En nyt ymmärrä tätä kinastelua siitä, etteivät Lämsä ja Valtonen saaneet syytteitä. Omasta mielestä nämä jääkiekossa esiintyvät ''kuitit'' kuuluvat lajiin, eli valmentaja voi halutessaan pyytää omaa pelaajaansa muistuttamaan jotain vastustajan pelaajaa, jos tämä on esim. enemmän tai vähemmän tarkoituksella käyttänyt likaisia otteita. Epäilen vahvasti, että Valtonen ja Lämsä olisivat käskeneet Ben-Amoria telomaan tai pahoinpitelemään Peltosen, vaan pikemminkin vain sanonut, että käy muistuttamassa Villeä, että myös Jokereissa osataan tämä homma. Ben-Amorin muistutus sitten oli se surullisen kuuluisa ylilyönti, jota tuskin kukaan selväjärkinen voi puolustella. Mielestäni selvää kuitenkin on, että käskytys tuli valmennukselta ja myös Kekäläinen mahdollisesti tiesi mitä tulee tapahtumaan. Kekäläisen purkausta Summaseen ihmettelen, koska poliisin pyynnöstähän Summanen kertoi vain oman näkemyksensä. Ehkä se kertoo siitä, että osui ja upposi ja Kekäläisen mielestä hyökkäys on paras puolustus ja hän haluaa viedä huomion pois Lämsästä ja Valtosesta.
Myös Melart on tehnyt jokaisen ''noutonsa/muistutksensa'' valmentajan käskystä vai luuleeko joku tosiaan, että Melart pelaisi vielä IFK:ssa, jos olisi keksinyt omasta päästään nämä. Tosin, olen sitä mieltä, että osa niistä noudoista oli oikeutettuja, kuten Mäntylä ja jossakin määrin ymmärrän myös tämän halukkuuden muistuttaa Ruutua, joka ei kylläkään aio koskaan vastata koiruuksistaan, ainakaa Melartille. Tosin nykyään Melart on muuttunut tästä ''luistelutaidottomasta puolustajasta'' EHT-tason puolustajaksi, mutta se olisi jo suuri menetys IFK:lle vaihtaa Melart Ruutuun (heh).
En tiedä johtuuko tämä näkemykseni värilaseista, mutta olen Summasen kanssa samaa mieltä, että Ben-Amorin nouto oli törkein, jonka olen itse jääkiekon saralla todistanut. Ruudusta kyllä olisi vastaamaan Melartille ja Melart myös varoitti ennen, mutta olihan se aika karun näköistä, kun Melart yritti leipoa halutonta Ruutua ja vaikka siinä ei käynyt pahemmin, niin se oli törkeää. Myös Salmen temppu oli lähes samaa luokkaa Ben-Amorin kanssa, mutta Salmi tyytyi vain läspimään selkään ja Filppulan, sekä jälkiseuraamuksia ajatellen myös Salmen kannalta oli onni, että Moses tuli väliin. Peltonen sen sijaan on heiveröinen taitopelaaja verrattuna Ben-Amoriin ja jos tämä noutaa Peltosen ajamalla pelin ulkopuolella selkään ja hakkaamalla jäässä makaavaa tajutonta(?) pelaajaa, niin en paljoa myötätuntoakaan tunne Ben-Amoria kohtaan tästä paskaryöpystä, jonka hän on saanut. Kaiken lisäksi Peltonen oli ilmeisesti kohde vain, koska on kapteeni, mutta ei ollut tehnyt mitään, josta ansaitsisi muistuksen, ainakaan vastaavanlaisen.
En itsekään haluaisi, että jääkiekon sisäisiä asioita alkaisi poliisi tutkimaan, mutta tuo ottelu ylitti sen rajan, joka ei enää kuulu jääkiekkoon. Ilmeisesti jokainen tilanne oli poliisin tutkinnassa, mutta pahoinpitelyn täytti vain Ben-Amorin teko ja muut tapahtumat olisivat vaatineet asianomaisilta rikosilmoituksen. Tämä on hyvä siltä kannalta, että nähdään, ettei kaukalossakaan voi miten tahansa toimia. Tosin nyt kukaan ei enää uskalla tapella, kun pelätään, että siitä joutuu vastaamaan poliisille.