Bussionnettomuus Kuopiossa 24.8.2018

  • 10 683
  • 59

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaikista älyttömintä on tuo kun bussit ja rekat ajavat metrin päässä edellä ajavasta. Valitettavan yleistä käyttäytymistä ammattiautoilijoiden keskuudessa.
Ei se täysin älytöntä ole. Nimittäin, jos tavoitteena on polttoaineen säästö riskeistä välittämättä, niin on oikein toimiva tapa ajaa joku metrin päässä rekasta tai dösästä. Myytinmurtajat joskus tuota testasivat ja saivat merkittäviä säästöjä.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Varmaan näinkin. Toinen syy on kirput kireät aikataulut. Tänä päivänä on ihan varmaa, että jos bussi on viisikin minuuttia myöhässä, joku matkustaja valittaa tästä. Siksi kuljettajat joutuvat ajamaan usein lievää ylinopeutta ja etsimään ohitus paikkoja ajamalla toisen persauksessa kiinni.

Itse suosin julkista liikennettä, ja suurin osa bussikuskeista ansaitsee minulta kehuja. Valitettavasti näitä huonojakin tapauksia näkee toisinaan. Mielestäni tässä on kuitenkin meillä matkustajillakin peiliin katsomisen paikka.

Peiliin katsomisen paikka on myös muilla teillä liikkujilla. Bussihan joutuu ajamaan perseessä kiinni, että ehtii ohittaa. Se kun on se rajoitin, mikä tekee ohittamisesta vaikeaa, eivätkä pikkuautot anna yhtään helpotusta siihen ohitukseen. Lisäksi on tapauksia jotka painavat ohituskaistoilla 110kmh ohi, mutta kun ohituskaista loppuu, vauhti tippuu 80-90kmh, vaikka nopeusrajoitus 100. Eikä luonnollisesti tehdä elettäkään, että bussi päästettäis turvallisesti ohi. En puolustele kuitenkaan perässä roikkujia, mutta juurikin aikataulut, matkustajien ja työantajan paine aiheuttaa kaahailua. Tavaraliikenteessä saattaa olla sopimuksia tavaran ajoissa perille ehtimisestä, muuten tulee sakkoja/maksuvähennyksiä. Kaikki tämä kaatuu aina sen paskapalkkaisen duunarin päälle ja huoleksi, joka sitten joutuu tasapainoilemaan erilaisten huolien kanssa. (Aikataulut, asiakkaat, Ajoaika, turvallinen ajotapa, huoli omasta työpaikasta eli tuloista jne)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toisaalta niin pitkään kun kuljettajat ajavat ylinopeutta päästäkseen tavoiteaikoihin, ei bussiyhtiölläkään ole intressiä muuttaa aikatauluja realistisiksi.

Tämä on se toinen puoli. Sitä en sitten tiedä, että onko tuo aikataulutus bussiyhtiön käsissä, vai reitin tilaajan? Ainakin Tampereen seudun joukkoliikenteen uudistuessa jokunen vuosi sitten käytiin kovaa keskustelua aikataulujen pitämättömyydestä. Linjoja operoineet yhtiöt totesivat moneen kertaan yrittäneensä viestiä tilaajan (Tampereen kaupunki) suuntaan, että tämän määrittämät aikataulut ovat liian tiukkoja. Bussiyhtiöiden viestiä ei kuitenkaan olisi kuultu. Aiemmin yhtiöt olivat itse saaneet määrittää aikataulut.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei se täysin älytöntä ole. Nimittäin, jos tavoitteena on polttoaineen säästö riskeistä välittämättä, niin on oikein toimiva tapa ajaa joku metrin päässä rekasta tai dösästä. Myytinmurtajat joskus tuota testasivat ja saivat merkittäviä säästöjä.
Aa okei. Sittenhän se on fiksua riskeerata ihmishenget.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko alkoholista jotain viitteitä? Esim poliisin tutkintanimikkeet? Vai riittääkö tähänkin mummojen kertomukset?
Ei ole ainakaan vielä, mutta niin pitkään kuin sitä ei ole suljettu pois, pidän sitä yhtenä vaihtoehtona. Poliisi ei ole puhallustulosta ainakaan päivän Hesarin mukaan vielä ilmoittanut.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei ole ainakaan vielä, mutta niin pitkään kuin sitä ei ole suljettu pois, pidän sitä yhtenä vaihtoehtona. Poliisi ei ole puhallustulosta ainakaan päivän Hesarin mukaan vielä ilmoittanut.
Voihan se olla, mutta jo seuraavana aamuna tms poliisi kertoi että tutkitaan törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja kuolemantuottamuksina. Luulisi että jos viisari olisi värähtänyt niin tutkittaisiin myös rattijuopumuksena. Toki jos on oltu siinä rajoilla niin ei ole haluttu vielä julkistaa asiaa. Minusta on ihan mahdollista ja jopa tapahtumiin kohtuullisen hyvin sopisi se, että kuljettajan huomio olisi mennyt hetkeksi muualle, esim jotain pudonnut jalkatilaan, pitänyt säätää navigaattoria tms, tullut puhelu, joku tilanne matkustajan kanssa jne.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Miten ne viisi autoa, jotka bussi kolasi samalla; olivatko samaan suuntaan menossa? Johtuiko bussin viime hetken koukkaus oikealle siitä, että kuski ei tajunnut valo-ohjattua risteystä ja liikenteen pysähtymistä ja yritti väistää.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Miten ne viisi autoa, jotka bussi kolasi samalla; olivatko samaan suuntaan menossa? Johtuiko bussin viime hetken koukkaus oikealle siitä, että kuski ei tajunnut valo-ohjattua risteystä ja liikenteen pysähtymistä ja yritti väistää.
Tätä ensimmäistä kysymystä ei ole taittu suoraan kertoa, mutta bussihan on mennyt risteävän tien vastaantulevien kaistan läpi, joten luulisi että siellä on liikennevaloissa ainakin autoja ollut.

Uskoisin että tuo oikealle koukkaaminen on ollut nimenomaan (onnistunut) yritys väistää samaan suuntaan menevää risteyksessä ollutta jonoa. Oikealle kääntyviä on ollut vähemmän tai ei yhtään. Bussin olisi tullut kääntyä siis valoista vasemmalle 90 astetta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Niin, ja kun bussi on osunut kovalla vauhdilla liikenteenjakajaan, niin tuollaisessa kovassa pompussa voi jarruista teho hetkellisesti kadota. Tosin eipä olisi ennen kaidetta ehtinyt pysähtyä noilla vauhdeilla muutenkaan. Itselläni on kaksi kokemusta siitä, että (henkilö)auton jarrut katosivat, kun siihen törmättiin kovalla vauhdilla. Palautuivat itsestään hetken kuluttua. Raskaissa ajoneuvoissa on toisenlaiset jarrujärjestelmät, niistä en osaa sanoa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kävin tänään ajamassa tämän rampin ja suureksi yllätyksekseni muutin hieman käsitystäni tapahtuneesta. Olin hieman myöhässä ja tästä kohtuen ajelin sen "aavistuksen" normaalia reippaammin ("on tässä rampilla ennenkin satasta ajettu eikä mitään ole ennenkään sattunut"). Anyway, luin viikko sitten onnettomuussyyntutkijoiden väliraportista tehdyn sanomalehtijutun ja ajattelin hieman peilata tapahtunutta senkin kautta. Nimittäin tutkijat olivat nostaneet onnettomuuden osatekijöiksi liikennemerkit ja kasvuston takia johtuneen huonon näkevyyden. Pidin niitä ensi lukemalta vähän huonoina vitseinä, mutta nyt kun asiaan kiinni huomiota, niin ei ne välttämättä ihan pelkästään olleetkaan. Mihin en tutussa ympäristössä ollut koskaan kiinnittänyt huomiota, niin kyllähän tuolla rampilla sekä moottoritie päättyy, että taajama alkaa liikennemerkit ovat todella myöhäisessä vaiheessa eli vasta ihan parikymmentä metriä ennen risteystä. Eli jos kuski jostain syystä ei niitä havaitse ajoissa (esim muut autot?) ja alkaa hidastamaan vauhtia vasta niiden kohdalla, niin isolla autolla on taatusti myöhässä.

Tässä vielä linkki raportista tehtyyn juttuun:
Kuopion bussiturman tapahtumakulku pääosin selvillä: Kuljettaja havahtui tilanteeseen liian myöhään, kun törmäys oli jo väistämätön - 4 ihmistä kuoli
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös