Mainos

Avioliiton monet kasvot – keskustelua avioliitosta ja perheistä

• 13 404
  • 134
Suosikkijoukkue
KK
Meillä on molemmilla omat tilit ja laskut menevät lähes 50-50. Jos toisella on syystä tai toisesta rahat loppu niin toiselta voi pyytää rahaa eikä tarvi maksaa takaisin. Välillä toinen maksaa ulkomaanmatkan ja välillä pistetään 50-50. On se kiva yllättää puoliso LA:n reissulla tai Thaimaan matkalla. Ja on se kiva yllättyä, kun yhtäkkiä onkin lentoliput naaman edessä. Tietenkään meillä siis kaikki rahat eivät mene tasapuolisesti, varsinkaan nyt kun itse opiskelen, mutta varmasti tulen hyvittämään kaiken tämän puolisolleni kiitokseksi tukemisesta. Mielestäni yhteinen tili on parisuhteen itsemurha. Ainakaan minä en osaa laskea rahojani.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Mä voin kysyä 30 vuoden päästä uudestaan, että vieläkö vuokralla asuminen tuntuu omistusasumista halvemmalta vaihtoehdolta.

Siinähän kysyt. Ennen sitä voit vaikka osoittaa ennusteella, miten paljon tulen menettämään asuttamalla 73-neliöistä vuokrakolmiota Stadissa kontra oman vastaavan hankkiminen nyt.

Onko muuten yhteisiä asuntolainoja ottavilla pareilla tapana vetää asuntolainat puoliksi? Mitä sanoo palstan parisuhdeasiantuntijat?

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
En minäkään. Siitähän tämä kaikki ihmettely lähtikin, kun osalla jengistä tuntuu olevan vaikea ymmärtää toisten tapoja elää ja ne jopa leimataan tyhmyydeksi ilman perusteita.

Ounastelin jo aiemmin, että elät parisuhteessa, jossa ei ole muita sitoumuksia kuin kahden ihmisen tunteet. Ei siis jälkikasvua, eikä ainakaan yhteistä omistusasuntoa, oli siitä lainaa tai ei. Kummankin on siis käytännössä mahdollista nostaa kytkintä heti, jos siltä tuntuu. Tätä ei pidä tulkita niin, että jotenkin vähättelisin teidän kahden suhdetta tai tunteita. Tarkoitan vain, että paketti muuttuu olennaisesti, kuin on muitakin yhteisiä velvoitteita kuin vuokra ja muut pakolliset asumismenot. Se, minkälaisen elämäntavan kukin valitsee, on jokaisen oma asia.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Tarkoitan vain, että paketti muuttuu olennaisesti, kuin on muitakin yhteisiä velvoitteita kuin vuokra ja muut pakolliset asumismenot. Se, minkälaisen elämäntavan kukin valitsee, on jokaisen oma asia.

En epäile hetkeäkään, etteikö se voisi joidenkin kohdalla näin mennä. Varmasti on olemassa kymmenittäin asioita, jotka voivat muuttaa omaakin suhtautumistani asioihin. Tietysti on jokaisen oma valinta, miten elämäänsä elää, ja siksikin ihmetyttää ihmisten tapa leimata muiden valinnat "tyhmyydeksi" ilman minkäänlaista loogista perustelua.

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
En tiennytkään, että halvemmaksi tuleva vuokra-asuminen on jotenkin typerä ratkaisu, mutta tässä keskustelussa näyttää oppivan paljon.

No, niin se vaan on, ilman suurempia hintojen heilahtelua ja pakkomyyntiä huonoon aikaan. Kuukausitasolla halvemmassa vuokra-asumisessa kun on se huono puoli, ettei se kartuta pääomaa. Pitkässä juoksussa vuokralla asuminen on tyypillisesti kalleinta, omistusasuminen edullisinta, asumisoikeus- tai osaomistuskämpässä asumisen asettuessa näiden kahden väliin.

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
En epäile hetkeäkään, etteikö se voisi joidenkin kohdalla näin mennä. Varmasti on olemassa kymmenittäin asioita, jotka voivat muuttaa omaakin suhtautumistani asioihin. Tietysti on jokaisen oma valinta, miten elämäänsä elää, ja siksikin ihmetyttää ihmisten tapa leimata muiden valinnat "tyhmyydeksi" ilman minkäänlaista loogista perustelua.

Samaa tyhmäksi ja turhaksi leimaamista tapahtuu kumpaankin suuntaan. Joidenkin mielestä avioliitto on vain taloudellinen sopimus ja lasten hankinnan katsotaan olevan vain seurausta henkilön pakottavasta tarpeesta huolehtia geeniperimänsä jatkumisesta.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
No, niin se vaan on.

No ei se nyt vain ole. Esimerkiksi viimeisimmän laskelman mukaan tällaisen vastaavan asunnon menot omistusasujana olisi yli 650 euroa enemmän kuin nyt vuokralaisena. Toki tässä on reilusti markkinahintoja alhaisempi vuokra. Ennemmin itse sijoitan tuon erotuksen ihan johonkin muuhun kuin tämän kokoluokan omistusasuntoon. Eri asia, jos olisi tarvetta pienemmälle kämpälle ja pankistakin saisi järkevämmin ehdoin lainoja.

Samaa tyhmäksi ja turhaksi leimaamista tapahtuu kumpaankin suuntaan. Joidenkin mielestä avioliitto on vain taloudellinen sopimus ja lasten hankinnan katsotaan olevan vain seurausta henkilön pakottavasta tarpeesta huolehtia geeniperimänsä jatkumisesta.

Tyhmäksi leimaamista en minäkään ymmärrä. Omalla kohdalla turhaksi luonnehtimisen taas ymmärrän huomattavasti paremmin.

lasten hankinnan katsotaan olevan vain seurausta henkilön pakottavasta tarpeesta huolehtia geeniperimänsä jatkumisesta.

Miksi tässä lauseessasi on mukana sana "vain"? Oman geeniperimän levittäminen on käsittääkseni koko ihmiselämän tarkoitus.

Ennemmin itse sijoitan tuon erotuksen ihan johonkin muuhun kuin tämän kokoluokan omistusasuntoon.

Eli käytännössä mihin?

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
No ei se nyt vain ole. Esimerkiksi viimeisimmän laskelman mukaan tällaisen vastaavan asunnon menot omistusasujana olisi yli 650 euroa enemmän kuin nyt vuokralaisena. Toki tässä on reilusti markkinahintoja alhaisempi vuokra. Ennemmin itse sijoitan tuon erotuksen ihan johonkin muuhun kuin tämän kokoluokan omistusasuntoon. Eri asia, jos olisi tarvetta pienemmälle kämpälle ja pankistakin saisi järkevämmin ehdoin lainoja.

Sinulta jäi ilmeisesti huomaamatta, että sanoin näin olevan tyypillisesti. Se, että sijoittaako vai käyttääkö erotuksen johonkin muuhun ovat hieman eri asioita.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Eli käytännössä mihin?

Esimerkiksi viimeisin isompi sijoitus oli vähemmistöosuus edustamastani yrityksestä. Ei muuten mennyt vaimon pennejä yhtään tähän. Koen tämän sijoituksen hyödyttävän avoliittoamme enemmän kuin velkavankeus asuntolainan myötä.

Mitä taas tulee siihen jo poistamaasi kysymykseen, avaatko miten meillä ei ole varaa tähän halpaan vuokra-asuntoon? Sen takia, ettei vastaavan omistamiseen ole tarjotuilla lainaehdoilla varaa/järkeä lähteä sijoittamaan?

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miksi tässä lauseessasi on mukana sana "vain"? Oman geeniperimän levittäminen on käsittääkseni koko ihmiselämän tarkoitus.

Siksi, että minä näen lapsissa ja perhe-elämässä muutakin kuin suvunjatkamisen. Joku toinen voi tietysti hommata koiran - vain siksi, että se tuo heitetyn kepin takaisin.

Suosikkijoukkue
KK
Siksi, että minä näen lapsissa ja perhe-elämässä muutakin kuin suvunjatkamisen. Joku toinen voi tietysti hommata koiran - vain siksi, että se tuo heitetyn kepin takaisin.
Kyllä se koira antaa paljon enemmän, kuin vain keppien hakua. Koira on monesta syystä parempi kuin vaimo tai lapsi. Tosin on kairassa huonotkin puolensa.

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Esimerkiksi viimeisin isompi sijoitus oli vähemmistöosuus edustamastani yrityksestä. Ei muuten mennyt vaimon pennejä yhtään tähän. Koen tämän sijoituksen hyödyttävän avoliittoamme enemmän kuin velkavankeus asuntolainan myötä.

Kuinka tuo sijoitus hyödyttää avoliittoanne, jos kerran peruskulut pannaan puoliksi, jonka jälkeen molemmille jää omat käyttövarat?

Mitä taas tulee siihen jo poistamaasi kysymykseen, avaatko miten meillä ei ole varaa tähän halpaan vuokra-asuntoon?

Erittäin usein aikuisten ihmisten vuokralla asumisessa on kyse juuri siitä, että halutaan prameampaa asumista kuin mihin oikeasti olisi varaa. Kuvio on toki ihan erilainen silloin, jos joku haluaa vuokrata asuntonsa hyväntekeväisyyspohjalta roimaan alihintaan. Kyllä minäkin muuttaisin vuokralle, jos saisin Tammelasta kivan kaksion 200 eurolla kuussa.

Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Niin ja muistathan että sijoitus on siis nyt ja tulevaisuudessa sinun ja vain sinun. Älä pahastu käytin kirjoitustasi eikä ole tarkoitus henkilöitä. Nyky maailman malli on vaan tämä minä minä ajatusmaailma.

Ei haluta sitoutua mihinkään pysyvään.

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyllä se koira antaa paljon enemmän, kuin vain keppien hakua. Koira on monesta syystä parempi kuin vaimo tai lapsi. Tosin on kairassa huonotkin puolensa.

Aivan. Koiran hankkimisen taustalla ei siis ole vain tuo keppileikki. Aivan kuten lasten hankkimisen taustalla ei ole vain pakottava tarve jatkaa oma geeniperimää. Mitäs se Kirjoittelija taas kysyikään?

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Kuinka tuo sijoitus hyödyttää avoliittoanne, jos kerran peruskulut pannaan puoliksi, jonka jälkeen molemmille jää omat käyttövarat?

Esimerkiksi siten, ettei perhe-elämää ja avoliittoa nakerra taloudellinen epävarmuus. Aika monissa muuten toimivissa suhteissa tuntuu raha-asiat ja taloudellinen epävarmuus aiheuttavan harmaita hiuksia ja kiukuttelua. Meillä tällaista ongelmaa en usko syntyvän. Toki kaikkihan on mahdollista.

Erittäin usein aikuisten ihmisten vuokralla asumisessa on kyse juuri siitä, että halutaan prameampaa asumista kuin mihin oikeasti olisi varaa. Kuvio on toki ihan erilainen silloin, jos joku haluaa vuokrata asuntonsa hyväntekeväisyyspohjalta roimaan alihintaan. Kyllä minäkin muuttaisin vuokralle, jos saisin Tammelasta kivan kaksion 200 eurolla kuussa.

Tämä on toki totta ja harmillisen yleinen ongelma. Mä olen koko "aikuisikäni" eli käytännössä työssäkäyntiaikani ihmetellyt, miten hankalaa monille tuntuu olevan eläminen omien tulojen mukaan. Tai ylipäänsä asioiden pitkäjänteinen työstäminen.

Niin ja muistathan että sijoitus on siis nyt ja tulevaisuudessa sinun ja vain sinun. Älä pahastu käytin kirjoitustasi eikä ole tarkoitus henkilöitä. Nyky maailman malli on vaan tämä minä minä ajatusmaailma.

Ei haluta sitoutua mihinkään pysyvään.

Toki sijoitus on minun, myös riskit ovat siis pelkästään minun, eikä vaimokkeen tarvitse stressata näistä kuvioista mitään. En tosin ymmärrä, mitä tekemistä järkevällä sijoittamisella on minä minä -ajatusmaailman kanssa.

Aivan. Koiran hankkimisen taustalla ei siis ole vain tuo keppileikki. Aivan kuten lasten hankkimisen taustalla ei ole vain pakottava tarve jatkaa oma geeniperimää.

Tässä rinnastuksessa voisi olla jotain järkeä, jos olisin väittänyt, että lasten hankkimisen perimmäinen on syy on halu päästä heittelemään lättysyöttöjä muksunsa kanssa.

Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Toki sijoitus on minun, myös riskit ovat siis pelkästään minun, eikä vaimokkeen tarvitse stressata näistä kuvioista mitään. En tosin ymmärrä, mitä tekemistä järkevällä sijoittamisella on minä minä -ajatusmaailman kanssa.
Niin ja hyötykin sinun. Kuten kirjoitin että yleensä on tämä omanapa malli. Toivottavasti sinä järkevänä ihmisenä hyödyttää järkevillä sijoituksillasi tulevaisuudessa jälkikasvuasi.

Minulla on lähtökohtana toimiessani perheen etu. Niin sanotusti mikä on hyväksi perheelle on hyväksi minulle.

En halua olla tungettelevat mutta uteliaisuus vie voiton ja näin ollen kysäisen että minkä alan ihmisiä rambo olet?

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Niin ja hyötykin sinun. Kuten kirjoitin että yleensä on tämä omanapa malli. Toivottavasti sinä järkevänä ihmisenä hyödyttää järkevillä sijoituksillasi tulevaisuudessa jälkikasvuasi.

Minulla on lähtökohtana toimiessani perheen etu. Niin sanotusti mikä on hyväksi perheelle on hyväksi minulle.

Kyllä mä näkisin taloudelliseen omavaraisuuteen tähtäämisen hyödyttävän molempia näissä järjestelyissä. En minäkään halua, että taloudelliset asiat häiritsevät muuta elämää. Itsekin ajattelen muijan touhuista, että mikä on hänelle hyväksi, on hyväksi myös minulle. Jälkikasvusta en osaa sanoa, mutta olettaisin heidän hyötynsä olevan myös minulle tärkeää, jos/kun joskus sellaisia tulee.

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tässä rinnastuksessa voisi olla jotain järkeä, jos olisin väittänyt, että lasten hankkimisen perimmäinen on syy on halu päästä heittelemään lättysyöttöjä muksunsa kanssa.

Ilmeisesti et ymmärtänyt kirjoittamaani tai kuinka se liittyy kysymykseesi vain-sanasta.

No, minä voi kuitenkin väittää puolestasi, että nuo lättysyötöt ja jälkikasvun kanssa yhdessä hallissa käyminen ovat niitä syitä ja hyviä puolia, ei kliininen geeniperimän jatkaminen. Valtaosa ihmisistä kun sattuu ihan oikeasti tykkäämään kakaroista, siinä missä toiset karvaisista nelijalkaisista ja monet vieläpä molemmista.

No, minä voi kuitenkin väittää puolestasi, että nuo lättysyötöt ja jälkikasvun kanssa yhdessä hallissa käyminen ovat niitä syitä ja hyviä puolia, ei kliininen geeniperimän jatkaminen. Valtaosa ihmisistä kun sattuu ihan oikeasti tykkäämään kakaroista, siinä missä toiset karvaisista nelijalkaisista ja monet vieläpä molemmista.

Voisiko olla niin, että ihminen on ohjelmoitu pitämään esim. siitä ajan viettämisestä oman jälkikasvunsa kanssa siksi, että omista lapsistaan huolehtiminen edistää oman geeniperimän jatkuvuutta? Oletko sä miettinyt, miksi se muksun kanssa hallissa käyminen tuntuu hyvältä?

Jos minä nyt väittäisin, että miehet ikään katsomatta pitävät nuorten naisten ulkonäöstä siksi, että nuoren naisen ulkonäkö viestii hedelmällisyydestä, voisihan siihenkin tietysti joku todeta, että "ei tuo pidä lainkaan paikkaansa, minusta sileä iho ja kiinteät rinnat nyt vain näyttävät hyvältä".

Jotkut uskoo joulupukkiin ja jotkut Martti Vainioon, minä uskon evoluutioon ja siihen, että se sanelee ihmisen tekemiset.

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voisiko olla niin, että ihminen on ohjelmoitu pitämään esim. siitä ajan viettämisestä oman jälkikasvunsa kanssa siksi, että omista lapsistaan huolehtiminen edistää oman geeniperimän jatkuvuutta? Oletko sä miettinyt, miksi se muksun kanssa hallissa käyminen tuntuu hyvältä?

Varmasti osin. Toisaalta kaikkia se ei kiinnosta ja vastaavasti on uusioperheitä, joissa kakaroiden kanssa ollaan yhtä läheisesti, vaikkei heissä oma veri virtaakaan. Jos geeniperimän jatkaminen olisi se perimmäinen syy hankkia tenavia, niin voi vain ihmetellä miksi viime aikoina on pidetty niin kovaa meteliä sellaisten parien adoptio-oikeudesta, joila ei ole edes mahdollisuutta yhteisiin geeneihin jälkikasvunsa kanssa. Ei tässä mistään nasta-/kitkarengas vastakkainasettelusta ole kyse - kai?

Toisaalta kaikkia se ei kiinnosta ja vastaavasti on uusioperheitä, joissa kakaroiden kanssa ollaan yhtä läheisesti, vaikkei heissä oma veri virtaakaan.

Uusioperheissä ollaan joskus jopa läheisempiä lasten kanssa kuin perinteisissä ydinperheissä, sillä lapset saavat tutkitusti isäpuoleltaan osumaa lentopallomailasta herkemmin kuin biologiselta isältään.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy