Mainos

Avioliiton monet kasvot – keskustelua avioliitosta ja perheistä

• 13 409
  • 134

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olen myös ihan samaa mieltä. Vaihtoehtoja kuitenkin on monta. Itsellä avioon astuminen meni tyyliin:itse halusin siviilivihkimisen (taloudelliset syyt) ilman mitään seremonioita ja sukulaisille oltaisiin ilmoitettu joskus sitten kun jaksetaan. Vaimo halusi perinteiset kirkkohäät. Kompromissiksi muodostui pieni kirkollinen seremonia seurakuntatalolla parin todistajan läsnäollessa ja lähimmille sukulaisille sitten kahvitilaisuus. Ja sitten lomalle kylpylään. Muijakin lopulta myönsi, että kyllähän tässä aika helvetisti helpomalla päästiin.

Avioliitto itselle on siis puhdas taloudellinen liitto. Sitoutumista toiseen joko on tai ei ole. Avioliittosta huolimatta. Emännän kanssa ollaan pidetty yhtä jo 17 vuotta ja naimisissakin ollaan oltu jo kymmenen. Kirkkohäät eivät tuota muuksi olisi muuttaneet.

Kirkko ratkaiskoon itse kantansa homojen vihkimiseen. Valtio ratkaisi omansa ja Suomen pitäisi olla sekulääri valtio. Näin se sitten käytännössä toimii. Ja tasa-arvoinen avioliittolaki oli ainut oikea ratkaisu.

Otan tähän kantaa henkilökohtaisella tasolla.

Minulla oli myös ajatuksena pitää pienet siviilihäät. Vaimo halusi pienet kirkkohäät. Pidettiin siis pienet kirkkohäät. Ei ollut minulta poissa. Vaimo sen sijaan olisi voinut pahentaa mielensä, jos en olisi suostunut kirkkohäihin. Ja olihan se ihan mukavaakin mennä kirkossa naimisiin, ei siinä. En kadu päätöstä ollenkaan.

Minulle avioliitto ei ole puhdas taloudellinen liitto. Minulle se on puhdas rakkauden liitto. Rakastan vaimoani nytkin niin paljon, että en halua hänen joutuvan eron/kuoleman hetkellä kärsimään siitä, että esimerkiksi vihapäissäni veisin 90% meidän omaisuudesta, kun se nyt vaan sattuu olemaan minun nimissäni.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Kysymys siis edelleen kuuluu, miksei mennä naimisiin, jos ei aio karata?

En mä kyllä edelleenkään tuossa näe yhtään mitään järkeä, jos se avioliitto ei itselle tarkoita mitään. Tietenkin, jos ei muuten kykene pitämään itsestään huolta, on tuollainen avioliiton tarjoama vakuutus omalle saamattomuudelle varmasti ihan sopiva diili.

Esimerkiksi itse en ikinä rakentaisi elämääni toisen ihmisen varaan, asuen hänen omistamassaan talossa tai muutenkaan tukeutuen hänen tuloihinsa. Nykyisessäkin parisuhteessa yhdessä hoidetaan asumis- ja ruokakulut 50-50, mutta muuten molemmat pitävät omistaan huolen, emmekä ole muista riippuvaisia ihmisiä.

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En mä kyllä edelleenkään tuossa näe yhtään mitään järkeä, jos se avioliitto ei itselle tarkoita mitään. Tietenkin, jos ei muuten kykene pitämään itsestään huolta, on tuollainen avioliiton tarjoama vakuutus omalle saamattomuudelle varmasti ihan sopiva diili.

Esimerkiksi itse en ikinä rakentaisi elämääni toisen ihmisen varaan, asuen hänen omistamassaan talossa tai muutenkaan tukeutuen hänen tuloihinsa. Nykyisessäkin parisuhteessa yhdessä hoidetaan asumis- ja ruokakulut 50-50, mutta muuten molemmat pitävät omistaan huolen, emmekä ole muista riippuvaisia ihmisiä.

Yleisellä tasolla tarkastellen aika porvaria. Ja myös himpun naiivia.

Meillä kulut hoitaa se kumpi ehtii tai jaksaa tai muistaa. Välillä menee elämiseen toisella enemmän, välillä toisella. Ei me jakseta ressata sillä, että lasketaan toistemme euroja. No, jollekin tällainen tyyli ei sopisi, meille sopii hyvin. Jää enemmän aikaa perheelle.

Edit: ja onhan siinä avioliitossa se puolison elatusvelvollisuuskin.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Yleisellä tasolla tarkastellen aika porvaria. Ja myös himpun naiivia.

Vai että naiivia, kun suhtaudutaan asioihin kypsästi ja järjellä, sekä ennen kaikkea tasa-arvoisesti. Meillä yhteiselo perustuu molemminpuoliseen kunnioittamiseen ja yhteisen elämän eteen työskentelyyn, joka on ihan hyvin toiminut reilut kahdeksan vuotta. Ei ole myrskyisilläkään hetkillä tarvinnut raha-asioista kinastella, koska molemmat ovat ne hoitaneet asianmukaisesti.

Samalla logiikalla sinut voinee leimata kyyniseksi, kun oletat jokaisen suhteen päättyvän riitaisasti ja tähän tarvittavan sitä "vakuutusta". Tosin yleensähän näitä sopimuksia kannattavat muutenkin ne tulonsiirroista nauttivat osapuolet, joten en ihmettele kantaasi.

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tosin yleensähän näitä sopimuksia kannattavat muutenkin ne tulonsiirroista nauttivat osapuolet, joten en ihmettele kantaasi.

Haluaisin mielelläni lisätietoa lainatusta. Vastaa tähän kiitos, äläkä vain ohita tätä.

Mistä olet saanut päähäsi, että olisin jotenkin normaalia enemmän tulonsiirroista hyötyvä ihminen? Kenties siitä, että mainitsin vaimoni olevan merkittävästi itseäni varakkaampi? Näin perheen sisäisten tulonsiirtojen kannalta voin kertoa, että vaikka vaimo on varakkaampi nyt, ei hän sitä ollut avioliiton solmimishetkellä. Ja edelleen hänen tulonsa ovat omiani pienemmät, hän vain on varakkaampi. Syystä, että hänen omaisuutensa karttuu valintojemme johdosta nopeammin, kuin omani. Syyt tähän ovat puhtaasti taloudelliset.

Tällä kaikella ei tosin ole meille mitään väliä, koska me olemme naimisissa.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Haluaisin mielelläni lisätietoa lainatusta. Vastaa tähän kiitos, äläkä vain ohita tätä.

Ihan sitä samaa logiikkaa kuin millä voi leimata "porvarillisiksi" ja "naiiveiksi" ihmiset, jotka eivät näe avioliittoa tarpeelliseksi vakuutukseksi.

Edit: Yleisesti sellainen huomio, että solmittujen avioliittojen määrä on viime vuosina jälleen kääntynyt laskuun. Johtuukohan tämä kirkon suosion laskemisesta vai ihan yleisesti siitä, ettei avioliittoa enää koeta merkitykselliseksi?

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Selitän nopeasti auki toteamukseni Yleisellä tasolla tarkastellen aika porvaria. Ja myös himpun naiivia.

Ensinnäkin tartuin viestin sisältöön, en kirjoittajaan. En siis leimannut sinua porvarilliseksi tai naiiviksi. Sen sijaan viestisi sisältö oli sitä.

Porvarillisella ajattelulla tarkoitan tuollaista "pitäkää huoli itestänne" ajattelutapaa. Tilanteet vaihtelee katsos. Voi vaikka sairastua tai erota, silloin on ihan hyvä, että on tukiverkot olemassa. Mielestäni on aika kyynistä ajattelua, että kaikkien pitäisi pyrkiä maksimoimaan oma etunsa, myös parisuhteessa. Miksei voi silloin tällöin tukeutua toiseen? Eikös se ole ihan parisuhteen tarkoituskin? Jos pelkkää pillua ja läheisyyttä haluaa niin sitä saa kyliltäkin.

Naiivia viestissä on ajattelutapa, että kaikilla muilla olisi asiat kuten minulla. Mikä sopii toisille, ei sovi kaikille. Naiivia on myös ajatella, että kaikki jatkuu hyvin, kuten tähänkin asti.

Kuten siis varmaan huomasit, viestisi on yleisellä (!) tasolla porvarillista ja naiivia. Toki tuo porvarillisuus voidaan ymmärtää jossain piireissä myös toisin.

Voisitko vielä tarkemmin aukiselittää tuota lausettasi Tosin yleensähän näitä sopimuksia kannattavat muutenkin ne tulonsiirroista nauttivat osapuolet, joten en ihmettele kantaasi. Ei sitä ainakaan samalla logiikalla ole muodostettu kuin omaa lausettani porvareista ja naiiviudesta. Voit toki myös myöntää tehneesi virhearvion minusta ja tulonsiirroista. Se olisi jopa mieltäylentävää.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Ensinnäkin tartuin viestin sisältöön, en kirjoittajaan. En siis leimannut sinua porvarilliseksi tai naiiviksi. Sen sijaan viestisi sisältö oli sitä.

Jos viestini sisältö on oma parisuhteeni ja tapani toimia siinä, kyllä mä ainakin tulkitsen siihen kohdistuvien kommenttien olevan aika suoria kommentteja minua kohtaan. Toki siinä saattoi olla tulkintavirhe minulta.

Mitä tuohon itse porvarilliseen ajatteluun tulee, juuri näihin sairastumisiin ja eroihinhan tässä varaudutaan turvaamalla se oma perse, eikä tukeutumalla muihin ihmisiin. En ymmärrä, miten tämä olisi jotain oman edun maksimointia, kun kyse on elämän perusasioiden turvaamisesta itse.

Naiivista taas jos puhutaan, niin eikö se sitten ole naiivia huudella julkisesti palstoilla, miten se oma avioliittoon meneminen on ainoa järkevä tapa ja ilman avioitumista eläminen "tyhmyyttä". Tästähän tässä on keskusteltu, että millä perusteella se on tyhmyyttä, mutta yhtään loogista perustelua ei ole vieläkään tullut.

Ja edelleen tuo viimeinen lause oli yhtä epäloogisen päättelyketjun tulosta kuin allekirjoittaneen porvarillinen naiivisuus, vitsikkyydessään epäonnistunut sellainen selvästikin. Olen pahoillani, jos otit sen liian henkilökohtaisesti.

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Koko viesti

Vänkää vaan, olit kuitenkin väärässä minun ja tulonsiirtojen suhteen. Ja sekös täällä vetää suupieliä hymyyn. Pienet ne on ilot ihmisellä.

Voidaan osaltani lopetella tähän. Aihe on mielenkiintoinen, toivoin ketjulle pitkää ikää. Ja paljon keskustelua nimenomaan heteroliitoista, kun niistä vähemmän nykyään puhutaan.

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika omituiselta kuulostaa, että joku jaksaa laskeskella perheen yhteisistä menoista "omia rahoja". Ainakin omien kokemusten mukaan n. vuoden seurustelun jälkeen omaisuus alkoi hiljalleen koostua asioista, jotka ovat yhteisiä. Aika vaikeaksi menee elämä, jos koko ajan pitää huolehtia erikseen omasta taloudesta.

Vähän vaikuttaisi siltä, että avioliitolle antavat eniten symbolista merkitystä ne, jotka sitä eniten vastustavat.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Vänkää vaan, olit kuitenkin väärässä minun ja tulonsiirtojen suhteen. Ja sekös täällä vetää suupieliä hymyyn. Pienet ne on ilot ihmisellä.

Voidaan osaltani lopetella tähän. Aihe on mielenkiintoinen, toivoin ketjulle pitkää ikää. Ja paljon keskustelua nimenomaan heteroliitoista, kun niistä vähemmän nykyään puhutaan.

Hienoa, että hymyilyttää. Itse en yleensä kehtaa luikkia karkuun perusteettomia väitteitäni ja yritä vielä nousta keskustelun yläpuolelle jollain "suupielten nousulla."

Ja ei täällä mitään euron päälle lasketa. Ei nääs tarvitte, koska molemmat laittaa saman summan tuloistaan yhteisiin menoihin. Onko tämä jotenkin haasteellista vai?

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja ei täällä mitään euron päälle lasketa. Ei nääs tarvitte, koska molemmat laittaa saman summan tuloistaan yhteisiin menoihin. Onko tämä jotenkin haasteellista vai?
njaa, ei kai siinä. Kuulostaa vain enemmän joltain kämppäkaveritouhulta pitää kiinni omasta omaisuudesta - ellei nyt sitten ole niin, että toinen tienaa merkittävästi enemmän. Tosin en kyllä itse ole juuri välittänyt, jos joskus olen maksellut enemmän ollessani taloudellisesti paremmassa asemassa. Mutta en siis tuomitse, kukin tyylillään. Lähinnä ihmettelen.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
njaa, ei kai siinä. Kuulostaa vain enemmän joltain kämppäkaveritouhulta pitää kiinni omasta omaisuudesta - ellei nyt sitten ole niin, että toinen tienaa merkittävästi enemmän. Tosin en kyllä itse ole juuri välittänyt, jos joskus olen maksellut enemmän ollessani taloudellisesti paremmassa asemassa. Mutta en siis tuomitse, kukin tyylillään. Lähinnä ihmettelen.

Voihan se joillekin olla ihmeellistä, ei siinä. Itsestäni vaan tuntuisi aika typerältä vaatia muijaa maksamaan vaikkapa mun auton vakuutuksista tai uudesta mankasta jotain. Avioliitossa ilmeisesti joutuisin näin tekemään.

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voihan se joillekin olla ihmeellistä, ei siinä. Itsestäni vaan tuntuisi aika typerältä vaatia muijaa maksamaan vaikkapa mun auton vakuutuksista tai uudesta mankasta jotain. Avioliitossa ilmeisesti joutuisin näin tekemään.
no et kyllä joutuisi. Avio-oikeus astuu voimaan sitten, kun aviopari eroa tai jompi kumpi kuolee. Muutoinhan kumpikin vastaa juridisesti omasta omaisuudesta.

Eikö muijasi siis hyödy mitenkään tuosta autosta? Varmaan itse osallistuisin kustannuksiin tuollaisessa tilanteessa, jos se auto nyt ei olisi mikään urheiluauto huvittelua varten.

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos tienaa 1000e/kk ja toinen 2000/kk niin esim 1500/kk euron laittaminen yhteiselle tilille on haasteellista sille toiselle. Mutta joo, teillä ilmeisesti toimii kiinteä sovittu euromäärä.

Meitsin avioliitossa molemmat tulonsaajat kantavat perheen sisäisen 50% tasaveron. Reilu peli vuodesta toiseen. Tulot vaihtelevat, mutta perheen sisäinen vero ei. Joskus toki on jouduttu käymään lisäbudjettineuvotteluja jos veropohja ei riitä yllättäviin investointitarpeisin.

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kysymys v.1987 avioliittolain muutoksesta.

Sitä ennenhän avioeroon etsittiin lakituvassa syyllinen osapuoli. Menettikö syyllinen oikeuksia omaisuuden jaossa vai menikö silloinkin omaisuus automaattisesti tasan?
Tästä kyselin ketjun alkupuolella. Onko kenelläkään käsitystä kuinka paljon vieraissa käyminen kävi ennen vanhaan kukkaron päälle?

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Meillä on käytössä taloustili, jonne molemmat laittavat saman prosenttiosuuden palkastaan. Mies enemmän koska hänellä huomattavasti suurempi palkka. Se ei olis reilua jos molemmat laittaisivat 700€ ja palkassa tonnin heitto.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Jos tienaa 1000e/kk ja toinen 2000/kk niin esim 1500/kk euron laittaminen yhteiselle tilille on haasteellista sille toiselle. Mutta joo, teillä ilmeisesti toimii kiinteä sovittu euromäärä.

Jos talouden yhteiset netot on kolme tonnia kuussa, 1500e/kk per naama pakollisiin kuluihin on melko selkeä merkki siitä, ettei tulot ja menot ole oikein tasapainossa.

Näin absoluuttisen tasa-arvon kannattajana olen oikein tyytyväinen tähän tilanteeseen, jossa molemmat laittavat sen 700 euroa kuussa yhteiseen pottiin, jolla kustannetaan yhteisen elämisen menot. Näin vaimo ei joudu maksamaan minun dokaamistani, enkä minä hänen meikkejään tai mitä lie naiset rahalla tekevätkään. Reilu peli vuodesta toiseen.

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos talouden yhteiset netot on kolme tonnia kuussa, 1500e/kk per naama pakollisiin kuluihin on melko selkeä merkki siitä, ettei tulot ja menot ole oikein tasapainossa.

Näin absoluuttisen tasa-arvon kannattajana olen oikein tyytyväinen tähän tilanteeseen, jossa molemmat laittavat sen 700 euroa kuussa yhteiseen pottiin, jolla kustannetaan yhteisen elämisen menot. Näin vaimo ei joudu maksamaan minun dokaamistani, enkä minä hänen meikkejään tai mitä lie naiset rahalla tekevätkään. Reilu peli vuodesta toiseen.
Summat olivat vedetty hatusta. Tarkoitin että kiinteän saman suuruisen euromäärän laittaminen yhteisiin menoihin voi olla haasteellista. Okei, ehkä tartuin turhan hanakasti käyttämääsi termiin "sama summa". Point taken.

Meillä on käytössä taloustili, jonne molemmat laittavat saman prosenttiosuuden palkastaan. Mies enemmän koska hänellä huomattavasti suurempi palkka. Se ei olis reilua jos molemmat laittaisivat 700€ ja palkassa tonnin heitto.

Eikö sitä reiluutta pitäisi ennemmin miettiä siltä kantilta, että keneen niitä taloustilin rahoja käytetään? Jos niitä käytetään molempiin ihmisiin ihan yhtä paljon, silloinhan juuri on reilua, että molemmat myös pistävät sinne tilille yhtä paljon rahaa. Mitä reiluutta se on, että esim. maitolitrasta pitäisi maksaa enemmän sen takia, että tienaa enemmän? Niistä tienesteistä on kuitenkin jo maksettu progressiivista tuloveroa ennen kuin niiden kanssa päästään maitokauppaan.

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikö sitä reiluutta pitäisi ennemmin miettiä siltä kantilta, että keneen niitä taloustilin rahoja käytetään? Jos niitä käytetään molempiin ihmisiin ihan yhtä paljon, silloinhan juuri on reilua, että molemmat myös pistävät sinne tilille yhtä paljon rahaa. Mitä reiluutta se on, että esim. maitolitrasta pitäisi maksaa enemmän sen takia, että tienaa enemmän? Niistä tienesteistä on kuitenkin jo maksettu progressiivista tuloveroa ennen kuin niiden kanssa päästään maitokauppaan.

Anteeks, oon juonu pari paukkua tänään. En tajuu tota maitopurkkihommaa. No ei vaiskaa, me ollaan ennenki keskusteltu sun kanssa vastaavasta aiheesta niin ei aloteta enää :)

Anteeks, oon juonu pari paukkua tänään. En tajuu tota maitopurkkihommaa.

Jos kaksi ihmistä ostaa yhdessä kaksi litraa maitoa ja sitten molemmat juovat litran niistä maidoista, minä en ymmärrä, miten se on "reilua", että toinen maksaa juomastaan maitolitrasta esim. 1,10€ ja toinen vain 0,80€, vaikka molempien juoma maito oli kaupassa ihan yhtä kallista.

Minun mielestäni reilua olisi se, että jos se maitolitra maksoi 95 senttiä, silloin kumpikin maksaa juomastaan maitolitrasta sen 95 senttiä.

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Kuka helvetti jaksaa sellaista elämään saman katon alla, jossa aamusta iltaan hakataan menoja taskulaskimeen? Kai sitä pitää vielä iltaisin vääntää osituspaperit siltä varalta, että se pummi lähtee yön pimeyden turvin lätkimään. Jos on niin suuri pelko, että toinen loisii ja tilaisuuden koittaessa kusettaa, niin parempi asustella eri osoitteissa.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Kuka helvetti jaksaa sellaista elämään saman katon alla, jossa aamusta iltaan hakataan menoja taskulaskimeen? Kai sitä pitää vielä iltaisin vääntää osituspaperit siltä varalta, että se pummi lähtee yön pimeyden turvin lätkimään. Jos on niin suuri pelko, että toinen loisii ja tilaisuuden koittaessa kusettaa, niin parempi asustella eri osoitteissa.

Niin tai sitten laitetaan niiden yhteisten oletettujen menojen verran massia sinne yhteiseen säästöporsaaseen. Tällähän se aiemmin esiintuotu kinastelu rahankäytöstä eliminoidaan myös.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy