Björn Wahlroos – Suomen fiksuin mies?

  • 62 839
  • 478

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
Kyllähän se on idioottimaisuutta jos hätärahat ovat yhtä kuin naitetun visan ja vihreän omistajakortin luotto. En oikeassa elämässä tykkää jutella rahasta kuin samanhenkisten kanssa, kun se että eletään kädestä suuhun ja matkustellaan kokoajan (risteilyt olen laskenut mukaan tähän) tuntuu olevan kovassa huudossa. Saadaan niitä kokemuksia että elämä ei mene hukkaan, sitten muutaman oluen ja terävän jälkeen alkaa kyynel vieriä poskella kun rahat on loppu, luotot käytetty ja lainoja on kertynyt niin paljon että yöllä ei saa nukuttua. Vittu aikuiset ihmiset hoitavat raha-asiansa kuin nuoret teinit. Eli kaikki mikä tulee, menee myös yhtä nopeasti. Kyseessä ei ole heikot tulot, vaan puhdas tyhmyys. Tai ainakin itse näen sen tyhmyytenä. Itse olen laittanut rahaa kohtuullisesti säästöön, mutta silti päässyt ulkomaille, risteilylle yms. Eli kyllä nalle oli taas oikeassa, alkuperäisessä lausunnossaan. Ja ne ketkä rahojaan ottaa pankista tuon lausunnon takia, ovat juuri niitä ketkä tuovat vain kuraa pankin lattioille.

Idioottimaisuutta kyllä, mutta elääkö 80% ihmisistä näin? Ei ainakaan minun tutuista. Ainoastaan ne muutamat, joilla on elämänhallinta muutenkin vähän hukassa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Wahlroosin tapauksessa kritisoin tätä, koska kysessä on vain ja ainoastaan omaisuuden optimoinnista, hänellä ei ollut minkäänlaista sen kummempaa syytä siirtyä ruotsalaiseksi. Minua sylettää, että tämä kaveri kuitenkin yhä puhuu jatkuvasti mediassa "meistä suomalaisista".

On minulle täysin eri asia, jos joku muuttaa ulkomaille työn tai puolison perässä.
Mitä muuta kuin omaisuuden optimointia se on kun muuttaa ulkomaille työn perässä?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Itse olen laittanut rahaa kohtuullisesti säästöön

Mitäpä ajattelit tehdä noilla rahoilla sitten kun aika jättää? Perinnön jättäminen vasta tyhmää onkin, sehän vain innostaa nuorisoa odottamaan. Mitään ei tarvitse tehdä, kun ihan lain mukaan kohta tulee rahaa,
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mitä muuta kuin omaisuuden optimointia se on kun muuttaa ulkomaille työn perässä?
Mikä pakko Wahlroosilla oli siirtää kirjansa Ruotsiin? Millä tavoin se oli tärkeää hänen elämänsä kannalta? Väitätkö, ettei tämä kerro aika paljon siitä, kuinka paljon hän Suomesta välittää?

Ei kai minun tosiaan tarvitse rautalangasta vääntää sitä, että mikä ero on miljonäärin kirjanpidollisista syistä tekemällä paperien siirrolla ja vaikkapa insinöörin työpaikan perässä tapahtuvalla muutolla?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mikä pakko Wahlroosilla oli siirtää kirjansa Ruotsiin? Millä tavoin se oli tärkeää hänen elämänsä kannalta? Väitätkö, ettei tämä kerro aika paljon siitä, kuinka paljon hän Suomesta välittää?

