Mainos

Avioliiton monet kasvot – keskustelua avioliitosta ja perheistä

• 13 409
  • 134
Niin tai sitten laitetaan niiden yhteisten oletettujen menojen verran massia sinne yhteiseen säästöporsaaseen.

Ja näin arkijärjellä vaikuttaisi siltä, että systeemi, jossa molemmat pistävät sinne kassaan tasan yhtä paljon rahaa, vaatii taskulaskimen kanssa pelaamista vähemmän kuin sellainen systeemi, jossa kumpikin osallistuu menoihin tietyllä prosenttiosuudella nettopalkastaan.

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minun mielestäni reilua olisi se, että jos se maitolitra maksoi 95 senttiä, silloin kumpikin maksaa juomastaan maitolitrasta sen 95 senttiä.

Meillä on sun kanssa niin erilaiset elämäntilanteet, -tavat ja kumppanitkin varmaan, että on ihan hölmöä yrittää vääntää tälläisestä asiasta. Mä sanon kakruille aina kun ne tappelee: "Asioilla on aina kolme puolta; sinun puoli, hänen puoli ja totuus".

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Ja näin arkijärjellä vaikuttaisi siltä, että systeemi, jossa molemmat pistävät sinne kassaan tasan yhtä paljon rahaa, vaatii taskulaskimen kanssa pelaamista vähemmän kuin sellainen systeemi, jossa kumpikin osallistuu menoihin tietyllä prosenttiosuudella nettopalkastaan.

Kumpi systeemi teillä on käytössä?

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Niin tai sitten laitetaan niiden yhteisten oletettujen menojen verran massia sinne yhteiseen säästöporsaaseen. Tällähän se aiemmin esiintuotu kinastelu rahankäytöstä eliminoidaan myös.

No, kukin tavallaan. Minä en tuollaista rahankäytön kyttäämistä tai siitä tappelua tajua. Jos avopuoliskon kanssa ei suju raha-asiat, niin tuskin se muukaan arki on ongelmaton. Kannat vastakkain ja etsimään sellaista, joka ei kyttää tai vaadi kyttäämistä.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
No, kukin tavallaan. Minä en tuollaista rahankäytön kyttäämistä tai siitä tappelua tajua. Jos avopuoliskon kanssa ei suju raha-asiat, niin tuskin se muukaan arki on ongelmaton. Kannat vastakkain ja etsimään sellaista, joka ei kyttää tai vaadi kyttäämistä.

Niin mitä kyttäämistä siinä on, että hoidetaan yhdessä yhteiset asiat ja molemmilla on lisäksi omille tarpeilleen omat varannot? Miksi minä kyttäisin vaimon tiliä?

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Niin mitä kyttäämistä siinä on, että hoidetaan yhdessä yhteiset asiat ja molemmilla on lisäksi omille tarpeilleen omat varannot? Miksi minä kyttäisin vaimon tiliä?

Kuten sanoin, kukin tavallaan. Minä en olisi päivääkään parisuhteessa, joka pyörii helmitaulun ympärillä. Kirjoittamasi perusteella et voisi olla parisuhteessa, jossa suurempi tuloinen tykkää vaikka asua kämpässä, jonka myötä kulut ovat niin suuret, ettei persaukisempi puolisko pysty maksamaan puolta elinkustannuksista. Onko teillä muuten omat safkat, vai tuleeko vähemmän syövä riistetyksi?

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Kuten sanoin, kukin tavallaan. Minä en olisi päivääkään parisuhteessa, joka pyörii helmitaulun ympärillä. Kirjoittamasi perusteella et voisi olla parisuhteessa, jossa suurempi tuloinen tykkää vaikka asua kämpässä, jonka myötä kulut ovat niin suuret, ettei persaukisempi puolisko pysty maksamaan puolta elinkustannuksista. Onko teillä muuten omat safkat, vai tuleeko vähemmän syövä riistetyksi?

Kerrotko nyt vielä, mihin sitä helmitaulua tarvitaan, kun heivataan tasan sama summa kuluihin?

Ja ei, en olisi parisuhteessa jossa toinen osapuoli on niin puupää, että haluaa väkisin jotain, johon meillä ei ole varaa.

Ja pääsääntöisin on omat safkat, koska teemme töitä eri aikoihin eri puolilla PK-seutua ja ehkä kerran viikossa istutaan saman pöydän ääreen syömään ateria, joka on yhdessä valmistettu.

Oliko vielä muita asiaan liittymättömiä kysymyksiä?

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerrotko nyt vielä, mihin sitä helmitaulua tarvitaan, kun heivataan tasan sama summa kuluihin?

Ehkei sitä tarvita, kun ilmeisesti osaatte laskea tasasumman päässä - tai laskimella.

Ja ei, en olisi parisuhteessa jossa toinen osapuoli on niin puupää, että haluaa väkisin jotain, johon meillä ei ole varaa.

Aivan, sinulle meillä ei ole varaa tarkoittaa tasajaon mahdottomuutta, minulle se tarkoittaa, ettei elinkustanuksista ja arjesta suoriuduta kimpassa.

Ja pääsääntöisin on omat safkat, koska teemme töitä eri puolilla PK-seutua ja ehkä kerran viikossa istutaan saman pöydän ääreen syömään ateria, joka on yhdessä valmistettu.

Oliko vielä muita asiaan liittymättömiä kysymyksiä?

Eipä minulla enään mitään, kun teidän parisuhteenne yksine yhteisine aterioineen viikiossa ei oikein mahdu otsikon alle ja liity asiaan.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Ehkei sitä tarvita, kun ilmeisesti osaatte laskea tasasumman päässä - tai laskimella.

Ei tarvitse laskukoneita ei, kun arjessa edetään yhteen hiileen puhaltaen tasa-arvo edellä. Ei myöskään tarvita "vakuutuksia" poistamaan parisuhteen "tyhmyyttä", kuten aikaisemmin toinen nimimerkki luonnehti avio- ja avoliiton eroa.

Aivan, sinulle meillä ei ole varaa tarkoittaa tasajaon mahdottomuutta, minulle se tarkoittaa, ettei elinkustanuksista ja arjesta suoriuduta kimpassa.

Parisuhteessa tasapuolisuus on nähdäkseni ensiarvoisen tärkeää. Meillä ainakin toimii tasapuolinen suhde, jossa kumpikaan ei ole toista arvokkaampi. Tässäkin nähdäkseni kuittautuu toisen nimimerkin huoli siitä, miten parisuhde päättyy raha-asioista tappeluun, jos ei ole vakuutukset kunnossa.

Eipä minulla enään mitään, kun teidän parisuhteenne yksine yhteisine aterioineen viikiossa ei oikein mahdu otsikon alle ja liity asiaan.

Lopeta sitten typerien kysely ja keskity asiaan.

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei tarvitse laskukoneita ei, kun arjessa edetään yhteen hiileen puhaltaen tasa-arvo edellä.

Tarkoittaako tämä yhteen hiileen puhaltaminen, että tuosta tasajaosta voidaan kuitenkin jossain olosuhteissa tinkiä?

Ei myöskään tarvita "vakuutuksia" poistamaan parisuhteen "tyhmyyttä", kuten aikaisemmin toinen nimimerkki luonnehti avio- ja avoliiton eroa.

No tuosta olen aivan samaa mieltä. Avo- tai avioliitolla ei ole mitään merkitys sen kannalta, ollaanko sitoutuneita parisuhteeseen vai ei. Minä en ole jaksanut pitää kirjaa kummassakaan tapauksessa.

Parisuhteessa tasapuolisuus on nähdäkseni ensiarvoisen tärkeää. Meillä ainakin toimii tasapuolinen suhde, jossa kumpikaan ei ole toista arvokkaampi. Tässäkin nähdäkseni kuittautuu toisen nimimerkin huoli siitä, miten parisuhde päättyy raha-asioista tappeluun, jos ei ole vakuutukset kunnossa.

Sinulle on ensiarvoisen tärkeää, että kulut jaetaan tasan. Minulle se on saman katon alla asuessa sivuseikka. Pääsia, että kokonaisuus toimii.

Lopeta sitten typerien kysely ja keskity asiaan.

Haista ite.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Oletteko te Geezer ja Kirjoittelija edes parisuhteessa? En tarkoita keskenänne, vasn yleensä.

Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Onneksi meillä on asiat sen verran hyvin että ei tartte olla omia jääkaappeja mihin omat ruuat eikä yhteistä säästöpossua mihin jotain kk rahoja laitetaan. Meillä kaikki on yhteistä....rahat, ilot, surut, murheet, lapset, talot, velat. Yhteen hiileen puhalletaan samaan kekoon tienataan rahat ja siitä käytetään sen mukaan mihin tarvitaan. Näin menty kohta 20 vuotta josta puolet naimisissa.

Riidellään ja rakastetaan sopivasti molempia.

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oletteko te Geezer ja Kirjoittelija edes parisuhteessa? En tarkoita keskenänne, vasn yleensä.

Neljä vuotta sitten päättyi parikymmenvuotinen parisuhde, josta viimeiset 14 vuotta naimisissa. Sitä ennen kolmisen vuotta reipasta poikamieselämää, mitä ennen taas saman mittainen pätkä avopuoliskon kanssa saman katon alla. Kummassakin yhteisasumisessa minä olen ollut se suurituloisempi, joka ei ole näprännyt laskinta ja pelännyt tulevansa taloudellisesti hyväksikäytetyksi. Nyt varmaan kerrot, mikä herätti kysymyksen minun osaltani.

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Onneksi meillä on asiat sen verran hyvin että ei tartte olla omia jääkaappeja mihin omat ruuat eikä yhteistä säästöpossua mihin jotain kk rahoja laitetaan. Meillä kaikki on yhteistä....rahat, ilot, surut, murheet, lapset, talot, velat. Yhteen hiileen puhalletaan samaan kekoon tienataan rahat ja siitä käytetään sen mukaan mihin tarvitaan. Näin menty kohta 20 vuotta josta puolet naimisissa.

Riidellään ja rakastetaan sopivasti molempia.

Tämä on sitä, minkä minä ymmärrän yhteen hiileen puhaltamisena - En sitä, että kytätään, ettei vaan joudu rahoittamaan yhteiseloa senttiäkään enempää kuin parempi tai huonompi puolisko.

Oletteko te Geezer ja Kirjoittelija edes parisuhteessa?

En ole. Ei mulla ole varaa elättää ketään muita, kun rahat riittää nippa nappa omaan elämiseen.

Onneksi meillä on asiat sen verran hyvin että ei tartte olla omia jääkaappeja mihin omat ruuat eikä yhteistä säästöpossua mihin jotain kk rahoja laitetaan. Meillä kaikki on yhteistä....rahat, ilot, surut, murheet, lapset, talot, velat. Yhteen hiileen puhalletaan samaankekoon tienataan rahat ja siitä käytetään sen mukaan mihin tarvitaan. Näin menty kohta 20 vuotta josta puolet naimisissa.

Tilastojen valossa tällainen systeemi toimii paljon paremmin silloin, kun mies on enemmän tienaava osapuoli. Kun nainen tienaa miestä enemmän, ei se yhteiseen hiileen puhaltaminen ja joviaali suhtautuminen raha-asioihin jostain syystä tunnukaan enää molemmista osapuolista yhtä usein niin "reilulta" ja hyvältä idealta.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ei meilläkään kumpikaan toistaan elätä. Meillä on 3 alaikäistä lasta huollettavana. Opiskelu aikana oli tiukempaa nyt saa jo pikkuisen voitakin leivän päälle.

Monessa asiassa yhteiselon myötä ei kaikki kulut kaksinkertaistu...mutta kuluista voi huolehti molemmat.

Geezer hienoa että joku edes ajattelee asioista samalla tavoin.

Suosikkijoukkue
Minä kirjoitin, että mulla ei ole varaa elättää "ketään muita". Kuka ne teidän lapset elättää, jos sinä et joudu elättämään ketään? Omillaanko ne pärjäilee?

On hienoa oikein tieten tahtoen ymmärtää asia väärin. Pidä tuo.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Tarkoittaako tämä yhteen hiileen puhaltaminen, että tuosta tasajaosta voidaan kuitenkin jossain olosuhteissa tinkiä?

Toki voidaan. Esimerkiksi ulkona syömiset maksetaan yleensä vuorotellen, maksoi mitä maksoi. Ei meillä euron päälle lasketa, vaikka tällaisen käsityksen ilmeisesti useamman käyttötilin järjestelystä saa. Eikä akka taivasalle joudu, vaikka vuokraosuus olisikin rästissä. Ehkä.

No tuosta olen aivan samaa mieltä. Avo- tai avioliitolla ei ole mitään merkitys sen kannalta, ollaanko sitoutuneita parisuhteeseen vai ei. Minä en ole jaksanut pitää kirjaa kummassakaan tapauksessa.

En minäkään. Siitähän tämä kaikki ihmettely lähtikin, kun osalla jengistä tuntuu olevan vaikea ymmärtää toisten tapoja elää ja ne jopa leimataan tyhmyydeksi ilman perusteita.

Edit: Tarkemmin mietittyäni joudun toteamaan, että kyllähän noita menoja laskettiin tarkemmin aikana, jolloin itse olin vielä opiskelija ja muija jo vakiduunissa.

Sinulle on ensiarvoisen tärkeää, että kulut jaetaan tasan. Minulle se on saman katon alla asuessa sivuseikka. Pääsia, että kokonaisuus toimii.

Minulle on ensiarvoisen tärkeää, ettei vaimo joudu maksumieheksi esimerkiksi auto-, moottoripyörä ja alkoholiharrastuksilleni. En minä ainakaan voisi elää itseni kanssa, jos muijan raatamat eurot menisivät samaan kasaan kuin minun huomattavasti kalliimpiin harrastuksiini varaamat massit.

Tietysti. Ei köyhällä ole varaa omistusasumiseen ja sehän kuuluu muutenkin vain avioliittoon.

Olet tässä ketjussa puhunut järkevästä ja kypsästä suhtautumisesta raha-asioihin. Minusta vuokralla asuminen ei yleensä ole kovin kypsää ja järkevää raha-asioiden hoitamista. Etenkään, jos samalla on kuitenkin varaa pistää suuria summia bröm-bröm-touhuihin.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Olet tässä ketjussa puhunut järkevästä ja kypsästä suhtautumisesta raha-asioihin. Minusta vuokralla asuminen ei yleensä ole kovin kypsää ja järkevää raha-asioiden hoitamista. Etenkään, jos samalla on kuitenkin varaa pistää suuria summia bröm-bröm-touhuihin.

En tiennytkään, että halvemmaksi tuleva vuokra-asuminen on jotenkin typerä ratkaisu, mutta tässä keskustelussa näyttää oppivan paljon.

Suosikkijoukkue
Jep kyllä rahat on paremmassa tallessa tulevaisuudessa omistusasunnossa kuin kalliissa peltilehmässä.
Vuokralla asuessa kämpästä ei jää loppujen lopuksi mitään käteen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy