Ender00 kirjoitti:
Asiassa on aina kaksi puolta: Maalipaikan rakentaja/syöttäjä ja maalipaikkaan hakeutuva.
Nykykunnossaan Ronaldo on sen rakentajan/syöttäjän varassa. Parhaimmillaan hän on ollut erinomainen maalipaikkoihin hakeutuja ja niitä jopa itselleen rakentava.
Surullista, että noin lahjakas pelaaja ei omaa sen vertaa ammattiylpeyttä ja asennetta, että pitäisi edes itsestään huolta. Nykyisellään hän on varmasti hyvä hyökkääjä, mutta hän voisi olla paljon parempi jos..viitsisi.
Ei pidä yleistää "nykykunnossaan", koska jokainen joka on Realin pelejä katsellut viime vuosina, on huomannut että kyse ei niinkään Brasilian kohdalla ollut paikkoihin hakeutumisessa (pl. 2 ekaa peliä, jotka olivat kohtalaisen flegmaattisia) vaan siinä, ettei pallo tullut "normaaleissa paikoissa" Ronaldolle, vaan Kaka, Adriano tai Ronaldinhokin jatkoivat driplaamista menetykseen asti.
Verrattuna 2002 kisoihin, koko pelitapa oli erilainen, kiitos Parreiran puolustusfiksaation ja tuloksetkin sitten niin Ronaldon kuin Brasilian osalta olivat erilaiset.
Se on toki totta, että Ronaldoa ei hirveästi huvita treenata, toisaalta lahjattomat treenaa. Lisäksi pitää ottaa huomioon se henkinen paine, jota Ronaldo jatkuvasti joutuu kestämään, ei voi olla vaikuttamatta. Ja tämä paine on Ronaldolla aivan eri luokkaa, kuin kellään muulla pelaajalla, pieleen menneitten kisojen takia Ronaldinhokaan ei tähän paineeseen pääse tutustumaan, vaikka Ronaldo kuvioista katoaisikin.
Itse Maradona sortui tässä paineessa huumeisiin, joten olkaamme ihan vain onnellisia, että Ronaldo hoitaa asian suklaalla ja Big Maceilla.
Mitä Maradonaan muuten tulee, niin Maradonan kyvyt ovat suuresti liioiteltuja* jos vertaa nykyajan keskikentän taitureihin, Zidaneen tai Ronaldinhoon. Aikansa kutakin ja juuri sen takia itse pistä Ronaldon Maradonan edelle, koska kun katsoo esim. Maradonan legendaarista 2-1 maalia 86-kisoissa Englantia vastaan ja vertaa sitä puolustuspeliä nykyajan puolustuksiin niin ei voi välttyä pieneltä kulttuurishokilta. Puhumattakaan sitten 50-70-lukujen jalkapallosta.
Juuri tämän takia itse pistän Ronaldon Pelen ja Maradonan edelle, ei sen takia että 2 jälkimmäistä olisivat niinkään huonompia, vaan koska Ronaldo on tehnyt tekonsa huomattavasti kovemmissa "puolustusolosuhteissa".
*Kun siis puhutaan, miten kukaan ei ole Maradonan tasoinen jne.