Ei kai minun tosiaan tarvitse rautalangasta vääntää sitä, että mikä ero on miljonäärin kirjanpidollisista syistä tekemällä paperien siirrolla ja vaikkapa insinöörin työpaikan perässä tapahtuvalla muutolla?
Ymmärrän että sinun mielestäsi sillä on valtava ero että toisella paljon rahaa ja toisella ei ole niin paljon, mutta ihan samasta periaatteesta siinä on kuitenkin kysymys. Muuttamisesta taloudellisten intressien takia.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Ymmärrän että sinun mielestäsi sillä on valtava ero että toisella paljon rahaa ja toisella ei ole niin paljon, mutta ihan samasta periaatteesta siinä on kuitenkin kysymys. Muuttamisesta taloudellisten intressien takia.
Wahlroosin motiivi muutolleen on sama ja yhtä hyväksyttävä kuin Suomeen muuttavien elintasopakolaisten.
 
K

kiwipilot

Mitäpä ajattelit tehdä noilla rahoilla sitten kun aika jättää? Perinnön jättäminen vasta tyhmää onkin, sehän vain innostaa nuorisoa odottamaan. Mitään ei tarvitse tehdä, kun ihan lain mukaan kohta tulee rahaa,

Tätä minäkin ihmettelen. Itse ainakin tykkään laittaa laittaa kaiken ylimääräisen haisemaan (=matkusteluun) ja nauttia elämästä. Lapsille ajattelin tarjota reissaamisen tuomaa henkistä pääomaa jonka avulla voivat sitten rakentaa itselleen mieluisan tulevaisuuden.

Kerran on itsellä läheltä liipannut syövän muodossa joten mieluummin elelen mukavasti pihistelyn sijaan. Sitäpaitsi pienellä suunnittelulla pystyy elämään normaalia mukavaa elämää höystettynä parilla pidemmällä ulkomaanmatkalla per vuosi.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mitäpä ajattelit tehdä noilla rahoilla sitten kun aika jättää? Perinnön jättäminen vasta tyhmää onkin, sehän vain innostaa nuorisoa odottamaan. Mitään ei tarvitse tehdä, kun ihan lain mukaan kohta tulee rahaa,

Usein vaan nuo perinnöt tulee siinä vaiheessa, kun rahalla ei enää edes ole niin käyttöä. Ja moni joutuisi odottelemaan ihan eläkeikään asti tuota perintöä, eli ei tuo useimmille ole mikään passivoiva tekijä.Paljon tehokkaampaa muuten olisi, kun perinnöissä hypättäisiin aina yhden sukupolven yli, niin perinnön jättäjän lapsenlapset saisivat siitä hyvän alkupääoman elämää varten. Menisi luultavasti rahakin paremmin kiertoon, nythän jo puoliseniilit eläkeläiset lähinnä panttaavat niitä sijoituksissaan, kun eivät mitään enää tarvitse.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Itse ainakin tykkään laittaa laittaa kaiken ylimääräisen haisemaan (=matkusteluun) ja nauttia elämästä..
Monilla eläkeläisillä, joiden eläke ei ole kaksinen, on kuitenkin omistuksessaan asunto, jonka arvo on muutama sata tuhatta euroa. Heidän olisi järkevää ottaa käänteinen asuntolaina, jolloin he saisivat asua asunnossaan niin kauan kuin haluavat ja he myös saisivat kuukausittain pankista käyttöönsä sovitun summan esim. 1000 euroa kuukaudessa. Tämä todennäköisesti nostaisi ainakin pieneläkeläisen viimeisten vuosien elämän laatua, kun hänen ei tarvitsisi laskea jokaista euroa kovin tarkkaan. Perillisiä järjestely ei ehkä ilahduttaisi, mutta sehän ei ole heidän asiansa.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ymmärrän että sinun mielestäsi sillä on valtava ero että toisella paljon rahaa ja toisella ei ole niin paljon, mutta ihan samasta periaatteesta siinä on kuitenkin kysymys. Muuttamisesta taloudellisten intressien takia.
Ei meidän sitten auta kuin sopia olevamme asiasta eri mieltä, minulle sillä rahan määrällä on merkitystä, koska Wahlroosien tapauksessa tämä kirjojen muutto ei käytännössä vaikuta heidän elämäänsä mitenkään. Toisekseen, haluaisin muistuttaa kommenttini liittyneen alunperin tähän viestiin:
Tässä on kohta viikon saanut lukea eroa-armeijasta ketjussa, kuinka palstan oikeistolaispiirit haluaisivat viedä reservistä eroavia ladon taakse tai kriisin aikana miinoja polkemaan, niin mitäköhän nämä samat piirit ajattelevat nallesta? Selkärangallinen, ei nahjus, karkasi rintamasta jo rauhan aikana vai onko mielikuva se, että vaikkei tämä kaveri halua veroja maksaa, niin varmasti olisi valmis antamaan kuitenkin henkensä Suomen puolesta?

Jos kaverille on perintövero liikaa Suomen puolesta, niin miten ihmeessä tälläiselta henkilöltä voisi olettaa löytyvän selkärankaa maan puolustamiseen?
 
En tietenkään. Wahlroosin tapauksessa kritisoin tätä, koska kysessä on vain ja ainoastaan omaisuuden optimoinnista, hänellä ei ollut minkäänlaista sen kummempaa syytä siirtyä ruotsalaiseksi.
Mikä pakko Wahlroosilla oli siirtää kirjansa Ruotsiin? Millä tavoin se oli tärkeää hänen elämänsä kannalta?
Wahlroosin motiivi muutolleen on sama ja yhtä hyväksyttävä kuin Suomeen muuttavien elintasopakolaisten.
Wahlroosin motiivi muutolle oli turvallisuussyyt. Oli aivan perusteltua pelätä, että hänen itsensä tai läheistensä turvallisuus saattaa vaarantua lunnaiden toivossa, viimeistään sen jälkeen, kun hänen poikaansa koskevasta suunnitelmasta saatiin vihiä. Suomessa poliisi ei voinut toimia ennaltaehkäisevästi, sillä sieppauksen valmistelu ei ole rikos. Suomalaiset suunnittelijat napattiin sitten Virossa heidän astuttuaan rekrytointireissulla laivasta terminaaliin.
IS: Björn Wahlroosin poika aiottiin siepata | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Sille, ettei maiden verotasolla ole kummoistakaan eroa, ainakaan sellaista joka Wahlroosin tulotasolla tuntuisi, on olemassa ihan hyvät perustelut.
Esko Seppänen - Roope Ankka vai Hannu Hanhi? Kun aamulla... | Facebook

Wahlroos on tämän kuvion itsekin julkisesti myöntänyt.
Wahlroos myönsi yllätysväitteen Ruotsiin-muutosta | Uusi Suomi

Julkisuudessa verotuksesta lässyttäminen oli Wahlroosilta hyvä sumutus omien poliittisten tavoitteidensa edistämiseksi. Kun valhetta tarpeeksi toistellaan, siitä tulee totta. Näkeehän sen jo siitäkin, kuinka sitkeästi esim. nämä edellä lainatut vihreiden ja demareiden äänestäjätkin asiasta puhuvat, vallalla jylläävästä perus oikeistovireestä nyt puhumattakaan.

Luulen, että tuskinpa Maarit ”Pidän hirveän huolestuttavana suomalaisessa yhteiskunnassa vallitsevaa edunvalvontakeskeistä ajatusta. Sitä, mitä minä tästä saan. Kennedyn virkaanastujaispuheen ajatus siitä, että on ajateltava mitä minä voin tehdä isänmaani hyväksi, on nyt aivan hukassa.” Tolvanen-Koivistokaan olisi retostellut muutollaan Portugaliin ilman Nallen päänavausta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos kaverille on perintövero liikaa Suomen puolesta, niin miten ihmeessä tälläiselta henkilöltä voisi olettaa löytyvän selkärankaa maan puolustamiseen?
Tuo että perintövero olisi ollut ainoa muuttamisen syy ei ole ensinnäkään mitään faktaa.

Mitä sitten maanpuolustukseen tulee, niin Nalle on 62 vuotta vanha eli ei ole enää pariin vuoteen kuulunut edes nostoväkeen. Sikäli koko kysymys on idioottimaisen ja absurdin väliltä. Ei olisi varmasti ollut etulinjassa ryömimässä. Sotilasarvoltaan Wahlroos on reservin majuri, joten minulla ei ole varaa hänen maanpuolustushenkisyydestään valittaa.

Mitä taas hänen isänmaallisuuteensa tulee, niin hän on lukuisilla yhteiskunnallisilla, kantaaottavilla lausunnoillaan kiistatta osoittanut syvän välittämisensä isänmaamme tilasta vaikka on tiennyt ettei niillä ole kiitosta tai helppoja irtipisteitä ollut keräämässä. Mitä hänen toimiinsa tulee, niin veroja hän taas on puolestaan maksanut tämän maan hyväksi satoja miljoonia ja valtiolle vielä tätä merkittävästi isommat summat tienannut valtion yritysten johdossa, joten siltäkään kantilta minulla ei varaa valittaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mitä taas hänen isänmaallisuuteensa tulee, niin hän on lukuisilla yhteiskunnallisilla, kantaaottavilla lausunnoillaan kiistatta osoittanut syvän välittämisensä isänmaamme tilasta vaikka on tiennyt ettei niillä ole kiitosta tai helppoja irtipisteitä ollut keräämässä. Mitä hänen toimiinsa tulee, niin veroja hän taas on puolestaan maksanut tämän maan hyväksi satoja miljoonia ja valtiolle vielä tätä merkittävästi isommat summat tienannut valtion yritysten johdossa, joten siltäkään kantilta minulla ei varaa valittaa.

Jaa, jos Ayn Rand (kauhistuttavan huono kirjailija ja ajattelija) tosiaan kuuluu suosikkeihin niin silloin epäilen, että Wahlroos välittää pohjoismaisesta hyvinvointiyhteiskunnasta suurin piirtein yhtä paljon kuin köysi välittää hirtetystä. Toki hän silti voi olla kovasti isänmaan asialla, mutta ei juuri siis tämän nykyisen pohjoismaisen mallimme asialla.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Jaa, jos Ayn Rand (kauhistuttavan huono kirjailija ja ajattelija) tosiaan kuuluu suosikkeihin niin silloin epäilen, että Wahlroos välittää pohjoismaisesta hyvinvointiyhteiskunnasta suurin piirtein yhtä paljon kuin köysi välittää hirtetystä. Toki hän silti voi olla kovasti isänmaan asialla, mutta ei juuri siis tämän nykyisen pohjoismaisen mallimme asialla.

Ayn Randhan on tyypillisen libertaariroskan lempikirjailijoita. Jos Wahlroos tosiaan häntä ihailee, niin Nallukka on juurikin sitä miksi olen häntä aina epäillyt. Tosin Wahlroos ei ole mikään "self made man". Rikkautensa on saanut suoraan veronmaksajien kukkarosta lehmänkaupoin. Siksi hänen libertaarius on samanlaista kuin thatcheriläisten.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jaa, jos Ayn Rand (kauhistuttavan huono kirjailija ja ajattelija) tosiaan kuuluu suosikkeihin niin silloin epäilen, että Wahlroos välittää pohjoismaisesta hyvinvointiyhteiskunnasta suurin piirtein yhtä paljon kuin köysi välittää hirtetystä. Toki hän silti voi olla kovasti isänmaan asialla, mutta ei juuri siis tämän nykyisen pohjoismaisen mallimme asialla.
Liioittelua ja tämmöistä toki voisi odottaa vasureilta, mutta Sinä oikeasti tiedät paremminkin. Wahlroos ei ole hyvinvointivaltion vastustamisessa mikään fundamentalisti. Toki hän sen keventämistä on kannattanut, mutta hänen näkemyksensä jäävät globaalissa tarkastelussa ihan painotuserojen asteelle.

Wahlroos on esim vaatinut kansalaispalkan käyttöönottoa (osaaikatyön vastaanottaminen ei saa johtaa sosiaaliturvan menettämiseen).
Tosin Wahlroos ei ole mikään "self made man". Rikkautensa on saanut suoraan veronmaksajien kukkarosta lehmänkaupoin.
Höpö höpö. Wahlroos perustaessa Mandatumin sen arvo oli ihan ykkösmiljoonia, mutta hän kasvatti sen kymmenessä vuodessa merkittäväksi tekijäksi. Wahlroos sai valtiolta Mandatumista myydessään 2,5 miljardia markkaa. Yrityksen pörssiarvo oli myyntihetkellä 1,65 miljardia markkaa, jolloin kauppahinta olisi keskimääräisellä preemiolla (30-40%) ollut 2,13-2,3 miljardia markkaa. Se että hän tuosta onnistui tuon 10-20% yli keskimääräisen preemion neuvottelemaan ei hänen rikastumisensa isoa kuvaa muuta mihinkään suuntaan. Sen Valtio oli valmis Nallesta maksamaan ja historia on sen erinomaiseksi päätökseksi osoittanut. Vai väitätkö että juuri tuo 2,3 -> 2,5 miljardia markkaa on se ratkaiseva ero rikastumisessa?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mitäpä ajattelit tehdä noilla rahoilla sitten kun aika jättää? Perinnön jättäminen vasta tyhmää onkin, sehän vain innostaa nuorisoa odottamaan. Mitään ei tarvitse tehdä, kun ihan lain mukaan kohta tulee rahaa,
Tiedä sitten onko noita rahoja enää sitten. Kyllähän minäkin olen matkustamaan päässyt ja ostellut tavaraa jota olen halunnut. Eli en puhu siitä äärimmäisestä säästämisestä, vaan sellaisesta mihin pystyy suhteellisen helposti, vaikka elää normaalia elämää silti. Ettei sitten paskan osuessa tuulettimeen ole täysin pulassa. Noita tuntuu vain olevan enemmän ja enemmän. Toisaalta yhteiskunta mielestäni kannustaa tuhlaamaan ja säästämistä pidetään pahana.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Liioittelua ja tämmöistä toki voisi odottaa vasureilta, mutta Sinä oikeasti tiedät paremminkin. Wahlroos ei ole hyvinvointivaltion vastustamisessa mikään fundamentalisti. Toki hän sen keventämistä on kannattanut, mutta hänen näkemyksensä jäävät globaalissa tarkastelussa ihan painotuserojen asteelle.

Jaa, vaikea arvioida - uskoisin että hän on melkoisen radikaali, vaarallisen radikaali, jos ajattelemme pohjoismaisen mallimme säilyttämistä, mutta onneksi hänellä tuskin on mitään erityistä poliittista vaikutusvaltaa tai kunnianhimoa. Ja, tosiaan, hän on saanut vaikutteita Ayn Randilta ja ihailee tämän tuotantoa, mikä älykkäältä ihmiseltä on jotain ihan uskomattoman karua. Ohessa suuresti rakastamani luonnehdinta Randista, jota en koskaan malta olla lainaamatta:

"There are two novels that can change a bookish fourteen-year old’s life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs."


Edit: ja tässä toinen loistava kiteytys:

