Olin tulossa linkkaamaan
@Juteeni artikkelia, mutta tuossa yllähän se on.
Tuo oli sillä tavalla hyvin kirjoitettu juttu, että se aiheutti varmasti kaikissa ajatuksia.
Tässä on yksi tapaus kyseessä, joka on nyt valokeilossa, mutta itse ihmettelen sitä, kun näistä rikoksista on ihan lainsäädäntö olemassa niin milloin julkinen moraalikäsitys on oikeassa ja mikä se oikeasti on? Tässä jutussa maalattiin kuva, että tapaus on liannut kolme mestaruutta Blackhawksilta. Mielenkiintoinen ajatuskulma, koska mikä tässä nyt tarkalleen ottaen likaa jokaisen näistä voitetuista pysteistä?
Kuinka kauas tämän toimittajan esittämä moraalinen kompassi kantaa? Riittääkö esim. 30 vuoden tarkasteluaika, ja riittääkö Stanley Cupin arvottomaksi muuttumiseen yksi henkilö organisaatiossa? Näitä moraalin rajoja koetellaan aika voimakkaasti mediassa. On tullut jonkinlainen kansan oikeustaju, joka ylittää lainsäädännön maasta toiseen. Rikoksista annetaan tuomiot ja tuomioiden jälkeen asiat on käsitelty. Näin toimii oikeusjärjestelmä melko globaalisti. Rikoksilla on aina uhreja.
Jos taas ajatellaan sitä, miten suhteetonta huomiota näissä piireissä tapahtuvat asiat saavat, on pakko kysyä, onko huomio moraaliselta näkökannalta oikeasuhteista? On helppoa jossakin lehtien palstalla nostella, kuinka yritykset "rahanhimossaan" vain sivuuttavat erilaiset moraaliset asiat voiton tavoittelun nimissä. Näissä lennokkaissa jutuissa usein unohtuu, että kaikki bisnes on olemassa ainoastaan rahaa varten. NHL on miljoonabisnestä, jonka "moraalia" halutaan ohjailemaan ihmiset, mutta kyllä bisneksen moraalia aina ajaa voittaminen. Useimmiten tavoite on kirjattu lakiin.
Tässä moraalin sivuhumpassa saattaa mennä lapsi pesuveden mukana. Jokainen pelaaja, ihminen jne. kyllä ymmärtää bisneksen syvimmän olemuksen, koska jääkiekko ei ole katsojalajina olemassa pelaajille vaan asiakkaille. Asiakkaat haluavat nähdä jääkiekkoa ja tällä halulla rahastetaan. Nämä tapaukset ovat julkisuudessa saamansa huomion vuoksi todella tärkeitä, mutta samalla kannattaa pysyhtyä miettimään, että viime kädessä kuluttaja on se, joka toiminnan rahoittaa. Kuluttaja eli fani haluaa nähdä voittoja, joten organisaation tehtävä on tuottaa kuluttajalle voittoja nähtäväksi.
Sitten kun mennään syvemmällä bisneksen moraaliin niin kyllä näissäkin keskusteluissa kannattaa katsoa lähemmäs. Kiusaamista, ahdistelua, sukupuolistunutta maailmankuvaa jne. tapaa ihan jokainen arjessaan. Näitä asioita ja ongelmia on melkein jokaisella työpaikalla, missä vain niiden aiheuttajaksi tarvittava ihminen on paikalla.