Ben-Amorille syyte pahoinpitelystä

  • 103 157
  • 530
K

kiwipilot

Ettei nyt olisi lörähtänyt koko jääkiekkoyhteisöllä housuun? Kukaan ei ole enää 'turvassa'. Jotain muuttui peruuttamattomasti, eikä minulle ole vieläkään selvinnyt miksi teko koettiin oikeutetuksi.

Voi hyvin olla näinkin. Mutta ihmettelen pikkaisen tätä draaman määrää: Semirin temppu oli törkeä mutta eikö olisi jo pikkuhiljaa aika päästä siitä yli? Jotenkin arvasin, että viimeistään syytteen noston aikaan homma taas leimahtaa, mutta että tällä volyymilla? Ymmärrän sen jotenkin IFK:n puolelta, sillä ainakin omaan silmään näyttää siltä, että Kapteeni Peltosen pieksäminen oli lähes täydellinen nöyryytys, ehkäpä jopa häpäisy kovista otteistaan ja käskytyksistään tunnetulle The Brändille. Ja tästä henkisestä romahduksesta ei ole toipunut Kapteeni eikä joukkue.
 
Ymmärrän ymmärrän, mutta kun minusta on kyse sen verran mitättömästä asiasta jääkiekon normaaliin käytäntöön verrattuna etten näe syytä miksi olisi pitänyt toimia toisin näissä jälkiselvittelyissä kuin on nyt toimittu.

Eli hyväksyt tapahtumia seuranneen poliisitutkinnan? Miten ihmeessä sä pystyt perustelemaan itsellesi sitten sen, että valehteleminen kuulusteluissa, rikos, on hyväksyttävissä? Kaikki siis olettamalla, että joku jokeripelaajista on mahdollisesi käskytyksen kuullutkin. Mä väitän, että sä hyväksyt tämän toiminnan, koska se hyödyttää jokereita. Sua kuitenkin harmittaa se seikka siinä määrin, että joka vastauksessasi sekoitat asioita omaan agendaasi sopivalla tavalla. Usko nyt rakas ystävä, jääkiekon oma normisto ja oma rangaistusjärjestelmä jää nyt kakkoseksi yhteiskunnan vastaavalle.

Saat sinä tietenkin lainkuuliaisena kansalaisena käydä aina ilmoittautumassa poliisille kun vahingossa satut ajamaan vaikka ohitustilanteessa pientä ylinopeutta.

Tää sun vertaukses ontuu ja aika pahastikin vielä. Lainkuuliaisena ihmisenä tietysti vetoan omissa asioissani itsekriminointisuojaan. Sen sijaan, jos minut kutsutaan todistamaan kuulusteluihin muussa kuin rikoksesta epäillyn asemassa tulen vastaamaanesitettyihin kysymyksiin totuudenmukaisesti. Niin olen tähän asti toiminut ja aiontoimia jatkossakin.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Eli hyväksyt tapahtumia seuranneen poliisitutkinnan? Miten ihmeessä sä pystyt perustelemaan itsellesi sitten sen, että valehteleminen kuulusteluissa, rikos, on hyväksyttävissä? Kaikki siis olettamalla, että joku jokeripelaajista on mahdollisesi käskytyksen kuullutkin. Mä väitän, että sä hyväksyt tämän toiminnan, koska se hyödyttää jokereita. Sua kuitenkin harmittaa se seikka siinä määrin, että joka vastauksessasi sekoitat asioita omaan agendaasi sopivalla tavalla. Usko nyt rakas ystävä, jääkiekon oma normisto ja oma rangaistusjärjestelmä jää nyt kakkoseksi yhteiskunnan vastaavalle.

Niin?

Minä olen sitä mieltä että jääkiekkojoukkue käsittelee asiansa joukkueen sisällä, samoin jääkiekkoyhteisö. Tämä siis näissä pienemmissä asioissa ja tässä tapauksessa ei ole kyse mistään merkittävästä rikoksesta. Se kohinaa aiheuttava pahoinpitelykin kohdistui pelin tiimellyksessä vastustajan pelaajaan ei kehenkään ulkopuoliseen. Tämän kohteena olevan pelaajan joukkue oli jo itse aikaisemmin syyllistynyt tappeluhaluttoman pelaajan kimppuun käymiseen. Jääkiekko pelinä liikkuu kokoajan väkivallan suhteen ns harmaalla alueella jos verrataan sitä siviiliin ja siksi pidän toimintaa melko vähäpätöisenä verrattuna siihen jos esimerkiksi jossain nakkikiskalla pahoinpidellään joku. Tämä käsitteltävänä oleva pahoinpitely ei ole mikään normaali pahoinpitely, se on minun silmissä pienempi paha. Jääkiekon oma normisto ja rangaistusjärjestelmä jää kakkoseksi, mutta jääkiekko joukkueen tai sen kapteenin ei tarvitse tässä asiassa toimia oman joukkueen tai jääkiekon normien vastaisesti.

Tää sun vertaukses ontuu ja aika pahastikin vielä. Lainkuuliaisena ihmisenä tietysti vetoan omissa asioissani itsekriminointisuojaan.

Eli oikeuskäsityksesi ei vaadi ehdotonta lainkuuliaisuutta (lakien noudattamista) jos edun saajana olet sinä itse? Velvollisuutesi ei ole ilmiantaa itseäsi mutta ei se poista sitä että olet rikkonut vallitsevia sääntöjä ajaessasi ylinopeutta.
 
Viimeksi muokattu:

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ymmärrän sen jotenkin IFK:n puolelta, sillä ainakin omaan silmään näyttää siltä, että Kapteeni Peltosen pieksäminen oli lähes täydellinen nöyryytys, ehkäpä jopa häpäisy kovista otteistaan ja käskytyksistään tunnetulle The Brändille. Ja tästä henkisestä romahduksesta ei ole toipunut Kapteeni eikä joukkue.

No minun silmääni taas se oli raukkamainen teko ja sen tekijä on häpäissyt itsensä.

En ihmettele ollenkaan ettei siitä ole toivuttu. Meillä ihmisillä on tapana ottaa henkilökohtaisesti se, jos meitä pahoinpidellään, koska perusturvallisuus ja luottamus ihmisiin järkkyy.

Jotenkin tuo 'uudet säännöt' -tilanne heijastuu liigayhteisössäkin nyt. Kukaan ei oikein tiedä mitä kaukalossa saa tehdä ja kaikenlaista sitten kokeillaan.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
No minun silmääni taas se oli raukkamainen teko ja sen tekijä on häpäissyt itsensä.

En ihmettele ollenkaan ettei siitä ole toivuttu. Meillä ihmisillä on tapana ottaa henkilökohtaisesti se, jos meitä pahoinpidellään, koska perusturvallisuus ja luottamus ihmisiin järkkyy.

Jotenkin tuo 'uudet säännöt' -tilanne heijastuu liigayhteisössäkin nyt. Kukaan ei oikein tiedä mitä kaukalossa saa tehdä ja kaikenlaista sitten kokeillaan.

Ennemmin se näkyy siinä, ettei mitään juurikaan kokeilla. Vain urpoiluista on tullut pelikieltoa, yhtään tappelua ei esim. ole tällä kaudella nähty eikä tulla varmasti näkemäänkään tämän syytteen jälkeen. Toisaalta ehkä ihan hyvä niin, linja on nyt ainakin selvä: jääkiekkokaukalossa määrää sama laki kuin sen ulkopuolellakin.
 
Jääkiekon oma normisto ja rangaistusjärjestelmä jää kakkoseksi, mutta jääkiekko joukkueen tai sen kapteenin ei tarvitse tässä asiassa toimia oman joukkueen tai jääkiekon normien vastaisesti.

Onhan tää nyt kummaa. Jääkiekon rangaistusjärjestelmä jää kakkoseksi, mutta jääkiekon parissa toimiville se on ykkönen. Ajatuksenjuoksusi on yhtä viiltävää kun Kalervo Kummolalla. Hyväksyn pointtisi siitä, että käskytys jääkiekon maailmassa ei ollut mitenkään tavallisesta poikkeava. Jääkiekon maailmassa vallitsevatmat sääntönsä ja siellä pelataanniiden mukaan. Niiden sääntöjen vaikutus kuitenkin loppuu siinä kohtaa kunsiirrytään jääkiekon maailmasta sitä ympäröivän yhteiskunnan puolelle. Semir Ben-Amorin toiminta johti siihen, että tämä tapaus siirijääkiekkoa ympäröivän yhteiskunnan puolelle. Se siirtyi sinne kokonaisuudessaan, jolloinsitä ei voida lohkoa yksittäistä osaa käsiteltäväksi toisilla säännöillä, vaikka näin koko ajan kovasti yritätkin tehdä. Näin ollen lopulta on kyse siitä noudatetaanko lakeja vai eikö. Ossi Väänäsen asema jääkiekkojoukkue Jokereisen kapteenina ei voi eikä saa vaikuttaa siihen, tuleeko hänen noudattaa lakeja.

Eli oikeuskäsityksesi ei vaadi ehdotonta lainkuuliaisuutta (lakien noudattamista) jos edun saajana olet sinä itse? Velvollisuutesi ei ole ilmiantaa itseäsi mutta ei se poista sitä että olet rikkonut vallitsevia sääntöjä ajaessasi ylinopeutta.

Oikeuskäsitykseni vaatii ehdotonta lakien noudattamista. Siksi en olekaan ikinä ollut rikoksesta epäiltynä. Huomaa kuitenkin rakas ystäväni, että aiemminmainitsemani RL 15:2 ei koske rikoksesta epäiltyä. Rikoksesta epäillyllä on oikeus vedota jo aiemmin mainitsemaani itsekriminointisuojaan. Eli vaikka olisinkin epäilnä rikoksesta mikään pykälä ei velvoita minua pysymään totuudessa. Valitettavasti joudun jälleen kerrantoteamaan, että vertauksesi ontuu pahemman kerran.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ennemmin se näkyy siinä, ettei mitään juurikaan kokeilla. Vain urpoiluista on tullut pelikieltoa, yhtään tappelua ei esim. ole tällä kaudella nähty eikä tulla varmasti näkemäänkään tämän syytteen jälkeen. Toisaalta ehkä ihan hyvä niin, linja on nyt ainakin selvä: jääkiekkokaukalossa määrää sama laki kuin sen ulkopuolellakin.

No sitä 'urpoilua' tarkoitinkin. En lajille ominaista käytöstä, johon mielestäni tappelutkin kuuluvat.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Se siirtyi sinne kokonaisuudessaan, jolloinsitä ei voida lohkoa yksittäistä osaa käsiteltäväksi toisilla säännöillä, vaikka näin koko ajan kovasti yritätkin tehdä. Näin ollen lopulta on kyse siitä noudatetaanko lakeja vai eikö. Ossi Väänäsen asema jääkiekkojoukkue Jokereisen kapteenina ei voi eikä saa vaikuttaa siihen, tuleeko hänen noudattaa lakeja.

Se voi siirtyä sinne ihan millaisena siirtyy, se ei muuta sitä miten minusta asian suhteen tulee toimia. Jos asia olisi ollut alunperin minun päätettävissäni niin minä en olisi koskaan käsitellyt tätä asiaa oikeudessa. Eikä Jokerit ole minusta velvollinen käsittelemään omaa mahdollista käskyttämistään yhtään sen enempää oikeudessa. Se sahaisi vain omaa oksaansa, teidän marttyyrien hieroessa nauraen partaansa. Ja te ja teidän pelaajat vältyitte pahoinpitelysyytteiltä vain siksi että Filppula ja Ruutu ei kumpikaan saanut merkittäviä vammoja teidän pelaajien pahoinpitely-yrityksissä. Lievä pahoinpitely kun taitaa olla asianomistajarikos, eikä sitä voi viedä eteenpäin jos asianosaiset (Filppula ja Ruutu) ei halua niin. Törkeä pahoinpitely jona Peltosen pahoinpitelyä aluksi tutkittiin ei ole enää Peltosen haluista kiinni vaan se voidaan tutkia sellaisenaan ja viedä eteenpäin.

Oikeuskäsitykseni vaatii ehdotonta lakien noudattamista. Siksi en olekaan ikinä ollut rikoksesta epäiltynä. Huomaa kuitenkin rakas ystäväni, että aiemminmainitsemani RL 15:2 ei koske rikoksesta epäiltyä. Rikoksesta epäillyllä on oikeus vedota jo aiemmin mainitsemaani itsekriminointisuojaan. Eli vaikka olisinkin epäilnä rikoksesta mikään pykälä ei velvoita minua pysymään totuudessa. Valitettavasti joudun jälleen kerrantoteamaan, että vertauksesi ontuu pahemman kerran.

Ei onnu yhtään, se osoittaa vain vaikka velvollisuutesi ei olekaan lakien valossa ilmiantaa itseäsi teostasi niin se ei poista sinun tekoasi tekemättömäksi. Et riko lakia kun et ilmianna itseäsi, mutta rikoit kyllä sitä teon tehdessäsi. Oikeustajusi kestäisi tuon kun edunsaaja on sinä itse. Eiköhän tämä ollut tässä, minun mielipiteeni on selvillä eikä meidän väittely etene asian suhteen minnekään. Jos asian suhteen ilmenee jotain kommentoitavaa niin kommentoidaan sitten mutta tätä väittelyä en jaksa enempää jatkaa.
 
Se voi siirtyä sinne ihan millaisena siirtyy, se ei muuta sitä miten minusta asian suhteen tulee toimia. Jos asia olisi ollut alunperin minun päätettävissäni niin minä en olisi koskaan käsitellyt tätä asiaa oikeudessa. Eikä Jokerit ole minusta velvollinen käsittelemään omaa mahdollista käskyttämistään yhtään sen enempää oikeudessa. Se sahaisi vain omaa oksaansa, teidän marttyyrien hieroessa nauraen partaansa. Ja te ja teidän pelaajat vältyitte pahoinpitelysyytteiltä vain siksi että Filppula ja Ruutu ei kumpikaan saanut merkittäviä vammoja teidän pelaajien pahoinpitely-yrityksissä.

Tuossahan tuo ajattelusi virheellisyys tuleekin ilmi. Oikeuslaitoksessa kun ei ole Minä, Me, Jokerit. Siellä käsitellään tässä tapauksessa yksityishenkilöiden asioita. Ossi Väänänen ei ole mennyt todistamaan jokereiden kapteenina, vaan ossi väänäsenä. Sinun ajattelussasi Jokerit on jokin ihmeellinen oikeushyvä, jonka etu ajaa yhteiskunnan edun edelle. Ihailtavaa lojaalisuutta omaa joukkuetta kohtaan. Ja mitä tulee tuohon marttyyrin viittaan, niin kyllähän Kekäläinen ja Valtonen omilla lausunnoillaan ryösti sen Jokereille ja sitoivat vielä perkeleet sen umpisolmuun niin, ettei sitä muut enää saa vaikka ehkä haluisivatkin.

Ei onnu yhtään, se osoittaa vain vaikka velvollisuutesi ei olekaan lakien valossa ilmiantaa itseäsi teostasi niin se ei poista sinun tekoasi tekemättömäksi. Et riko lakia kun et ilmianna itseäsi, mutta rikoit kyllä sitä teon tehdessäsi. Oikeustajusi kestäisi tuon kun edunsaaja on sinä itse.

Nythän tämä jo erikoiseksi menee. Minkä minun oikeustajuni nyt sitten kestää ei selviä minulle tuosta lainaamastani, mutta eipä sen niin väliä. Itse kunnioitan lainsäädäntöämme ja toimin sen mukaisesti. Jos harhaudun rikkomaan lakia, nin ei se tarkoita, ettenkö jatkossa silti pelaisi lainsäädännön rajoissa. Itse en tietenkään itseäni vasikoisi. Kuitenkin, mikäli teolla olisi todistajia olettaisin heidän kertovan asian niinkuin he ovat sen nähneet/kuulleet. Oletusarvoni siis olisi se, että jos johonkin olisin syyllistynyt todistajanlausunnot puhuisivat minua vastaan. Oikeustajuni kestäisi jopa sen, että rikoksesta epäilty ei syyllistäisi itseäni tapauksessa, jossa minä olisin uhri. Oikeustajuni ei sen sijaan kestäisi sitä, mikäli tapauksen nähneet/kuulleet todistajat eivät kertoisi totuutta tai kaikkia seikkoja mitä tietävät tapauksesta.

Ilmeisesti ainoa asia mistä olen kanssasi samaa mieltä on se, että nyt saa luvan riittää.
 
Voi hyvin olla näinkin. Mutta ihmettelen pikkaisen tätä draaman määrää: Semirin temppu oli törkeä mutta eikö olisi jo pikkuhiljaa aika päästä siitä yli? Jotenkin arvasin, että viimeistään syytteen noston aikaan homma taas leimahtaa, mutta että tällä volyymilla?

Juuri näin. Jos asia ei olisi näinkin vakava ja koko suomalaiseen jääkiekkoon vaikuttava, jaksaisin ehkä jopa nauraa koko tilanteelle, mutta kun tilanne on mikä on, tekisi mieli itkeä. Teko oli jo itsessään törkeä, tällä kertaa vielä homma läikkyi yli. Ben-Amor sai liigahistorian kolmanneksi pisimmän kakun ja on kärsinyt sen. Peltonen sai tilanteessa osumaa ja loukkaantui. Toipui kuitenkin pelikuntoon. Otetaan tästä opiksi, lopetetaan kokonaan nämä HIFK:n aloittamat ajojahdit edellisten pelien tapahtumien vuoksi ja keskitytään pelaamaan. Jos pelissä tunne ottaa vallan, kaksi halukasta heittää rukkaset ja takoo vitutuksen sisältään ja jatketaan elämää. Mitä enemmän tämä tapaus saa palstatilaa lehdissä, sitä pidempään se vaikuttaa koko Sm-liigaa tällä hetkellä riivaavaan muniinpuhaltelukulttuuriin.
 

Pietilä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Caps
Juuri näin. Jos asia ei olisi näinkin vakava ja koko suomalaiseen jääkiekkoon vaikuttava, jaksaisin ehkä jopa nauraa koko tilanteelle, mutta kun tilanne on mikä on, tekisi mieli itkeä. Teko oli jo itsessään törkeä, tällä kertaa vielä homma läikkyi yli. Ben-Amor sai liigahistorian kolmanneksi pisimmän kakun ja on kärsinyt sen. Peltonen sai tilanteessa osumaa ja loukkaantui. Toipui kuitenkin pelikuntoon. Otetaan tästä opiksi, lopetetaan kokonaan nämä HIFK:n aloittamat ajojahdit edellisten pelien tapahtumien vuoksi ja keskitytään pelaamaan. Jos pelissä tunne ottaa vallan, kaksi halukasta heittää rukkaset ja takoo vitutuksen sisältään ja jatketaan elämää. Mitä enemmän tämä tapaus saa palstatilaa lehdissä, sitä pidempään se vaikuttaa koko Sm-liigaa tällä hetkellä riivaavaan muniinpuhaltelukulttuuriin.

Aamen.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tuossahan tuo ajattelusi virheellisyys tuleekin ilmi. Oikeuslaitoksessa kun ei ole Minä, Me, Jokerit. Siellä käsitellään tässä tapauksessa yksityishenkilöiden asioita. Ossi Väänänen ei ole mennyt todistamaan jokereiden kapteenina, vaan ossi väänäsenä. Sinun ajattelussasi Jokerit on jokin ihmeellinen oikeushyvä, jonka etu ajaa yhteiskunnan edun edelle. Ihailtavaa lojaalisuutta omaa joukkuetta kohtaan.

Viimeisen kerran tästä asiasta. Oma mielipiteeni on että kaikkea ei tarvitse olla kaikelle kansalle/poliisille/oikeudelle kuuluttamassa. Pienet ja ei normaalista poikkeavat asiat voidaan edelleen käsitellä yhteisön sisällä ilman että sinne tarvitsee sotkea mukaan poliisia ja oikeuslaitosta. Väänänen on voinut ihan vapaasti vedota siihen ettei ole kuullut mitään käskytystä, tai tiedä sellaisesta. Poliisi ja syyttäjä löytäkööt todistajansa muualta kuin Jokerijoukkueen sisältä.
 
Viimeisen kerran tästä asiasta. Oma mielipiteeni on että kaikkea ei tarvitse olla kaikelle kansalle/poliisille/oikeudelle kuuluttamassa. Pienet ja ei normaalista poikkeavat asiat voidaan edelleen käsitellä yhteisön sisällä ilman että sinne tarvitsee sotkea mukaan poliisia ja oikeuslaitosta. Väänänen on voinut ihan vapaasti vedota siihen ettei ole kuullut mitään käskytystä, tai tiedä sellaisesta. Poliisi ja syyttäjä löytäkööt todistajansa muualta kuin Jokerijoukkueen sisältä.

Eli rikotaan lakia kun se on itselle sopivaa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Pienet ja ei normaalista poikkeavat asiat voidaan edelleen käsitellä yhteisön sisällä ilman että sinne tarvitsee sotkea mukaan poliisia ja oikeuslaitosta.

Tämä on maailman kestämättömin argumentti, kun kyse kuitenkin on väkivallasta. Ja sen venytyksen sulaan mahdottomuuteen palataan joka kerta, kun homma menee yli rajan. Eli lisäksi vapauden keskeltä sitten taas huudellaan poliisia apuun.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Mielenkiintoisia asenteita tässä ketjussa tuntuu olevan. Liekö sitten vain nettipersoonien kärjistettyjä nettimielipiteitä vai sittenkin ihan oikeita ajatuksia.

Se ei hämmästytä, että 'sämpyläpäädyn' suunnasta ei poliisille tai oikeuslaitokselle juurikaan arvostusta tule vaan mafiatyylisesti uskollisia ollaan vain omalle porukalle. Tätä samaahan on nähty, kun maakunnissa palaa ja paukkuu.

Ihmettelen myös mielipiteitä, joiden mukaan kaikki kaukalossa tapahtunut olisi lajin sisäinen asia. Olisi mukava tietää, että onko tätä meiltä olevien mielestä olemassa jotain rajaa, jonka ylittäviä tekoja ei enää voitaisi hoitaa lajin sisällä? Olisiko Allullekin aikoinaan riittänyt pelkät liigan sanktiot?
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Mielestäni hyvä ja oikea päätös syyttäjältä sekä myös jääkiekon hengen mukainen. Jotta valmentajat voitaisiin saattaa syytteeseen, pitäisi mielestäni olla oikeasti vahvaa näyttöä siitä, että valmentajat nimenomaan käskivät pelaajaa sellaiseen ylilyöntiin, joka ei kuulu peliin. Se, että pelaajaa esim. käsketään antamaan jollekin pelaajalle muistutus ja tämän johdosta pelaaja käy keihästämässä kohteen ja lyö poikittaisella hampaat sisään, ei mielestäni ole vielä valmentajalle rikos, vaan vastuu on pelaajalla, kun kyse on nimenomaan jääkiekko-ottelusta. Nakkikiskalla tämäkin asia olisi eri. Pääasiassa siis pelaajat ovat vastuussa teoistaan. Valmentajalla rikosnimike täyttyy mielestäni siinä tilanteessa, että tietoisesti käsketään pahoinpitelemään kohde. Lajiin iät ja ajat kuuluneet nyrkkitappelut ei mielestäni noin yleisesti ottaen täytä pahoinpitelyn kriteerejä.

Näin ajatellen esim. Salmen tempaus oli mielestäni aineksiltaan vielä tuomittavampi, koska ainakin tuntui, että selvästi haettiin vastaavaa kostoa Ben-Amorin aivopierusta ja voidaan ajatella, että valmennus käski nimenomaan vastaavaan tekoon. Suoritus jäi tosin sitten vajaaksi.

Se varmaan on kuitenkin faktaa, että koko totuus tapauksesta ei tullut ilmi poliisikuulusteluissa ja jäänee arvoituksesti kenen idea lopulta oli ottaa kapteeni Peltonen kohteeksi. Tuskin se ihan Ben-Amorin oma idea oli, mutta tuskin se myöskään oli ainoastaan valmennuksen ajatus, vaan ehkä laajemmin pelaajistossa ajateltiin, että jos muistutuksen kohteena on Peltonen, toimii se tehokkaimmin.
 

Ilmala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Valtonen Summasesta (MTV3): "- Hän (Summanen) on valmentanut mua neljä vuotta. Voin sanoa, että hän on susi lampaan vaatteissa, Valtonen latasi."

Summasta ei onneksi enää ikinä nähdä Jokereissa. Rami on yötreeninsä ja juoksutuksena vetänyt.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Näin ajatellen esim. Salmen tempaus oli mielestäni vielä tuomittavampi, koska ainakin tuntui, että selvästi haettiin vastaavaa kostoa Ben-Amorin aivopierusta ja voidaan ajatella, että valmennus käski nimenomaan vastaavaan tekoon.
Johan Tomek luikerteli vastuusta "todistaessaan" jokeripelaajien käyneen kuumana ja vaikeasti hallittavana Ruudun ja Melartin nysväämisen seurauksena. Hänen mukaansahan Semir ryhtyi pahoinpitelyynsä spontaanisti ilman valmennuksen käskytystä. Eivätkö siis HIFK:n pelaajat voineet käydä kuumana ja ryhtyä spontaaneihin kostotoimiin Semirin pahoinpideltyä Peltosen?
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Johan Tomek luikerteli vastuusta "todistaessaan" jokeripelaajien käyneen kuumana ja vaikeasti hallittavana Ruudun ja Melartin nysväämisen seurauksena. Hänen mukaansahan Semir ryhtyi pahoinpitelyynsä spontaanisti ilman valmennuksen käskytystä. Eivätkö siis HIFK:n pelaajat voineet käydä kuumana ja ryhtyä spontaaneihin kostotoimiin Semirin pahoinpideltyä Peltosen?

Entäs Melart? Oliko Melart sen perjantain matsin jälkeen vielä spontaanisesti niin kuumana, että hän päätti hyökätä Jarkko Ruudun niskaan ilman Sormusen käskytystä ja Peltosen hyväksyntää?
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
On omasta mielestäni aivan päivänselvää, että SBA käskytettiin Peltosen kimppuun, joten Summanen on tässä asiassa aivan oikeassa, enkä ihan sisäistä Kekäläisen kommentointia ja ärtymystä. Ehkä takana on Kekäläisen tavoite saada tähtäin pois Lämsästa ja Valtosesta. Summanen on kertonut poliisin kutsumana asiantuntijana sen, minkä kaikki tietää. Summanen on ymmärtääkseni suorapuheinen ja omaa luonteenpiirteitä, joiden vuoksi on ajautunut suomalaisessa jääkiekkopiireissä sivuraiteille, mutta paskanpuhujaksi en ole Summasta kuullut koskaan sanottavan.

SBA on lojaali työnantajalleen kertoessaan, että toimi oma-aloitteisesti ja suurella todennäköisyydellä saa kompensaatiota lojaalisuudestaan Jokereilta. Kynnys kertoa asioiden oikea laita on aivan liian suuri, varsinkin kun lopputuloksena on todennäköisyys ajautua ryhmän ulkopuolelle hylkiöksi. Kaikki näkivät 1.9. sen, että mikään kolmesta pahoinpitelystä ei syntynyt spontaanisti pelitilanteessa vaan jokainen niistä täyttää suunnitelmallisen käskytyksen tunnusmerkit. Tässä sekä HIFK että Jokerit toimivat aivan tasapuolisesti ja on kaksinaismoralistista syyttää vain Jokereiden syyllistyneen käskytytykseen. Käskytysten lopputulos karrikoidusti on se mikä nämä kaksi joukkuetta lopulta erottaa toisistaan ja siitä johtuen SBA saa syytteen pahoinpitelystä. On muistettava, että yhtälailla Sormusta syytettäisiin käskytyksestä jos Ruutu tai Filppula olisivat tehneet itseensä kohdistuneesta pahoinpitelystä rikosilmoituksen enkä jaksa millään uskoa, että Melart tai Salmi olisivat kertoneet asioiden oikean laidan. Tai jos olisivat eivät vetäisi HIFK:n paitaa enää koskaan päällensä. Lätkässä vallitsevat omat sääntönsä ja moraalikoodit, jotka eivät aina kulje käsi kädessä lainsäädännön kanssa, pidettiin siitä tai ei. En halua rinnastaa Melartin ja Salmen tekoa SBA:n vastaavaan enkä hyväksy kenenkään yksipuolista pahoinpitelyä tapahtui se kaukalossa tai sen ulkopuolella. Tajuttoman ihmisen pahoinpitely on tekona törkeä ja siitä kuuluu kantaa vastuu.

Suurin tragedia lopulta on se, minkälaiseksi sm-liiga on muuttunut tuon tapauksen jälkeen. Tunne on puolittunut ja paljon vakavammat asiat kuin tappelut ovat lisääntyneet. Voisi jopa sanoa, että HIFK:n tunnetuksi tekemä kuittivihko piti pelin siistimpänä ja on harmi, että 1.9. tapahtumien vuoksi rehti ja suoraselkäinen vastuunkanto tehdyistä koiruuksista on katoava luonnonvara. Oma harras toiveeni on, että SBA-tapaus jäisi pikkuhiljaa taka-alalle ja pästäisiin normaaliin päiväjärjestykseen. Sm-liiga, me fanit ja viihdettä tekevä, toteuttava porras sen ansaitsee ja uskon, että kanssani tämän toiveen jakaa ehkä joku muukin.
 
Viimeksi muokattu:

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Johan Tomek luikerteli vastuusta "todistaessaan" jokeripelaajien käyneen kuumana ja vaikeasti hallittavana Ruudun ja Melartin nysväämisen seurauksena. Hänen mukaansahan Semir ryhtyi pahoinpitelyynsä spontaanisti ilman valmennuksen käskytystä. Eivätkö siis HIFK:n pelaajat voineet käydä kuumana ja ryhtyä spontaaneihin kostotoimiin Semirin pahoinpideltyä Peltosen?

Toki varmasti näin. Kyseessä onkin ajatusleikki siitä, että mikäli tapaukset Melart, Ben-Amor ja Salmi olisivat olleet valmentajien käskytyksiä, niin mielestäni ainoastaan viimeisessä olisi täyttynyt myös valmentajan kohdalla kriteerit syytteeseen, mikäli tarkoituksena oli tehdä vastaava teko johon Ben-Amor syyllistyi. Jos siis kuvitellaan, että Ben-Amor oli käsketty tekemään ns. normaali nouto, joka ei täytä mitään rikoksen nimikkeitä.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Entäs Melart? Oliko Melart sen perjantain matsin jälkeen vielä spontaanisesti niin kuumana, että hän päätti hyökätä Jarkko Ruudun niskaan ilman Sormusen käskytystä ja Peltosen hyväksyntää?

Anteeksi nyt vaan mutta miten tämä liittyy Ben-Amorin syytteeseen? Kaikki ottelun tapahtumathan käytiin läpi ja aihetta syyteharkintaan oli Lämsän, Valtosen ja Ben-Amorin toimista, joista lopulta syytteeseen laitettiin Ben-Amor. Ja Ben-Amorkaan ei ole rikollinen ennenkuin hänet on tuomittu rikoksesta. Toki tuomiolta on vaikea välttyä kun hakkaa puolustuskyvytöntä ja tajuntansa menettänyttä ihmistä. Siitähän tässä on kyse.

Kyse ei ole Helsingin Jokereista, ei Helsingin IFK:sta vaan pahoinpitelystä, joka suoritettiin ihmisten edessä jääkiekkokaukalossa.

Aika vituillaan näyttää ihmismieli olevan kun käsittää tuollaisen tapahtuman viihteenä, tai että se pitäisi käsitellä suljetun yhteisön sisällä. En viittaa Steegil tässä sinuun.

Jääkiekon asema tässä yhteiskunnassa näyttää olevan täydellisen ylimitoitettu, ja se koetaan olevan muun yhteiskunnan normien, sääntöjen ja lakien yläpuolella. Se tosin taitaa kertoa enemmän yhteiskunnasta kuin itse kiekkoyhteisöstä.

edit: Korjattu oikean nimike, kiitos Mr. Grandi.
 
Viimeksi muokattu:

Sakkoliha

Jäsen
En nyt ymmärrä tätä kinastelua siitä, etteivät Lämsä ja Valtonen saaneet syytteitä. Omasta mielestä nämä jääkiekossa esiintyvät ''kuitit'' kuuluvat lajiin, eli valmentaja voi halutessaan pyytää omaa pelaajaansa muistuttamaan jotain vastustajan pelaajaa, jos tämä on esim. enemmän tai vähemmän tarkoituksella käyttänyt likaisia otteita. Epäilen vahvasti, että Valtonen ja Lämsä olisivat käskeneet Ben-Amoria telomaan tai pahoinpitelemään Peltosen, vaan pikemminkin vain sanonut, että käy muistuttamassa Villeä, että myös Jokereissa osataan tämä homma. Ben-Amorin muistutus sitten oli se surullisen kuuluisa ylilyönti, jota tuskin kukaan selväjärkinen voi puolustella. Mielestäni selvää kuitenkin on, että käskytys tuli valmennukselta ja myös Kekäläinen mahdollisesti tiesi mitä tulee tapahtumaan. Kekäläisen purkausta Summaseen ihmettelen, koska poliisin pyynnöstähän Summanen kertoi vain oman näkemyksensä. Ehkä se kertoo siitä, että osui ja upposi ja Kekäläisen mielestä hyökkäys on paras puolustus ja hän haluaa viedä huomion pois Lämsästä ja Valtosesta.

Myös Melart on tehnyt jokaisen ''noutonsa/muistutksensa'' valmentajan käskystä vai luuleeko joku tosiaan, että Melart pelaisi vielä IFK:ssa, jos olisi keksinyt omasta päästään nämä. Tosin, olen sitä mieltä, että osa niistä noudoista oli oikeutettuja, kuten Mäntylä ja jossakin määrin ymmärrän myös tämän halukkuuden muistuttaa Ruutua, joka ei kylläkään aio koskaan vastata koiruuksistaan, ainakaa Melartille. Tosin nykyään Melart on muuttunut tästä ''luistelutaidottomasta puolustajasta'' EHT-tason puolustajaksi, mutta se olisi jo suuri menetys IFK:lle vaihtaa Melart Ruutuun (heh).

En tiedä johtuuko tämä näkemykseni värilaseista, mutta olen Summasen kanssa samaa mieltä, että Ben-Amorin nouto oli törkein, jonka olen itse jääkiekon saralla todistanut. Ruudusta kyllä olisi vastaamaan Melartille ja Melart myös varoitti ennen, mutta olihan se aika karun näköistä, kun Melart yritti leipoa halutonta Ruutua ja vaikka siinä ei käynyt pahemmin, niin se oli törkeää. Myös Salmen temppu oli lähes samaa luokkaa Ben-Amorin kanssa, mutta Salmi tyytyi vain läspimään selkään ja Filppulan, sekä jälkiseuraamuksia ajatellen myös Salmen kannalta oli onni, että Moses tuli väliin. Peltonen sen sijaan on heiveröinen taitopelaaja verrattuna Ben-Amoriin ja jos tämä noutaa Peltosen ajamalla pelin ulkopuolella selkään ja hakkaamalla jäässä makaavaa tajutonta(?) pelaajaa, niin en paljoa myötätuntoakaan tunne Ben-Amoria kohtaan tästä paskaryöpystä, jonka hän on saanut. Kaiken lisäksi Peltonen oli ilmeisesti kohde vain, koska on kapteeni, mutta ei ollut tehnyt mitään, josta ansaitsisi muistuksen, ainakaan vastaavanlaisen.

En itsekään haluaisi, että jääkiekon sisäisiä asioita alkaisi poliisi tutkimaan, mutta tuo ottelu ylitti sen rajan, joka ei enää kuulu jääkiekkoon. Ilmeisesti jokainen tilanne oli poliisin tutkinnassa, mutta pahoinpitelyn täytti vain Ben-Amorin teko ja muut tapahtumat olisivat vaatineet asianomaisilta rikosilmoituksen. Tämä on hyvä siltä kannalta, että nähdään, ettei kaukalossakaan voi miten tahansa toimia. Tosin nyt kukaan ei enää uskalla tapella, kun pelätään, että siitä joutuu vastaamaan poliisille.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös