Mainos

Brexit – Remain or Leave?

  • 295 566
  • 1 991

Brexit – Remain or Leave?

  • Remain

    Ääniä: 77 81,1%
  • Leave

    Ääniä: 18 18,9%

  • Äänestäjiä
    95
  • Poll closed .
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Ne puhuu siellä tuosta neuvottelujen uudelleenavaamisesta ihan niinkuin se olisi joku ilmoitusluontoinen asia. Vaikka Britit on jo kaksi vuotta ottanut kuivaa kakkoseen eroneuvotteluissa, niin siitä huolimatta luulevat voivansa sanella eroehdot.
Mites tuo nyt sitten menee jos ei sopimusta avatakaan enää? No deal on virallisesti pois laskuista eli se sopimus pitäisi saada.

Noh, 13. helmikuuta May kertoo taas kuulumisia Brysselistä. Mielenkiinnolla kyllä odotan.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä kun seurailee kommentointia Brexitin tiimoilta, herää väistämättä seuraavia ajatuksia:

Vapaa kauppa ja markkinatalous ovat aliarvostettuja ilmiöitä kansan keskuudessa. Ongelmia osataan kyllä yksilöidä, mutta se huomaamaton, elintasoa kasvattava iso linja jää havaitsematta.

Globaali talousjärjestelmä toimii regionalismin pohjalta, eli kauppasopimuksia solmitaan keskeisten kauppakumppanien kanssa. EU-maat hyötyvät siitä, että neuvottelupöytiin mennään kollektiivina. Tällöin varmistetaan riittävät muskelit Kiinaa, Yhdysvaltoja tai Japania vastaan. Yhtenäinen tulliraja myös parantaa yritysten toimintaedellytyksiä ja laskee kustannuksia.

Markkinatalouden lainalaisuudet ovat pitkälti samat kuin 1700-luvun lopulla, jolloin siirryttiin Smithin ja Ricardon hengessä merkantilistisesta kauppapolitiikasta monenkeskeisiin vientimarkkinoihin.

Kun tosiasiat tunnustetaan, voidaan tehdä oikeansuuntaisia päätöksiä. Sama pätee esim. ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan: Suomelle järkevintä olisi turvautua omaan viiteryhmään (NATO) eikä leikkiä erityistapausta. Vielä parempi olisi, jos NATO ei olisi voimakkaasti sidoksissa Trumpin Yhdysvaltoihin. Näin nyt vain sattuu kuitenkin olemaan.

Samalla logiikalla EU:ta voi pitää epätäydellisenä, mutta silti Suomelle, Tanskalle, Irlannille ja Isolle-Britannialle ja monelle muulle hyödyllisenä instituutiona.

Olisi myönnettävä, että Brexitistä aiheutuu reaalitaloudellisia tappioita. Olisi tuotava esiin, että Brexitin jälkeen Briteillä on vähemmän rahaa käytössä. Jos ei oteta Putinia ja kumppaneita huomioon, voidaan todeta kaikkien häviävän. Miksi kukaan haluaisi talouden taantuvan?

Siinä ei tunneperäiset hekumoinnit 1800-luvun merenkäyntidynastiasta hetkauta. En kuitenkaan usko, että tarpeeksi moni kansalainen ymmärtää tällaisia kylmiä faktoja. Se on demokratian heikkous nyt ja tulevaisuudessa ehkä vieläkin enemmän.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kävisköhän tässä brexitissä hyvin kaikille eli UK jatkaa masujen maksamista ja sääntöjen noudattamista, mutta EU-parlamentissa ei ole noita riikinkukkoja ja "neuvottelut" jatkuu hamaan tulevaisuuteen? EU:ssa olisi isoin jarrumies pois ja britit voisivat kuvitella olevansa itsellisiä.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Brittilehdet: Kuningatar voidaan evakuoida, jos sopimukseton brexit aiheuttaa mellakoita Lontoossa (yle.fi). Nyt voidaan täälläki nukkua rauhassa. Tärkein ongelma on ratkaistu ja voidaan keskittyä vähemmän tärkeisiin yksityiskohtiin (hymiö). Viikonloppu menny taas siinä määrin nollaamisten parissa, että onkos tällä rintamalla mitään uutta? Onko jotain päivämääriä, mihin mennessä pääministerin pitää esittää uusinta esitystään sopimuksesta parlamentille tai vastaavaa? Vai saiko se nyt sitten vapaat kädet viedä sopimuksettomaan eroon, jos ei Euroopalta haluttua diiliä saada?
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Luonnollisesti siellä on ollut evakuointisuunnitelmat kuninkaallisille, kuten normaali varautumissuunnitelma vaatii, mutta mielenkiintoisia aikoja eletään kun tällaisia tulee ylipäätään uutisiin ja ihmisille pohdittavaksi.

EU:n puolelta homma käsittääkseni selvä, sitä en tiedä joustettaisiinko aikarajoista (ja miten pitkään) jos alkaa näyttää siltä että hetken odottelulla saisi ratkaisun mikä olisi sitova. Jos siis vaikka päättäisivät järjestää sitovan kansanäänestyksen, vaihtoehtoina stay, deal tai hard exit ja 50% kannatuksella valitaan voittaja, tarvittaessa kahden kierroksen jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Onko jotain päivämääriä, mihin mennessä pääministerin pitää esittää uusinta esitystään sopimuksesta parlamentille tai vastaavaa?
Ensi viikon tiistaina May kertoo parlamentille miten uudet neuvottelut EUn kanssa meni, ja sitten keskiviikkona taas äänestetään.
Eli tämä viikko voidaan vetää henkeä, show jatkuu taas ensi viikolla.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
WTF HIFK - FC Liverpool
Globaali talousjärjestelmä toimii regionalismin pohjalta, eli kauppasopimuksia solmitaan keskeisten kauppakumppanien kanssa. EU-maat hyötyvät siitä, että neuvottelupöytiin mennään kollektiivina. Tällöin varmistetaan riittävät muskelit Kiinaa, Yhdysvaltoja tai Japania vastaan. Yhtenäinen tulliraja myös parantaa yritysten toimintaedellytyksiä ja laskee kustannuksia.
Pikemminkin Japanin kanssa kuin vastaan. Britin eivät sitten pääse nauttimaan EU:n ja Japanin sopimasta vapaakauppasopimuksesta.
Nissan käänsi selkänsä brittihallituksen lupaamalle kymmenien miljoonien tuelle – taustalla brexitiin liittyvä epävarmuus
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Pikemminkin Japanin kanssa kuin vastaan. Britin eivät sitten pääse nauttimaan EU:n ja Japanin sopimasta vapaakauppasopimuksesta.
Nissan käänsi selkänsä brittihallituksen lupaamalle kymmenien miljoonien tuelle – taustalla brexitiin liittyvä epävarmuus
Käsitin tuon niin, että Nissan joutuu anomaan tuota avustusta uudelleen. Nissanin päätöshän ei työpaikkoja varsinaisesti vie pois, mutta uusia ei tule. Kyseessä kuitenkin lähes 7000 työpaikkaa, joten ei varmaan kannata Mayn ja kumppanien kovin paljon niitä ärsyttää. Voi olla, että lähtee nekin.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Käsitin tuon niin, että Nissan joutuu anomaan tuota avustusta uudelleen. Nissanin päätöshän ei työpaikkoja varsinaisesti vie pois, mutta uusia ei tule. Kyseessä kuitenkin lähes 7000 työpaikkaa, joten ei varmaan kannata Mayn ja kumppanien kovin paljon niitä ärsyttää. Voi olla, että lähtee nekin.

Voi hyvinkin olla, että Sunderlandin tehdaskin suljetaan: tehtaalla valmistuu joka toinen minuutti, varastossa on puolen päivän osat ja tehtailla asennetaan viisi miljoonaa osaa joka päivä. Näistä osista 85% tuodaan muualta EU:sta - osien varastoiminen kun on kallista eikä niitä kannata roikottaa omistuksessaan liian pitkään. Sitten lisäksi tietenkin tullimaksut joka auton osien tapauksessa on 4.5% - Nissanin arvioin mukaan tullit ja viivästykset lisäisivät kustannuksia tuollaiset £500m vuositasolla - tämä siis toki Nissanin varmasti yläkanttiin oleva arvio. Tämä siis mikäli tulee kova irtautuminen EU:sta.

Hyvän sopan ovat kyllä itselleen keittäneet - ja tämä on siis vain yksi firma esimerkkinä.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Voi Sunderland parkaa, viitaten Sunderland ´Til I Die dokkariin. Ensin menivät perinteiset työpaikat satamassa ja tehtaissa ja nyt uhkaa tämä. Futisjengikin tippui vauhdilla Valioliigasta 2. divariin, joten ei paljon varmaan pubeissa vitsi lennä. 50 000 katsojan stadion on silti hieno ja sehän paljon lohduttaa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Voi Sunderland parkaa, viitaten Sunderland ´Til I Die dokkariin. Ensin menivät perinteiset työpaikat satamassa ja tehtaissa ja nyt uhkaa tämä. Futisjengikin tippui vauhdilla Valioliigasta 2. divariin, joten ei paljon varmaan pubeissa vitsi lennä. 50 000 katsojan stadion on silti hieno ja sehän paljon lohduttaa.
Hupaisintahan tuossa on se, että Sunderland äänesti leave. Suuri osa noista autotehtaan työntekijöistäkin katsoi, että brexit on hyvä juttu. Noh, sitä saa mitä tilaa ja muut sellaiset kliseet.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Hupaisintahan tuossa on se, että Sunderland äänesti leave. Suuri osa noista autotehtaan työntekijöistäkin katsoi, että brexit on hyvä juttu. Noh, sitä saa mitä tilaa ja muut sellaiset kliseet.

Lontoo, Skotlanti ja Pohjois-Irlanti olivat ainoat "alueet" joissa "remain" voitti äänet. 45+ vuodesta ylöspäin äänestivät Brexitin puolesta. Tosin mitä nuorempia äänestäjät olivat, sitä pienempi oli äänestysaktiivisuus. BBC:n sivuilta lisää kaikenlaista turhaa tilastoa tästä: EU referendum: The result in maps and charts

Tämähän on hieman samanlainen tilanne kuin USA:ssa, eli jakaa kansan aika kivasti kahtia. Maaliskuun loppu lähenee.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Voi hyvinkin olla, että Sunderlandin tehdaskin suljetaan: tehtaalla valmistuu joka toinen minuutti, varastossa on puolen päivän osat ja tehtailla asennetaan viisi miljoonaa osaa joka päivä. Näistä osista 85% tuodaan muualta EU:sta - osien varastoiminen kun on kallista eikä niitä kannata roikottaa omistuksessaan liian pitkään. Sitten lisäksi tietenkin tullimaksut joka auton osien tapauksessa on 4.5% - Nissanin arvioin mukaan tullit ja viivästykset lisäisivät kustannuksia tuollaiset £500m vuositasolla - tämä siis toki Nissanin varmasti yläkanttiin oleva arvio. Tämä siis mikäli tulee kova irtautuminen EU:sta.

Hyvän sopan ovat kyllä itselleen keittäneet - ja tämä on siis vain yksi firma esimerkkinä.

Niin, japanilaiset autotehtaat ovat äärimmäisen tehokkaasti ottaneet käyttöön Lean-ajattelun ja kaikki varastot ovat "Just In Time", eli varastoa pidetään juuri sen verran kuin tarvitaan tuotannon katkeamattomaan pyörimiseen, ei yhtään enempää.

Briteissä on todella pitkälle etabloituneena sekä Nissan että Toyota ja molemmilla kiusaus siirtää tuotanto muualle Eurooppaan kasvaa melko suureksi, jos Brexit-diili ei ole mieleinen. Lisäksi autoteollisuus muutenkin on tuolla vahvaa ja tulee kärsimään tästä, aivan kuten jenkeissä paikalliset autotehtaat kärsivät Trumpista.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Niin, japanilaiset autotehtaat ovat äärimmäisen tehokkaasti ottaneet käyttöön Lean-ajattelun ja kaikki varastot ovat "Just In Time", eli varastoa pidetään juuri sen verran kuin tarvitaan tuotannon katkeamattomaan pyörimiseen, ei yhtään enempää.

Briteissä on todella pitkälle etabloituneena sekä Nissan että Toyota ja molemmilla kiusaus siirtää tuotanto muualle Eurooppaan kasvaa melko suureksi, jos Brexit-diili ei ole mieleinen. Lisäksi autoteollisuus muutenkin on tuolla vahvaa ja tulee kärsimään tästä, aivan kuten jenkeissä paikalliset autotehtaat kärsivät Trumpista.

Jep. TPS on kyllä varsin tuttua huttua - sieltähän tuo Lean on alunperin tullut.

Mikäli tulee "kova" Brexit, niin uskoisin tehtaiden siirtyvän suhteellisen nopeallakin aikataululla - Nissan siirtänee tuossa tapauksessa tuotantoaan Ranskaan. Esimerkiksi Nissanille osia toimittavat yritykset työllistävät 30.000 ihmistä - eihän näiltä kaikilta varmasti työ lähde alta, mutta isolta isolta varmsti hyvinkin työt häviää mikäli Nissan poistuu sumuiselta saarelta.
 

Tuamas

Jäsen
Mikäli tulee "kova" Brexit, niin uskoisin tehtaiden siirtyvän suhteellisen nopeallakin aikataululla - Nissan siirtänee tuossa tapauksessa tuotantoaan Ranskaan. Esimerkiksi Nissanille osia toimittavat yritykset työllistävät 30.000 ihmistä - eihän näiltä kaikilta varmasti työ lähde alta, mutta isolta isolta varmsti hyvinkin työt häviää mikäli Nissan poistuu sumuiselta saarelta.

Sinänsä toki tässä(kin) britit saavat mitä tilaavat, Toyota ja Japani ilmoitti heti kärkeen äänestyksen jälkeen (ja itseasiassa jo ennenkin sitä), että Brexitillä tulee olemaan briteille haitallisia seurauksia sekä että liian kova Brexit tulee johtamaan merkittävään tuotannon siirtoon muualle EU-alueelle.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mikäli tulee "kova" Brexit, niin uskoisin tehtaiden siirtyvän suhteellisen nopeallakin aikataululla - Nissan siirtänee tuossa tapauksessa tuotantoaan Ranskaan. Esimerkiksi Nissanille osia toimittavat yritykset työllistävät 30.000 ihmistä - eihän näiltä kaikilta varmasti työ lähde alta, mutta isolta isolta varmsti hyvinkin työt häviää mikäli Nissan poistuu sumuiselta saarelta.

Toyota ja Nissan eivät edes ole ainoat merkittävät englantilaisia työllistävät japanilaisyhtiöt.

Esimerkiksi Hitachin Euroopan pääkonttori on Englannissa, samoin kolme yrityksen seitsemästä Euroopan kehitys- ja tutkimuslaitoksesta. Koko Euroopassa heillä on 14.000 työntekijää. Veikkaan, että aika iso osa tuosta on briteissä. Plus tietysti alihankkijat ja partnerit.

Hondalla on tehdas Swindonissa. Työntekijöitä siellä noin 3400. Myös Forbesin Top-50 listalla olevalla Mitsubishillä on käsittääkseni jotain tuotantoa Englannissa, samoin Suzukilla ja mm. kaivinkoneita valmistavilla Komatsulla ja Kubotalla. Auton osia valmistavalla Densolla on neljä tehdästä ja parisen tuhatta työntekijää UK:ssa.

Eli auto-alan tehdastyöläisiä tulee kirpaisemaan mahdollisesti pahasti jos japsien kanssa ei hommat jatkossa suju. Rolls Royce tuskin kaikkia ainakaan palkkaa...

Ja on niitä paljon muitakin japanilaisfirmoja. Monialakonserni Marubenin Euroopan pääkonttori on ainakin vielä toistaiseksi Lontoossa.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Viimeisimmän Ylen jutun mukaan May aikoo venyttää parlamentin uutta äänestystä sopimuksesta parilla viikolla helmikuun lopulle. Tuolloinhan eroon on enää kuukausi. Tänään May on Brysselissä toteamassa, että EU:n mielestä mitään neuvoteltavaa ei enää ole, eikä Mayllakaan mitään varteenotettavaa uutta suunnitelmaa ole. Tästä yllättyneitä: -

May siis yrittää kiristää parlamenttiä hyväksymään oman sopimuksensa ajamalla maan tilanteeseen, jossa on pakko valita Mayn diilin ja kovan Brexitin välillä. Valitettavasti moinen uhkapeli voi hyvinkin kostautua, sillä ei ole mitenkään varmaa, että parlamentti tuossakaan tilanteessa tukisi Mayn diiliä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Miksei se aiempi päätös, että kova brexit on poissuljettu enää pätisi? vaihtoehdot ovat siis diili tai eron viivästyttäminen/peruminen
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Miksei se aiempi päätös, että kova brexit on poissuljettu enää pätisi? vaihtoehdot ovat siis diili tai eron viivästyttäminen/peruminen
Siis se parlamentin lausuma parin viikon takaa? Sehän ei ollut lainvoimainen päätös, vaan neuvoa-antava lausunto. Siis vähän kuin kansanäänestyskin, mutta nyt kärkipoliitikot eivät etukäteen sitoneet käsiään lupaamalla kunnioittaa päätöstä. Käsittääkseni tervettä maalaisjärkeä lukuunottamatta mikään ei pakota May'ta välttämään kovaa Brexitiä. Tuolloinhan äänestettiin myös lainvoimaisesta kovan Brexitin estosta, mutta se esitys ei mennyt läpi.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ullatus,
Umpikuja - May ja Juncker neuvottelivat brexitistä, kumpikaan ei perääntynyt

Tää brexit on kyllä ennätyksellistä vastuunpakoilua muilta paits Mayltä. Ihan käsittämätön meno.

Toistan parin viikon takaisen sanomani briteistä ja brexitistä: antaa saatana mennä vain. Ulos vain EU:sta jos eivät pysty ottamaan yhtään vastuuta touhuistaan ja tieten tahtoen ajavat tilanteen siihen, että edessä on EU-ero ilman mitään sopimusta. Ei ole ainakaan EU-maiden asia enää setviä brittien asioita jos nämä eivät itse pysty mistään päättämään.

Siinäpä sitten ihmettelevät maaliskuun lopussa, että se brexit koitti kuin koittikin vaikka kuinka ovat äänestäneet alahuoneessaan ja marssineet käytäville äänestämään.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Siinäpä sitten ihmettelevät maaliskuun lopussa, että se brexit koitti kuin koittikin vaikka kuinka ovat äänestäneet alahuoneessaan ja marssineet käytäville äänestämään.

Vielä hölmömmäksi asetelman tekee se, että Briteillä oli jo pöydällään paranneltu jäsenyyssopimus, joka olisi antanut heille vielä suuremman erityisaseman Unionissa, mutta se jäi nyt sitten käyttämättä koska Reese-Mogg, Johnson ja kumpp.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ulos vain EU:sta jos eivät pysty ottamaan yhtään vastuuta touhuistaan ja tieten tahtoen ajavat tilanteen siihen, että edessä on EU-ero ilman mitään sopimusta. Ei ole ainakaan EU-maiden asia enää setviä brittien asioita jos nämä eivät itse pysty mistään päättämään.
Britit on olleet EU:n jarrumiehiä koko ajan ja uskallan väittää, että brittien ero on EU:n etu pidemmällä aikavälillä.

Tosiaan noille tarjottiin kultapossukorttia jäämisestä, mutta ei kelvannut. Nyt ei ole mitään syytä samaan anteliaisuuteen, sopimus on pöydällä ja sen voi ottaa tai kova ero. Kova ero imee yrityksiä Eurooppaan kuin hoover, joten siinäkin on hopeareunksensa. Oikeastaan Norjan-malli olisi se oikea briteille eli maksut ja säännöt tulee, mutta ei äänivaltaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Britit on olleet EU:n jarrumiehiä koko ajan ja uskallan väittää, että brittien ero on EU:n etu pidemmällä aikavälillä.

Britannia on vastustanut typerimpiä EU-ajatuksia. Kuten EU-maiden nykyisten velkojen yhteisvastuuta mm. Suomen ja Saksan tapaan. Nyt samaa mieltä on ymmärtääkseni myös Ranska Macronin johdolla. Brittien ongelmana on myös surkea oppositio. Corbyn johtama työväenpuolue on vitsi ennen kaikkea johtajansa takia, joka on populisti ja jossain määrin idioottikin.

Mitä Euroopan mediaa (ja Briteistä The Timesia) lukee, sitä varmemmin oikeisto- ja jossain myös vasemmistopopulistit rynnivät tulevissa EU-vaaleissa jättivoittoon. Brexit niminen sekoilu ei ainakaan ole vähentänyt näitä odotuksia. Äkkiseltään luulisi, että päinvastoin, mutta tätä vauhtia voi kohta olla suurin osa Eurooppaa erilaisten populistien käsissä. Yhteistyötähän tehdään oikeisto- ja vasemmistopopulistien voimin jo Italian hallituksessa, ja Venäjä pyrkii pitämään lämpimiä suhteita kumpaankin. Mikäs on pitäessä, kun Salvini vaatii Venäjään kohdistuvien pakotteiden lopettamista.

Jos ja kun Italian nykyisen johdon näkemykset saavat kannatusta aiempaa enemmän EU-maissa, Britannia turvasi sen, että ns. Pohjoisten EU-maiden näkemyksillä oli riittävästi voimaa estää hölmöilyjä. Eron myötä tilanne muuttuisi, ja esimerkiksi Suomen ja Saksan näkemykset olisivat mm. EU-maiden velkojen yhteisvastuullisuuden osalta yhä harvemmissa käsissä.

Brexit on paljon muutakin kuin Britannian ero.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Theresa syö tänään illallisen Irlannin kanssa. Helvetti, kun on tuota typerää jääkiekkoa, niin ei riitä popparit joka paikkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös