Katsotaanpa kokonaisuutta. Liigajyrä nosti esille mielenkiintoisen kysymyksen. Siihen ei kuitenkaan voi vastata yksin, vaan pitää tarkastella Jokereita laajemminkin. Itse hahmotan asiat jotenkin seuraavasti.
Jokereiden nykyrosterissa on taitoa ja kokoa riittävästi SM-liigan runkosarjaan. Meillä on hyviä kiekollisia pelaajia, kuten Ilari Filppula, Santala, Lepistö, Järventie, Jantunen, Niinimäki nyt ainakin. Meillä on siis periaatteessa riittävästi osaamista myös yv:llä siniviivalla. Meillä on työmiehiä ja puolustavia hyökkääjiä. Neljä asiaa kuitenkin puuttuu ja ne ovat:
1. Voittava maalivahti.
En sano, etteikö Goehringista voisi sellainen tulla. Minä en siihen enää usko, mutta saatan olla väärässä. Minun uskoni mukaan Goehringiin kaadutaan viimeistään play offien 1. kierroksella.
2. Kohtuullisen varma snaipperi
Ketkä tai edes kuka Jokereiden nykyhyökkääjistä tekee varmasti maaleja? Siis silloin kun pelataan isoja pelejä. Vastaan ihan itse: ei kukaan. Meillä on monta kaveria, jotka saattavat tehdä runkosarjassa 15 maalia, mutta entäs playoffeissa? Ei ole yhtään varmaa.
3. Jokereiden nykyjoukkueeseen sopiva nelosketju
Siinä ei todellakaan ole kuusistoja, jotka oikeasti haluavat olla aivan muissa ketjuissa. Mun mielestä Jokereiden nelonen tulisi koota siten, että siellä pelaavat kaverit ovat ylpeitä siitä, että saavat Jokereissa pelata ja vetävät joka vaihdon 110 lasissa.
4. Toinen kova, mutta mahdollisimman taitava puolustaja
Vaihtokauppa Suomesta?
Jos Jokereihin hankitaan voittava maalivahti ja kunnon snaipperi (tiedän, takuu päättyy kun Masa pistää nimen paperiin), menee luultavasti kaksi ulkomaalaispaikkaa. Minä vapauttaisin Goehringin ja Mtoftin. Ihan kelpo pelaajia, mutta eivät mitään vahvistuksia - siis sellaisia, joita ulkomaalaisten tuleekin olla.
Nelosketjun kasaisin niin, että siellä olisi Suomesta täydennystä. Nälkäisiä kavereita, jotka aivan oikeasti haluaisvat tehdä duuniaan ja nimenomaan nelosketjun duunia. Ja joilla olisi siihen kyky. Tämä ei ole edes vaikea asia. Olen kuitenkin luvannut olla puhumatta nimistä, joten en puhu nimistä. Se siitä.
Sitten palataan tähän kovaan osastoome. Norton, Kankaanperä ja Valtonen. Lisäksi vielä varauksin Beaudoin. Kaksi ensimmäistä ovat elintärkeitä puolustajia. Tuskin heitä kukaan tulee haastamaan. Mutta vastustaja voi aiheuttaa omilla provosoinneillaan tilanteen, jossa toinen herroista on pakotettu itse haastamaan. Esimerkiksi Matikainen & Shedden toimii juuri näin. Heidän parhaimmissa vedoissa vastustaja provosoidaan aloittamaan tappelu. Jos on kavereita, joiden poistuminen rosterista ei haittaa oman joukkueen peliä, mutta he voivat viedä mukanaan Jokereiden avainmiehiä, aivan varmasti play offeissa toimitaan näin. Santala ja Norton ulos, noudon toimitti X ja Y... HIFK yritti tehdä sen jo viime keväänä Raumalla ja on toiminut näin pitkin syksyä. Muutkin joukkueet ovat heränneet huomaamaan tilanteen ja jopa ottelussa Blues-Ässät nähtiin oiva esimerkki siitä, miten kotijoukkueen vähemmän tärkeä kaveri otti ison maskimiehen ulos ensimmäisessä vaihdossa. SM-liiga on astunut askeleen kohti kanadalaiskiekkoa.
Se on selvää, että ulkomaalaispaikkaa ei tarvitse käyttää nelosketjun rouhijaan. Mun mielestä neljän ulkomaalaisen tulee kunkin olla todellisia vahvistuksia. Muuten heillä ei tee juuri mitään. Kun lisäksi nelosessa surffaa mm. Kuusisto, Jokerit saisi paljon paremman joukkueen kasaan päästämällä Kuusiston pois (maksakoon joku niin paljon kuin pystyy), ostamalla Mtoftin ulos (ei tuo lisäarvoa) ja hankkimalla tilalle ulkomaalaisen snaipperin ja kotimaisen kovan rouhijan sekä hankkimalla voittavan maalivahdin. Se hankita pitää tehdä ajoissa, sillä miehen on opittava joukkueen tavoille.
Kaikissa näissä skenaarioissa Norton olisi meidän ykköspakki omalla maalilla ja pysyisi siellä myös ilman turhia velvoitteita.
Kokonaisuus paranisi heti. Jokerit olisi mestariehdokas siinä kuin Kärpätkin. Ja sehän tässä on tarkoitus.
Jos Nortonia pitäisi käyttää goonina ja Goehringia maalivahtina playoffeissa, Jokerit putoaisi minun näkemykseni mukaan lähes satavarmasti jatkosta.