilaisia keinoja, kuten vaikka kollegalle soittaminen (handsfree). Se helpottaa ihan älyttömästi. Viisas kuski osaa myös pysähtyä ja kiertää vaikka autoa ja tehdä jumppaliikeitä jne.

Se kun alkaa oikeasti väsyttää niin mieli ja kroppa haluaa ihan oikeasti nukahtaa siihen ratin ja penkin väliin. Ja se nukahtaminen olisi ihan tajuttoman helppoa. Paljon helpompaa kuin ajon päätteeksi pehmeään sänkyyn. Se on ehkä se auton tasainen hurina, joka tuo kroppaan valheellisen olotilan ja tunteen siitä, mikä on järkevintä. Lapsikihan nukahtaa helpoiten autoon (yleensä). Ajaminen siis ihan oikeasti väsyneenä on tutkitusti lähes sama asia kuin reippaasti humalassa ajaminen. Näissä raskaan kaluston autoissa on nykyään vielä ilmajousitetut penkit, mitkä antavat äärimmäisen rauhallisen kyydin ja pientä mukavaa keinumista. Olen monesti ihmetellyt, että maailman helpointa olisi nukahtaa siihen täyteen ajovauhtiin ja kropan, sekä aivojen mielestä ihan kannatettavaa. Siis tietenkin sillä hetkellä, kun olet oikeasti väsynyt. Ajon jälkeen saattaa mennä useampi tunti ennenkuin uni tulee.

Olen itse ollut muutaman kerran ihan helvetin väsynyt ja ne ovat olleet ihan helvetillisiä kokemuksia, kun samalla aikataulut yms. painaa päälle. Onneksi voi pahimmalla hetkellä tehdä esim sen puhelun. Sekään nyt ei mikään tae ole mistään.

Ja jos nyt joskus on hieman väsynyt töiden jälkeen ja ajaa autolla taajamissa tai kaupunkiliikenteessä hetken, niin kyse on ihan eri luokan asioista.

Tuo jonkin matkustajan kommentti ajamisen hoipertelevuudesta viimeiseltä 100 kilometriltä kertoo juurikin siitä, että kuski taisteli unta vastaan. Ihan tyypilliseltä kuulostaa. Isossa autossa nuo jatkuvat linjan korjaukset tuntuu. Enkä nyt puolustele tätä kuskia. Kyseessä oli tilausajo, joten aikataulu ei voinut olla hirveän tärkeä asia. Toki siitä viivästyksestä olisi joku alkanut suuta ehkä pieksämään, mutta (jos) nyt kysymys oli väsymyksestä, niin tällä kuskilla olisi pitänyt ollaa pokkaa tehdä extra pysähdys. Olisi vaikka valehdellut, että pitää tutkia moottoria yms..
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kävin tänä aamuna ajamassa tuon rampin. Kun siihen tulee satasta ja vitosella antaa vauhdin hidastua ilman, että jarruttaa niin vauhti ehtii tippua neljäänkymppiin risteykseen mennessä. Vaikka henkilöauto ei vastaa bussia, niin voidaan todeta, että kuski on kaasuttanut vähintään rampin puoleen väliin saakka.

Mitä taas nukahtamiseen tulee, niin selvää on että hän on loppuvaiheessa ohjannut autoa ilman jarruttamista, joten silloin hän ei ole unessa ollut. En laskenut, että montako sekuntia rampin ajaminen kestää, mutta ihan muutamista sekunneista on kyse. Ruuhka-aikaan satojen muiden autojen seassa todennäköisyys että nukahtaminen tapahtuisi juuri sillä sekunnilla kun kuski on juuri kääntänyt auton rampille tuntuu edelleen täysin olemattomalta. Ja tiedän kyllä miten nukahtaminen rattiin tapahtuu.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Nukahtaminen ja helvetin väsyneenä ajo on nyt kaksi eri asiaa. Siinä nukahtamisen ja valveilla olon rajamailla ajaminen on täysin mahdollinen syy. Ei todellakaan tarvitse täysin nukahtaa, että tuollaista voi sattua. Voi olla, että kuski on havahtunut horroksesta juurikin tuossa rampilla ja tajunnut yhtäkkiä missä mennään. Tämä väsymyksen ymmärtäminen ei taida nyt mennä ihan perille täällä. Autoa voi ohjata hyvinkin alitajuisesti. Ei se ole sitä, että olet valveilla ja olet sataprosenttisen tietoinen kaikesta ja sitten vain nukahdat. Voi toki olla noinkin (Ei tässä tapauksessa), mutta kun tässä tapauksessa on taisteltu unta vastaan ehkä se viimeiset 100 kilometriä (matkustajan kommentti), on täysin mahdollista, että kuski on kadottanut tajuntansa ja ollut vain näennäisesti valveilla.

Sanoisin, että tiedän mistä puhun, koska been there done that. Onneksi itse olen selvinnyt säikähdyksellä ja nykyään osaan ottaa nämä asiat tarvittavalla vakavuudella ja uskallan pysähtyä tarvittaessa. Ja tuollainen väsymys, mikä tulee ajaessa ja kun taistelee pitkään sitä unta vastaan, on täysin erilaista, mitä se on turvallisissa olosuhteissa.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nukahtaminen erikoista? Oletko ajanut pitkiä matkoja oikeasti väsyneenä?
No kuka nyt ei olisi rattiin nukahtanut. Tarkoitin tietysti kesken (oikean) rampin nukahtamista, käytönnössä kesken aktiivisen ajosuoritteen nukahtamista. Kumpi on keskimääräisessä ramppiulosajossa todennäköisempi onnettomuuden syy, tuollainen nukahtaminen vai muu häiriötekijä? Muutaman kyydissäolijan shokin jälkeiset lehtikommentit minusta ohjasivat narratiivia vähän liiaksi. Tätä tarkoitin. Ainahan bussit seilaa ja ajaa kovaa, ja ainahan autot ajaa mummojen mielestä liian kovaa.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
No kuka nyt ei olisi rattiin nukahtanut. Tarkoitin tietysti kesken (oikean) rampin nukahtamista, käytönnössä kesken aktiivisen ajosuoritteen nukahtamista. Kumpi on keskimääräisessä ramppiulosajossa todennäköisempi onnettomuuden syy, tuollainen nukahtaminen vai muu häiriötekijä? Muutaman kyydissäolijan shokin jälkeiset lehtikommentit minusta ohjasivat narratiivia vähän liiaksi. Tätä tarkoitin. Ainahan bussit seilaa ja ajaa kovaa, ja ainahan autot ajaa mummojen mielestä liian kovaa.

Kirjoituksestasi päätellen et tajua yhtään mistä puhun. En nyt jatka tästä enempää, kun selvästikään tarkoittamani asiat eivät mene perille. Sanon nyt vain, että olen kuljetusalalla ja been there done that (en tietystikään ajanut rampista ulos) ja kuullut lukuisia (väsymyskauhutarinoita) tarinoita muilta kuskeilta.

Voit toki olla asiasta ihan mitä mieltä tahansa. Mutta lue nyt vielä tuo minun toinen viestini, koska vastaan siinä oikeastaan jo tähän viestiisi. Jätit sen ilmeisesti lukematta. Ja toistan nyt oman johtopäätökseni. Kuski ei ole nukahtanut rampilla vaan säpsähtänyt hereille horroksesta, kun kaikki on jo myöhäistä. Ja alleviivaan vielä sitäkin, että horroksessa ajaminen ei välttämättä tarkoita nukkumista. Horroksessa autoa voi ohjata, vaikka tajunta onkin ihan jossain muualla.

Tuosta häiriötekijöitä vielä, että käytännössä jonkun pitää hypätä syliin tai tarrata kiinni, että ajat ylikovaa rampille ja vielä ulos sieltä. Sittenkin jää vielä kysymys, miksi et jarruta ja tässä tapauksessa, että miten voisit ohjata autoa. Ei mikään meteli tai muu huono käyttäytyminen johda tuollaisiin virheisiin.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaikista älyttömintä on tuo kun bussit ja rekat ajavat metrin päässä edellä ajavasta. Valitettavan yleistä käyttäytymistä ammattiautoilijoiden keskuudessa.

Jep. Sunnuntaina oli taas tästä kokemusta. Lähellä edellä ajavan puskuria ajettiin valtatiellä. Sitten kun tämä edellä menevä kääntyikin vasempaan pienelle sivutielle, jouduttiin tekemään äkkijarrutus. Sen verran rajua oli, että ihmisten tavaroita kaatuili, ja turvavyöt olivat tarpeen. Onneksi olin käynyt kusella ennen bussiin nousua, sen verran kovasti tuo turvavyö painoi tuonne alavatsan seudulle, että potentiaalisen katastrofin aineksia olisi ollut ilmassa.

Turvaväli... Mikä se on?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Turvaväli... Mikä se on?

Se on sitä vallanhimoa. Ison masiinan, kun saa alle, niin sitten mennään ja kuvitellaan vaikka mitä.

Varmasti on paljon vastuullisiakin kuljettajia ja sitten on se muu porukka. Jos joskus satutaan samaan taukohuoneeseen, niin puhutaan pelkästään työasioista kuinka tein sitä ja tätä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se on sitä vallanhimoa. Ison masiinan, kun saa alle, niin sitten mennään ja kuvitellaan vaikka mitä.

Varmasti on paljon vastuullisiakin kuljettajia ja sitten on se muu porukka. Jos joskus satutaan samaan taukohuoneeseen, niin puhutaan pelkästään työasioista kuinka tein sitä ja tätä.

Varmaan näinkin. Toinen syy on kirput kireät aikataulut. Tänä päivänä on ihan varmaa, että jos bussi on viisikin minuuttia myöhässä, joku matkustaja valittaa tästä. Siksi kuljettajat joutuvat ajamaan usein lievää ylinopeutta ja etsimään ohituspaikkoja ajamalla toisen persauksessa kiinni.

Itse suosin julkista liikennettä, ja suurin osa bussikuskeista ansaitsee minulta kehuja. Valitettavasti näitä huonojakin tapauksia näkee toisinaan. Mielestäni tässä on kuitenkin meillä matkustajillakin peiliin katsomisen paikka.

Edit: autocorrect ei osaa "yhdys sanoja".
 
Viimeksi muokattu:

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kumpi on keskimääräisessä ramppiulosajossa todennäköisempi onnettomuuden syy, tuollainen nukahtaminen vai muu häiriötekijä? Muutaman kyydissäolijan shokin jälkeiset lehtikommentit minusta ohjasivat narratiivia vähän liiaksi. Tätä tarkoitin. Ainahan bussit seilaa ja ajaa kovaa, ja ainahan autot ajaa mummojen mielestä liian kovaa.
Keskimääräinen ramppiulosajo sillalta alas on vaikea määritellä, kun otanta ei ehkä ole järisyttävän iso. Mitä tulee kaikkiin ramppiulosajoihin, niin eiköhän ne useimmiten johdu ylinopeudesta ja sitten seuraavana tulee promillet veressä.

Tässä Kuopion tapauksessa lienee nyt jokseenkin selvää, että on kolme vaihtoehtoa: a) nukahtaminen, b) aivoverenkierron häiriöt tai muu sairaskohtaus ja c) alkoholi. Myös edellisten yhdistelmät mahdollisia. Auton tekninen vika on alustavasti jo suljettu pois eikä ulkoisista häiriötekijöistä ole mitään viitteitä.

Mitä siis jos kuski on keitottanut siellä viimeisessä pysähdyspaikassa, kun sen jälkeen meno alkoi muuttua haparoivaksi?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Varmaan näinkin. Toinen syy on kirput kireät aikataulut. Tänä päivänä on ihan varmaa, että jos bussi on viisikin minuuttia myöhässä, joku matkustaja valittaa tästä. Siksi kuljettajat joutuvat ajamaan usein lievää ylinopeutta ja etsimään ohitus paikkoja ajamalla toisen persauksessa kiinni.

Itse suosin julkista liikennettä, ja suurin osa bussikuskeista ansaitsee minulta kehuja. Valitettavasti näitä huonojakin tapauksia näkee toisinaan. Mielestäni tässä on kuitenkin meillä matkustajillakin peiliin katsomisen paikka.
Toisaalta niin pitkään kun kuljettajat ajavat ylinopeutta päästäkseen tavoiteaikoihin, ei bussiyhtiölläkään ole intressiä muuttaa aikatauluja realistisiksi. Jos kaikki bussikuskit ajaisivat liikennesääntöjen mukaan ja olisivat myöhässä, eiköhän bussiyhtiökin muuttaisi aikataulut tämän mukaiseksi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tässä Kuopion tapauksessa lienee nyt jokseenkin selvää, että on kolme vaihtoehtoa: a) nukahtaminen, b) aivoverenkierron häiriöt tai muu sairaskohtaus ja c) alkoholi. Myös edellisten yhdistelmät mahdollisia. Auton tekninen vika on alustavasti jo suljettu pois eikä ulkoisista häiriötekijöistä ole mitään viitteitä.

Mitä siis jos kuski on keitottanut siellä viimeisessä pysähdyspaikassa, kun sen jälkeen meno alkoi muuttua haparoivaksi?
Onko alkoholista jotain viitteitä? Esim poliisin tutkintanimikkeet? Vai riittääkö tähänkin mummojen kertomukset?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mielestäni tässä on kuitenkin meillä matkustajillakin peiliin katsomisen paikka.

Se on hyvin suomalainen tapa alkaa valittaa, jos joku liikenne on muutaman minuutin myöhässä. Alkaa se jalan tamppaaminen ja älyluurilla twitterin etsiminen.

Monessa muussa maassa odotellaan vain rauhassa. Kuulutus kertoo kyydin tulevan vasta kohta ja sehän sopii kaikille.

Onko alkoholista jotain viitteitä? Esim poliisin tutkintanimikkeet? Vai riittääkö tähänkin mummojen kertomukset?

Kyllähän tuo olisi jo kerrottu, jos olisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös