Crazy Diamond
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Boston Bruins & Winnipeg Jets
Tässä teille metallipäille ja miksei muillekin luettavaa blackmetallin historiasta.
Aloitetaan MOT:in dokumentilla Saatanalliset sävelet. Dokumentti käsitteelee metallimusiikkia, ihmisiä jotka sitä kuuntelevat ja ilmiöitä joihin se on linkittynyt. Dokumentti osoittaa mielestäni tekijöiltään huonoa journalismia: siinä yksinkertaistetaan, vääristellään ja ei viitsitä ottaa selvää asioista. Ohjelmassa unohdetaan kokonaisuus ja tarkastellaan ilmiöitä ennakkoasenteen aurinkolasien kautta. Huvittava se myös on. Lausahdukset "saatanasymbolien kanssa juhlakenttää (Tuska-festivaali) hallitsevat natsitunnukset. Ja jotta soppa olisi täydellinen, sulassa sovussa näiden pahuuden palvelioiden kanssa metallimusiikista nauttii sivareita, kasvissyöjiä ja muita egoaktivisteja." ja "mää en usko Jumalaan, että Oodiniin ja nää on nää vanhat Suomen uskonnot.." kuvaavat hyvin tekijöitä ja osaa ihmisistä, joita haastattelija haastattelee. Varsinkin ohjelmassa esiintyvä jeesusmuija on kyllä kaikista paras ilmestys. Blackmetal ja metallimusiikki ovat kuitenkin paljon paljon moniuloitteisempia ilmiöitä mitä dokumentti esittää.
Blackmetalin syntyä voidaan tarkastella hiukan laajemmasta perspektiivistä. Amerikkalaisten mustien orjien kehittelemä blues vaikutti jazzin syntyyn. Metallimusiikin piiristä löytyy natsistisia ja rasistisia ajatuksia, joten on hauska ajatella, että nämä kaverit soittavat ja kuuntelevat musiikkia, jonka alkusysäyksen juuri heidän vastustamansa 'afrikkalaiset ali-ihmisensä' ovat tehneet. Varg Vikernes on sanonut tämän olevan syynä omaan metallimuusikin hylkäämiseen. No kuitenkin, jazz ja blues taas vaikuttivat rock 'n roll:n syntyyn. Elvis "the Pelvis" Presley kuohahdutti senaikaista yhteiskuntamoraalia lantion heilutuksillaan ja tyttöjen villitsemisellään. Jossain vaiheessa Briteissä syntyi räkäinen punk-aate vastalauseena yhteiskunnan tekopyhyydelle ja rokin seesteisyydelle. Tuli Beatles ja syntyi rosoisemmat Rolling Stones ja Led Zeppelin, jotka jo käsittelivät joko leikkimielisesti tai vakavasti olemassaolon salattuja puolia. Led Zeppelinin kitaristi Jimmy Page oli hyvin kiinnostunut 1875-1947 eläneestä brittiläisestä kirjailijasta, mystikosta ja okkulttistista Aleister Crowleysta. Jimmy Page kirjoittikin paljon lyriikoita Crowleyn ajatuksista ja hänen kehittämästään pakanallisesta thelema-uskonnosta. Black Sabbathin musiikillinen maailma oli jo hyvin tummaa sen ajan mittapuulla mitaten. Judas Priest, Deep Purple, Motorhead, Kiss ja Iron Maiden kehittelivät rock'n rollia nopeatempoisempaan ja raskaampaan suuntaan. Etenkin Iron Maidenin lyriikoissa on huomattavaa antiikin maailmojen tuomista sanoituksiin. Brittiläinen Venom lanseerasi blackmetalista tunnetun pentagrammin ja pukin symbolit. Heavyikoneiltaan Venomin miehet jalostivat sanoituksia mystiikasta ja pimeydestä uudelle raikkaalle tasolle. Bändin jäsenet eivät ottaneet sanoituksiaan kovinkaan vakavasti. He ymmärsivät olevansa Kissin tavoin showmiehiä, jotka mielsivät sanoitukset ja symbolinsa lähinnä retorisina keinona myydä musiikkiansa. Venomin musiikki on edeltäjiinsä nähden jo paljon nopeatempoisempaa ja Venomia on paljon kiittäminen blackmetaljumalan Mayhemin synnystä. King Diamond ja bändinsä Mercyful Fate jatkoivat mystiikan, satanismin, historian ja okkultismin käsittelemistä 80-luvun alussa.
Ensimmäiset norjalaiset metallin pakanakuninkaat Bathoryn miehet julkaisivat ensimmäisen albuminsa Bathory vuonna 1984. Bathory otti nimensä 1700-luvulla eläneestä puolalaiselta kreivittäreltä ja joukkomurhaajalta Erzsébet Báthorylta. Tämän naisen tapaus on kyllä aika mielenkiintoinen ja pelottava. Bathoryn alkuaikojen musiikki oli jo todella häijyä ja se vaikutti voimakkaasti Mayhemin ja esimerkiksi Dimmu Borgirin musiikilliseen inspiraatioon. Uutta ja todella tärkeää Bathoryssa on se, että 1988 Blood Fire Death -albumissaan bändi otti ensimmäisenä tunnetuimpana esimerkkinä esille muinaiset esikristilliset germaaniset ja skandinaaviset myytit ja jumalat. Jo levyn kansi kuvaa hyvin yhtä germaanisen muinaisuskon tärkeimmistä myyteistä. Norjalainen taidemaalari Peter Nicolai Arbonin kuvaa levyn kannessa olevassa maalauksessaan skandinavis-teutonista oskorei/Asgård -myyttiä. Siinä ilmojen halki mustilla ratsuilla kiitävä raivostunut valkyyrien armeija on vasaraansa heiluttavan ukkosenjumalan Thorin johdolla nostamassa alastonta naista mukaansa taivaalle, poltetuun maan yläpuolelle. Kyseessä on villin metsästyksen kuvaus. Tämä on vain yksi germaanis-skandinavisista myyteistä, joita levyn jälkeen niin bändi itse kuin myös yksi sun toinen norjalainen, ruotsalainen ja miksei suomalainenkin bändi on halunnut julistaa. Ja kuten sanottua, Bathory vaikutti myös paljon Mayhemin ja bändin alkuaikojen nokkamiehen Øystein Aarsethin ajatuksiin musiikista.
On totta kai paljon muitakin bändejä, jotka vaikuttivat ja vaikuttavat heräileviin metallipäihin ja uusiin bändeihin. Slayer, Celtic Frost, Metallica, Kreator, Morbid Angel, Unleashed, Obituary, Entombed, Cannibal Corpse ja Type O Negative muunmuuassa ovat tunnetuimpia vanhoja metallijyrijä. Mutta jos keskitytään blackmetaliin ja sen lieveilmiöihin niin seuraavaksi olisi hyvä käydä lävitse tärkeimmän black metal -vaikuttimen, norjalaisen Mayhemin verinen historia.
Jatkoa on luvassa. Ei makeaa mahan täydeltä.
Tässä vielä linkki MOT:in dokumenttiin: http://www.youtube.com/watch?v=fj6ugZAqg7g&feature=related
Aloitetaan MOT:in dokumentilla Saatanalliset sävelet. Dokumentti käsitteelee metallimusiikkia, ihmisiä jotka sitä kuuntelevat ja ilmiöitä joihin se on linkittynyt. Dokumentti osoittaa mielestäni tekijöiltään huonoa journalismia: siinä yksinkertaistetaan, vääristellään ja ei viitsitä ottaa selvää asioista. Ohjelmassa unohdetaan kokonaisuus ja tarkastellaan ilmiöitä ennakkoasenteen aurinkolasien kautta. Huvittava se myös on. Lausahdukset "saatanasymbolien kanssa juhlakenttää (Tuska-festivaali) hallitsevat natsitunnukset. Ja jotta soppa olisi täydellinen, sulassa sovussa näiden pahuuden palvelioiden kanssa metallimusiikista nauttii sivareita, kasvissyöjiä ja muita egoaktivisteja." ja "mää en usko Jumalaan, että Oodiniin ja nää on nää vanhat Suomen uskonnot.." kuvaavat hyvin tekijöitä ja osaa ihmisistä, joita haastattelija haastattelee. Varsinkin ohjelmassa esiintyvä jeesusmuija on kyllä kaikista paras ilmestys. Blackmetal ja metallimusiikki ovat kuitenkin paljon paljon moniuloitteisempia ilmiöitä mitä dokumentti esittää.
Blackmetalin syntyä voidaan tarkastella hiukan laajemmasta perspektiivistä. Amerikkalaisten mustien orjien kehittelemä blues vaikutti jazzin syntyyn. Metallimusiikin piiristä löytyy natsistisia ja rasistisia ajatuksia, joten on hauska ajatella, että nämä kaverit soittavat ja kuuntelevat musiikkia, jonka alkusysäyksen juuri heidän vastustamansa 'afrikkalaiset ali-ihmisensä' ovat tehneet. Varg Vikernes on sanonut tämän olevan syynä omaan metallimuusikin hylkäämiseen. No kuitenkin, jazz ja blues taas vaikuttivat rock 'n roll:n syntyyn. Elvis "the Pelvis" Presley kuohahdutti senaikaista yhteiskuntamoraalia lantion heilutuksillaan ja tyttöjen villitsemisellään. Jossain vaiheessa Briteissä syntyi räkäinen punk-aate vastalauseena yhteiskunnan tekopyhyydelle ja rokin seesteisyydelle. Tuli Beatles ja syntyi rosoisemmat Rolling Stones ja Led Zeppelin, jotka jo käsittelivät joko leikkimielisesti tai vakavasti olemassaolon salattuja puolia. Led Zeppelinin kitaristi Jimmy Page oli hyvin kiinnostunut 1875-1947 eläneestä brittiläisestä kirjailijasta, mystikosta ja okkulttistista Aleister Crowleysta. Jimmy Page kirjoittikin paljon lyriikoita Crowleyn ajatuksista ja hänen kehittämästään pakanallisesta thelema-uskonnosta. Black Sabbathin musiikillinen maailma oli jo hyvin tummaa sen ajan mittapuulla mitaten. Judas Priest, Deep Purple, Motorhead, Kiss ja Iron Maiden kehittelivät rock'n rollia nopeatempoisempaan ja raskaampaan suuntaan. Etenkin Iron Maidenin lyriikoissa on huomattavaa antiikin maailmojen tuomista sanoituksiin. Brittiläinen Venom lanseerasi blackmetalista tunnetun pentagrammin ja pukin symbolit. Heavyikoneiltaan Venomin miehet jalostivat sanoituksia mystiikasta ja pimeydestä uudelle raikkaalle tasolle. Bändin jäsenet eivät ottaneet sanoituksiaan kovinkaan vakavasti. He ymmärsivät olevansa Kissin tavoin showmiehiä, jotka mielsivät sanoitukset ja symbolinsa lähinnä retorisina keinona myydä musiikkiansa. Venomin musiikki on edeltäjiinsä nähden jo paljon nopeatempoisempaa ja Venomia on paljon kiittäminen blackmetaljumalan Mayhemin synnystä. King Diamond ja bändinsä Mercyful Fate jatkoivat mystiikan, satanismin, historian ja okkultismin käsittelemistä 80-luvun alussa.
Ensimmäiset norjalaiset metallin pakanakuninkaat Bathoryn miehet julkaisivat ensimmäisen albuminsa Bathory vuonna 1984. Bathory otti nimensä 1700-luvulla eläneestä puolalaiselta kreivittäreltä ja joukkomurhaajalta Erzsébet Báthorylta. Tämän naisen tapaus on kyllä aika mielenkiintoinen ja pelottava. Bathoryn alkuaikojen musiikki oli jo todella häijyä ja se vaikutti voimakkaasti Mayhemin ja esimerkiksi Dimmu Borgirin musiikilliseen inspiraatioon. Uutta ja todella tärkeää Bathoryssa on se, että 1988 Blood Fire Death -albumissaan bändi otti ensimmäisenä tunnetuimpana esimerkkinä esille muinaiset esikristilliset germaaniset ja skandinaaviset myytit ja jumalat. Jo levyn kansi kuvaa hyvin yhtä germaanisen muinaisuskon tärkeimmistä myyteistä. Norjalainen taidemaalari Peter Nicolai Arbonin kuvaa levyn kannessa olevassa maalauksessaan skandinavis-teutonista oskorei/Asgård -myyttiä. Siinä ilmojen halki mustilla ratsuilla kiitävä raivostunut valkyyrien armeija on vasaraansa heiluttavan ukkosenjumalan Thorin johdolla nostamassa alastonta naista mukaansa taivaalle, poltetuun maan yläpuolelle. Kyseessä on villin metsästyksen kuvaus. Tämä on vain yksi germaanis-skandinavisista myyteistä, joita levyn jälkeen niin bändi itse kuin myös yksi sun toinen norjalainen, ruotsalainen ja miksei suomalainenkin bändi on halunnut julistaa. Ja kuten sanottua, Bathory vaikutti myös paljon Mayhemin ja bändin alkuaikojen nokkamiehen Øystein Aarsethin ajatuksiin musiikista.
On totta kai paljon muitakin bändejä, jotka vaikuttivat ja vaikuttavat heräileviin metallipäihin ja uusiin bändeihin. Slayer, Celtic Frost, Metallica, Kreator, Morbid Angel, Unleashed, Obituary, Entombed, Cannibal Corpse ja Type O Negative muunmuuassa ovat tunnetuimpia vanhoja metallijyrijä. Mutta jos keskitytään blackmetaliin ja sen lieveilmiöihin niin seuraavaksi olisi hyvä käydä lävitse tärkeimmän black metal -vaikuttimen, norjalaisen Mayhemin verinen historia.
Jatkoa on luvassa. Ei makeaa mahan täydeltä.
Tässä vielä linkki MOT:in dokumenttiin: http://www.youtube.com/watch?v=fj6ugZAqg7g&feature=related