Boikotointi, pikkutyttöjen puuhastelua vai tärkeää kansalaistoimintaa?

• 6 483
  • 95

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Re: Re: Samoilla linjoilla

Viestin lähetti Sistis
Toivottavasti et ottanut tuota kirjoittamaani ihan tosissaan. Kyseessä oli sähkötekniikkaa neljä vuotta opiskelleen teekkarin ironia hölmöille ihmisille markkinoitavasta tuotteesta, nimeltään ekosähkö....

"Maksa sähköstäsi enemmän, niin saat pistorasioihisi sähkön uusiutuvia energiamuotoja käyttäviltä energialaitoksilta. Normaalihinnalla saattaa tulla pahaa ydivoimaa."

Ja joku ihan oikeasti uskoo tätä... :)
-Hmmm, minun näkemissäni ekosähkömainoksissa on hyvin selkeästi lukenut, että se sähkö, jota seinästä sitten sopimuksen tehtyä tulee, *ei* ole mitään piiperryssähkö, mutta että ekosähkösopimuksen tehdessään lisää ekologisten energialähteiden käytön kokonaismäärää Suomessa. Ts. mitä enemmän ekosähkösopimuksia, sitä enemmän tuotettua ekosähköä. Ei mitenkään typerää minusta. Eri asia on sitten, mitä mieltä esim. tuulivoimasta sinänsä on.

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
En pidä itseäni mitenkään boikotoivana ihmisenä. Monet boikotin kohteena olevat instanssit eivät itse asiassa ole kuin välillisesti vastoin omaa tarkoitustaan aiheuttaneet joidenkin hihhuleiden mielestä ongelmia. Esimerkiksi ns. nälkäpalkat kaukoidässä ovat ihan normaalia palkkatasoa siellä. Jos esimerkiksi Nokia maksaisi Kiinassa saman verran kännykkää kokoaville ihmisille kuin Suomessa, Kiinan kansantalous menisi pahasti sekaisin.

Mutta itse kuitenkin boikotoin jatkuvasti italialaisia viinejä. Suurin syy tähän on ehkä se, etten ole oikeasti edullista ja hyvää italialaista viiniä löytänyt ja toiseksi nuo italialaisten kommentit suomalaisesta ruokatietämyksestä elintarvikeviraston sijoituksesta keskustellessa ärsyttivät itseäni huomattavasti.

Silloin tällöin saatan boikotoida esimerkiksi israelilaisia hedelmiä yms. mikäli "parempi" vaihtoehto juuri haluamani tuotteen tai sen substituutin osalta löytyy. Lisäksi en usko koskaan ostavani japanilaista autoa, mutta siihen ei liity boikotointia.

Yhdysvaltalaisia tuotteitakin pyrin välttämään tietyin osin, jos jaksan. Coca-Colasta en kuitenkaan luovu varmaan ikinä, McD:ssakin syön, kun on kiire. Syy on täysin se yhdysvaltalaisuus, ei mikään muu. Yrjö W vaan saa minut tuntemaan yhtaikaa inhoa ja sääliä.

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Re: Re: Samoilla linjoilla

Viestin lähetti Gentleman
2. Amnesty saisi minunkin puolestani mennä kitisemään sinne missä on oikeasti asiat huonosti.
-Iloksesi voin ilmoittaa, että Amnesty kitisee ylivoimaisesti suurimmaksi osaksi muualla kuin Suomessa, ja ansiokkaasti kitiseekin.

Amnesty ilmoitti, kuten myös Punainen Risti jo yli vuosi sitten Afganistanissa ja Irakissa tapahtuvasta vankien kidutuksesta. Vasta kun jenkit kärähdyttivät itse itsensä vuotamalla julkisuuteen kuvia, alettiin asialle tehdä jotakin.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Re: Re: Re: Samoilla linjoilla

Viestin lähetti Monte-Cristo
-Hmmm, minun näkemissäni ekosähkömainoksissa on hyvin selkeästi lukenut, että se sähkö, jota seinästä sitten sopimuksen tehtyä tulee, *ei* ole mitään piiperryssähkö, mutta että ekosähkösopimuksen tehdessään lisää ekologisten energialähteiden käytön kokonaismäärää Suomessa. Ts. mitä enemmän ekosähkösopimuksia, sitä enemmän tuotettua ekosähköä. Ei mitenkään typerää minusta. Eri asia on sitten, mitä mieltä esim. tuulivoimasta sinänsä on.

Noinhan se periaatteessa menee, mutta...

1. Asiaa markkinoidaan siten, että minulle ainakin tulee se kuva, että kuluttajat muka saisivat töpseleihinsä oikeasti vain tuulivoimalla tuotettua sähköä.

2. Sähköyhtiöt eivät suoranaisesti näillä rahoilla rahoita ekosähkövoimaloiden rakentamista, vaan käyttävät nuo rahat ihan normaaliin toimintaansa ja jos rahaa riittää, niitä saatetaan käyttää uusiutuvien energiamuotojen rakentamiseen ja niiden tutkimiseen.

3. Tuossa tutkimuksessa vaan tuo kuluttajilta tuleva rahasumma on käytännössä olematon verrattuna muihin rahoittajiin.

EDIT:

Amnestysta sen verran, että järjestöllä on oikeasti paljon hyvääkin. Esimerkiksi OIKEIDEN mielipidevankien puolesta kampanjointi on arvokasta. Niin kauan vaan, kun järjestö laskee totaalikieltäytyjät mielipidevangeiksi edellä mainituilla perusteilla, minä nauran. Ja hyväntekeväisyyteen tarkoittamani rahat menevät mielummin muille järjestöille, joilta puuttuu tämä kukkahatutätimentaliteetti.

scholl

Jäsen
En jaksa lukea läpi mitä tossa jutussa lukee, mutta boikotointi voi olla oikeutettuakin.
Itse boikotoin puljuja, joista olen saanut erityisen huonoa palvelua.
Lisäksi luonnollisesti kaikki demarit ja kommarit on boikotissa.
Nollatoleranssia niin sanotusti.

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Re: Re: Re: Samoilla linjoilla

Viestin lähetti Sistis
Noinhan se periaatteessa menee, mutta...

1. Asiaa markkinoidaan siten, että minulle ainakin tulee se kuva, että kuluttajat muka saisivat töpseleihinsä oikeasti vain tuulivoimalla tuotettua sähköä.
-OK. Itse en ole saanut tällaista kuvaa. Ehkä luen mainokset tarkemmin kuin ihmiset keskimäärin.

2. Sähköyhtiöt eivät suoranaisesti näillä rahoilla rahoita ekosähkövoimaloiden rakentamista, vaan käyttävät nuo rahat ihan normaaliin toimintaansa ja jos rahaa riittää, niitä saatetaan käyttää uusiutuvien energiamuotojen rakentamiseen ja niiden tutkimiseen.

3. Tuossa tutkimuksessa vaan tuo kuluttajilta tuleva rahasumma on käytännössä olematon verrattuna muihin rahoittajiin.
-Tämä taas oli uutta. Kiitos tiedosta. Tällä ekosähkösivulla ei tosin ainakaan suoraan sanota, että rahat menisivät tutkimukseen, vaan syntyy käsitys, että ne menisivät suoraan erilaisten ekologisten sähköntuottomenetelmien käyttöön. Toisaalta en tätä firmaa useampia "ekosähköä" kauppaavia energiayrityksiä tunne.

Kaivanto

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Samoilla linjoilla

Viestin lähetti Sistis
Niin kauan vaan, kun järjestö laskee totaalikieltäytyjät mielipidevangeiksi edellä mainituilla perusteilla, minä nauran. Ja hyväntekeväisyyteen tarkoittamani rahat menevät mielummin muille järjestöille, joilta puuttuu tämä kukkahatutätimentaliteetti.

Itse suuntaan boikottini aina mahdollisuuden tullen lippalakkisetämentaliteettia vastaan. Lippalakkisetämentaliteetin syvin olemus on kaikkien perusluonteeltaan humaanien, mutta kansantaloudellisesti tai puolustuspoliittisesti arvottomien näkemysten leimaaminen kukkahattutätimäiseksi, naiivin naiselliseksi ja idealistiseksi hötöksi, joka ei ota huomioon sellaista pragmaattista, miehistä aspektia, kuin että tärkein asia tässä maailmassa on verojen maksaminen ja että mahdollisuuden maksaa veroja onnellisesti yhdessä samanhenkisten ja -väristen veronmaksajien kanssa takaa viime kädessä lottien kutomissa villasukissa sotiminen.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: Re: Re: Re: Re: Samoilla linjoilla

Viestin lähetti Kaivanto
Itse suuntaan boikottini aina mahdollisuuden tullen lippalakkisetämentaliteettia vastaan.
Aivan loistava termi: Lippalakkisetä. Heheh. Muutenkin aina nasevaa tekstiä. Kyllähän se noin aika usein menee myös, valitettavasti.

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minäkin taidan lisätä tuon Kaivannon uudissanan sanavarastooni. Aivan loistava kukkahattutädin vastine ja kolikon kääntöpuolen hahmo tämä lippalakkisetä.

Kaivanto

Jäsen
Kuvittelin kyllä keksiväni tämän lippalakkisedän itse, vaan paskat: Google löytää hakusanalla "lippalakkisetä" yhden osuman. Termistä näyttäisi olevan vastuussa Aggressiivisten tielläliikkujien etujärjestö, jonka jäsenet tunnistaa ajoneuvoon kiinnitetystä "Ärsyttävää"-tarrasta. Järjestö palkitsee vuosittain Kukkahattutäti ja Lippalakkisetä -palkinnoilla "yksittäisiä henkilöitä tai järjestöjä, jotka erityisesti kunnostautuvat aiheuttamalla harmia ja vahinkoa tielläliikkujille".

Tämä Aggressiivisten tielläliikkujien etujärjestö näyttäisi tosin käyttävän lippalakkisetää kukkahattutädin erisukuisena synonyymina, ei vastakohtana. No ehkä siihen voi vedota rojaltikiistojen ollessa ajankohtaisia.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Carlos
Tämä on tietysti totta, suur-yrityksillä on tapana keskittää toimintaa tiettyihin pisteisiin, jolloin se on pois yhdestä paikasta ja lisää toiseen paikkaan. Ilman muuta se pieni paikkakunta joka menettää kaiken, kärsii, mutta joku toinen, mahdollisesti edelleen pieni paikkakunta saattaa saada semmoisen onnenpotkun ettei paremmasta väliä.

Näinhän tämä asia menee, mutta ongelma onkin siinä, että näissä keskittämishankkeissa on monesti kyseessä oikeiden ihmisten oikeat elämät. Ei kai voida pitää kovinkaan kohtuullisena, että ihmiset pakotetaan siirtymään idyllisistä ja perinteisistä asuinpaikoistaan suurkaupunkien slummeihin pelkästään siitä syystä, että kaikki pienimuotoinen teollisuustoiminta heidän kotikylästään lakkautetaan ja keskitetään valtaviin komplekseihin seudulle, joka hukkuu ihmisiin, saasteisiin ja ihmisten paskaan. Kustannustehokasta toimintaa tämä on yritysten kannalta siinäkin suhteessa, että slummista on helpompi kerätä puoli-ilmaista työvoimaa.

Eikä tämä touhu kaiken kaikkiaan tietystikään näin mustavalkoista ole omalta kohdaltanikaan. Niin tyhmä en ole, etten näkisi markkinatalouden mekanismien ylivoimaa tai että luulisin kovasti voivani vaikuttaa tällä touhulla yhtään mihinkään. Minustakin on kuitenkin mukavaa tuijotella kolikosta haluamaani juuri puolta, oli se miten naivia tai lapsellista tahansa.

EDIT: Lisätään vielä se, että käsittääkseni toimintaa keskitetään harvoin pieniin paikkoihin, kuten Carlosin autotehdas esimerkissä, vaan yleensä juuri keskittymät kasvavat entisestään ja kaikki muut seudut näivettyvät.

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Viestin lähetti Snakster
Näinhän tämä asia menee, mutta ongelma onkin siinä, että näissä keskittämishankkeissa on monesti kyseessä oikeiden ihmisten oikeat elämät. Ei kai voida pitää kovinkaan kohtuullisena, että ihmiset pakotetaan siirtymään idyllisistä ja perinteisistä asuinpaikoistaan suurkaupunkien slummeihin pelkästään siitä syystä, että kaikki pienimuotoinen teollisuustoiminta heidän kotikylästään lakkautetaan ja keskitetään valtaviin komplekseihin seudulle, joka hukkuu ihmisiin, saasteisiin ja ihmisten paskaan. Kustannustehokasta toimintaa tämä on yritysten kannalta siinäkin suhteessa, että slummista on helpompi kerätä puoli-ilmaista työvoimaa.
Snakster hyvä.

Tällaista politiikkaa on harrastettu ja tullaan harrastamaan tulevaisuudessakin. Se on väistämätön seuraus siitä kun siirrytään agraariyhteiskunnasta teollisuusyhteiskuntaan. Kehitysmaat tulevat tässäkin asiassa muuta maailmaa perässä.

Suomessa tämä kauhistelemasi skenaario toteutui toisen maailmansodan jälkeen maan teollistuessa ja ihmisten vaeltaessa sopulilaumojen tavoin pääkaupunkiseudun lähiöihin. Pitäisikö meidän jatkossa boikotoida kaikkia tuotteita ja palveluita, joilla on jotain tekemistä ruuhka-suomen kanssa.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Vesuri

Suomessa tämä kauhistelemasi skenaario toteutui toisen maailmansodan jälkeen maan teollistuessa ja ihmisten vaeltaessa sopulilaumojen tavoin pääkaupunkiseudun lähiöihin. Pitäisikö meidän jatkossa boikotoida kaikkia tuotteita ja palveluita, joilla on jotain tekemistä ruuhka-suomen kanssa.

Eronahan tässä oli kuitenkin se, että oma teollistumisemme tapahtui hyvin omaehtoisesti, kun taas kehitysmaat toimivat hyvin pitkälle länsimaisten suuryritysten lypsylehminä eikä valtiovallalla ole mitään jakoa kontrolloida tuota kehitystä.

Nyt pitää kiiruhtaa.

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse ketjun aiheesta:

Minä en boikotoi mitään, vaan ostan jotain tuotetta silloin kun se on oman etuni mukaista.
EVVK, jos halpistuontilenkkarini on tuotettu lapsityövoimaa käyttäen, ei ol mun murheeni.
Jos joku haluaa boikotoida niin siitä vaan ihan vapaasti, mutta jos tämä boikotointi tapahtuu esim. keski-ikäisen perheen toimesta, missä isä ja äiti ovat vanhoja kunnon idealisteja ja ovat keksineet jotain aivan älytöntä, mistä kanssaihmiset kärsivät, on se siinä tapauksessa eri asia.

Eli ei niin väliä, itse en siis boikotoi mitään, mutta ei mulla mitään sitä vastaakaan ole.

Tuolta sinne!

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Boikotointi on hieno juttu ja mielenterveydellisesti palkitsevaa. Mikä onkaan sen mukavampaa, kuin käydä paikallisen ruokakaupan myyjän kimppuun sylki suupielestä roikkuen ja tivata, "minkä helvetin takia tänne tuodaan porkkanoita jostain vitun Pohjanmaalta, kun niitä porkkananviljelijöitä on omassakin pitäjässä(Tammela) kahden käden sormilla laskettava määrä?!" Tivaamisen jälkeen ja myyjän puhjettua itkuun kaupasta on mukava poistua aurinkoisin mielin, eikä muille kanssaimmeisille tarvitse rähjätä laisinkaan loppupäivän aikana - päivän hyvä työ on suoritettu.

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Viestin lähetti Snakster
Eronahan tässä oli kuitenkin se, että oma teollistumisemme tapahtui hyvin omaehtoisesti, kun taas kehitysmaat toimivat hyvin pitkälle länsimaisten suuryritysten lypsylehminä eikä valtiovallalla ole mitään jakoa kontrolloida tuota kehitystä.

Nyt pitää kiiruhtaa.
Sinebrychoff, Fazer, Ahlström, Gutzeit...

Vanhoja perinteisiä suomalaissukujako?

Suomen teollisuus luotiin saksalaisten, venäläisten ja ruotsalaisten voimin. Nokia, UPM, StoraEnso... Teollisuus on edelleenkin puhataasti ulkomaisessa omistuksessa. Pääkonttori ja osa tuotannosta Suomessa, mutta omistajat ja suuri osa tuotannosta ulkomailla.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Vesuri

Suomen teollisuus luotiin saksalaisten, venäläisten ja ruotsalaisten voimin. Nokia, UPM, StoraEnso... Teollisuus on edelleenkin puhataasti ulkomaisessa omistuksessa. Pääkonttori ja osa tuotannosta Suomessa, mutta omistajat ja suuri osa tuotannosta ulkomailla.

Eli onko tilanne kolmannen maailman maissakin nyt sitten sellainen, että kun vain kärsivällisesti odottavat siirtymävaiheen yli, niin saavat alkukantaisen agraariyhteiskuntansa tilalle modernin länsimaisen hyvinvoinnin? Että nämä kehitysmaissa paikallisia pieniä kilpailijoita tieltään poisostavat jättiyritykset ovatkin oikeasti hyväntekijöitä, jotka vain vauhdittavat näiden maiden tietä takapajuloista onnellisiksi teollisuusmaiksi? Tätä kehitystä voit ihan itse käydä päivittelemässä monessakin eri banaanivaltion kaupungissa, joiden oloja en ihan heti lähtisi vertaamaan meikäläisiin kurjaliston ja työväen muinaisiin asuinpaikkoihin kuten Kallioon.

Eli vaikka oikeassa oletkin mitä Suomen teollistumiseen tulee, niin jonkunlaista suhteellisuuden tajua toivoisin näihin kannanottoihin. Toisaalta tässä käsiteltävä asia on laajuudessaan liki mahdoton ymmärtää, äärimmäisen vaikea ratkaista eikä edes juuri kuulu käsiteltävänä olevan boikotointikeskustelun piiriin.

Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Tunkki
Lidl myi minulle ensivisiitilläni pilaantuneita vihreitä oliiveja. Se riitti - ostan ruokani K- tai S-kaupoista.

Ihan oma vikasi! Et tiennyt, että mitään vihreää ei (enää) voi syödä.

Liity sinäkin Kasvienvapautusrintamaan (KVR), niin opit tavoille. Me emme ole mitään kettutyttöjä, olemme tomaattipoikia.

KVR:n ideologiana on boikotoida kasvien käyttöä ihmisravinnoksi. Eläimet sentään teurastetaan ennen keittämistä/paistamista, toisin kuin kasvit. Jotkut jopa syövät kasveja elävältä, mikä on kuvottavan julmaa!

KVR ei ole kuitenkaan mikään radikaalijärjestö, joten hyväksymme kahden kasvin käytön ihmisravinnoksi - toinen on kynsilaukka ja toinen mallasohra.

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti seeyou@jäähalli
Ihan oma vikasi! Et tiennyt, että mitään vihreää ei (enää) voi syödä.

KVR:n ideologiana on boikotoida kasvien käyttöä ihmisravinnoksi. Eläimet sentään teurastetaan ennen keittämistä/paistamista, toisin kuin kasvit. Jotkut jopa syövät kasveja elävältä, mikä on kuvottavan julmaa!

KVR ei ole kuitenkaan mikään radikaalijärjestö, joten hyväksymme kahden kasvin käytön ihmisravinnoksi - toinen on kynsilaukka ja toinen mallasohra.

Allekirjoitan täysin ylläolevan tekstin. Johan nickini kuvaa tarpeellista vastavoimaa veganismille. Noihin hyväksyttyihin kasvisruokiin minun on pakko lisätä perinteinen Kossu, paljaaltaan tai lantattuna.

Keveistä funktionaalisista elintarvikkeista mieleeni näin äkkiä tulee rapeaksi voissa paistettu siankylki.

Ai niin, mitä boikotoin? Lähinnä kalliita luomuruokia. Ei oikein nappaa.

Anton

Jäsen
Miksikäs tuosta sitten pitää valittaa? Jos vatsa ei kestä pilaantuneiden ruokien syöntiä tai jos vieraatkin kieltäytyvät niistä, niin parempi kai olla ostamatta niitä!? Jätä ne hyllyyn ja saat tehtyä jonkun ituja ja muuta vastaavaa syövän vegaanin onnelliseksi.

Ja kyllä kieltämättä joillekin vihreille tuotteille on käyttöä. Erätulilla on esimerkiksi mukava laittaa hernekeittoa. Hernekeittopurkin sisältö on pääasiassa vihreä, vaikka se valkoinen osa siitä onkin kaikkein parhaimman makuista. Maistuvaa eräravintoa ovat myös vihertävät ja kauniisti väreilevät yrttiliköörit, jotka kannattaa varmuuden vuoksi ryöpätä, jotta niiden entsyymitoiminta saadaan loppumaan. Mikäs on nuotiotulilla viihdyttävämpää, kun jäniksien suolestamisen ja nylkemisen jälkeen ommella niistä muksuille aidonnäköisiä käsinukkeja, syödä vihreitä marmeladikuulia, räkiä niitä nuotioon ja puhua muiden tosimiesten kanssa pil[SENSUROITU]un päällä reuhaamisesta ja kierrätettävissä pakkauksissa olevista luontoystävällisistä astianpesuaineista.
Ettei metsän pikkuystävät pääse tylsistymään, kannattaa niille lähtiessä jättää muutama tyhjä tölkki ja kantovälineenä toiminut Valintatalon vihreä muovipussi leikkikaluiksi.

KVR kuulostaa mielenkiintoiselta järjestöltä, mutta porkkanapojat kuulostaa hieman lapselliselta – olen mielummin retiisi. Luomutuotteet ovat kieltämättä aivan liian kalliita, joten liityn välittömästi kanssanne boikottiin luomutuotteita vastaan!

Terveisin, nimimerkki
- Kaikki luomutuotteet, kevytlevitteet, hilse -shampoot ja miesten väliset avioliitot ovat homopoikien hommia! -

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti seeyou@jäähalli
Toimintaasi usein sivusta seuranneena voin todeta, että ainakin sinä toteutat tätä periaatetta käytännön tasolla usein ja innokkaasti, suurella sydämellä.

Mitäköhän minä boikotoin. Kulutustottumukseni pyrkivät suosimaan kotimaista. Enimmäkseen ostan kotimaisia elintarvikkeita, jos niitä vaan on tarjolla, vaikka ne kalliimpia saattavat ollakin. Vaatteita ostaessa katson aina valmistusmaan, ja esimerkiksi teksti "Made in Bangladesh" saa paidan jäämään naulakkoon, vaikka se muuten hieno paita olisikin. Myös tietyt kauppaketjut ja yksittäiset firmat ovat henkilökohtaisessa boikotissa, vaikken jaksa niiden vastaisia iskulauseita huutaakaan.

Jos muuten ostatte pistaasipähkinöitä ja niitä laareja on kaksi vierekkäin, niin katsokaa pähkinöiden alkuperäismaa. Melkein aina se on joko Iran tai Yhdysvallat. Jokaisen oma valinta, kumpia ostaa.

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minä boikotoin Saarioisten tuotteita. Ihan vaan siksi, että jostain syystä ne eivät vaan maistu. Käyttääköhän ne jotain yleismaustetta, jota sitten sotkevat kaikkiin eineksiinsä? Tarkistaisivat reseptinsä...

Oikeampaa boikotointia kohdallani on se, että en osta vaatteita joiden nimi on sama kuin jollain tupakka-merkillä, tyyliin Marlboro ja Camel. En kylläkään tiedä, onko noilla merkeillä oikeasti jotain yhteyttä vastaaviin tupakkamerkkeihin, mutta minulle riittää pelkkä mielleyhtymä.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Tykki

Oikeampaa boikotointia kohdallani on se, että en osta vaatteita joiden nimi on sama kuin jollain tupakka-merkillä, tyyliin Marlboro ja Camel. En kylläkään tiedä, onko noilla merkeillä oikeasti jotain yhteyttä vastaaviin tupakkamerkkeihin, mutta minulle riittää pelkkä mielleyhtymä.
Muistelisin että Camel-merkkisiä kenkiä ei enää olekaan? Tai että kenkiä itsessään valmistetaan kyllä, mutta että ei sillä nimellä. Olen kyllä miettinyt että onko nimenvaihdokseen vaikuttanut juuri tuo mielleyhtymä niihin savukkeisiin.

Tuamas

Jäsen
Viestin lähetti Ted Raikas
Muistelisin että Camel-merkkisiä kenkiä ei enää olekaan? Tai että kenkiä itsessään valmistetaan kyllä, mutta että ei sillä nimellä. Olen kyllä miettinyt että onko nimenvaihdokseen vaikuttanut juuri tuo mielleyhtymä niihin savukkeisiin.

- Kyllähän näitä edelleen valmistetaan, tuotesarjoja on ainakin kaksi, Camel sekä Camel active, joka on suunnattu nuoremmalla polvelle. Porissa näitä myydään parissa paikassa, ihan viksun näkösiä, mutta merkki maksaa näissä(kin).

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No niin, en tiedä kuinka moni täällä on aamun Hesarin lukenut. Siellä nimittäin oli juttu printtipaidoista ja mukana oli Bananapressin "Jyrkkä kyllä" t-paita, jonka luulisi löytyvän monen kirjoittajan vaatekaapista.

Tosiaan, täällä onkin vissiin tullut jo selväksi, että erinäistä boikotointia harrastan. Nykyisin tuntuu jotenkin hassulta puhua boikoteista, kun kyseistä elintapaa on harrastanut jo niin pitkään. Kaupassa käydessä ei enää tarvitse tihrustaa pakkausten tekstejä, vaan aika suoraan tietää, mikä tuote on esimerksiksi Nestlen ja mitä "voi" ostaa. Tällä henkisellä ei-listalla on Nestlen lisäksi pari muuta hyttystyttöjen pääsaatanoista, eli McDonalds, Nike ja H&M. Shelliä boikotoisin, mikäli omistaisin auton. Muutenkin pyrin välttämään ylikansallisten yhtiöiden tuotteita, mikäli muutakin on tarjolla. Lihatuotteet ovat jo useampia vuosia jääneet kaupan hyllylle, kalaa syön tilanteesta riippuen. Kosmetiikan pyrin ostamaan eläinkokeilla testaamattomana. Muutenkin miulla on loistavia aatteita, joiden takia vanhemmat aikanaan repi hiuksia päästään.

Alunperin kaikenlaiset vastustamiset lähtivät aika mutu-pohjalta, oikeastaan sitä touhua voisi verrata juuri tähän "kun luokkakaveri sanoi niin ja hippipojat on niin söpöjä" -touhuun. Seitsemän vuoden aikana on kuitenkin tullut hankittua infoa asioista ja jotkut päätökset ovat tiedon lisääntymisen myötä tippuneet pois, osa vahvistunut. Tiedon pakkoetsinnästä voisi oikeastaan kiittää kyynisiä ja kapitalistisia vanhempia, joiden mielestä kasvisruokaa ostetaan vasta sitten, kun osaan riittävän hyvin perustella sen, miksi niin pitäisi tehdä. Nykyistä nuorten touhua pidän yhtä älyvapaana kuin varmasti suurin osa muistakin kirjoittajista; asioista on hyvä hankkia tietoa, ennen kuin niistä huutelee ympäriinsä. Tämä toisaalta mielestäni koskee myös vastakkaisia ajatuksia omaavia ihmisiä.

Mutta, miksi siis tietyt tuotteet/yritykset on ei-listalla. Nestlettä tässä ketjussa onkin jo käsitelty. Äidinmaitokorvikehässäkkä, yrityskulttuuri, joka tukee pienten firmojen ostoa/valtaamista ja runsas geenimuunnellun ruoan tuottamisen tukeminen olivat ja ovat minulle riittäviä syitä.
McDonaldsin yhteydessä voisi oikeastaan sanoa boikotoivansa kaikkia hampurilaispaikkoja, koska en pidä hampurilaisista tai yleensäkin kaihdan pikaruokakulttuuria. Kuitenkin McDonaldsissa on tuolla ison meren takana niin moni asia pielessä, että se on mielestäni hyvä nostaa enemmän esille. Yhtiön toiminnasta tai vallitsevasta pikaruokakulttuurista voisi avata omankin ketjunsa, joten tyydyn tässä vain suosittelemaan Pikaruokakansa -nimistä kirjaa. Siitä löytyy omat naurettavuutensa ja heikkoutensa, mutta niiden lisäksi paljon asiaa.
Nike ja H&M ovat taas vaateteollisuuden hampurilaisravintoloita, joiden perimmäisenä tarkoituksena on tarjota tuotteita halvoin kustannutksin ja nopeasti vaihtuvaa tahtia. Tuotteiden valmistamistavat ovat epäeettisiä ja soppaa hämmentää se, että molemmat yritykset vakuuttavat mediassa, etteivät käytä lapsityövoimaa, vaikka asia on jo moneen otteeseen todistettu.

Kasvissyöntini lähti liikkeelle lihan tuotannon epäeettisyydestä ja -ekologisuudesta. Kuitenkin oma elämäntapa vakiintui vasta sitten, kun huomasin ruokavalion myötä pahojen migreenikohtausten kadonneen. Kala tuli jossain vaiheessa mukaan ja olen myös "antanut itselleni luvan" syödä lihaa, mikäli mieli tekee tai tilanne sitä vaatii. Ei ole vielä tällaista tilannetta eteen tullut. Lihaa olen maistanut, mutta se ei vain maistu suussani miltään, joten mielummin järsin porkkanaa.

Kuten sanottu, mielipiteeni ovat ajan myötä vaihtuneet ja muuttuneet, eikä kauppakassini sisältö ole aina vastannut ideologiaani. Tälläkin hetkellä vaa'assa painaa toisella puolella oma krooninen rahapula. Kuitenkin loppujen lopuksi kyse on vain omasta mielenrauhastani. Siitä, haluanko ostaa epäeettiseksi kokemani yrityksen tuotteita. En todellakaan usko, että minun jäätelönsyönnilläni voin millään tapaa vaikuttaa Valion/Nestlen tuloksiin, mutta ainakin voin ostaa niillä itselleni hieman puhtaamman omantunnon.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy