Buffalo-wings

  • 150 873
  • 360

TonyT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Sistis kirjoitti:
Noista Horneteista sen verran, kun niitä on manattu täällä...

Balsamiviinietikkaa pieneen kuppiin ja sitten dippailemaan. Ihan kelvollista ja hyvää. Ei toki aidon veroista, mutta kotiruokana toimivaa.

Tuosta balsamiviinietikasta ja aiemmin käydystä kastiketta koskevasta keskustelusta tuli mieleen, että Hookista myytiin ainakin pari vuotta sitten uloskin Buffalo-kastikkeen "raakaversiota". Laimentaminen hot- ja mieto-vaihtoehdoiksihan tapahtuu voilla (terveellistä :) ). Mikähän mahtaa tilanne olla tällä hetkellä... Itse ainakin aikanaan ostelin pari tölkkiä kyseistä tuotetta.
 

Micco!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haluttu muutos
Hook Jyväskylään!

Jyväskylä-ketjuun jo kirjoitinkin, että legendaarinen Captain Hook avasi kaikessa hiljaisuudessa Jyväskylään. Edes Hookin omat sivut eivät kerro tästä mitään, mutta niin vain törmäsin yllättäen Aren aukiolla tuttuun ravintolaan. Sama nimi, samat logot, sama sisustus, sama ruokalista, sama tunnelma ja tutun hyvät siiwet. Piti testata tietenkin samantien, vaikka nälkä ei ollut. Nyt voi hymyillä loppuviikon ihan vain tämän takia. Tätä on kaivattu vaan viimeiset neljä vuotta!

Voisi Hook kyllä ruveta markkinoimaan tuota mestaansa, pelottavan hiljaista tuolla oli äsken. Tosin ovat avanneetkin vasta eilen. Jyväskylän juntit vaan pitäisi saada tästä mestasta tietoiseksi, niin Hookin väki ei lähde Jyväskylästä karkuun. Luutuuria, lutuuria.
 
Tamperehan se on siipien mekka, kuten on kebabienkin - mistä lie johtuu että kaikki hyvä roskaruoka tulee tänne ensimmäisenä.

SpeakEasy oli pitkään kylän ykköspaikka ja jos hyvin käy niin on sitä nykyäänkin. Ravintolassa vain on sellainen ongelma, että henkilökunnalla ei pysy isompi asiakasmäärä kunnolla hanskassa. Monta kertaa kuulee kuinka kokki hakkaa ruokakelloa valmiin annoksen merkiksi mutta tarjoilijaa ei näy -> asiakas saa iloksensa jäähtyneitä siipiä. Kastike on Texas Pete, mutta lantrausrasva on hiljattain muuttunut - aiemmin SpeakEasyn soosi jäähtyessään kiinteityi tahnamaiseksi, mutta nykyään pysyy juoksevana loppuun asti. Liekö vaihdettu voista juoksevaan margariiniin lantrauksessa? Ennen niin ensiluokkaisten siipien ohella SpeakEasyn vahvuutena on viihtyisä ravintola ja pakkasessa chillatut kolpakot.

Siipien laadukkuudessa ykkönen taitaa tällä hetkellä olla Hook, oli kyseessä sitten IdeaPark tai keskusta. Ravintoloissa tuntuu olevan aina ruuhkaa mutta siitä huolimatta (tai sen ansiosta?) siivet ovat meikäläisen eteen tulleet todella kuumina ja vastapaistettuina, toisin kuin Easyssa. Kastike Texas Pete ja maku identtinen SpeakEasyn kanssa. Miinusta vähemmän viihtyisistä tiloista, mutta toisaalta plussaa menusta jossa on paremmin erilaisia comboja, sekä edullinen party pack.

Sen sijaan Siipiweikot on alkuperäisstatuksensa ansiosta vahvasti ylimainostettu paikka. Paikka on läävä ja palvelu kehnoa. Siipikastike on muuttunut joku vuosi takaperin (tietääkseni toi ennen soosin itse suoraan jenkeistä ja käytti lantrailussakin jotain "kikkoja") ja siinä on hivenen erilainen maku kuin Texas Petessä. Selvästi heikoin kaikilla mittareilla näistä "kolmesta suuresta".

Kotonakin pääsee aika lähelle aitoa siipimeininkiä ja vieläpä varsin helposti. Ravintolat käyttävät esikypsennettyja siipiä (Saarioinen?) joita ei taida perusmarketista löytyä. Kuitenkin esim. Lidlin esikypsennetyt siivet toimivat tähän tarkoitukseen ihan hyvin ja hätätilassa myös Hornetit mutta kuten joku yllä sanoi niin Hornetteja pitää paistaa paaaaljon pidempään kuin ohje käskee. Kaikkein laadukkain ratkaisu on tietty hakea siivet tukusta ja rasvakeitin Lidlistä jolloin ollaankin sitten aivan tasoissa ravintolalaadun kanssa.

Itse siipihän on koko touhussa sivuosassa ja maun antaa kastike. Texas Pete on hyvä peruskastike ja suunnilleen 50/50...60/40 seos voin kanssa antaa ravintolan Medium tason elämyksen. Kastikkeen lantrauksessa on sellainen jännä ominaisuus että lantraus tuo etikan maun selvemmin esiin, kun taas mitä "raaempi" seos niin sitä enemmän tulisuus peittää muut aromit alleen. Medium ei siis välttämättä ole mauttomampi kuin hot.

Kotikäyttöön suosittelen CaJohn'sin kastikkeita, saatavilla mm. Pepper Kingistä ja joistain kotimaisistakin verkkokaupoista:
http://cajohns.com/vmchk/Wing-Sauces/View-all-products.html

Nate Dog sooseista on tullut osteltua Chillin, Kicking ja Extreme makuja ja kaikki ovat herkullisia. Kastikkeet on tarkoitettu käytettäväksi sellaisenaan, mutta voi myös lantrata jos haluaa. Maku on selvästi erilainen ja paljon monivivahteisempi kuin Texas Petessä, mutta juuri siksi tuo toimii kotikäytössä mielestäni hyvin. Pistää lautaselle vaikka kolmesta eri voimakkuuden pullosta niin joka puraisu on erilainen.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Posti toi legendaarisen Anchor Barin siipikastiketta eli Hotter Buffalo Wing Saucea. Nyt sitten herkuttelemaan...
 

ronkpukki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Liverpool FC, Toronto (seurailen)
... SpeakEasy oli pitkään kylän ykköspaikka ja ...

Paljon asiantuntevan kuuloista tekstiä ja huomaa että asioihin on perehdetty. Mutta maailman suolahan on eriävät mielipiteet, joten oma ranking on jokseenkin erilainen.

Itse aloitin satunnaisia kokeiluja lukuunottamatta Hooksin kausikorttilaisena, mutta hyvin pian alan edelläkävijä eli Siipiweikot veivät mukanaan, ja nykyään en juuri Hookin siipijä nauti. Kuten mainittua, SpeakEasy on tavaraltaan aika tavalla Hooksin kopio - johtuen varmaan samasta Texas Pete kastikkeesta. Jotenkin noista kahdesta miljöön osalta suosisin kuitenkin Hooksia.

Sen sijaan en ymmärrä Siipiweikkojen miljöön mollausta: Minulle kelpaa eikä sinne nyt todellakaan ole tarkoitus jäädä tuntikausiksi viihtymään - henkilökuntakin kiittää vaihtuvuudesta ruuhkaaikaan :) Mutta itse tavara on IMO täysin eri luokkaa kuin muilla. Huhujen mukaan kastikkeen pohjalla on muiden käyttämän Peten sijaan Franks's:in kastike, mutta en pysty faktaksi sanomaan. Samankaltaista tavaraa, mutta yksi tietty ero ainakin löytyy koostumuksista. Lisäksi, tavara on useinmiten tasalaatuista ja tulee pöytään kuumana. Tasalaatuisutta arvostan ainakin kotiinkannetuissa.

Myös oheissälä on Weikoissa kohdallaan: Cheddar jalapenot juuri minun maun mukaan, ja kierreranskalaisia ei ole Hookin tapaan pilattu jollakin grillimausteen tapaisella. Makuasioita toki.

Itse otan annokseni tyypillisesti extra hottina, mutta kotiin kannettuna joskus joutuu tekemään kompromissin vaimon kanssa. Hänelle ei hottia voimakkaampi oikein putoa.

Ai ai, alkoi taas sylkirauhaset erittämään jo liukastetta tätä kirjoittaessa. Pakko päästä pian taas riippuvuutensa pariin. Noin viikoittain tulee harrastettua.

EDIT: Sen verran vielä varoitusta, että vaikka Siipiweikot "sertifioi" joitakin paikkoja omalla "hot wings" logollaan, niin se ei valitettavasti takaa samaa elämystä. Syy ei ole tietenkään tavaran toimittajan - siis Siipiweikkojen - vaan noissa paikassa työskentelevän henkilökunnan osaaminen. Lisäksi tietty satunnaiset tilaukset on hankalampi pitää tasalaatuisina kuin Siipiweikkojen jatkuva prosessi.

P.S. Itse teen uudehkolla friteerauskeittimelläni kyllä selkeästi parempaa jälkeä kuin nuo satunnaiset ammattilaiset. Lisäksi etuna on, että voi valita keittoerään samankokoisia aihioita.
 
Viimeksi muokattu:

ipaz

Jäsen
Eilen kävin pitkästä aikaa SpeakEasyssä vetämässä 10e satsin. Tällä kerta 40 kpl riitti, mutta kyllä ne vaan hyviä on. Itse syön siipeni medium kastikkeella. Hookissa tai SiipiWeikoissa en ole käynyt vuosikausiin ja SiipiWeikkoihin tuli pari vuotta sitten kammo sen kastikkeen takia. En voi sietää etikan makua ja hajua, ja se kastike oli silloin aivan liian etikkaista. Onko kastike vielä samaa kuin pari vuotta sitten?
 

Vesku

Jäsen
Sen sijaan en ymmärrä Siipiweikkojen miljöön mollausta: Minulle kelpaa eikä sinne nyt todellakaan ole tarkoitus jäädä tuntikausiksi viihtymään - henkilökuntakin kiittää vaihtuvuudesta ruuhkaaikaan :) Mutta itse tavara on IMO täysin eri luokkaa kuin muilla. Huhujen mukaan kastikkeen pohjalla on muiden käyttämän Peten sijaan Franks's:in kastike.

Tähän perustuu juuri se, miksi käyn mieluiten Siipiweikoissa: kastike on parasta. Ennen tykkäsin enemmän Hookista, mutta sittemmin huomasin, että Hookin kastikkeessa maistuu jotenkin liiallinen suola. SpeakEasyn unohdin neljän surkean palvelukokemuksen jälkeen.

Miljöö on ilman muuta näistä kolmesta Siipiweikoissa vaatimattominta, mutta homma toimii.

Tampereen seudun Citymarketeissa myydään siipiä Siipiweikkojen kastikkeella, mutta itse siiwet ovat hieman löysiä. Mutta on se kastike vain hyvää. :)
 

TML

Jäsen
Jep tuli tosiaan tuolla spiikkareiden kympeillä käytyä tiistaina ja samaa huttuahan se oli mitä aiemmin. Speakeasyssa tulee käytyä ainoastaan kymppipäivänä siipien takia, muuten jos olen siellä tulee vedeltyä jotain muuta. Vaikken tämän takia ole speakeasyssa jättänyt siipiä syömättä, niin kaupungin kalleimmat kanathan sieltä löytyy. Hookissa taitaa olla halvinta.

Hook on miljööltään kaikista paras ja siipien lisäksi oheistuotteet (ristikkoperunat, tikut, renkaat jne.) ovat parhaimmat. Partypack tietenkin kruunaa kaiken ja toimii jonkun kaverin kanssa puoliksi.

Siipien osalta olen kyllä tullut kuitenkin siihen tulokseen Hook/Easy kalpenee kyllä parivaljakolle Weikot/Onnenpäivät. Itse asun melko lähellä Onnenpäiviä/Roseannea ja sen takia tulee melko usein käytyä siellä maistelemassa karvakäsien kanoja. Siipien lisäksi sieltä ei tosin saa kuin ranskalaisia tai pizzaa, joten sikäli aika suppea on valikoima.

Jos lista täytyisi tehdä niin omat suosikkini Tampereella ovat:
1. Hook
2. Siipiweikot
3. Jankan Onnenpäivät/Roseanne
4. Speakeasy

Sitten loput pizza/kebab -paikkojen siivet jotka ovat lähinnä kaupan hornetteja. Metroauto areenallakin oli pari vuotta sitten torstaisin hyvät siivet mutta mielestäni ovat jotain muutaneet joko kastikkeen suhteen tai kanojen. Hyvä lounaspaikka kuitenkin.

Kunhan saan kuivattua näppäimistön kuolastani, pääsen painamaan "Lähetä viesti" -nappulaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Weikkojen kastike on kyllä melko etikkaista noihin muihin verrattuna (otan aina hottina), mutta se ei ole ainoa huono puoli. En ole kyllä vähään aikaan käynyt, mutta iso miinus on itse pääasia, eli siivet. Pieniä kuivia kikkaroita. Hookissa ja SE:ssä siivet ovat huomattavasti kookkaampia ja mehevämpiä.

Se on kyllä totta, että Weikoissa oheistuotteet ovat parhaita. Kerrassaan nerokas idea myydä fingerfoodit kappalehinnoiteltuina (paitsi tietysti perunat). Ja ehdottomasti paras tapa tarjoilla mozzarellatikut on se aurajuustodippi extra hot -kastikkeen kera. Muualla joutuu melkein kysymään, haluaisiko joku jakaa yhden annoksen.
 

ronkpukki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Liverpool FC, Toronto (seurailen)
... mutta iso miinus on itse pääasia, eli siivet. Pieniä kuivia kikkaroita. Hookissa ja SE:ssä siivet ovat huomattavasti kookkaampia ja mehevämpiä.

Tässä taas tulee esiin nämä makuasiat. Minä nimenomaan pidän pienehköistä ja rapsakoista siivistä (huom. ei tarkoita palanutta eikä kuivanutta) ja esim. Hookin kookkaammat siivet tuntuvat suorastaa broilerin syönniltä. Siis eihän hot wingsit nyt kanalta saa maistua :)

Tuossa ylempänä mainittu Turun siipiravintolakin on tullut korkattua. Ihan ~OK, maku mutta taitaa tulla siivet uunin kautta eikä friteerattuna (vai?). Jotakin mielenkiintoisia leivitettyjä katkarapuja taisi löytyä oheistarvikkeena. Ainoa miinus oli M. Rautee samaan aikaan syömässä ja aikas juhlameiningissä.

Tusrussa on tullut kokeiltua SiipiWeikkojen "hot wings" lisenssipaikka eli Olavin Krouvi. Itse asiassa kolmesti. Ensimmäisellä kertaa erinomaisia, toisella kertaa aika huono suoritus ja kolmannella (ja viimeisellä) kertaa kelvoton. Lisäksi keittiön erikoiset aukioloajat laittavat satunnaisen matkaajan hermot koville esim. "Joo, eihän meillä täällä nyt maanantaina saa siipiä, kun on vain yksi töissä eikä pääse kokkaamaan". Ja kaikkienhan tuo pitäisi tietää.

Myös mainitussa Siipiweikkojen tavaraa myyvässä Jankan Onnenpäivissä/Roseannessa on tullut monasti käytyä ja sieltä myös kotiin kannettua. Ongelmana on liika vaihtelu laadussa ja vahvuudessa. Lisäksi se hot on meikäläiselle hieman liian mieto. Suurin ongelma kuitenkin epätasaisuus, joskin ihan viimeiset muutamat kerrat on ollut erinomaista. (Off topic: Noin muuten mukava paikka syödä ja pizzat varmaankin lähellä Tampereen parhaita)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko perussiipi leivitetty vai ei? Olen ollut siinä käsityksessä, että nämä paljon mainostetut wingsit olisivat sellaisia hornetin tyylisiä kuivia kikkareita, eikä ole juuri kiinnostanut edes miettiä niiden maistamista. Taannoin poikkesin Hesessä bussia odotellessani ja huomasin siellä mainoksen heidän siivistään. Päätin maistaa silläkin uhalla, että tuskin ne vetävät vertojaan erikoistuneiden ravintoloiden tarjonnalle. Ihan hyviä ne kuitenkin olivat, ja nimenomaan leivitettyjä. Eli leivitettyjä matskuja voisin oikein erinomaisella mielenkiinnolla maistaa uudelleenkin. Pitänee suorittaa pienimuotoinen ekskursio johonkin siipiravintolaan tamperelaisten ystävieni avustuksella tässä joku kerta.
 

Laksola

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
Itse hämmennän soppaa sen verran, että kotona omalla rasvakeittimellä tehdyt siivet Texas Pete- kastikkeella ovat aivan ylivoimaisia. Myös Lempäälän ravintola Villihanhessa on loistavat siivet.

Että sellaista.

-L-
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Pitääkö jengi muuten Atrian Hornetteja juuri minään? Minun mielestä ovat ihan siipien aatelia, vaikka simppeliä sarjatuotantoa ovatkin. Loistava marinadi niissä tulisissa. Vertailupohjana toimii Suomen Chicosissa ja Floridan matkalla päivittäin vetämäni wingsit, jotka olivat ihan ok, muttei mitään kummempaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sampio - siivet eivät saa missään nimessä olla leivitettyjä! Kastikkeessa pyöritellään ja kuivia ne eivät kyllä ole.
Höh. Ne olivat kyllä todella hyviä leivitettyinä. Kaipa niitä sellaisenakin saa jostakin vakituisesti, kun tuo Hesen juttu taisi olla vain joku kampanja.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Pitääkö jengi muuten Atrian Hornetteja juuri minään?

Jatkoajassakin jo monta kertaa teilattu nämä siipimarkkinoiden pyhäinhäväistykset. Ei lähelläkään niitä aitoja siipiä ja allekirjoittanut ei kaupan normisiipiin ole koskenut aikoihin. Kerran kokeilin ostaa Atrian Liekki-siipiä ja upotin ne Siipiweikkojen kastikkeeseen, mutta ei toiminut niin hyvin kuin Cittarista ostetut "Weikkosiivet".

Mutta syö toki jos maistuu, eipä sillä. :)
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Ymmärrättehän ystävät hyvät että noissa linnuissa on oikeasti osia joissa on syötävääkin. Tämä nyt vaikuttaa sellaiselta hifistelyltä ja runkkailulta. Ja jos se kastike on se juttu, niin eikös sitä voi sitten laittaa vaikka mihin?

Ei siinä, syökää toki jos tykkäätte.

;)
 

ronkpukki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Liverpool FC, Toronto (seurailen)
Ja jos se kastike on se juttu, niin eikös sitä voi sitten laittaa vaikka mihin? ;)

No niinhän sitä laitetaankin. Soveltuu tosiaan vaikka mihin ja respeptejä löytyy netistä.

Muuten, toisaalta sitä siipkastikettakin voi vielä maustaakin. Esim. valkosipulijauhe toimii erinomaisesti ja onpa tullut Habanero-Tabascoakin sekaan laitettua. Yleensä toki ilman ylimääräisyyksiä.

Nimim. Gallona kerrallaan.
 

LaCew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Itse kävin eilen ensimmäistä kertaa syömässä wingsejä. Paikkana oli kavereiden hehkuttama Hook ja odotukset makuelämyksestä korkealla.

Kokemus ei sitten ollutkaan ihan odotettu, en edes pystynyt 15 siiven setistäni syömään kaikkia. Alkuun siivet vielä maistuivat ihan siedettäviltä, mutta kymmenen kohdalla rasvainen kastike alkoi maistua niin etovalta, ettei enempää todellakaan tehnyt mieli syödä.

Eipä siis ollut mun juttu, vaikka olenkin melko kaikkiruokainen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ymmärrättehän ystävät hyvät että noissa linnuissa on oikeasti osia joissa on syötävääkin. Tämä nyt vaikuttaa sellaiselta hifistelyltä ja runkkailulta. Ja jos se kastike on se juttu, niin eikös sitä voi sitten laittaa vaikka mihin?

Ei siinä, syökää toki jos tykkäätte.

;)
Minä olen kieltämättä hiukan samoilla linjoilla, kun nyt vielä varmistui, etteivät siivet normaalisti ole edes leivitettyjä. Pitänee nyt kuitenkin kauppareissulla käydä katsomassa, josko Hesessä olisi niitä taikinanpaloja vielä myynnissä.

Mutta syöväthän jotkut sen karvasen nahankin koivista pelkän maun vuoksi, joten miksei sitten siipiäkin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minä olen kieltämättä hiukan samoilla linjoilla, kun nyt vielä varmistui, etteivät siivet normaalisti ole edes leivitettyjä. Pitänee nyt kuitenkin kauppareissulla käydä katsomassa, josko Hesessä olisi niitä taikinanpaloja vielä myynnissä.

Suosittelen Hesen leivitettyjen siipien kyytipojaksi chilimajoneesia.
 

kepardi

Jäsen
Löytyykö sitä sinihomejuustodippiä kaupasta vai pitääkö sitä itse sörssäillä kotitarpeisiin?
Eipä taida kaupasta löytyä. Mutta reseptihän on hyvin yksinkertainen. Eli laitetaan nyt tähän vaikka tarvikkeet aika selkeitä onkin.

2dl kermaviiliä, sopivasti sinihomejuustoa murennettuna ja n. teelusikallinen homejuustodippi-jauhetta. Sekoitus ja jääkaappiin 20 minuutiks tekeytyyn vai miten sitä hienosti sanotaan.

Itsellä meni jonkun aikaa hakea sopivia määriä, tai lähinnä ongelmana oli että laitoin aina dippijauhetta koko pussillisen eli liikaa. "Salaisuus" selvisi kuitenkin lopulta kun kuulin kuinka sitä Siipiweikoissakin tehdään.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sports Academy on ottanut wingsit alkupalavalikoimaansa. Siinä kaikki huomionarvoinen jo tulikin sanottua. Kehuja tuosta nimittäin ei voi antaa. Mötikät ovat pieniä ja kuivia, kastike on hotiksi erittäin mietoa (olisi saanut vaihdettua extra hotiksi), sitä on aivan liian vähän, sinihomejuustodippiä ei ole, annoksesta puuttuu vihannekset kokonaan, eikä mukaan saa edes roskavatia jämille. Annokseen kyllä kuuluu erillinen dippi. Sitä on tarjolla jopa viittä eri vaihtoehtoa, mutta yksikään niistä ei kyllä sovellu siipien dippaamiseen.

Heikko esitys.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös