Sitten samaiset herrat kirjoittavat tasa-arvon ja suvaitsevaisuuden puolesta hienoja tekstejä. Ihan hienoa sinänsä mutta kun toisaalla ollaan repimässä ihmisiä eri leireihin ja jakamassa huonoihin ja hyviin, niin aika ontuvaa on toiminta.
Eihän tämä ole keskustelun idea. Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä asiasta, mutta aina, kun esittää mielipiteen pitää ottaa huomioon, että joku voi olla asiasta eri mieltä. Mielipiteiden osalta on olemassa vain keskustelua, jota sitten jatketaan argumentein puoleen ja toiseen. Vakuuttavat argumentit ovat yleensä tieteellisesti todistettuja ja pystytään esim. varmuudella sanomaan, että henkilö x on oikeassa tai väärässä. Toki usein eniten keskustelua herättävät kontroversaalit teemat, joissa "oikeiden" ja "väärien" totuuksien rajapinta on häilyvä. Tulen itsekin kestämään sen, että ihmiset ovat kanssani eri mieltä, sen riskin otin, kun esitin "valtavirrasta" poikkeavan argumentin. Asiat voivat riidellä - henkilöt eivät. Minun osaltani keskustelu rajoittuu asioihin - vaikka muutama käyttäjä yleensä käykin mieluummin henkilöön kiinni kuin asiaan.
Herra Puheenjohtaja voisi varmaan itsekin heittää ilmoille joitain ehdotuksia, kun kerran niitä ollaan kaikilta muilta melko aggressiiviseen sävyyn tivaamassa.
Mutta enhän minä ole esittänyt herran jestas mitään sellaista argumenttia, että minulla olisi ongelmaan minkään maailman ratkaisua. Esitin jo ihan ensimmäisessä kommentissani tähän keskusteluun, että nykyaikana "sokeudumme" medialle, kun meillä on enemmän tietoa kuin ennen. Tiedämme meistä kaukana olevista asioista enemmän ja nopeammin, josta syntyy "mediakupla", jossa kuvittelemme erilaisten ilmiöiden frekvenssin nousseen merkittävästi. Esim. terrorismia (monessa eri muodossa) on ollut kautta historian ja kyseessä ei ole mitenkään erityislaatuinen ilmiö, joka on nyt yhtäkkiä nostanut päätään.
Vapaassa yhteiskunnassa meidän ainoa keinomme on toivoa, että viranomaistatyö on sellaisella tasolla että tavan kansalainen voi luottaa oman turvallisuutensa olevan riittävän tasolla. Faktat kuitenkin täytyy myöntää ja tuppaamme olemaan pari askelta jäljessä ja kaikista niistä estetyistä terrori-iskuistahan me emme tiedä yhtään mitään, kun eivät ne ole uutisia ja kun ei nähdä lopputulosta ei voida tietää, mitä ollaan estetty. Minä en tosiaan ole esittänyt "kaikkitietävää" ratkaisua ongelmaan, koska itse en usko, että sellaista on. Voimme toki purkaa vapaata yhteiskuntaa ja rajoittaa ihmisten vapauksia ja tällä tavalla estää monenlaista tapahtumasta. Voimme myös asettaa toreille aseistautuneita järjestysmiehiä jne. jne. jne. jotka sitten ampuvat heti, kun epäilevät jotain.
Vastapuolella agenda on usein se, että ongelma katoaa kuin itsestään, kun yksinkertaisesti laitetaan rajat kiinni ja jokainen ulkomaalainen ovesta ulos ja lentolippujen kera takaisin kotiseudulle. Voihan toki olla, että ongelma näin poistuu, mutta olisi hyvä kuitenkin näyttää ensin toteen, että näin myös faktuaalisesti on. Terrori-iskut ja niiden kohteet kun ovat kovin monenlaisia ja ihan en usko, että kaikkea saadaan poistettua edes tuolla kaikkiosaavalla perinteisellä rasismilla, jossa siis erotetaan etnisesti meidät ja muut ja laitetaan muut muualle.