Boris on nyt hävinnyt monta erää, mutta onko hänellä vielä ässä hihassaan? Tämä riippuu brittien valtiosäännöstä. Jos haluan ehdottomasti eroon EU:sta, olipa neuvottelujen tulos mitä hyvänsä, voisi olla mahdollista koittaa erilaisia yllätysvetoja.
(1) Kuten aikaisemmin totesin, yksi mahdollisuus hallituksella olisi äänestää itseään vastaan. Mieleen tulee vastavetona Suomesta tuttu äänien jakaminen Kekkosvaaleissa 1956. Oppositiolla on enemmistö, joten se voi äänestää hallituksen puolesta, mutta toimisiko se kuitenkaan? Jospa joku edustaja ei vain voisi äänestää hallituksen puolesta ja myös vice versa. Olisi kiintoisa äänestys.
(2) Hallituksen toimintakyvyn heikkeneminen. Onko mahdollista, että pääministeri estyy toimimasta pääministerinä istuntotauon jälkeen? Tällöin hän olisi estynyt estämään No Dealia, jolloin ero astuisi voimaan. PM:llä on sijainen ja niin edelleen, joten tämä vehkeily edellyttäisi hallituksen vahvaa konsensusta asiasta.
(3) Sopimusneuvottelujen pitkittyminen siten, että No Dealia ei voisi estää. EUlle annetaan takaraja vastaukseen, joka olisi hieman ennen 31.10. 2300 GMT. Tällöin PM ei enää ehtisi estää eroa. Luonnollisesti oppositio pyrkii toimimaan niin, että tämä ei olisi mahdollista. Koplataan asiat yhteen: EUn kielteinen vastaus poikisi samanaikaisesti velvoitteen hakea jatkoaikaa.
(4) Älä tee mitään. Tämä sopii rahamiehille (raha tulee luoksesi) ja ehkä PM:lle. EU saa lopulta tarpeekseen briteistä ja potkii britit ulos EUsta joko lokakuun lopussa tai tammikuun 2020. Ja Borista naurattaa.
1) Tämä ei onnistu. Jos hallitus saa epäluottamuslauseen, voi oppositio 7 päivän sisällä yrittää muodostaa ns. Caretaker-hallituksen. Joko oppositio äänestäisi tyhjää tai hallitusta, tai Boriksen kauhuksi yhdistäisi voimansa, ja sopisi caretaker-PM-ehdokkaan, jolla 7 päivää aikaa saada enemmistö. Tämä PM hakisi Brysselistä lykkäystä ja lupaisi järjestää vaalit.
2) ei toimi. Pääministerille nimettäisiin sijainen, joka lähetettäisiin parlamentin kirjeen kanssa Brysseliin.
3) parlamentti voisi viimeisenä vetonaan vetää Article 50 pois vedoten olosuhteisiin. Myös EU voisi tarjota haluamansa mittaisen jatkon erolle kalkkiviivoilla. Ranskan ulkoministeri väläytti jo 2 vuoden katkoa tässä kohtaa, ehtona uusi kansanäänestys. Tämäkin menisi läpi.
4) Jos pääministeri ei hoida laissa määrättyjä tehtäviä, voi parlamentti nimetä sijaisen, joka, kuningattaren nimissä tietysti, hoitaa laillisen velvoitteen. Lykkäyskirje toimitetaan EU-parlamenttiin.
EU muuten nimittää Irlantilaisen Phil Hoganin EU:n kauppakomissaariksi.
Jos britit luulevat, että eron jälkeen on helpompi neuvotella, kun ei ole ranskalaista Barnieria vastassa, niin luulevat väärin!
Jos Boris Johnson rikkoo suoraan kuningattaren määräystä, on Britannian laissa kohta High Treason, josta rangaistus 'hanged, drawn & quartered'.
Eli roikotetaan kaulasta sen verran että melkein henki lähtee, minkä jälkeen viillellään jonkun aikaa, maha auki, munat pois, suolet poltetaan uhrin eläessä. Tämän jälkeen ruumis pilkotaan, pää jätetään Toweriin esille, muut osat viedään näytille Englannin, Walesin ja Skotlannin tärkeimpiin kaupunkeihin.
Tosin tuo lainkohta toteutettiin myöhemmin ilman viiiltelyä, ja naiset poltettiin inhimillisyyden nimissä elävältä.
Sittemmin mestauksen kautta siirryttiin pelkkään hirttämiseen, mutta vuodesta 1967 tuomio kirjataan muotoon "vangittava loppuelämäkseen".