Tutustumatta kovinkaan tarkasti ketjun sisältöön tuon esille oman mielipiteeni asian tiimoilta, epäilemättä moni seuraavilla riveillä esille nostamistani seikoista on tullut kattavalla tavalla analysoiduksi tässä ketjussa, tästä huolimatta asiaan.
Yleensä pyrin ajattelemaan kaikista asioista mahdollisimman rationaalisesti ja seikkaperäisesti, tämän tähden en pidä ostoboikotteja kovinkaan merkityksellisenä seikkana, tai en usko, että niillä on kovinkaan suurta vaikutusta lyhyellä tähtäimellä yritysten toimintakulttuuriin, sen sijaan, jos jokin asia (esim. lapsityövoiman hyväksikäyttö) nostetaan esille näiden ostoboikottien tiimoilta, voidaan tähän asiaan pitkällä tähtäimellä saada muutosta ostoboikoteilla ja muulla kuluttajakäyttäytymisellä. Tämä vaatii kuitenkin laaja-alaista keskustelua ja asenteiden suurta muutosta kehittyneissä maissa, ja sen myötä tämä asennemuutos leviää sitten kehittymättömiinkin maihin. En siis usko, että jonkin yksittäisen firman toimintaan pienimuotoisilla ostoboikoteilla on vaikutusta, mutta välillisesti - ja pidemmällä ajalla - nämä ostoboikotit voivat vaikuttaa kokonaisvaltaiseen ajatteluun ja tämän kautta kulutustottumuksiin. Eli kyetäkseen vaikuttamaan yrittäjiin ostoboikoteilla toiminnan on oltava pitkäjänteistä ja mielestäni suuria ylilyöntejä on pyrittävä välttämään koska nämä tällaiset ylilyönnit voivat kääntää asian itseään vastaan, ts. ostoboikotti (tai muut toiminta) menettää merkityksensä.
Niin, vaikka rationaalisesti ajatellen minun ei kannattaisi harrastaa ostoboikotteja koska niillä ei suuren suurta vaikutusta, ainakaan lyhyellä tähtäimellä, ole, niin tästä huolimatta boikotoin kuitenkin tiettyjä tuotteita. Pyrin välttämään israelilaisten tuotteiden ostamista, mikä ei aiheuta minulle suuren suuria ongelmia koska lähes aina löytyy korvaavia tuotteita. Tämän ohella koetan olla ostamatta Nestlén tuotteita, tämän suhteen ostoboikotointini seisoo huomattavasti huterammalla pohjalla koskapa en ole läheskään varma siitä kuinka laajalle alalle kyseinen firma on lonkeronsa levittänyt joten en voi mennä takuuseen siitä etteikö kauppakassiini eksyisi kyseisen firman tuotteita. Rationaalisesti ajatellen Nestlén boikoinnissani ei ole mitään järkeä.
Miksi sitten boikotoin? Niin, mielenkiintoinen kysymys, ja oikeastaan vastauskin on hyvin yksinkertainen ja yksiselitteinen, siksi koska se (boikotointi) antaa minulle jotain. Varsinkin israelilaisten tuotteiden kohdalla boikotointi antaa minulle jonkin sortin varmuuden ja hyvänolontunteen siitä etten omilla ostopäätöksilläni tue kyseisen valtion elikeinoelämää. Voisin siis sanoa syyn toimintaani olevan itsekkään ja mielihyvähakuisen.
vlad.