Mainos

Avioliiton monet kasvot – keskustelua avioliitosta ja perheistä

• 13 403
  • 134

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
... Saattaa kuulua siihen vähemmistöön, joka ei eroa puolisostaan.

Tuli vaan sivuajatuksena mieleen @KiVi :n toisen ketjun hassutteluista, että eikös avioerojen määrä ole kuitenkin viime vuosina taas kääntynyt laskuun? Vai olenko disinformoitu asian suhteen? Onko siis lukema vieläkin yli 50%?

Tästä asiastahan olen aiemmin semivakavissani puhunut, kun asia kiinnostaa, olenhan itse menossa kesällä 2015 naimisiin, kuten olen palstallakin kertonut. Jos en ole väärässä, niin tilastollisesti sellaiset liitot kestävät paremmin, joissa avioon astelevien omat vanhemmat (ja isovanhemmat?) elävät samaten kestävissä avioliitoissa...

Otan avioliiton kovin vakavasti, ei varmasti koskaan eläessäni ole ollut pulssi yhtä korkealla, kuin silloin kosiessani....

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
No totta kai. Kun ero astuu kehiin, jokainen hahmottaa millaista puuttumista perheen elämään tämä tilanne edellyttää hyvinvointivaltiossa. Monenlaiset tuet potkaisevat kehiin, lapsen etu vaatii erityistä panostusta, byrokratian määrä kasvaa. Ja ne ongelmat, joista nyt ei kauheasti kestä puhua, mutta jotka on pakko tunnustaa.

Kaiken kaikkiaan ihan asiallinen kirkoitus, mutta tämän kappaleen osalta toivoisin hieman tarkennuksia. Minun käsittääkseni ainoa tähän listaasi liittyvä automaattinen seuraamus on lähivanhemmalle maksettava lapsilisän yksinhuoltajakorotus. Mitä ovat siis ne monenlaiset tuet, lapsen edun vaatima erityinen panostus ja ongelmat, joista vaikenet?

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen naimisissa. Voisin olla olemattakin, koska ei se rakkauden määrään tai laatuun vaikuta. Yhteiset lapset sitouttavat toisemme kuitenkin yhteen lopun elämäksemme. Avioliiton solmimisen ajankohtaan vaikutti luultavasti eniten se, että odotimme ensimmäistä yhteistä lastamme. Kosinnalla tai sen ajankohdalla ei ollut raskauden kanssa mitään tekemistä, ennemminkin sattumalla tai kohtalolla, lasta ei nähkääs oltu suunniteltu. Mutta koska olen fatalisti, uskon, että näin oli tarkoitettu tapahtuvan. Ja hyvä niin. Ilman tulevaa lasta olisimme luultavasti menneet naimisiin myöhemmin, kenties olisimme pitäneet kunnon häätkin. Menimme kuitenkin maistraatissa naimisiin, kun kalenterista löytyi molemmille sopiva aika. Halusimme, että kun lapsi syntyy, koko perheellä on sama sukunimi ja jos jotain sattuisi, avioliitto turvaisi sen, mitä on avioliittotodistuksella turvattavissa. Vihkiminen oli jokseenkin koruton tapahtuma, mutta jollain tavalla myös hyvin meidän näköisemme. Ei kaduta. Mikään.

Avioehto on rekisteröity, mutta se koskee vain perittyä omaisuutta. Perhettämmme voisi kutsua vaikka Oy BOL Ab:ksi, jossa jokaisella on oma roolinsa. Toinen tuo osaamisestaan johtuen enemmän rahaa yhteisen yrityksemme kassaan ja toinen käyttää omaa osaamistaan ja vahvuuksiaan perheyksikön pyörittämiseen. Lapset ovat yhteisiä ja molemmat osallistuvat arjen pyörittämiseen, mutta molemmilla on myös omat menonsa kodin ulkopuolella. Kummallakin on omat pankkitilinsä, jonne maksetaan palkat, osingot, jne. Myös yhteinen tili löytyy, josta maksetaan laskut. Jos tilille jää rahaa laskujen jälkeen, sieltä maksetaan yhteisiä ostoksia. Tai vaikka omia henkilökohtaisia menoja. Jos tili on ns. imetty kuiviin, sinne joko laitetaan lisää rahaa tai sitten molemmat maksavat myös yhteisiä menoja omilta tileiltään. Ei ole niin justiinsa. Koskaan emme ole rahasta riidelleet ja kaikki on yhteistä. Toinen esim. saattaa maksaa lasten vaatteita ja muita lapsiin liittyviä kustannuksia enemmän kuin toinen ja toinen saattaa maksaa vaikka ulkona syömisiä, kodin elektroniikkaa tai jotakin muuta. Molemmille on harvinaisen selvää, että yhteistä perheyksikköä tässä pyöritetään. Toisaalta, jos toinen on lainannut suuremman summan rahaa toiselta, asiasta on laadittu velkakirja. Ei siksi, että ei luotettaisi toisen maksavan velkaa takaisin, vaan siksi, että jos jotakin sattuisi ja vaikka kuolo korjaisi, asia huomioitaisiin myös perinnönjaossa. Lisäksi, jos kävisi niin, että riitautuisimme ja vaikka eroaisimme, asia huomioitaisiin myös silloin. Ennakointia, sano ja asioista on hyvä sopia silloin, kun kaikki on hyvin. Huomisesta kun ei kuitenkaan koskaan tiedä.

Ja hyvä on myös muistaa, että hänen rahansa eivät ole minun, eivätkä minun rahani ole hänen. Minulla ei ole oikeutta puuttua siihen, mihin puolisoni itse ansaitsemiaan rahojaan käyttää, kunhan perheyksiköltämme ei puutu mitään sellaista, mikä jää uupumaan esim. siksi, että toinen käyttää perheen elättämiseen tarkoitetut rahat omiin "turhiin" menoihinsa. Keskinäinen luottamuksemme ja kunnioitus toista kohtaan on niin syvää, että hommat toimii. Tai on ainakin toistaiseksi toimineet. Toisenlaisen ihmisen kanssa tai kesken tällainen järjestely ei ehkä toimisi. Kummallakin on omat rahansa, mutta myös puolisosta huolehditaan. Ehkä tilannettamme myös helpottaa se, että molemmilla on varsin suuri taloudellinen vapaus eikä ns. jatkuvaa huolta huomisesta ole. Voi olla, että jos olisi taloudellista epävarmuutta, tilanne olisi toinen ja rahastakin tulisi riitaa, stressi ja huoli kun niin usein laukaisevat lisää ongelmia. Tiedämme olevamme onnellisia ja etuoikeutettuja ja pyrimme säännöllisesti tukemaan myös niitä, jotka eivät yhtä onnellisessa asemassa ole. Kenelle tahansa voi koska tahansa tapahtua jotakin, joka keinuttaa laivaa. Ja silloin apu ja tuki on tärkeää. Yhdessä perheyksiköllämme on paremmat mahdollisuudet auttaa myös muita.

Rakkaus on kuitenkin se liima, joka pitää meidät yhdessä. Aina ei ole helppoa eikä arki useinkaan naurata. Vituttaa ja väsyttää, mutta ilman toista elämä tuskin olisi yhtään helpompaa, päinvastoin. Ei itse avioliitto varmaankaan meidän jokapäiväistä elämää kovin konkreettisesti muuttanut. Tai ainakaan en muista, että vihkimistä seuraavana päivänä maailma olisi näyttänyt jotenkin oikeasti erilaiselta. Olemme sitoutuneet toisiimme, mutta fakta on se, että ei sitä paperinpala muuta yhtään miksikään. Tilanne on nyt tämä, mutta tiedämme, että ihmiset ja tilanteet muuttuvat ja joskus voi tulla eteen tilanne, että emme enää olekaan yhdessä onnellisia. Kumpikaan meistä ei kuitenkaan ole luonteeltaan sellainen, että tekisi isoja päätöksiä hetken mielijohteesta, mikä sekin luo turvaa. Kyllä toisesta ihmisestä aistii, jos kaikki ei ole kunnossa. Jos haluaa aistia ja kohdata tosiasiat. En halua avioeroa, mutta en myöskään halua elää elämääni onnettomana. Enkä halua, että puolisoni on onneton. Jos joskus tuntuisi siltä, että yhteinen elämä ei enää tuo onnea, avioero on mahdollinen. En halua olla kenenkään toisen onnen esteenä ja haluan, että keskinäinen suhteemme perustuu vapaaehtoisuuteen ja haluun olla toisen kanssa. Tämän olen myös puolisolleni sanonut toistuvasti ilman, että on ollut jotain riitaa. Uskoisin, että sekin tuntuu ihan hyvältä kuulla toisen suusta, että tässä ollaan, kun ihan oikeasti halutaan olla eikä siksi, että olemme nuorina ja jokseenkin erilaisina ihmisinä luvanneet olla yhdessä. Nyt on hyvä näin ja toivottavasti yhteiselo sellaisena jatkuukin.

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Kun silloin (2011?) tulevalle vaimolleni avioehtoa tarjosin, kyynelehti hän ja oli sitä mieltä että se on vaan eroavia varten. Ja ei tulisi ikinä vaatimaan mitään, mikä ei hänelle kuuluisi.
Nyt, vuosia myöhemmin, tuo ero on kuitenkin edessä.
Pidetäänkö jännityksessä?

Vaimo on edelleen samaa mieltä. Rakkaus on ehkä karissut, mutta ihminen hän sentään edelleen on. Ja nämä asiat on sovittavissa ihmisten kanssa.
Perkele, että vituttaa silti.

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Kun silloin (2011?) tulevalle vaimolleni avioehtoa tarjosin, kyynelehti hän ja oli sitä mieltä että se on vaan eroavia varten. Ja ei tulisi ikinä vaatimaan mitään, mikä ei hänelle kuuluisi.
Nyt, vuosia myöhemmin, tuo ero on kuitenkin edessä.
Pidetäänkö jännityksessä?

Vaimo on edelleen samaa mieltä. Rakkaus on ehkä karissut, mutta ihminen hän sentään edelleen on. Ja nämä asiat on sovittavissa ihmisten kanssa.
Perkele, että vituttaa silti.

En tunne henkilöitä, mutta sanoisin, että hän tulee vaatimaan sinulta sen mihin hänellä on laillinen oikeus. Avioehdon tekemättä jättäminen varakkaampana osapuolena on typerintä mitä ihminen voi mennä tekemään, ja jo ihan sen matemaattisen tosiasian takia, että puolet avioliitoista päätyy eroon ja mitä vain voi tapahtua elämässä. Oma puolisoni tästä asiasta onneksi oli täysin samoilla linjoilla, ja edelleen onnellisesti kimpassa. Jaksamisia.

Viimeksi muokattu:

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Yksi avioliiton hyödyistä on aviopuolison oikeus saada tietoa toisen joutuessa onnettomuuteen, mielenterveyden pettäessä jne. Se on aika karmea tilanne jos lääkärit sanovat vain että "Emme saa antaa tietoa sinulle", vaikka itse tietäisikin että se olisi avopuolison puolesta varmasti ok.

Tietääkö joku mikä tuon oikeuden nimi on? (Edit: Potilastietojen luovuttaminen lähiomaisille. Avopuolisoahan ei lähiomaiseksi lasketa.).

Viimeksi muokattu:

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Yksi avioliiton hyödyistä on aviopuolison oikeus saada tietoa toisen joutuessa onnettomuuteen, mielenterveyden pettäessä jne. Se on aika karmea tilanne jos lääkärit sanovat vain että "Emme saa antaa tietoa sinulle", vaikka itse tietäisikin että se olisi avopuolison puolesta varmasti ok.

Tietääkö joku mikä tuon oikeuden nimi on? (Edit: Potilastietojen luovuttaminen lähiomaisille. Avopuolisoahan ei lähiomaiseksi lasketa.).

Tässä oikeastaan ainoa syy, miksi suostuisin avioliittoon toiste.

Kerran olin naimisissa, se oli virhe. Avioehdon tahdoin heti. Lähinnä tuo lähti siitä, että puolisollani sukulaisineen oli isoja määriä metsää omistuksissaan, tuota en halunnut kontolleni mitenkään.

Nyt kun toisessa pitkässä suhteessani olen, en välttämättä halua naimisiin. Meitä tosin on kaksi pitkäaikaissairasta, minkä takia tuota oikeutta usein mietin. Tuo toimii, kun on suunniteltu operaatio. Toinen puoliskoni makasi kirurgin pöydällä tänä vuonna. Mielellään antoivat tietoa, kun tämä tyttöystävä soitti, koska olisi operaatio ohi. Samoin 3,5v sitten kysyivät minulta, kenelle haluan että soittavat operaationi jälkeen. Mutta jos jotain yhtäkkisempää onnettomuutta sattuisi...

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Kuten jo aiemmin tuli todettua, niin lusikat on menossa melko sopuisasti jakoon.
Sopimusositus siis pitäisi tehdä. Löysin netistä mallipohjia ja luulen, että tuollainen saadaan tuotettua. Kysymys kuuluukin, että pitääkö tuo toimittaa myös jollekin kolmannelle osapuolelle, vai onko vain meidän kahden välinen sopimus omaisuudenjaosta?
Avioerohakemustakaan ei ole vielä tehty ja yhdessä edelleen asutaan, mutta lähiaikoina nuo asiat muuttuvat.

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Kuten jo aiemmin tuli todettua, niin lusikat on menossa melko sopuisasti jakoon.
Sopimusositus siis pitäisi tehdä. Löysin netistä mallipohjia ja luulen, että tuollainen saadaan tuotettua. Kysymys kuuluukin, että pitääkö tuo toimittaa myös jollekin kolmannelle osapuolelle, vai onko vain meidän kahden välinen sopimus omaisuudenjaosta?
Avioerohakemustakaan ei ole vielä tehty ja yhdessä edelleen asutaan, mutta lähiaikoina nuo asiat muuttuvat.

Kaksi todistajaa se vaatii ja siinä pohjassa varmaan on paikat. Jos ositus on riidaton, niin ei sitä muille tarvitse toimittaa. Ositus kannattaa kirjata/tehdä niin, ettei siitä tule verottajan kanssa yllätyksiä lahjaveron ym. muodossa. Jos se siitä jostain syystä kiinnostuu.

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda

Tämä ei onneksi ihan näin mustavalkoista ole, vaan lähiomaiseksi voi ihan itse ilmoittaa avopuolison tai vaikka ystävän.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy