Vasta oikeudenkäynnin alettua pääsemme puntaroimaan todistusaineistoa. Tällä hetkellä on syytettyjen kertomukset(ei julkinen), uhrin kertomus ja ilmeisesti video jolla nainen kertoo olleensa mukana vapaaehtoisesti. Miten ihmeessä kukaan voi näillä spekseillä alkaa tiputtelemaan päitä.
Minä en ainakaan ole päitä vielä tiputellut. Tietysti noilla spekseillä ei voi, mutta kun palastelee koko kertomuksen mediassa olleiden tietojen perusteella, niin eihän tuo hyvältä näytä. Itse en kenenkään syyllisyyttä ole ennen oikeutta julistamassa, mutta kuten todettua, kokonaiskuva ei kyllä viittaa pelaajien syyttömyyteenkään.
Nuo videot on niiden julkisuudessa olleiden kuvausten perusteella minusta kuvattu varsin ilmiselvästi painostuksen alaisena, eivätkä ne sellaisinaan taida kelvata oikeudessakaan aukottomiksi todisteiksi syyttömyydestä, mitä nyt oikeusoppineiden kommentteja aiheesta muistelen lukeneeni.
Ja jos mitään ihmeellistä ei olisi tapahtunut ja nainen valehtelee, niin on jokseenkin erikoista tämä tekstareiden lähettely seuraavana päivänä:
Text messages between player, woman shown to The Globe and Mail by lawyers for seven unnamed members of Canada’s 2018 world junior hockey team
www.theglobeandmail.com
Jos uhri valehtelisi, en usko hetkeäkään etteikö valehtelu jatkuisi, vaikka rahallinen hyöty olisi jo saatu. Siitä pitää huolen tämän tapauksen saama mediahuomio. "Sain rahani, eli minulla ei ole enää syytä valehdella, ihan yhteisymmärryksessä kimppailtiin poikien kanssa." Ihmiset varmasti jakaisivat ymmärrystä, eikä mainehaitta olisi valtava.
Tässä tapauksessa helpointa olisi tietysti kieltäytyä yhteistyöstä poliisin kanssa, jotta koko juttu ei menisi pidemmälle. Siihen se ensimmäinen, vuonna 2018 tapauksen tiimoilta aloitettu tutkintakin taisi kaatua, kun uhri ei halunnut nimetä syyllisiä.
Jos hän siis tosiaankin olisi valheellisesti hankkinut itselleen tuon korvaussumman, ei siinä olisi oikein mitään järkeä, että nyt sitten suostuisikin yhteistyöhön poliisin kanssa ja mahdolliseen mediamylläkkään.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin syytettynä oleminen ei tarkoita, että olisit syyllinen. Jos näin olisi, oikeudenkäynnille ei olisi tarvetta.
Näin on, eli jäämme odottelemaan oikeuden päätöstä ennen mitään julistuksia.