Minkä takia mun pitäisi sellainen ehdotus tehdä? Kun en sellaista toimintaa harrasta, ei ole tullut edes mieleen joten ei mitään intressiä moiseen. Miksi muuten kaikki pitää ymmärtää tahallaan ihan päin sitä itseään?
Varmasti tulee jonkinlainen tuomio. Mutta jos Axel videokuvaa ihmisiä keskellä kaupunkia omiin arkistoihinsa, ilman että kuvattava ihminen itse sitä edes tietää tai edes tietää Axelin olemassaolosta, niin se on ihan laillista. Sitten Axel voi tehdä ihan mitä haluaa kotonaan niiden videoiden kanssa. Sen sijaan jos Axel kuvaa omaa panemistaan omassa kotonaan, ilman toisen osapuolen lupaa kuvaamiseen mutta se toinen osapuoli on siihen panemiseen kuitenkin suostunut, niin se onkin rikollista. Mun mielestä tuo on todella ristiriitaista, jopa suorastaan huvittavaa.
Kyse ei ole panemiseen suostumisesta, vaan siitä, ettei toinen osapuoli ole suostunut kuvaamiseen.
Muistutuksena RL 6§
6 §
Salakatselu
Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella katselee tai kuvaa
1) kotirauhan suojaamassa paikassa taikka käymälässä, pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa oleskelevaa henkilöä taikka
2) yleisöltä suljetussa 3 §:ssä tarkoitetussa rakennuksessa, huoneistossa tai aidatulla piha-alueella oleskelevaa henkilöä tämän yksityisyyttä loukaten,
on tuomittava salakatselusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava.
Onko tämä nyt huvittava lainkohta? Se akti ei tässä ole lähtökohtana, vaan se, ettei toisen yksityisyyttä saa loukata. Julkiset paikat on asia erikseen, eikä sielläkään saa kuvaa laittaa lehteen, ellei toinen suostu (jos puhutaan haastattelusta).