Last Week Tonight: How Is Ayn Rand Still A Thing? | Crooks and Liars
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Höpö höpö. Wahlroos perustaessa Mandatumin sen arvo oli ihan ykkösmiljoonia, mutta hän kasvatti sen kymmenessä vuodessa merkittäväksi tekijäksi. Wahlroos sai valtiolta Mandatumista myydessään 2,5 miljardia markkaa.
Onneksi ei sentään saanut Nokiaa lahjoitettua Ericssonille vuonna 1991. Siinä olisi jäänyt kansantaloudelta saamatta lukematon määrä miljardeja tulevina vuosina. Tuo on tärkein seikka, joka Wahlroosista tekee silmissäni epäuskottavan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jaa, vaikea arvioida - uskoisin että hän on melkoisen radikaali, vaarallisen radikaali, jos ajattelemme pohjoismaisen mallimme säilyttämistä, mutta onneksi hänellä tuskin on mitään erityistä poliittista vaikutusvaltaa tai kunnianhimoa. Ja, tosiaan, hän on saanut vaikutteita Ayn Randilta ja ihailee tämän tuotantoa, mikä älykkäältä ihmiseltä on jotain ihan uskomattoman karua.
On vähän turhauttavan abstraktia käydä keskusteluja Wahlroosista ja hänen mielipiteistä sitä pohjalta, että mitä mieltä hänen voidaan olettaa olevan jostain yli 30 vuotta sitten eli täysin toiseen maailman aikaan eläneestä ihmisestä ja erityisesti tämän kirjoittamasta scifi-kirjasta. Minä niin paljon mieluummin miettisin niitä lausuntoja mitä Nalle itse sanonut tai mitä mieltä hänen itsensä tiedetään olevan.

Minä noista kahdesta kirjasta olen lukenut vain Lord of the Ringsin ja se oli silloin teininä ihan luettava teos, niin minkälaisia leimoja ja oletuksia sen pohjalta voitaisiin minunkin poliittisista mielipiteistäni olettaa?

Jos kuitenkin tätä leikkiä lähdetään leikkimään, niin Rand piti kansallissosialismia epäinhimillisenä järjestelmänä. Hän myös oli sitä mieltä, että toisille ihmisillä ei fyysisen väkivallan avuin saa tuputtaa ajatuksia tai aatteita. Hänen mielestään ihmisellä on oikeus oman vartalonsa koskemattomuuteen. Näistä emme varmaan hirveän eri mieltä ole, eli voimme todeta että mekin olemme tietyistä asioista ihan samaa mieltä Randin kanssa. Mitä se oikein tekee meistä?
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
On vähän turhauttavan abstraktia käydä keskusteluja Wahlroosista ja hänen mielipiteistä sitä pohjalta, että mitä mieltä hänen voidaan olettaa olevan jostain yli 30 vuotta sitten eli täysin toiseen maailman aikaan eläneestä ihmisestä ja erityisesti tämän kirjoittamasta scifi-kirjasta.

Pitäisin Ayn Randia lähinnä yhteiskuntafilosofina, joka (valitettavasti) näki parhaaksi valaista ajatteluaan myös kirjoittamalla kauhistuttavan huonoja romaaneja. Wahlroos on ymmärtääkseni kertonut, että tämä edelleen tunnettu ja edelleen vaikutusvaltainen ajattelija on vaikuttanut myös hänenkin maailmankuvaansa. Tässä suhteessa emme siis puhu satunnaisesta scifi-kirjailijasta, ja minusta on hieman outoa, että näin tunnut uskovan.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tiedä sitten onko noita rahoja enää sitten. Kyllähän minäkin olen matkustamaan päässyt ja ostellut tavaraa jota olen halunnut. Eli en puhu siitä äärimmäisestä säästämisestä, vaan sellaisesta mihin pystyy suhteellisen helposti, vaikka elää normaalia elämää silti. Ettei sitten paskan osuessa tuulettimeen ole täysin pulassa. Noita tuntuu vain olevan enemmän ja enemmän. Toisaalta yhteiskunta mielestäni kannustaa tuhlaamaan ja säästämistä pidetään pahana.

Komppaan tässä mutia. Muutamia vuosia sitten palkanmaksajaltani loppui rahat, ja tästä annettiin varoitus päivää ennen palkkapäivää. Se valituksen määrä oli aika kovaa kun porukalle ei tullutkaan rahaa millä piti sitten lyhentää asuntolainaa yms. Palkkaturvastahan rahat olisi saanut vasta monen kuukauden kuluttua. Minä olin ainakin silloin tyytyväinen että olin pitänyt säästössä puskuria jolla pärjään pari kuukautta mikäli työt lähtee alta. Kaikilla ei tällaista puskuria ollut, olin silloin ehkä vähän ilkeäkin joillekin kollegoille kun mainitsin sen olevan heidän oma vikansa.

Lopulta palkkaturvaan ei tarvinnut turvautua kun maksamattomat palkat maksettiin konkurssipesästä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pitäisin Ayn Randia lähinnä yhteiskuntafilosofina, joka (valitettavasti) näki parhaaksi valaista ajatteluaan myös kirjoittamalla kauhistuttavan huonoja romaaneja. Wahlroos on ymmärtääkseni kertonut, että tämä edelleen tunnettu ja edelleen vaikutusvaltainen ajattelija on vaikuttanut myös hänenkin maailmankuvaansa. Tässä suhteessa emme siis puhu satunnaisesta scifi-kirjailijasta, ja minusta on hieman outoa, että näin tunnut uskovan.
Tämä ei ehkä ihan pointtini ollut. Nalle on sanonut jotakuinkin niin että Rand on ollut hänelle tärkeä ajattelija.

Rand on puolestaan sanonut monenlaisia asioita. Osa niistä on ollut itsekkäitä ja tyhmiä, osa kaukonäköisiä ja fiksuja. Osa sitten on vain filosofiaa, joka on lähinnä sellaista merkityksetöntä höpinää. Abortin puolustaminen esimerkiksi on epäitsekästä toimintaa joten sitä tehdessään Rand puhuu samalla itsensä pussiin väittessään, että ihmiset toimivat aina itsekkäästi. Sama pätee Uskontojen vastustamiseen.

Minä en vain minkään tämän perusteella koe tarpeelliseksi leimata ihmisiä, jotka ovat jotain positiviista uskaltaneet tunnustaa jonkun toisen ajatuksista oppineensa. Ihan sama vaikka kyseessä olisi Randin sijasta Karl Marx. Toki nuo clipin jenkkipolitiikot eivät milään master mindeilta vaikuttaneet.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Wahlroosin motiivi muutolle oli turvallisuussyyt. Oli aivan perusteltua pelätä, että hänen itsensä tai läheistensä turvallisuus saattaa vaarantua lunnaiden toivossa, viimeistään sen jälkeen, kun hänen poikaansa koskevasta suunnitelmasta saatiin vihiä. Suomessa poliisi ei voinut toimia ennaltaehkäisevästi, sillä sieppauksen valmistelu ei ole rikos. Suomalaiset suunnittelijat napattiin sitten Virossa heidän astuttuaan rekrytointireissulla laivasta terminaaliin.
IS: Björn Wahlroosin poika aiottiin siepata | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Sille, ettei maiden verotasolla ole kummoistakaan eroa, ainakaan sellaista joka Wahlroosin tulotasolla tuntuisi, on olemassa ihan hyvät perustelut.
Esko Seppänen - Roope Ankka vai Hannu Hanhi? Kun aamulla... | Facebook

Wahlroos on tämän kuvion itsekin julkisesti myöntänyt.
Wahlroos myönsi yllätysväitteen Ruotsiin-muutosta | Uusi Suomi

Julkisuudessa verotuksesta lässyttäminen oli Wahlroosilta hyvä sumutus omien poliittisten tavoitteidensa edistämiseksi. Kun valhetta tarpeeksi toistellaan, siitä tulee totta. Näkeehän sen jo siitäkin, kuinka sitkeästi esim. nämä edellä lainatut vihreiden ja demareiden äänestäjätkin asiasta puhuvat, vallalla jylläävästä perus oikeistovireestä nyt puhumattakaan.

Luulen, että tuskinpa Maarit ”Pidän hirveän huolestuttavana suomalaisessa yhteiskunnassa vallitsevaa edunvalvontakeskeistä ajatusta. Sitä, mitä minä tästä saan. Kennedyn virkaanastujaispuheen ajatus siitä, että on ajateltava mitä minä voin tehdä isänmaani hyväksi, on nyt aivan hukassa.” Tolvanen-Koivistokaan olisi retostellut muutollaan Portugaliin ilman Nallen päänavausta.

Miten ihmeessä se Nallen turvallisuustilanne paranee paperit Ruotsiin siirtämällä? Herra asuu muutenkin enimmäkseen itse asiassa Ranskassa, eiköhän sitten ilmeisesti koe sen maan kaikkein turvallisimmaksi. Jostain ihmeen syystä kuitenkin Ruotsiin meni kirjoille..

Tuo että perintövero olisi ollut ainoa muuttamisen syy ei ole ensinnäkään mitään faktaa.

Mitä sitten maanpuolustukseen tulee, niin Nalle on 62 vuotta vanha eli ei ole enää pariin vuoteen kuulunut edes nostoväkeen. Sikäli koko kysymys on idioottimaisen ja absurdin väliltä. Ei olisi varmasti ollut etulinjassa ryömimässä. Sotilasarvoltaan Wahlroos on reservin majuri, joten minulla ei ole varaa hänen maanpuolustushenkisyydestään valittaa.

Mitä taas hänen isänmaallisuuteensa tulee, niin hän on lukuisilla yhteiskunnallisilla, kantaaottavilla lausunnoillaan kiistatta osoittanut syvän välittämisensä isänmaamme tilasta vaikka on tiennyt ettei niillä ole kiitosta tai helppoja irtipisteitä ollut keräämässä. Mitä hänen toimiinsa tulee, niin veroja hän taas on puolestaan maksanut tämän maan hyväksi satoja miljoonia ja valtiolle vielä tätä merkittävästi isommat summat tienannut valtion yritysten johdossa, joten siltäkään kantilta minulla ei varaa valittaa.

Jos sattuu maksamaan riittävästi veroja niin vapautuu vastuustaan yhteiskuntaa kohtaan? Wahlroos sitten mielestäsi ilmeisesti täysin itsenäisesti tienasi omaisuutensa, ympäröivän yhteiskunnan antamilla mahdollisuuksilla ei ilmeisesti ollut mitään asian kanssa tekemistä? Käsitätkö sinä tosiaan maanpuolustuksen pelkkänä metsässä tetsauksena?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Nallen poismuutto on Suomesta on monen asian summa, hän viettää paljon aikaa ulkomailla, raha-asiat, ehkä vähän nämä turvallisuusasiatkin jne. Itse olen siinä käsityksessä, että Nalle hengailee eniten Ruotsissa sekä (Etelä-)Ranskassa, joista olisi valinnut jälkimmäisen ehkä mieluummin, mutta verotussyyt käänsivät kelkkaa Ruotsiin päin.

Kaiken kaikkiaan Nallen muutolla Ruotsiin on yhtä vähän vaikutusta maamme taloustilanteeseen, kuin Kreikan tukipaketeilla, vaikka nekin toki ovat herättäneet paljon kohua.

Tykkään Nallen tavasta keskustella ja antaa lausuntojaan. Se on monesti kärjistävä ja arrogantti, mutta Nalle saa ainakin viestinsä perille, eli mikäs siinä.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Ja Nallehan korjasi tuon lainauksen Ylen haastattelussa. Oikeasti meni niin, että 20 % ihmisistä on ideoita muttei rahaa ja 80 % ihmisistä tilanne päinvastoin, ja että on hyvä, että on väylä sille, että ideoita omaavat saavat rahaa omaavilta pääomia käyttöönsä.
Kiitos tarkennuksesta. Minulta jäi pätkiä Ykkösaamusta väliin. Ilmeisesti valitettavan suurella osalla toimittajista on näemmä ongelmia ymmärtämisen kanssa...tahattomia tai tarkoituksellisia.

Jari Tervo on kommentoinut kolumnissaan YLE:n sivuilla Wahlroosia henkilönä ja ilmiönä.
Jari Tervo: Wahlroos idioottien asialla | Yle Uutiset | yle.fi
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös