Björn Wahlroos – Suomen fiksuin mies?

  • 62 805
  • 478

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kiitos tarkennuksesta. Minulta jäi pätkiä Ykkösaamusta väliin. Ilmeisesti valitettavan suurella osalla toimittajista on näemmä ongelmia ymmärtämisen kanssa...tahattomia tai tarkoituksellisia.

Joo, mutta toisaalta Nalle on joutunut ennenkin sanomisiaan tarkentamaan, ja en pidä ihmeenä, vaikka olisi tuota alkuperäistäkin sanamuotoa luennon aikana pilke silmäkulmassa käyttänyt. Mutta siis noin selitti sanoneensa eli ainakin tarkoittaneensa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Joo, mutta toisaalta Nalle on joutunut ennenkin sanomisiaan tarkentamaan, ja en pidä ihmeenä, vaikka olisi tuota alkuperäistäkin sanamuotoa luennon aikana pilke silmäkulmassa käyttänyt.

Aivan varmasti on tarkoittanut, mutta joku on pyytänyt selittelemään, kun tästä kohistaan jo internetissäkin.

- "Mitäs mä nyt muka sanoin niin pahaa?"
- "Et sanonukaan, mutta hoida tää nyt jotenkin"

Ja sitten on annettu ohjeita mitä seuraavaksi kannattaisi ja pitäisi tehdä. Muutenhan täällä alkaisi mellakka ja mielenosoitus. Ai niin, eihän Suomessa sellaisia ole, mutta Ranskassa sentään osataan.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Itse olen Nallen suuri ihailija ja on tullut luettua Wahlroo$in epävirallinen elämäkerta. Sen pohjalta parit jutut liittyen tuohon puolustusmotivaatioon ja Ruotsiin muutoon. Sinänsä on vähän hölmöä kyllä spekuloida lähteekö 62v mies sotimaan kovan paikan tullen, sillä jos Nalle halutaan rintamalle niin asiat ovat jo todella huonosti. Kuitenkin, Nallehan on reservin majuri ja monesti ylistänyt RUK:ta, miten siellä pääsee jo verkostoitumaan jne jne. Nallella on myös partio-taustaa ja harrastaa edelleen metsästystä, eli täysin untuvikko herra tuskin olisi jos metsään pitäisi lähteä tetsaamaan. Uskaltaisin väittää että Nallella enemmän motivaatiota sotatouhuihin olisi lähteä kuin minulla.

Ruotsiin muuttaminen taas oli Esko Seppäsen mukaan tehty oman turvallisuutensa takia. Ruotsissa Nalle ei ole niin julkkis kuin Suomessa, ja saa olla siellä huomattavan paljon enemmän rauhassa, kuin täällä. Sitten tähän päälle vielä huomioidaan Nallen äidinkieli ja että hän on ruotsalaisen pankki-konsernin johdossa, eli ei se juuri Ruotsiin muutto täysin tuulesta ole temmattu. Ai niin, onhan Nallella frendejäkin Ruotsissa. Wahlroos on käynyt usein metsällä yhdessä muuan Kalle#16:n kanssa.

Mitäpä ajattelit tehdä noilla rahoilla sitten kun aika jättää? Perinnön jättäminen vasta tyhmää onkin, sehän vain innostaa nuorisoa odottamaan. Mitään ei tarvitse tehdä, kun ihan lain mukaan kohta tulee rahaa,
Tämä on itselleni pirun mielenkiintoinen keskusteluaihe. En tiedä onko tälle parempaa ketjua jossa voisi ihan huoletta vetää off topicia, mutta viserrelläänpä vähän jo tänne. Se on kyllä jännä että monesti rahankäytön suhteen ei ole monen mielestä olemassa kuin kahden ääripään tapauksia: joko yltiötuhlaajia, tai sitten vaihtoehtoisesti äärettömyyksiin meneviä pihinuukailijasaitureita. Minä kuulun näistä jälkimmäisiin. Melko tarkasti tutkailen ostoksiani, enkä tee mitään tyhmiä heräteostoksia. Sitten ne tilille kertyneet rahat olen sijoittanut pörssiosakkeisiin, jossa ne ovat tuottaneet minulle lisää rahaa. Jotkut kavereistani naljailevat minulle tästä elämäntyylistä, "tiesitkö että käärinliinoissa ei ole taskuja". Tiedän, mutta en silti näe sitä minään syynä että sitten täytyisi joka kuukausi ryypätä ja rellestää tili tyhjäksi.

Minä komppaan mutia ja Remy Martinia, että nautin siitä kun säästöistä löytyy useampi kymppitonni hätätilan varalta. Mitään kymppitonnien yllätyksiä vielä ei ole tullut (onneksi, ei tarvitse myydä tuottavia osakkeita), mutta nyt esimerkkinä sanottakoon vaikka kun autoni tämän kevään aikana. Autossani on ollut vähän väliä jotain ongelmaa, ja huoltoihin on palanut pariin kuukauteen reilu tonni. Normaalisti monen opiskelijabudjetilla elävän parikymppisen talous saattaisi kaatua rytisten tälläisiin muuttujiin, mutta minun tapauksessani sain remontit maksettua lähestulkoon pelkillä tämän kevään osingoillani. Kirpaisihan se, mutta helpolla minä pääsen. Kaverini eivät pääse ihan yhtä helpolla. Lainaavat sukulaisiltaan satojen eurojen summia ja sitten stressaavat työvuoroista että miten saadaan velat maksettua pois. Mulla on itelläni käyttötileillä yleensä joku tonni tai pari, ja siitä ylimenevät rahat sitten laitan salkkuun/johonkin muuhun tuottavaan. Jos vaikka nyt läppärini pimenisi lopullisesti, niin voin ilman mitään lainoja tai sen suurempia laskemisia marssia lähimpään Giganttiin, ostaa vaikka vähän kalliimman läppärin vaikka vielä samana iltana, jonka jälkeen voin vielä huoletta tankata auton täyteen ja ostaa kahden viikon sapuskat kaupasta. Ja vieläkin jää rahaa tilille, eikä tarvitse seuraavaan palkkapäivään asti kituutella. Yllättävän monella ihan aikuisellakin ihmisellä on se tilanne, että kun tulee joku yllättävä meno, niin sitä täytyy venailla vähintään seuraavaan palkkapäivään asti, että on varaa tehdä korvaava ostos. Ja senkin jälkeen sitten joudutaan ruokakaupassa laskemaan eurosia että onko mulla varaa ostaa nyt tässä kuussa enää sitä juusoa leivän päälle.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos sattuu maksamaan riittävästi veroja niin vapautuu vastuustaan yhteiskuntaa kohtaan? Wahlroos sitten mielestäsi ilmeisesti täysin itsenäisesti tienasi omaisuutensa, ympäröivän yhteiskunnan antamilla mahdollisuuksilla ei ilmeisesti ollut mitään asian kanssa tekemistä? Käsitätkö sinä tosiaan maanpuolustuksen pelkkänä metsässä tetsauksena?
Ei Suomessa on kellään mitään velvollisuutta asua Suomessa, joten ei olemattomasta asiasta voi myöskään vastuussa olla. Mikä mielenkiintoista on, niin miksi koko kysymystä esiin edes nostetaan.

tietenkin Wahlroos eli ympäristössä jossa oli mahdollista liiketoimintaa harjoittaa. Siitä hyvästä hän on miljoonia maksanut ja vielä suhteellisen mukisematta.

koko kysymys Nallen maanpuolustuksesta on edelleen absurdi. En ymmärrä miksi hän on about ensimmäinen julkisuuden henkilö jonka kohdalla tämä on kysymys. Miksei sitä kysytä Mikko Koivusta, Paavo Arhinmäestä tai Jorma Ollilasta.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä komppaan mutia ja Remy Martinia, että nautin siitä kun säästöistä löytyy useampi kymppitonni hätätilan varalta. Mitään kymppitonnien yllätyksiä vielä ei ole tullut (onneksi, ei tarvitse myydä tuottavia osakkeita), mutta nyt esimerkkinä sanottakoon vaikka kun autoni tämän kevään aikana. Autossani on ollut vähän väliä jotain ongelmaa, ja huoltoihin on palanut pariin kuukauteen reilu tonni. Normaalisti monen opiskelijabudjetilla elävän parikymppisen talous saattaisi kaatua rytisten tälläisiin muuttujiin, mutta minun tapauksessani sain remontit maksettua lähestulkoon pelkillä tämän kevään osingoillani. Kirpaisihan se, mutta helpolla minä pääsen. Kaverini eivät pääse ihan yhtä helpolla. Lainaavat sukulaisiltaan satojen eurojen summia ja sitten stressaavat työvuoroista että miten saadaan velat maksettua pois. Mulla on itelläni käyttötileillä yleensä joku tonni tai pari, ja siitä ylimenevät rahat sitten laitan salkkuun/johonkin muuhun tuottavaan. Jos vaikka nyt läppärini pimenisi lopullisesti, niin voin ilman mitään lainoja tai sen suurempia laskemisia marssia lähimpään Giganttiin, ostaa vaikka vähän kalliimman läppärin vaikka vielä samana iltana, jonka jälkeen voin vielä huoletta tankata auton täyteen ja ostaa kahden viikon sapuskat kaupasta. Ja vieläkin jää rahaa tilille, eikä tarvitse seuraavaan palkkapäivään asti kituutella. Yllättävän monella ihan aikuisellakin ihmisellä on se tilanne, että kun tulee joku yllättävä meno, niin sitä täytyy venailla vähintään seuraavaan palkkapäivään asti, että on varaa tehdä korvaava ostos. Ja senkin jälkeen sitten joudutaan ruokakaupassa laskemaan eurosia että onko mulla varaa ostaa nyt tässä kuussa enää sitä juusoa leivän päälle.

Kävimme joskus vaimoni kanssa mielenkiintoista keskustelua raaputtaessamme joululahjaksi saamiamme raha-arpoja. Päävoitto oli 250 000€, suurinpiirtein sama mikä on vielä pankille maksettava asunnosta ja mökistä. Vaimoni mielestä päävoiton osuessa kohdalle maksaisimme tietysti lainan heti pois, näin käyttöömme jäävä rahamäärä kuukausittain nousisi huomattavasti. Oma mielipiteeni oli että sijoittaisimme rahat, ja jo alle 10% vuosittaisella tuotolla saisimme maksettua lainaamme pois aikataulun mukaisesti ja pääoma olisi vielä tulevaisuudessa käytettävissä. Tämän takia sain entistä pihimmän maineen kun halusin vain "säästää" voittorahat.

Mikäli suurimman osan ihmisistä talousajattelu on tosiaan vaimoni tasolla, niin en yhtään ihmettele Nallen lausuntoja. Sanotaan nyt ettei vaimoni kuitenkaan mikään ihan tyhjäpää ole, mutta talousasiat evät kuulu hänen vahvuuksiinsa.

Luonnollisesti arvoista ei koskaan mitään voittoja tullut, joten keskustelu jäi hypoteettiseksi.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kävimme joskus vaimoni kanssa mielenkiintoista keskustelua raaputtaessamme joululahjaksi saamiamme raha-arpoja. Päävoitto oli 250 000€, suurinpiirtein sama mikä on vielä pankille maksettava asunnosta ja mökistä. Vaimoni mielestä päävoiton osuessa kohdalle maksaisimme tietysti lainan heti pois, näin käyttöömme jäävä rahamäärä kuukausittain nousisi huomattavasti. Oma mielipiteeni oli että sijoittaisimme rahat, ja jo alle 10% vuosittaisella tuotolla saisimme maksettua lainaamme pois aikataulun mukaisesti ja pääoma olisi vielä tulevaisuudessa käytettävissä. Tämän takia sain entistä pihimmän maineen kun halusin vain "säästää" voittorahat.
Samanlainen keskustelu on itsekkin tullut käytyä, vaikka tuosta velanmäärästä saa napata reilusti yli puolet pois. Tosin isompi asunto tulee varmaan tulevaisuudessa hankittua. Mutta keskustelussa on siis kaksi eri kantaa, oma kantani on että sijoitetaan rahoja pikkuhiljaa, maksetaan sitten tuon tuotoista ja ansiotuloista lainaa pois ja emännän kanta että ostetaan suoraan voittorahoilla se kämppä. Sinänsä merkitys ei ole iso, kun vapautuvia tuloja voisi sitten sijoittaa ja todellinen ero ei jäisi hirvittän suureksi (riippuen tietenkin voittosumman ajallisen hajautuksen pituudesta).
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei Suomessa on kellään mitään velvollisuutta asua Suomessa, joten ei olemattomasta asiasta voi myöskään vastuussa olla. Mikä mielenkiintoista on, niin miksi koko kysymystä esiin edes nostetaan.

tietenkin Wahlroos eli ympäristössä jossa oli mahdollista liiketoimintaa harjoittaa. Siitä hyvästä hän on miljoonia maksanut ja vielä suhteellisen mukisematta.

koko kysymys Nallen maanpuolustuksesta on edelleen absurdi. En ymmärrä miksi hän on about ensimmäinen julkisuuden henkilö jonka kohdalla tämä on kysymys. Miksei sitä kysytä Mikko Koivusta, Paavo Arhinmäestä tai Jorma Ollilasta.

Kyse on loppujen lopuksi yksinkertaisesti vain moraalista, ei sen kummemmasta. Wahlroos on vain esimerkkitapaus, siinä olet aivan oikeassa että tämä ketju ei ehkä ole paras paikka tälle keskustelulle. Mutta tässä vielä tällainen lopetuskommentti osaltani, en kauempaa jatka aihepiirin käsittelyä:

Ensinnäkin, sinun mielestäsi ilmiselvästi Nalle on täysin itse vastuussa valtaisasta rahallisesta menstyksestään eikä ole missään vastuussa muille suomalaisille antamaan yhteiskunnalle takaisin. Minun mielestäni yhtä ilmiselvästi mitä menestyksekkäämmäksi yksilö kohoaa sitä suuremmassa vastuussa hän on (eikä tämä tosiaankaan tule kuitattua vain absoluuttisesti laskettuina veroina). Toiseksi, jos puhutaan maanpuolustuksesta, niin miten voi samaan aikaan vaatia joitakuita asettamaan henkensä ja terveytensä alttiiksi, jos taas on liikaa paheksua toisen veropakolaisuutta?

Nyt itse asiassa tänään oli Helsingin Sanomissa aiheesta hyvä kolumni: http://www.hs.fi/tiede/a1431059760655?ref=hs-art-kolumnit-4

Tähän lainattuna muutamia kohtia:

Kansassa herättää närää rikkaiden veropakoilu ja hyväosaisten paapominen poliittisessa päätöksenteossa. Rikkaat kutsuvat tätä kateudeksi.

Kyse on kuitenkin aivan toisesta sosiaalisesta emootiosta. Sen nimi on moraalinen tuohtumus.

....


Moraalinen tuohtumus on jotain aivan muuta. Se tarkoittaa yhteisön halua rangaista sitä, joka vahingoittaa muita tai ottaa enemmän kuin ansaitun osansa yhteisöltä. Se on sosiaalisista tunteista kehittynein ja omaperäisin: ihminen on valmis riskeeraamaan oman hyvinvointinsa, kun oikeudenmukaisuus ei toteudu toisen kohdalla.

...

Ilman moraalista tuohtumusta populaatiossa pääsisivät niskan päälle häikäilemättömät, psykopaattiluonteiset ihmiset. Kun mitään joukkovoimaa ei olisi heitä vastustamassa, he rohmuaisivat resurssit itselleen ja lisääntyisivät tehokkaammin kuin kiltit ja köyhdytetyt, kunnes ennen pitkää koko populaatio koostuisi aynrandeista ja gordongekkoista.

...

Verosuunnittelevaa rikasta siis ehkä vihlaisee olla paheksunnan kohteena, mutta juuri ihmisen kyky moraaliseen tuohtumukseen on luonut edellytykset rikkauksien keräämiseen. Ei vain keinolla millä hyvänsä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyse on loppujen lopuksi yksinkertaisesti vain moraalista, ei sen kummemmasta. Wahlroos on vain esimerkkitapaus
Tämä moraali on vain siitä kummallista, että Sinä haluat asettaa Wahlroosille ihan eri standardit kuin muille. En ole Sinun tai muiden Nallea tai Maaritia kritisoivien kuullut koskaan kenenkään muun ulkomaille lähtevien (esim Suomessa koulut käyneiden nuorien, terveiden, parhaassa työiässä olevien Thaimaseen muuttamista kritisoivan).

Ensinnäkin, sinun mielestäsi ilmiselvästi Nalle on täysin itse vastuussa valtaisasta rahallisesta menstyksestään eikä ole missään vastuussa muille suomalaisille antamaan yhteiskunnalle takaisin.
Minun mielestäni Nalle on itse vastuussa menestyksestään (suurimmalla osalla muista suomalaista olisi samat mahdollisuudet ollut). Hän on vastuussa siitä, että maksaa menestyksestään asiaankuluvat ansio- ja pääomatuloistaan verot, kuten hän on suhteellisen mukisematta tehnyt. Nalle ei ole esim tullut tunnetuksi samanlaisista verosuunnittelu-keinoista kuin monet muut rikkaat, joita julkisuudessa ei kuitenkaan samalla tavalla arvostella.

Niinpä ainoa johtopäätös johon minä näiden todisteiden vallitessa voin tulla on, että Nallelle on eri standardit kuin muille. Tuntuu että hänen kohdallaan oikein keksimällä keksitään puututtavia asioita ja syy tähän on helppo arvata. Nalle antaa provosoivia lausuntoja, jotka ärsyttävät mm. 80% prosenttijengiä.

Se on sosiaalisista tunteista kehittynein ja omaperäisin: ihminen on valmis riskeeraamaan oman hyvinvointinsa, kun oikeudenmukaisuus ei toteudu toisen kohdalla.
Tuohon maanpuolustus-hömppään en enää lähde, mutta tästä kommentoin, että nämä oikeudenmukaisuus-kokemukset ovat kovasti subjektiiviisia. Duunarit eivät koe sitä oikeudenmukaiseksi kun valkokaulustyypit (minun nuoruudessani heitä pilkattiin mm. ylioppilas-Larvannoiksi) ansaitsevat enemmän kuin he itse. Samaten hyvätuloiset eivät koe sitä oikeudenmukaiseksi, että heidän ansiotuloistaan verotettaisiin jopa yli 50%.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Tuohon maanpuolustus-hömppään en enää lähde, mutta tästä kommentoin, että nämä oikeudenmukaisuus-kokemukset ovat kovasti subjektiiviisia.

Oikeudenmukaisuus on sanana raiskattu nykyään. Se on vakava sana ja sitä käytetään törkeästi väärin. Erityisesti tässä on kunnostautunut SDP ja Vasemmistoliitto. Hoetaan oikeudenmukaisuutta kun tarkoitetaan oikeasti, että tässä sitä ruokitaan kansan kateudentuntoja ja katkeruutta. Pois noilta, joilla menee liian hyvin ja lisää meille. Se, että verotetaan vähäiset työstä saatavat roposet pois, on kaukana oikeudenmukaisuudesta. Kyllä minua ainakin korpeaa käydä viisi päivää viikossa töissä ja kuunnella kun nämä puhuvat, että kovalla työllä hankituista eurosista pitäisi oikeudenmukaisuuden nimissä lohkaista vähän lisää pois. Oikeudenmukaista on se, että pidetään huolta niistä, jotka eivät siihen itse pysty ja annetaan niiden ansaita joille se maistuu. Me muut haaveillaan lottovoitosta.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Minun mielestäni Nalle on itse vastuussa menestyksestään (suurimmalla osalla muista suomalaista olisi samat mahdollisuudet ollut).

Nalle on kyllä itse vastuussa menestyksestään, mutta se että suurimmalla osalla muista suomalaista olisi ollut samat mahdollisuudet on kyllä puppua. Kahden diplomiekonomin ruotsinkielisellä lahjakkaalla pojalla, joka lapsuudestaan asti kuuluu pääkaupunkiseudun ylempään keskiluokkaan on paremmat lähtökohdat menestyä kuin suurimmalla osalla muista lahjakkaista suomalaislapsista. Millähän sanalla Nallen taustaa kuvaisi? Nomenklatuura on ehkä liian vahva, mutta säätyläinen voisi olla osuvampi termi.
 

rpeez

Jäsen
Toiseksi, jos puhutaan maanpuolustuksesta, niin miten voi samaan aikaan vaatia joitakuita asettamaan henkensä ja terveytensä alttiiksi, jos taas on liikaa paheksua toisen veropakolaisuutta?

Maanpuolustuksessa taistellaan olemassaolosta, siitä luistaminen on ihan eri asia kuin ansaitsemiensa rahojen (joista on jo kerran verot maksettu) suojaaminen omille lapsillensa idioottimaiselta perintöverolta.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Niin kauan kuin kakarat perivät vanhempansa yhteiskunta ei voi olla aito meritokratia. Itseasiassa aidossa meritokratiassa vanhemmat eivät myöskään kasvattaisi lapsiaan vaan kasvatus olisi yhteiskunnan vastuulla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nalle on kyllä itse vastuussa menestyksestään, mutta se että suurimmalla osalla muista suomalaista olisi ollut samat mahdollisuudet on kyllä puppua. Kahden diplomiekonomin ruotsinkielisellä lahjakkaalla pojalla, joka lapsuudestaan asti kuuluu pääkaupunkiseudun ylempään keskiluokkaan on paremmat lähtökohdat menestyä kuin suurimmalla osalla muista lahjakkaista suomalaislapsista.
Voi sen asian noinkin nähdä ja toki Nalle on kultalusikka suussa syntynyt. Kuitenkin kun sanoin että "samat mahdollisuudet", en tarkoittanut että mahdollisuudet olisivat tasan yhtä hyvät kellä tahansa, vaan että monilla olisi mahdollisuus samaan ollut mikäli heillä olisi vastaavaa lahjakkuutta löytynyt. Ei Hanken tai Helsingin Kauppakorkea (nykyisin vissiin Aalto) niin tekemätön paikka ole ja sieltä niitä suhteita voi jo rakentaa. Miksei tuo olisi mahdollista ollut maakunta-yliopistoistakin.

Mandatum oli kuitenkin nakkikioski alkuvaiheessa, joten sellaisen perustaminen ja liiketoiminnan kehittäminen on mahdollista kelle tahansa. Toki 90-luku oli näin jälkikäteen arvioituna loistava sauma ja markkinat olivat toimialalla neitseelliset, mutta varmasti vastaavia mahdollisuuksia on joka aikakautena. Se että onko niiden löytäminen taitoa vai tuuria on sitten eri juttu.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä moraali on vain siitä kummallista, että Sinä haluat asettaa Wahlroosille ihan eri standardit kuin muille. En ole Sinun tai muiden Nallea tai Maaritia kritisoivien kuullut koskaan kenenkään muun ulkomaille lähtevien (esim Suomessa koulut käyneiden nuorien, terveiden, parhaassa työiässä olevien Thaimaseen muuttamista kritisoivan).
Millä perusteella väität tätä? Mennäänkö keskustelemaan asiasta vaikkapa ketjuun "Thaimaaseen muuttajat - Suomen parhaimmisto". ;)
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Väitän etten ole kuullut sillä perusteella, että en ole kuullut. Sekin on oikein hyvä peruste, etttä tuollaista ketjua ei löytynyt.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
OT: Mitä mieltä olet muuten itävaltalaisesta koulukunnasta?
olen sitä mieltä, että koko koulukunnan arviointi on aika vaativa tehtävä, sillä se ei ole mikään pelkkä kyllä/ei kysymys harjoitettavasta finanssipolitiikasta vaan sisältää paljon muutakin. Koulukunta on selvästi väärässä tietyissä asioissa, esim. suhtautumisessa elvyttämiseen. Silti se on oikeassa esim. korkosäätelyn vaikutuksesta taloussykleihin. Niinpä sen kategorinen leimaaminen väärässäolevaksi on myöskin ymmärtämättömyyttä tai poliittista peliä.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Ömmm... Mielestäni on snadisti naiivia sanoa Wahlroosin pojan pärjänneen omillaan. Tosiasiassa on synnytty kultalusikka perseessä; sellaiset kontaktit, pankkimaailman asiantuntemus ja rahamassat sen kautta käsillä, että vähän vähemmänkin nero olisi päässyt samaan tulokseen. Buntta hoiti komukkapojan ruotuun ja sitä rataa.... Kun on kymmeniä ja satoja miljoonia käytössä, eli faijan kautta asiantuntemus, kontaktit ja loputon uskottavuus (Suomen mittakaavassa), ei tarvitse olla taloustieteen nobelisti tuonne pääsemiseksi. Korjatkaa jos olen todistetusti väärässä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
olen sitä mieltä, että koko koulukunnan arviointi on aika vaativa tehtävä, sillä se ei ole mikään pelkkä kyllä/ei kysymys harjoitettavasta finanssipolitiikasta vaan sisältää paljon muutakin. Koulukunta on selvästi väärässä tietyissä asioissa, esim. suhtautumisessa elvyttämiseen. Silti se on oikeassa esim. korkosäätelyn vaikutuksesta taloussykleihin. Niinpä sen kategorinen leimaaminen väärässäolevaksi on myöskin ymmärtämättömyyttä tai poliittista peliä.

Ehkä se olennaisin ongelma on suhteessa empiriaan - eli että voitaisiin pelkän logiikan ja abstraktin päättelyn perusteella ohittaa sotkuinen inhimillinen käytäntö. Eikä tämä tulkinta mielestäni ole mitenkään epäoikeudenmukainen wieniläisyyden suhteen vaan vain miedosti satirisoi ja kärjistää ihan reaalisia näkökantoja.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ehkä se olennaisin ongelma on suhteessa empiriaan - eli että voitaisiin pelkän logiikan ja abstraktin päättelyn perusteella ohittaa sotkuinen inhimillinen käytäntö. Eikä tämä tulkinta mielestäni ole mitenkään epäoikeudenmukainen wieniläisyyden suhteen vaan vain miedosti satirisoi ja kärjistää ihan reaalisia näkökantoja.
sinäkin tykkäät leimata aatteet ja olet tässä tapauksessa oikeassa, että itävaltalaiset ovat tieyissä asioissa olleet hakuteillä, mutta tuskin sinäkään sosialismin kritiikkiä kiistät. Koulukunta ei varmaan ole kuuminta hottia, mutta aikoinaan tietyissä asioissa myös oikeaan osunut. Ehkä vahingossa koska aika teoreettisiä tuntuvat olevan. Sinänsä silti oikeassa että ymmärtäneet vissiin ensimmäisinä että kyseessä ei ole kova tiede vaan ihmisen käyttäytymistä tutkiva ala pitkälti.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
sinäkin tykkäät leimata aatteet ja olet tässä tapauksessa oikeassa, että itävaltalaiset ovat tieyissä asioissa olleet hakuteillä, mutta tuskin sinäkään sosialismin kritiikkiä kiistät.

En tietenkään: minusta itävaltalaisuuden heikot kohdat muistuttavat hyvin huomattavasti marxismi-leninismin heikkoja kohtia - jätetään huomiotta ihmisten epäjohdonmukainen käytös, koska paperilla se käytös ei ole epäjohdonmukaista. Jos olisimme kollektiivisesti rationaalisesti ja maltillisesti toimiva laji niin sekä Itävallan että Leninin malli toimisivat kuin junan vessa. Vaan kun olemme sellainen epäjohdonmukainen sekasotku kuin olemme niin minkään toimivan järjestelmän täytyy olosuhteiden pakosta olla pragmaattinen ja paikallinen, erilaisia sokeita ja lyhytnäköisiä pyrkimyksiä tasapainottava.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En tietenkään: minusta itävaltalaisuuden heikot kohdat muistuttavat hyvin huomattavasti marxismi-leninismin heikkoja kohtia - jätetään huomiotta ihmisten epäjohdonmukainen käytös, koska paperilla se käytös ei ole epäjohdonmukaista. Jos olisimme kollektiivisesti rationaalisesti ja maltillisesti toimiva laji niin sekä Itävallan että Leninin malli toimisivat kuin junan vessa. Vaan kun olemme sellainen epäjohdonmukainen sekasotku kuin olemme niin minkään toimivan järjestelmän täytyy olosuhteiden pakosta olla pragmaattinen ja paikallinen, erilaisia sokeita ja lyhytnäköisiä pyrkimyksiä tasapainottava.
näin juuri. Ja sehän se koomista on, että itävaltalaiset toisaalta tajuavat että kyseessä ei ole teoreettinen tiede, mutta sitten sortuvat siihen itse. Sweet irony.
 

Massimo 1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Otsikkon kysymykseen vastaus: Ei, ei ole!

Fiksuutta mitatessa en suosi käytettävän rahaa, tai tyhmiä kommentteja lehdissä minään mittarina, näitä tältä mieheltä kyllä löytyy.
Bussiness mailmassa on osannut vetää oikeista naruista, ja ei kai sitä voi täysi imbesilli olla jos istuu Nordean , upm:n ja Sampo pankin hallituksessa. Mutta juuri tuo onkin omaavaa kertomaan millainen hyväveli verkosto koko bussiness mailma on. Nalle on keksinyt miten rahaa voi tehdä ja hänellä on siihen pakkomielle. Nyky- yhteiskunta on niin sairas kuin vaan voi olla, on jopa hyväksyttävää palvoa nallen kaltaisia ihmisiä ja olla koukussa rahaan, mutta auta armias jos kuppi tai marijuana maistuu silloin tällöin, niin olet huono ihminen. Mielestäni yksittäisen ihmisen päihtymisellä ei ole niin paljon merkitystä maailman isoon kuvaan kun yksittäisen ihmisen ahneudella.

Olen pahoillani, tästä tuli vähän angsti viesti, meinaa veri kiehua päässä kun tästä ko. herrasta kyse.
pahoittelut myös loppuviestin ot:sta

Itse käytän vain alkoholia silloin tällöin, että en ole mikään huumeiden puolesta puhuja.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ehkä se olennaisin ongelma on suhteessa empiriaan - eli että voitaisiin pelkän logiikan ja abstraktin päättelyn perusteella ohittaa sotkuinen inhimillinen käytäntö. Eikä tämä tulkinta mielestäni ole mitenkään epäoikeudenmukainen wieniläisyyden suhteen vaan vain miedosti satirisoi ja kärjistää ihan reaalisia näkökantoja.
pitää vielä näin jälkikäteen (ja selvinpäin) tähän lisätä, että minä olen valmis jonkun verran katsomaan sormien läpi vanhimpien Itävallan poikien tieteenharjouttamisia ihan sillä, että kun ovat teorioitaan aikoinaan väsänneet niin ei heillä ole vielä ollut sellaista määrää evidenssiä finanssitaloudesta kuin meillä. Vaikea olisi uskoa, että kukaan ihan samanlaisiin johtopäätöksiin nykyään tulisi, mutta tuolloin niistä on osa voinut ihan johdonmukaisilta vaikuttaa. Tämä talous on tosiaan peli, jonka säännöt muuttuvat, joten samaan tautiin ei välttämättä tulevaisuudessa tepsi samat lääkkeet kuin menneisyydessä, joten sillä empirian monilla muilla aloilla hyväksi todettuun käyttöön tulee tällä varauksella suhtautua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös